بگو مگو در افسردگی و اضطراب

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.
بگو مگو در افسردگی و اضطراب

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

رفتار در مقابل تحقیرهای همسر- بازتاب های من بر فرضیات مخرب و پاسخ های دفاعی (کاربرگ 16-3)

آنچه که ندا از دنیای روان برداشت کرده (رفتار در مقابل تحقیرهای همسر) 

زن و مرد به عنوان شریک زندگی همدیگر باید شریک گفتن عیب‌های هم به یکدیگر نیز باشند. اما یکی از عواملی که باعث می‌شود عیب‌ها و نقص‌ها معضل زندگی شده و آن را به تلخی بکشاند، اخلاق زشت سرزنش است. سرزنش یا به عبارت خودمانی‌تر سرکوفت زدن، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه موجب تشدید مشکلات پیشین یا ایجاد مشکلات جدید می‌شود.

  •  فاصله بگیرید: اگر همسرتان تمایل و توجهی به مراقبت از شما ندارد بهتر است به او فضا بدهید و از او فاصله بگیرید تا قدر و اهمیت وجود شما در زندگی اش را بداند و به نظرات شما احترام بگذارد.

  • اختلال روانی همسر- زندگی با یک فرد سمی کار ساده ای نیست. آیا همسرتان دچار افسردگی، اختلال شخصیتی، اختلال دو قطبی، شخصیت خودشیفته و از این قبیل است؟ شاید به کمک تخصصی نیاز دارید. در موارد حاد، جدایی تنها راه باقی مانده است.

  • حفظ آرامش خود- در صورتی که میخواید رفتار همسرتان را تعدیل کنید باید بتوانید در این شرایط سخت و پرتنش که او در حال پرخاشگری است خودتان را کنترل کنید ، هر گونه مقابله به مثلی می تواند شرایط را وخیم تر کند و باعث عصبی تر شدن هر دو نفر شما شود ، سعی کنید حرفی نزنید یا در صورتی که مورد سوال قرار گرفتید حرفتان را با آرامش و بدون کنایه بزنید تا همسرتان آرام تر شود.

  • قربانی نباشید- برای خاتمه دادن به رفتارهای نامطلوب همسرتان، شایسته است از قالب قربانی بودن رها شوید و از حق خود دفاع کنید، دفاع از حق به معنای عصبانیت، تهدید، قهر، انتقاد کوبنده نیست بلکه باید بتوانید در مقابل رفتارهای غیرمنصفانه همسرتان، با حفظ حرمت، مقابله مثبت کنید. بهتر است قاطعانه و در کمال آرامش، با رفتارهای نامطلوب اش مواجه شوید و قصور او را به شرط تغییر بپذیرید، در غیر این صورت به هیچ وجه از موضع خواسته های منطقی خود کوتاه نیایید.

  • بازگویی قابلیت‌هایتان- اگر همسرتان از زحمات شما تشکر و قدر دانی نمی‌کند با تغییر سبک زندگی و ارتباط‌تان و بیان جملات و عباراتی، او را به تفکر وا دارید تا به تدریج به انجام رفتاری جدید عادت کند.

  • تعیین مرزها-  خطوط قرمز خاصی وجود دارد که تحت هیچ شرایطی نباید از آنها عبور کرد .این مرزها را به روشنی و شفافی بین خود تعیین و رعایت کنید.

  • کودکان طلاق- واکنش های نامناسب نسبت به فرزندشان نشان دهند به جای اینکه رفتارها را واکنش هایی طبیعی به شرایط سخت و غیرطبیعی در نظر بگیرند و فرزندان را درک کنند و بپذیرند و با صبوری و راهنمایی دلسوزانه به سمت سازگاری سوقشان دهند، به دنبال روش هایی هستند که به وسیله آن، این رفتارها را نادیده بگیرند و گاهی فرزندان سپهر ناکارآمدی خود کنند.

  • نادیده گرفتن عصبانیت- نادیده گرفتن پرخاشگری یک همسر عصبانی به امید این که خودش آرام شود ممکن است منجر به انفجار ناگهانی یا تمسخر و بهانه گیری ها و حمله های مداوم او شود تا جایی که موفق شود صبرتان را لبریز کند. 

  • ازدواج فرد درونگرا و برونگرا - زمانی که فرد درونگرا نیاز دارد که تنها باشد، همسرش او را سرد و بی عاطفه می بیند. این شرایط سبب دلخوری و نارضایتی از هم می شود. در مقابل گاهی برونگراها مداوم اصرار به درخواست ابراز محبت از طرف همسر می کنند تا جایی که او کلافه و خسته می شود. افراد برونگرا تمایل دارند مدام با همسر خود صحبت کنند. آنها این نوع روش عاطفی را باید درک کنند و یا راه سوم را انتخاب نمایند.

  • همراهی نکنید- اگر همسرتان در مقابل خانواده اش به شما توهین نمود، به او بگویید دیگر با او به دیدار خانواده‌اش نمی‌روید تا رفتار خود را اصلاح نکند. 

  • مقصر- از متهم کردن خودتان دست بردارید. باید بدانید که مشکل فقط از جانب شما نیست بلکه الگوی رفتاری همسرتان اشتباه است. اگر همسرتان بد دهن است با او درگیر نشوید، برای حفظ عزت نفس خودتان از پیش آمدن چنین رفتاری پیشگیری کنید و برای خودتان شبکه ای پشتیبان داشته باشید. افرادی که شما را دوست دارند در بهبود شرایط به شما کمک خواهند کرد.

  • کشف علت- رفتارها را بدون قضاوت بررسی کرده تا بدانید این رفتارهای همسرتان چه علتی دارد. همسر شما مسلما بین پرخاش ها  توهین هایش ، گلایه هایش را هم عنوان می کند و حتی در برخی موارد حرفهای درستی می زند ولی به دلیل بددهانی اش معمولا این حرفها ندیده گرفته شده و مورد قضاوت و انتقاد قرار می گیرد. 

  • علت رفتار تحقیرآمیز بی جواب- با به‌چالش‌کشیدن همسرتان و درخواست از او برای اینکه بگوید چرا چنین کاری انجام می‌دهد، می‌تواند به شناخت نقاط ضعف شریک زندگی‌تان و تلاش برای بهبود رابطه منجر شود. گاهی نیز فرد بدون آنکه بداند ناخواسته چنین کاری می‌کند. در این موارد سعی کنید آرام بمانید و موضوع را با یک تذکر حل‌وفصل کنید.

  • توجه به رفتار خود-  اگر بدانید علت رفتار بد همسرتان از سماجت‌های شماست، می‌توانید آرامش را در خانه برقرار نمایید و روی حساسیت‌های همسرتان دست نگذارید تا این رفتار بد در او کاهش یابد.

  • سکوت- همسرتان رفتاری را تقلید می کند که شاید از خانواده یاد گرفته است و بهترین راه برای حل سرزنش های همسرتان نادیده گرفتن آن است. همسرتان را وادار کنید که تمرکز بر راه حل استراتژی بهتری نسبت به سرزنش کردن دیگران است. اگر واقعا مشکلی وجود دارد، هر دو می توانید آن را با هم حل کنید. اگر نه، هیچ کاری انجام ندهید.

  • دفاع از خود- قاطعانه و در کمال آرامش و با حفظ حرمت، مقابله مثبت کنید و از موضع خواسته‌های منطقی خود کوتاه نیایید. 

  • درمانگر- زوج درمانگر می تواند مشکلاتی که شما درگیر آن هستید را برطرف کند و از تشدید مشکلات جلوگیری کند. اکثر مشکلاتی که بین زوجین به وجود می آید می تواند دلایل زیر را داشته باشد: مشکلات مالی، فرزندپروری، خیانت، رفتار بد یکی از طرفین، مسائل مربوط به سلامتی، ناباروری، تن فروشی.

  • تصمیم به جدایی- به نقل از دکتر وهاب حاجی سردار: عاقبت همه‌ ازدواج‌ها مثل قصه های کودکان با اتمام شیرین نیست . بعضی نمی‌توانند در بستر دیگری باشند و به فکر جدایی می‌رسند. چرا که زندگی فوت و کور، عذاب آور، سرد، بی‌روح و خالی از احساس عشق است. وقتی خط قرمزها را تعیین کرده اید، با گذشت مکرر از این خطوط، باید بپذیرید که اینها با پیامدهایی همراه هستند. چنانچه شریک زندگی شما همچنان به شما بی حرمتی می کند و یا در غیاب شما دست به دسیسه میزند، خیانت میکند، از این شرایط نامناسب دور شوید و به رابطه اتمام دهید. اتمام رابطه می تواند نتایج نامطلوبی را در آغاز مسیر داشته باشد. دست کشیدن از رویاها و انتظاراتی که با هم ساخته اید آسان نیست. اما گذشته گذشت، در گذشته را قفل بزنید. اگر ایام و نیروی خود را با مقصر شمردن کسی تلف کنید، هیچ وقت احساس خوبی نخواهید داشت. سرزنش کردن همسر سابق و مقصر شمردن او، آسان است. همچنین، سرزنش خود نیز سهل میباشد. اگر خودتان را باور دارید، بدون سرزنش یا قضاوت خود به پیش روید، این ایده شما را کامیاب تر خواهد کرد. اگر احساس تنهایی می کنید هنوز فرصت برای انتخاب دوم دارید.


کاربرگ 16-3 بازتاب های من بر فرضیات مخرب و پاسخ های دفاعی

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________


_________________________________________________________

فهرست فصل شانزدهم این کتاب

--------------

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد