بگو مگو در افسردگی و اضطراب

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.
بگو مگو در افسردگی و اضطراب

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

مهارت افزایش صمیمیت و رفاقت همیشگی- بازتاب های من (کاربرگ 16-11)

آنچه که شراره از دنیای روان برداشت کرده (مهارت افزایش صمیمیت و رفاقت همیشگی)  

صمیمیت چیزی نیست که به طور خودکار اتفاق بیفتد یا در یک رابطه ثابت بماند. ساختن و پرورش آن به زمان و تلاش نیاز دارد. برخی از راه‌های ممکن برای افزایش صمیمیت در رابطه شما عبارت‌اند از:

  • پیدا کردن گمشده- اگر دوستانی دارید که ماهی یک بار یا در فاصله زمانی بیشتری با آن‌ها ارتباط دارید. سعی کنید هر روز به یکی از آن‌ها زنگ بزنید یا یک پیام بفرستید: می‌خواستم حالت رو بپرسم. امیدوارم خوب باشی.

  • نقطه ضعف و آسیب‌پذیری‌- در یک رابطه، نقطه‌ ضعف و آسیب‌پذیری‌های خود را نشان دهید تا طرف مقابل هم همین کار را با شما کند. شاید این ویژگی کمی در مردان بیشتر باشد که فکر می‌کنند بایستی اشتباهات، ترس‌ها و نقاط آسیب‌پذیر خود را پنهان کنند و به دیگران نشان ندهند. یا اینکه فکر می‌کنند در صورتی دیگران به آن‌ها احترام می‌گذارند که نقطه‌ضعفی نداشته باشند.

  • عشق ورزی- توجه داشته باشید که عشق‌ورزی باید نسبت به تمامی اعضای خانواده انجام شود.

  • دوستی بیرون از خانه- افراد خجالتی سعی می‌کنند اگر قرار ملاقاتی هم هست فقط در خانه باشد.این کار اشتباه است. از لاک خود بیرون بروید، دنیا جای ترسناکی نیست. آنقدر که مردم به هم کمک می‌کنند، به هم آسیب نمی‌رسانند.غریبه‌ها می‌توانند از هیولایی که شما در ذهنتان ساخته‌اید به دوستان جذاب برای شما تبدیل شوند؛ حتماً قرارها را بیرون بگذارید… به همین سادگی.

  • برنامه مشترک- با نزدیکان و دوستانتان برای صمیمی‌تر شدن برنامه مشترک و ثابت مانند دیدن فیلم، رفتن سینما، رستوران یا استخر بگذارید. این رفت و آمد های دائمی و منظم سطح رابطه شما را افزایش خواهد داد.

  • مشورت- سعی کنید برای انجام امور خانه و خانواده تنهایی تصمیم‌گیری نکنید و از دیگر اعضای خانواده نیز مشورت بگیرید. این کار علاوه بر ایجاد صمیمیت در خانواده به سایر اعضا یاد می‌دهد تا هرگز سرخود و تک نفره در رابطه با امور تصمیم‌گیری نکنند.

  • مقایسه نکنید- شریک عاطفی شما؛ خوب یا بد، انتخاب خودِ شماست، پس حتی اگر قصد پایان دادن به رابطه را نیز دارید، نباید او را با کسی مقایسه کنید.

  • آشنایی با دوستان دوستانتان- دوستان دوستانتان افرادی هستند که با اینکه برای شما غریبه‌اند یک اعتماد به آن‌ها وجود دارد. در برنامه‌هایتان از دوستتان بخواهید که مثلاً دوست صمیمی‌اش را نیز بیاورد. یا مثلاً در برنامه‌ای که با برادرتان یا خواهرتان دارید از او بخواهید که دوستش را هم بیاورد تا با او آشنا شوید. این کار کمک می‌کند تا یخ شما نسبت به غریبه‌ها با یک احتیاط باز شود. 

  • درک یکدیگر- با دوستتان صادق باشید، خود را جای او بگذارید و سعی کنید دنیا را از دریچه‌ی چشمان او نگاه کنید. شما قرار است کامل کننده هم باشید پس همدیگر را درک کنید. هر چقدر درک در بین شما بیشتر باشد، صمیمیت و صفا هم در بین شما بیشتر خواهد شد.

  • تغییر روال زندگی- می‌توانید با ایجاد چیزی غیرمنتظره، مانند رفتن به یک مکان جدید برای تعطیلات، متوجه شوید که رابطه شما زنده است یا خیر. اما گاهی اوقات برای درک مقدار صمیمیت اقدامات پیچیده‌ای صورت می گیرد. در این شرایط هیچ اقدام شدیدی نیاز نیست. بهتر است برای وقفه های جزئی و گاه و بیگاه برنامه ریزی تفریحی کنید. با این کار می توانید روال زندگی را به سمت و سویی مثبت ببرید.

  • ابراز احساسات- درست است که کارهای خوب شما نشان دهنده علاقه تان به شریک عاطفی است، ولی همه انسان ها چه زن و چه مرد به شنیدن جملات محبت آمیز هم نیاز دارند.

  • شجاعت- برای افرادی که خجالتی هستند و میخواهند زندگی خود را تغییر دهند مهمترین کار این است که ترسی که از ارتباط با دیگران در ذهنشان ساخته اند را تغییر بدهند. باید بدانند که همه افراد مثل خودشان انسان هستن و همه قصد آسیب رساندن به آنها را ندارند.  هرکدام از آن‌ها می‌خواهند یک دوست خوب داشته باشند و به راحتی می‌توانند با شما دوست شوند. برای اینکه خجالت خود را در ارتباط با دیگران از بین ببرید، سعی کنید در اتوبوس، تاکسی، مترو یا محیط دانشگاه و کار با چند نفر سر صحبت را باز کنید و حرف بزنید. این کار ترس ندارد تنها کافی است لبخند به لب داشته باشند.

  • غذا خوردن- شاید جالب باشد که بدانید تمامی خانواده‌های سالم و شاد وعده‌های غذایی را در کنار یکدیگر میل می‌کنند. خانواده‌های قدیمی یک اصل مهم را در خانواده رعایت می‌کردند و آن غذا خوردن همه سر یک سفره و در یک زمان مشخص بود. شما نیز برای صمیمیت بیشتر در خانواده خود سعی کنید تمامی اعضا با یکدیگر غذا بخورید.

  • تحسین شریک عاطفی- یک شریک عاطفی بالغ که درک درستی از رابطه دارد؛ فرد مقابل را برای موفقیت های کاری، تحصیلی، هنری، ورزشی و غیره تحسین می کند. به این ترتیب رابطه بستری برای صحبت کردن در مورد موضوعات مختلف می شود و صمیمیت میان زوجین افزایش می یابد.

  • قابل اعتماد- وقتی که دوستتان حرفی را با شما در میان میگذارد و یا کاری را به شما می سپارد، به او نشان دهید که کاملا قابل اعتماد هستید و سعی کنید خطایی از شما سر نزند.گاهی اوقات افراد برای اینکه دوستشان را بسنجند، او را در معرض امتحان قرار میدهند پس مراقب باشید اگر دوستتان از شما کاری خواست که هر کسی را وسوسه میکند، کار را خراب نکنید و اعتمادش را جلب کنید.

  • شوخ طبعی و خنده- خنده می‌تواند به طور ناخودآگاه میزان صمیمیت در خانواده را افزایش دهد. بنابراین بهترین راهکار برای اینکه صمیمیت را در میان اعضای خانواده خود حفظ نمایید، شوخ‌طبعی در خانه است. این کار میزان خنده و شادی را در خانه افزایش داده و منجر به احساس مثبت بیشتر اعضای خانواده در کنار یکدیگر می‌شود.

  • برقراری ارتباط صحیح- مهارت‌های برقراری ارتباط درست را در خود تقویت کرده تا سایر اعضای خانواده بتوانند با شما احساس راحتی کنند.

  • توجه به عدالت و محبت- افراد با رعایت عدالت و محبت می‌توانند خانواده را محکم حفظ نمایند.

  • صداقت- اگر می‌خواهید دوست خوبی باشید و مردم به شما اعتماد کنند، باید در مورد احساسات، رفتار دوستا‌ن‌تان و این که در مورد دوستی‌تان چه حسی دارید، صادق باشید. وقتی در مورد احساسات خود صداقت داشته باشید، ارتباط شما با دوستان‌تان بیشتر می‌شود و آنها با شما درد‌ دل خواهند کرد. اگر دوست‌تان آزرده‌خاطر‌ شده است، نترسید که در این مورد با وی صحبت کنید؛ و همین‌طور اگر چیزی شما را ناراحت می‌کند، از صحبت در مورد آن خجالت نکشید.

  • انتقادپذیری- سعی کنید با افزایش قدرت انتقادپذیری، شادی و آرامش بیشتری را در خانواده خود ایجاد نمایید. انتقادپذیری می‌تواند تا حد بسیار زیادی از مشاجره و دلخوری‌های خانوادگی پیشگیری نماید. بنابراین سعی کنید با افزایش قدرت انتقادپذیری و البته شناخت اصل انتقاد کردن، شادی و آرامش بیشتری را در خانواده خود ایجاد نمایید.

  • ثابت کردن رفاقت- اگر می خواهید دوست بسیار خوبی باشید باید از دوستتان حمایت کنید و در عمل هر جایی که دیدید نیاز به کمک دارد، حامی او باشید. دوستی شما موقعی ارزشمند است که دو طرف در مواقع بحرانی به کمک هم برسید، پس سعی کنید تا جایی که ممکن است و به خودتان لطمه نمیزند کمک حال دوست تان باشید.

  • استفاده از کلمات جادویی- استفاده از کلماتی مانند متشکرم، لطفا، خواهش می‌کنم و … می‌توانند نقش بسیار موثری در افزایش صمیمیت در خانواده داشته باشند. 

  • سؤ استفاده- هیچ کس از سو استفاده خوشش نمی آید، این کار خصوصا در دوستی بسیار زشت و زننده است، باید برای رفاقت و دوستی هایمان ارزش قائل باشیم و سواستفاده کردن کار آدم های با درک بالا نیست. سعی کنید در اگر دوستتان برای شما کاری انجام میدهد در قبالش برایش کاری انجام دهید. مثلا اگر دوست شما برای اینکه هر هفته به تفریح بروید، هزینه می کند شما هم سعی کنید به گونه ای برایش تلافی کنید.

  • کارهای مشترک- یکی از لذت بخش ترین کارهایی که می توانید برای افزایش صمیمیت در رابطه عاطفی انجام دهید؛ انجام کارهای مشترک است. بهتر است با شریک عاطفی خود کارهای مشترکی که اتفاقا هر دو نفر هم به آنها علاقه دارید را انجام دهید. 

  • قدردانی- از دیگر تکنیک‌های موثر در ایجاد صمیمیت داخل خانواده قدردانی کردن است. زمانی که یاد بگیرید برای انجام امور روزانه و کوچک از یکدیگر قدردانی کنید، می‌توانید صمیمیت بسیار قوی میان اعضای خانواده ایجاد نمایید.

  • یافتن رفیق مشابه- اگر دیدگاه و سرگرمی‌های مشابهی با کسی ندارید، به این معنی نیست که نمی‌توانید با او یک رابطه دوستی برقرار کنید. یک دوست واقعی مانند یک اقیانوس عمیق است که تمام عیب‌های یک شخص دیگر را مشاهده می‌کند و آن‌ها را در خود حل می‌کند. بنابراین، اگر کسی به طرز فکر دیگری تعلق دارد، او را قضاوت نکنید. انجام ندادن این کار به شما این امکان را می‌دهد تا دوستان جدیدی پیدا کنید.

  • رازداری- به بیان دکتر وهاب حاجی سردار: رازداری، در توفیق یافتن به انجام دادن امور و موفقیت و کامیابی نقش بسزایی دارد. تا دلگرفته میشویم با دوستان و اطرافیانمان درد و دل کنیم و به این وسیله بار سنگین روحی را تخلیه می نماییم.، اما گاهی با درد و دل، فراموش میکنیم که بعضی از سخنان نه تنها از دلمان بلکه نباید از چاردیواری خانه بیرون رود. برخی از افراد حتی اگر به آنها تذکر داده می‌شود، مطالب را به اشتراک میگذارند، رازداری را رعایت نمی‌کنند و نشان می‌دهند که قابل اعتماد نیستند. اما برخی رازدار بودن را بلدند و اسرار دیگران را حفظ می‌کنند و این اشخاص می‌توانند قابل اعتماد باشند. رازدار بودن، نشان وجود صمیمیت و اعتماد است. بر عکس آن، افشای اسرار و عیوب دیگران، افزون بر اینکه موجب سردی در روابط می شود، اعتماد و صمیمیت نیز نابود میگردد. اگر این مورد مکررا بین زن و شوهر رخ دهد شاید که سرانجامی جز جدایی نخواهد داشت، در مسائل خانوادگی، اگر شخص مورد اعتمادی ندارید، مسائل و مشکلات خانوادگی خود را تنها با روان شناسان در میان بگذارید. عصبانیت، خشم، کینه، انتقام، خودشیفتگی و کمالگرایی مواردی هستند نیروی قضاوت و استدلال و منطق را در ما به ضعف میکشانند. اگر به این احساسات غیر منطقی و گذرا منفی پاسخ مثبت دهیم و عیبهای دوستمان و حتی همسرمان را نزد دیگران فاش کنیم، احتمال دارد برای چند لحظه نیشخندی بزنید، اما در آتیه حتما پشیمان خواهیم شد. و اگر موضوع عمیق باشد بی شک دچار نوعی اختلال روحی خواهید شد. برای حفظ احترام، نشاط و عزت نفس با دوستان، همکاران و در خانواده خود اصل رازداری را رعایت کنید.


کاربرگ 16-11 بازتاب های من

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________


_________________________________________________________

فهرست فصل شانزدهم این کتاب

--------------

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد