بگو مگو در افسردگی و اضطراب

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.
بگو مگو در افسردگی و اضطراب

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

مهارت‌ برقراری ارتباط موثر در خانواده و کار- سیستم تبادل رفتار مثبت ما (کاربرگ 15-7)

آنچه که نجمه از دنیای روان برداشت کرده (مهارت‌ برقراری ارتباط موثر در خانواده و کار)

 فردی که خواستار دستیابی به موفقیت در روابط فردی و اجتماعی خود است باید توانایی ایجاد ارتباط موثر با افراد دیگر را داشته باشد.   مهارت ارتباط موثر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک انسان است، به این دلیل که روی تمامی جنبه‌های زندگی انسان تاثیر می‌گذارد، به نوعی به پیشرفت انسان در زندگی بسیار کمک خواهد کرد:

  • شوخ طبعی- در شرایط مناسب شوخ طبعی، استرس هنگام برقراری ارتباط زودتر از بین می‌رود. اگر دقت کنید زمانی که فردی را برای بار اول می‌بینید، اگر با انرژی مثبت و حس خوب برخورد کند. آن دیدار همیشه به یاد شما خواهد ماند و شما نیز سریع‌تر ارتباط برقرار خواهید کرد. 
  • احترام- انتقال پیام همراه با ادب و احترام به ارزش‌ها، عقاید، نظرات و ایده‌های گیرنده‌ی پیام، جوهره‌ی یک ارتباط موثر به‌حساب می‌آید.
  • بهبود مهارت ارتباط- مهارت برقراری ارتباط موثر به قدری اهمیت دارد که انسان‌های موفق تلاش می‌کنند که هر روز بخشی از زمان و انرژی خود را برای رشد و ارتقای این مهارت صرف کنند. در صورتی که شما هم می‌خواهید طعم شیرین موفقیت را بچشید، برای بهبود این مهارت در وجود خودتان زمان صرف کنید.
  • ارتباط غیرکلامی- برای برقراری ارتباط بهتر با گیرنده، فرستنده باید از شیوه‌های غیرکلامی نیز استفاده کند. این ارتباط غیرکلامی شامل ژست‌ها، حالات چهره، تماس چشمی، حالات بدن و غیره است. تفاوتی نمی‌کند که در گفت‌وگو شما مخاطب باشید یا این که خودتان فردی را مورد خطاب قرار داده باشید در هر دو حالت باید ارتباط چشمی خود را با فرد مقابل حفظ کنید. ایجاد و حفظ ارتباط چشمی می‌تواند شما را به عنوان فردی با اعتماد به نفس بالا به دیگران معرفی کند.
  • تجربیات مثبت- اکثر افراد در روابط بر روی ویژگی‌های منفی یکدیگر تمرکز می‌کنند. با یادآوری جایگاه و ارزششان در زندگی همدیگر، تمرکز آن‌ها از این موضوع نیز کاسته می‌شود. وقتی افراد با یکدیگر دچار مشکل و تعارض می‌شوند، نقاط قوت و مثبت رابطه خود را فراموش می‌کنند. با یادآوری احساسات مثبتی که در گذشته با یکدیگر تجربه کرده‌اید، می‌توانید رابطه‌ای موثر تر داشته باشید.
  • مثبت گرا باشید- همواره سعی کنید کلمات منفی را از ذهن خود به کلی پاک کرده و یا با کلمات مثبت جایگزین کنید. استفاده از کلمات مثبت می‌تواند شما را فردی آینده نگر و مثبت اندیش معرفی کند و اینگونه مخاطبتان حس خوبی را از مصاحبت با شما دریافت کرده و در نهایت راحت تر به شما اعتماد می‌کنند.
  • مشاهده- فرد باید مهارت مشاهده‌ای دقیقی داشته‌باشد تا بتواند ارتباط موثر برقرار کند و اطلاعات بیش‌تری به دست آورد.
  •  کنترل احساسات-  اگر احساسات خود را نشناسید پس امکان انتقال صحیح آن را نیز نخواهید داشت. گاهی ممکن است با بروز نابجای یک احساس، پیام اشتباهی را به فرد مقابل ارسال کرده و موجب برهم‌زدن یک رابطه شوید. تنها به این دلیل که به احساسات خود مسلط نبودید.
  • وضوح پیام- پیام باید به زبانی ساده و واضح و دقیق باشد تا برگیرنده تاثیر مطلوب بگذارد.
  • رفتار دوستانه- زمانی که رفتار گرم و دوستانه ای داشته باشید، افرادی که با آنها کار می کنید احساس نزدیکی و صمیمیت بیشتری با شما خواهند داشت. آنها شما را فردی خوش برخورد می بینند که می توان اوقات خوبی را با او سپری کرد. این نوع ارتباط به شکل گیری تیم هایی منجر می شود که به خوبی با هم کار می کنند و از بودن در کنار یکدیگر لذت می برند. این روابط خوب در محل کار به رشد و توسعه ی فردی و سازمانی کمک می کنند.
  • گوش دادن و درک کردن- مهم‌ترین مهارت در یک فرد این است که شنونده‌ای خوب، هوشیار و صبور باشد. او باید بتواند پیام را به‌خوبی درک و تفسیر کند.
  • شفافیت- تلاش کنید هنگام ارائه ی اطلاعات شفاف و صریح باشید ، نکات مهم و ضروری را بیان کنید و با حاشیه پردازی از اصل مطلب غافل نشوید. آنچه را لازم است بگویید و در اختیار افراد دیگر بگذارید، به طور واضح ارائه دهید و در صورت نیاز درباره ی موضوع مورد بحث اطلاعات بیشتری را جمع آوری کنید.
  • استقبال از بازخوردها- تلاش کنید همواره پذیرای بازخوردهای مدیر ،شریک زندگی، دوست و همکاران خود باشید. بسیاری از افراد نسبت به دریافت انتقادات سازنده حساس هستند و با این موضوع کنار نمی آیند در حالی که بهترین راه برای یادگیری و به دنبال آن، رشد و توسعه فردی است.
  • خودکارآمدی- برای دستیابی به اهداف ارتباطی باید به خود و توانایی‌های خود ایمان داشته باشد.
  • قضاوت- زمانی که دو فرد با سلایق و عقاید مختلف صحبت می‌کنند، مشخص است که خیلی از عقاید آ‌ن‌ها شبیه به هم نیست. اما این قضیه نباید باعث قضاوت کردن فرد مقابل بشود. سعی کنید قضاوت، انتقاد و مقایسه را کنار گذاشته و فقط به حرف‌های شخص مقابل گوش دهید. در دشوارترین ارتباطات اگر شما بتوانید شنونده فعال باشید، می‌توانید یک ارتباط موثر برقرار کنید.
  • اعتمادبه‌نفس- داشتن اعتماد به نفس به عنوان یکی از مهارت‌های ارتباطی ضروری، ارزش پیام را بالا می‌برد.
  • ابراز همدلی- به نقل از دکتر وهاب حاجی سردار: برای همدلی در رابطه می‌توانید خودتان را جای طرف مقابلتان بگذارید تا احساساتش را درک کنید. طوری که به وجود آن شخص بروید و بکوشید به نیابت از خودتان و از طرف او، درون شخص را کاوش کنید تا دنیای او را، آن‌چنان‌که او می‌بیند، ببینید و دریابید. همدلی به معنای درک دنیای شخصی طرف مقابل است گویا که دنیای ذهن و عاطفه او دنیای خودتان است.
  • کنترل استرس- قبل از پاسخ به سوالی که برایتان استرس ایجاد کرده است، لطفا از فرد مقابل بخواهید توضیحات بیشتری بدهد و یا سوال را مجددا تکرار کند. در این شرایط شما چد ثانیه فرصت دارید که فکر کنید تمرکز کنید و پاسخ بهتری بدهید.در شرایط استرس زا سعی کنید نکات مهم را بیان کنید و اگر شخص مقابل موافق بود صحبت‌های خود را ادامه دهید. سعی کنید به زبان بدن خود مسلط باشید و آن را آرام نگه دارید.


کاربرگ 15-7 سیستم تبادل رفتار مثبت ما

اقدامات مورد نظر

تاریخ وقوع




 






















بخاطر بسپار!

هنگامی که شما و شریک زندگیتان روی این تمرین کار می کنید، یکی از شما ممکن است با فراموش کردن تمرین تبادل رفتاری مثبت، گهگاه دچار لغزش شود. هر بار که این اتفاق می افتد خود را دوباره متعهد کنید. در برابر وسوسه انتقادی بودن در هنگام وقوع آن مقاومت کنید.


بعد از اینکه یک هفته سیستم تبادل رفتاری مثبت را اجرا کردید، در مورد تاثیرات آن بر رابطه خود فکر کنید و افکار خود را در کاربرگ 15-8 ثبت کنید.


_________________________________________________________

فهرست فصل پانزدهم این کتاب 

--------------

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد