بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

مزایا و معایب خوش بینی و بد بینی- بازتاب های من (کاربرگ 11-9)

آنچه که آیاز از دنیای روان برداشت کرده (مزایا و معایب خوش بینی و بد بینی) 

خوش‌بینی یا اُپتیمیزم، نگرشی مثبت است به جهان پیرامون و فرد خوش‌بین با چنین نگرشی در تلاش است که دنیا را به صورت بهتری ببیند. افراد خوش‌بین، می‌دانند که جهان کامل و ایده آل نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند، همه صفات خوب و عالی را دارا باشد، اما آن‌ها در تلاش هستند که بخش‌ها و وجوه مثبت قضایا را بینند و امیدوار باشند که جهان به سمت خوبی و خیر حرکت کند.

  • مزایای خوش بین بودن- افرادی که خوشبین تر هستند، مدیریت درد بهتری دارند، سیستم ایمنی و قلبی عروقی آنها عملکرد بهتری دارد و عملکرد جسمی آنها بطور کلی نسبت به سایر افراد در شرایط مطلوب تری قرار دارد. خوش بین بودن به افراد کمک میکند تا اثرات منفی بیماری های جسمی را بی اثر کنند و به طور کلی با نتایج بهتری در سلامتی همراه است. افراد خوش بین تمایل دارند در سختی ها به دنبال معنا باشند، که می تواند آنها را انعطاف پذیرتر کند.

  • خوش بینی، بدبینی و واقع گرایی- برخی از افراد خوش بین اکثر اوقات فکر میکنند که دیگران انگیزه های خیرخواهانه ای دارند و موقعیت ها را به بهترین شکل ممکن تفسیر می کنند. آنها قادرند خلق و خو و احساسات درونی شان را از شرایط محیطی جدا کنند، هر چقدر هم که این دو به هم مرتبط باشند. هرچند خوش بین بودن لزوما همیشه «بهترین» استراتژی نیست. تحقیقات نشان می دهد که داشتن یک حالت متعادل از واقع گرایی یا حتی بدبینی در کنار خوش بین بودن، ممکن است بهترین راه برای ایجاد انعطاف پذیری و دستیابی به اهداف باشد.

  •  خوش بینی بیش از حد- مایل به اینکه احتمال وقوع نتایج مثبت را بیش از حد تخمین بزنیم و احتمال نتایج منفی را کم اهمیت جلوه دهیم “سوگیری خوش بینی” نام دارد. با وجود آن که داشتن یک دیدگاه خوشبینانه می تواند در ایجاد انگیزه در افراد برای به دست آوردن فرصت ها و دنبال کردن اهداف و آرزوها مفید باشد، مقداری واقع گرایی در مواجهه با خطرات موجود می تواند موفقیت بیشتری را به همراه داشته باشد.

  • تأثیر خوش بینی بر روابط عاشقانه- با وجود آن که داشتن یک نگرش مثبت می تواند افراد را به هم نزدیکتر کند، خوش بینی بیش از حد می تواند منجر به ایجاد انتظارات بالا نسبت به یکدیگر شود که برآوردن آن ها برای هیچکس ممکن نیست. زوج‌هایی که خوش‌بینی بیش از حد دارند، ممکن است در زمان‌های سخت مهارت‌های حل مسئله مورد نیازشان را توسعه ندهند. این امر می تواند کیفیت رابطه آنها را کاهش دهد.

تفاوت بین افراد خوش بین و بدبین:

  • خوش بینان در واقع به خود اطمینان دارند. اعتماد به نفس بزرگترین تفاوت بین افراد خوشبین و بدبین است. خوش بینان اعتقاد دارند که می توانند بر هر چیزی غلبه کنند و به راه خود ادامه دهند .

  • خوش بینان امکانات را مشاهده می کنند و بدبینان مشکلات را می بینند . فرد مثبت اندیش می گوید « بعد چه کاری باید انجام دهم ؟ خب گزینه های جالب بسیاری وجود دارد.» فرد بدبین می گوید« بعد از آن چه کاری باید انجام دهم؟ من مشکلات زیادی برای مقابله با آنها دارم .»

  • خوش بینی زندگی بهتری ایجاد می کند اما کوتاه تر، تعجب کردید! طبق مطالعات انجام شده این آمار به دست آمده. خوش بین بودن بیش از حد، در پیش بینی بهتر آینده و همچنین در ناتوانی و مرگ فرد در دهه ی بعد زندگی اش خطرناک است. بدبینی نسبت به آینده ممکن است مردم را به زندگی دقیق تر با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی ترغیب کند.

  • خوش بینان احساس خوبی به زندگی دارند ، رفتارهای سالم تری مانند ورزش ، خوردن رژیم غذایی متعادل و خواب کافی از خود بروز می دهند . بدبینان ، حالت غالب ذهنی شان به پذیرفتن این تخیل گرایش دارد که اموری هولناک ممکن است رخ دهند. در مقابل، اگر آدمی خوش‌بین باشید، به علت این تمایل ذهنی داده‌هایی را که دید بد به یک موقعیت را تایید می‌کنند، کنار می‌گذارید و به اصطلاح «خودتان را می‌فریبید.

  • خوش بینان معتقدند که می توانند آینده ی خود را کنترل کنند، آنها دلیلی نمی بینند که چرا فردا نمی تواند بهتر از امروز باشد، آنها در همین لحظه زندگی می کنند، گذشته برای آنها گذشته و دلیلی برای فکر کردن به آن نمی یابند، آینده هم هنوز نیامده که بخواهند نگران آن باشند. در مقابل افرا‌د بدبین هیچ حس کنترلی بر زندگی خود ندارند. اگر معتقد بودند که بر زندگی خود کنترل دارند که بدبین نمی شدند ، آنها انتظارات منفی و تاریک خود را بر اساس تجربیات قبلی پیدا می کنند .

  • خوش بینان به جلو نگاه می کنند. هر چیزی خوب یا بد می تواند از این لحظه به بعد اتفاق بیفتد ، بنابراین فرد خوش بین این بی طرفی را فرصتی می داند تا اتفاق خوبی بیفتد . خوش بینان اتصال خوبی با عملکردهای امروز دارند و این آینده ای بهتر را می تواند تضمین کند. در طرف دیگر بدبینان هستند که به طور کلی آینده نگر نیستند ، آنها به جلو نگاه می کنند اما آینده را تاریک می بینند چون اغلب آن را بر اساس گذشته معنی می کنند. آنها دوست دارند در گذشته بمانند و در آن زمان زندگی کنند.


کاربرگ 11-9 بازتاب های من

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________


_________________________________________________________

فهرست فصل یازدهم این کتاب  

--------------

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد