بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

نحوه عملکرد لنزهای زندگی- حس گناهکاری

ممکن است تعجب کنید که لنزهای زندگی چقدر گرفتاری ایجاد می کنند و چرا می گوییم که آنها علت اصلی اکثر آشفتگی های عاطفی هستند. مثال‌های موجود در این فصل به شما نشان می‌دهند که آنها چگونه شرارت خود را انجام می‌دهند. تمرین در این قسمت احتمالاً شما را متقاعد خواهد کرد که چقدر لنزهای زندگی بر بینش و زندگی عاطفی شما تأثیر می گذارند.   ادامه مطلب ...

کاربرگ 7-2 بازتاب های من- طرحواره اطاعت

آنچه که بگنچ از دنیای روان برداشت کرده (طرحواره اطاعت)

افراد با طرحواره اطاعت، احساس می کنند که مجبور اند تا از خواسته های دیگران را اطاعت کنند و در برابر دستورات افراد تسلیم شوند تا دچار پیامد های منفی نشوند. افراد مبتلا به طرحواره اطاعت نیازها، خواسته ها، احساسات، نظرات یا تصمیمات خود را سرکوب کرده و آن ها را نادیده می گیرند. این شرایط و رفتارها باعث ایجاد احساس درماندگی و ناتوانی در صحبت کردن و فقدان ارتباط نزدیک با دیگران می شود. این افراد  هنگامی که با موقعیتی مواجه می شوند که فکر می کنند ممکن است با پیامدهای منفی رو به رو شوند. فعال شدن طرحواره اطاعت باعث بروز رفتار هایی همچون پیروی بی قید و شرط، تبعیت از خواست دیگران،  و رفتارهای ترس محور می شود. این افراد احساس میکنند اگر نظرات و خواسته هایشان را سرکوب نکنند دچار پیامد های منفی تنبیه آمیز می شوند. در نتیجه به شکلی افراطی آنچه به آن نیاز داشته و خواست آن ها است سرکوب کرده و خود را فدای درخواست های دیگران می کنند. راهکار:  ادامه مطلب ...

کاربرگ 7-1 پرسشنامه لنز مشکل ساز زندگی- استحقاق، ترس از رها شدن، کمال گرا….


لنز

لنز متناقض

____ نالایق (بی ارزشی)

من احساس نمی‌کنم که شایسته اتفاقات خوب باشم. وقتی کسی کار خوبی برای من انجام می دهد احساس ناراحتی می کنم.

____ استحقاق (بزرگ منشی)

من لایق بهترین ها هستم، من تقریباً هر چیزی را که دلم بخواهد باید داشته باشم. اگر نیازهای من برآورده نشوند، احساس تهدید، غمگینی یا عصبانیت می کنم.  

____ ترس از رها شدن

من نیاز به اطمینان خاطر دارم تا احساس کنم دوست داشتنی هستم. من بدون نزدیکان در زندگی ام احساس گم شدگی می کنم و نگران از دست دادن کسانی هستم که به آنها اهمیت می دهم. حسادت می کنم و از روی ترس به عزیزانم می چسبم.

____ ترس از صمیمیت

دوست ندارم به کسی نزدیک شوم. من  از هرگونه درگیری عاطفی دوری خواهم می کنم. من واقعاً کسی را در زندگیم نمی خواهم.

____بیکفایت

احساس می‌کنم مثل بقیه افراد با استعداد یا ماهر نیستم. من آنطور که انتظار می رود نیستم. من دوست ندارم کارهایی را که قبلاً برایم سخت به نظر میرسیدند، حالا انجام دهم.

____کمال گرا

احساس می کنم باید همه کارها را عالی انجام دهم. احساس می کنم یک راه درست و یک راه اشتباه برای انجام کارها وجود دارد و می خواهم کارها را به روش درست انجام دهم.

____ گناهکار و مقصر

احساس می کنم هر چیزی که اشتباه پیش می رود تقصیر من است. نگران این هستم که آیا کار اشتباهی انجام داده ام یا خیر. من طاقت آزار رساندن به دیگری را ندارم.

____ بی گناه و منزه

اگر چیزی را بخواهم، اجازه نمی دهم چیزهای احمقانه ای مانند اخلاق و وجدان جلوی راهم را بگیرند. من هرگز به آنچه دیگران فکر می کنند اهمیت نمی دهم.

____ آسیب پذیر

همیشه اتفاقات بد رخ می دهد. من خیلی نگران آینده هستم. من می ترسم. احساس میکنم دنیا بسیار خطرناک است.

____ آسیب ناپذیر

من شکست ناپذیر هستم.  هیچ چیز هرگز نمی تواند به من صدمه بزند. دنیا با من بسیار خوب رفتار می کند. من همیشه خوش شانس هستم و هرگز نگران انجام اقدامات احتیاطی نیستم.

____کمک جو

من خیلی به دیگران وابسته هستم و وقتی دیگران از من مراقبت می کنند احساس بهتری دارم. من نمی توانم به تنهایی زندگی را اداره کنم.

____کمک گریز

من از درخواست کمک از دیگران متنفرم، و دوست ندارم دیگران سعی کنند به من لطف کنند.

____ تحت کنترل

اگر بخواهم کاری انجام دهم، انگیزه هایم را دنبال می کنم. برای من سخت است که با مردم محدودیت ایجاد کنم، بنابراین تمایل دارم که با آنها کنار بیایم. من ترجیح می دهم احساساتم را بیان کنم بجای اینکه آنها را کنترل کنم.

____ کنترل بیش از حد

هیچ چیز بدتر از عدم کنترل نیست. من هرگز اجازه نمی دهم کسی احساس مرا دریابد. من مهارت کافی دارم تا نیاز به کسی نداشته باشم. من دوست ندارم برای شخص دیگری کار کنم و نمی توانم تحمل کنم که سرنوشتم را در اختیار دیگران بگذارم.

بخاطر بسپار!

به هر لنز زندگی که رتبه 3 یا بالاتر داده اید، احتمالاً گاهی اوقات برای شما مشکل ایجاد می کند. اگر به بسیاری از لنزهای زندگی امتیاز 3 یا بالاتر داده اید، نگران نباشید. بسیاری از مردم طیفی از این فرضیات مشکل ساز را دارند. تغییر، نیاز به گذشت زمان دارد، اما شما می توانید آن را انجام دهید - یک لنز برای هر زمان.


اکنون چند دقیقه وقت بگذارید و در مورد نتایج پرسشنامه لنز مشکل ساز زندگی فکر کنید. در کاربرگ 7-2، با توجه به لنزها، افکاری که ممکن است باعث ایجاد احساسات ناراحت کننده در شما شوند را یادداشت کنید. ما در قسمتهای بعدی این فصل راه‌های بیشتری برای بررسی تأثیر لنزها بر زندگی‌تان ارائه می‌دهیم.

آیا ارثی بودن افسردگی بر کودکان تاثیر می‌گذارد؟ (مطلب ارسالی)

وراثت عاملی مهم در ابتلا به افسردگی می‌باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده، افرادی که پدر و مادر یا برخی از اعضای خانواده‌شان به افسردگی مبتلا بوده‌اند، احتمال ابتلا به افسردگی را بیشتر دارند. به علاوه، بررسی‌های ژنتیکی نشان داده است که بیش از ۳۰۰ ژن در رابطه با افسردگی وجود دارد و موجودیت ژن‌های خاص می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. با این حال، باید توجه داشت که وراثت تنها عاملی از عوامل موثر بر ابتلا به افسردگی نیست و موارد دیگری مانند شرایط روانی و جسمی نیز می‌توانند در بروز و افزایش این اختلال دخیل باشند. به همین دلیل، برای جلوگیری و درمان افسردگی، لازم است که عوامل ژنتیکی و پیشینه خانوادگی در کنار عوامل دیگری مثل شرایط روانی و جسمی مورد توجه قرار گیرند.  ادامه مطلب ...

عوامل زمینه‌ساز علائم آنهدونیا یا فقدان لذت (مطلب ارسالی)

آنهدونیا به عدم توانایی در لذت بردن از فعالیت‌ها، افراد، و تجربیات مختلف اشاره دارد. این مشکل معمولا به دلیل عوامل روانشناختی مانند افسردگی، اضطراب، تنش، روابط ناموفق و یا عوامل فیزیولوژیکی مانند بیماری‌های جسمی و داروها رخ می‌دهد. در صورتی که یک فرد برای مدت طولانی احساس آنهدونیا کند و باعث مشکلات زندگی شود، بهتر است با مشاوره روانشناسی یا پزشکی به دنبال کمک و درمان مناسب شود.  ادامه مطلب ...

آیا می خواهید بدانید شما چه نوع شخصیتی دارید؟ (مطلب ارسالی)

تمام افراد مجموعه ای از ویژگی های شخصیتی را دارند که باعث می شود به داشتن یک نوع تیپ شخصیتی معروف باشند. ممکن است درونگرا یا برون گرا باشند، حساس یا پوست کلفت باشند، منطقی یا احساسی باشند، آرام یا یاغی باشند و… روانشناسی سعی کرده اند که با دخالت علم، انسان ها را به دسته های مختلف تقسیم کنند. در برخی از نظریات انسان ها با 16 دسته و در برخی دیگر به 5 دسته کلی تقسیم بندی می شوند. این دسته ها از نظر نحوه تفکر، رفتارها، جهان بینی و… دارای شباهت و تفاوت هایی با یکدیگر هستند. در این مقاله با انواع شخصیت ها در روانشناسی آشنا می شوید. با راستین همراه باشید. 

ادامه مطلب ...

شناخت تیپ شخصیتی چه کاربردهایی دارد؟ (مطلب ارسالی)

نکته ای که در باب بررسی تیپ های شخصیتی باید به آن توجه کنید این است که ارزش تمامی تیپ ها یکسان میباشند. و هرکدام ارزش و قابلیت های خاص خود را دارد. هدف اصلی از شناخت تیپ های شخصیتی، درک درست درباره آنها و احترام گذاشتن به تفاوت های بین افراد مختلف است. همه ی تیپ های شخصیتی برابر می باشند و نمیتوان گفت یکی بر دیگری برتری دارد. 

ادامه مطلب ...

ریشه‌های ایجاد طرحواره های شخصیتی (مطلب ارسالی)

طرحواره درمانی یا به انگلیسی Schema Therapy در روانشناسی به دنبال باز کردن گره‌هایی است که از کودکی در ذهن شخص ایجاد شده است و این گره‌ها نمی گذارند او در ارتباط با خود و دیگران مناسب رفتار کند. طرحواره های شخصیتی، قالب‌هایی هستند که آرامش را از شخص می گیرند و در روابط عاطفی و در محل کار و یا خانواده شخص را دچار مشکلات فراوان می‌کنند. 

ادامه مطلب ...

درماندگی آموخته شده و افسردگی (مطلب ارسالی)

درماندگی آموخته شده یا "learnt helplessness" به وضعیتی گفته می‌شود که فرد به دلیل تجربه‌های منفی مکرر، احساس ناتوانی و عدم کنترل بر وضعیت‌های خود را تجربه می‌کند. این واکنش ممکن است پس از تکرار شدن شرایطی که فرد به طور مداوم در مواجهه با آن‌ها شکست می‌خورد، شکل می‌گیرد. افرادی که به درماندگی آموخته شده دچار شده‌اند، ممکن است برای دستیابی به هدف‌ها یا حل مشکلات، احساس ناکامی یا ناتوانی کنند حتی زمانی که واقعاً قادر به کنترل و تغییر وضعیت هستند.  

ادامه مطلب ...

نشانه های کمبود عزت نفس در افراد (مطلب ارسالی)

عزت نفس یا احترام به خود به معنای ارزش قائل بودن به خود، اعتقاد به توانایی‌ها و ارزش‌های شخصی خود، و احترام به حقوق و مرزهای شخصی است. این احساس مهم است و برای رشد و توسعه فردی انسان‌ها اهمیت دارد. عزت نفس به معنای ارزشیابی مثبت و احترام به خود و داشتن اعتماد به نفس است. این احساس به افراد کمک می‌کند تا با چالش‌ها و موقعیت‌های مختلف زندگی مقابله کرده و به خود احترام گذاشته و موفقیت‌های خود را تجربه کنند. برای افزایش عزت نفس، می‌توانید انواع تمرین‌های روانشناختی، فیزیکی و اجتماعی را انجام دهید. مثلا: 

ادامه مطلب ...