بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

انهدونیا یا عدم توانایی در لذت بردن- لذت های ساده (کاربرگ 11-3)

آنچه که مراد از دنیای روان برداشت کرده (انهدونیا یا عدم توانایی در لذت بردن) 

انهدونیا به عدم توانایی در لذت بردن از فعالیت‌ها، افراد، و تجربیات مختلف اشاره دارد. این مشکل معمولا به دلیل عوامل روانشناختی مانند افسردگی، اضطراب، تنش، روابط ناموفق و یا عوامل فیزیولوژیکی مانند بیماری‌های جسمی و داروها رخ می‌دهد. در صورتی که یک فرد برای مدت طولانی احساس انهدونیا کند و باعث مشکلات زندگی شود. غلبه: 

  • مراجعه به پزشک- اگر پزشک هیچ مشکل جسمانی را پیدا نکرد، لازم است که به یک روانشناس خوب مراجعه گردد.

  • رفتار‌درمانی شناختی- روانشناسان معمولاً از رفتار‌درمانی شناختی برای کاهش علائم انهدونیا استفاده می‌کنند و تلاش می‌نمایند تا با تغییر دیدگاه فرد به زندگی، احساس لذت را دوباره در او زنده کنند. 

  • دارو‌درمانی- معمولاً برای درمان مبتلایان به فقدان لذت از دارو‌های ضد‌افسردگی از جمله مهار‌کننده‌های انتخابی سروتونین استفاده می‌شود. 

  • کتامین- این دارو که در اشکال مختلف در مهمانی‌های شبانه در کشور‌های غربی استفاده می‌شود، در درمان انهدونیا و رفع علائم افسردگی موثر شناخته شده است. 

  • الکتروشوک‌ درمانی- اگر روان‌درمانی و دارو‌درمانی در درمان انهدونیا مؤثر نباشند، نوع دیگری از درمان به‌نام الکتروشوک ‌درمانی استفاده می‌شود. الکتروشوک ‌درمانی یکی از مؤثرترین روش‌های درمان افسردگی است و برخی از متخصصان اعتقاد دارند که باید دیر یا زود خصوصاً در مورد افرادی که افسردگی بدون عارضه دارند، استفاده شود.

  • درمان تحریک مغناطیسی مغز- از یک میدان مغناطیسی برای تحریک سلول‌های عصبی استفاده می‌کند و از جریان الکتریکی کمتری نسبت به الکتروشوک‌ درمانی استفاده می‌نماید. تحریک مغناطیسی مغز می‌تواند افسردگی افرادی را که به دارو پاسخ نمی‌دهند، درمان کند.

  • تحریک عصب واگ- در این درمان، پزشک یک دستگاه پزشکی ضربان‌ساز را در قفسه سینه فرد قرار می‌دهد. سیم‌های این دستگاه، تکانه‌های الکتریکی منظمی را ایجاد می‌کنند که مغز فرد را فعال می‌کند.

  • اثرات مثبت بالقو درمانی- کاهش استرس یا اضطراب، آشکارسازی احساسات و پردازش موثر آنها، ارتباط صحیح با عوامل محرک و آسیب رسان محیطی و درک و استدلال آنها، ایجاد تخیل فعال.


کاربرگ 11-3 لذت های ساده

روز 

فعالیت های لذت بخش

شنبه



.

یکشنبه  



.

دوشنبه



.

سه شنبه



.

چهارشنبه 



.

پنجشنبه



.

جمعه



.


بخاطر بسپار!

گذر از افسردگی و اضطراب مراحلی مهمی دارد و لذت بردن از زندگی به همان اندازه مهم است. برای کسب اطلاعات در مورد افزایش مشارکت خود در سایر فعالیت های مهم  به فصل 12 مراجعه کنید.


_________________________________________________________

فهرست فصل یازدهم این کتاب  

--------------

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد