بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

کاربرگ 16-2 فرضیات مخرب و پاسخ های دفاعی من- برخورد با افراد تحقیر کننده

آنچه که آلتینای از دنیای روان برداشت کرده (برخورد با افراد تحقیر کننده)

برای تغییر مسیر یک مکالمه احساسی فقط بیست‌دقیقه مهلت دارید. بعد از این مدت، شما و طرف مقابل در یک الگوی عصبی گیر می‌کنید که تغییر مسیر گفتگو را فقط بعد از یک دوره جدایی، امکان‌پذیر می‌کند. قدری فاصله بگیرید و سپس، اگر باز هم تمایل داشتید، دوباره با طرف مقابل دیدار و گفتگو کنید:

  • نسبت به تحقیرهای زیرکانه هشیار باشید- اگر می خواهید سالم زندگی کنید و از عزت نفس برخوردار باشید، باید این پیغام های منفی که از سایرین در مورد شخصیتتان می شنوید را نادیده بگیرید.

  • معکوس رفتار کنید- با رفتار معکوس می توانید به بهترین شکل با فرد مسخره کننده مقابله کنید. به شوخی و به صورت غیر مستقیم نارضایتی او را از رفتارش نشان دهید. حس شوخ طبعی باعث می شود تا شما بتوانید به راحتی حق مطلب را ادا کنید بدون اینکه پرخاشگر باشید.

  • معاشرت با افرادی  که شما را خوار می کنند:- با تحقیر کردن متقابل، کارشان را تلافی نکنید؛ دلیل همه این کارها، خشم و نفرتی است که وجودشان را فرا گرفته و خودشان باید با آن کنار بیایند نه شما؛ به پیام های زیرکانه اجازه ندهید تا حس ارزشمندی و اعتبار شخصی شما را زیر سوال ببرند.

  • محل را ترک کنید- برای نادیده گرفتن فردی که مدام دیگران را مسخره می کند بهتر است به سرعت محل را ترک کنید. سر خود را بالا گرفته و با اعتماد به نفس کامل و بدون توجه به او محیط را ترک کنید. شما با خونسردی و روی گردان از او از تعارض جلوگیری کرده و به او نشان می دهید که رفتارش تاثیری در شما نداشته است.

  • از پیشنهادت ممنونم- با بیان این عبارت شما در حقیقت به بحث پایان می دهید. 

  • ممنونم، شاید حق با تو باشه-  زمانی که نظرات دیگران سبب آزرده ساختن شما می شود باید نگاهی عمیق به درون خود داشته باشید و ببینید دلیل اصلی این رنجش خاطرها چیست. با این کار هم عکس العمل شدید نشان نداده اید، هم بر روی خود دقیق تر شده اید.

  • آیا آنها از داستانهای ذهنی شما با خبر هستند؟-  ممکن است نظریات دیگران در ذهن شما به منزله نوعی اهانت به شمار آید، در صورتی که طرف مقابل به هیچ وجه قصد انجام چنین کاری را ندارد. این امر به دلیل تفکرات ذهنی شما و یا به دلیل داستان های ذهنی که برای خودتان ساخته اید، بوجود می آید، به همین دلیل چیزی را می بینید که وجود خارجی ندارد و تنها زاییده خیال و اوهام ذهنیتان است.

  • اجازه دهید بداند که چه احساسی دارید- اگر به فکر تلافی کردن باشید، خودتان را بی ارزش می کنید. باید خیلی رو راست به او بگویید که نظرش شما را آزرده ساخته. البته باید این کار را در نهایت آرامش انجام دهید.

  • ارتباط‌تان را به‌کلی قطع کنید- قطع ارتباط با افرادی که چنین عادت‌های ناشایستی دارند، آخرین روش است. در واقع وقتی مدام مورد تمسخر قرار می گیرید، مجبور نیستید که با این افراد ارتباط برقرار کنید. عدم ارتباط شما در واقع نارضایتی شما را از این رفتار زشت نشان می دهد. شما موظف هستید که برای امنیت ذهنی و حفظ شخصیت‌تان ارتباط و دوستی‌تان را با او کاملا قطع کنید. جدایی از چنین آدمی جز جدایی‌های ضروری است.


کاربرگ 16-2 فرضیات مخرب و پاسخ های دفاعی من- برخورد با افراد تحقیر کننده


اقدام یا ارتباط اولیه   

فرض مخرب  

پاسخ دفاعی





.



 






.





.





.





.





.





.


فرضیات مخرب و پاسخ های دفاعی خود را مرور کنید. در کاربرگ 16-3، به این فکر کنید که چگونه ممکن است که آنها در رابطه شما مشکل ایجاد کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد