بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

طرحواره رهاشدگی و احساس بی ثباتی در روابط- سوالات تحقیقی دادستان (کاربرگ 6-3)

کاربرگ 6-3 سوالات تحقیقی دادستان

1. آیا این فکر غیرمنطقی یا تحریف شده است؟ (برای فهرستی از تحریف های شناختی که نشان‌دهنده انحراف در افکار هستند، به فصل 5 مراجعه کنید.)

_______________________

2. آیا این رویداد به همان اندازه وحشتناک هست که من به خودم اجازه می دهم آن را باور کنم؟

_______________________

3. آیا مواردی در زندگی من وجود داشته که با این فکر همخوان نباشند؟

_______________________

4. آیا دوستان یا آشنا هایی را می شناسم که رویدادهای مشابهی را تجربه کرده اند اما این فکر برای آنها صدق نکرده است؟

_______________________

5. آیا من مدارکی که این فکر را تحت مخالفت قرار دهد، نادیده می‌گیرم؟

_______________________

6. آیا این فکر واقعاً به من کمک می کند؟

_______________________

7. آیا قبلاً با چنین چیزی وفق یافته و به خوبی از پس آن برآمده ام؟

_______________________

8. چه شود اگر من طوری رفتار کنم که انگار این فکر درست نیست؟

_______________________


آنچه که ارکانا از دنیای روان برداشت کرده (رهاشدگی) 

طرحواره رهاشدگی- رها شدگی شامل احساس بی ثباتی در روابط نزدیک و صمیمی یا نداشتن اعتماد به نفس لازم برای نزدیک شدن به افراد از ترس تنها شدن و طرد شدن است. تله رهاشدگی شامل این احساس است که دیگران قادر به ادامه روابط عاطفی و ارتباط صمیمانه با افراد نخواهند بود، زیرا از نظر عاطفی ناپایدار و غیرقابل پیش بینی هستند. رها شدگی همچنین به ترس مداوم و شدید از احساس طرد و ترک شدن توسط افراد اشاره دارد. تله رهاشدگی می تواند بر اثر تجربیات آسیب زا دوران کودکی از جمله ترک یا طرد شدن توسط والدین یا مراقب ایجاد شود.. مقابله:


  • به خودتان سخت نگیرید- اما سعی کنید دائم خود را سرزنش نکنید. این کار وضع را بدتر خواهد کرد. این گونه فکر کنید که شاید هر کسی دیگری هم جای شما بود و تجربه زندگی شما را داشت همین واکنش ها را نشان می داد. فقط بر روی خود کار کنید تا بتوانید این احساس را در وجود خود کمرنگ کنید اما هرگز خود را سرزنش نکنید. 

  • از دریافت درمان حرفه‌ای غافل نشوید- به یاد داشته باشید که هرگز نمی‌توانید در این مسیر به‌سادگی و به‌تنهایی گام بردارید. برای این کار لازم است از فردی که در این مسیر تجربه و تخصص لازم دارد کمک بگیرید تا بتوانید با موفقیت و با دید جدید با این مشکلات کنار بیایید.

  • با گذشته خود کنار بیایید- قبول کنید که گذشتۀ سختی را پشت سر گذاشته‌اید. حتی شاید نتوانید دقیقاً ثابت کنید که در کودکی تنها مانده‌اید. اما این طرحواره وجود دارد و با قبول آن می‌توانید ساده‌تر با مشکل کنار بیایید.

  • گذشته خود را درک کنید سپس از آن فاصله بگیرید- شاید با نگاه کلی به گذشته خود متوجه این موضوع نشوید که چه چیزی باعث رهاشدگی شده است. پس نگاه دقیق تری به گذشته بیاندازید. سعی کنید آنچه را که برایتان اتفاق افتاده است درک کنید و بعد از پیدا کردن مشکل سعی کنید آن را حل کرده و یا از آن فاصله بگیرید.

  • تمایلات خود را بهتر بشناسید- فراموش نکنید اگر متوجه شده‌اید که از این اختلال رنج می‌برید، تمایل خود به فاجعه سازی را بشناسید و سعی کنید با دیدن اولین نشانه‌ها، به خود هشدار دهید که نباید از آن فاجعه بسازید. حتی اگر شک و تردید در دل شما وجود داشته باشد، باز هم سعی کنید به دنبال شواهد منطقی باشید که نشان دهد هیچ فاجعه‌ای در حال رخ دادن نیست.

  • به محرک ها توجه کنید- به محرک هایی که باعث ایجاد احساس تنهایی و یا عدم اعتماد به دیگران در شما شده است توجه کنید. سعی کنید تا حد امکان از تمام این محرک ها که شما را از دیگران دور می کند یا باعث ایجاد ناامنی روانی برای شما می شود، دور شوید. اگر خصوصیت یا رفتارهایی باعث ایجاد احساس رهاشدگی در شما می شود با آنها مقابله کنید. سعی کنید بی دلیل نسبت به همه چیز بدبین نباشید.

  • ذهن آگاهی را تمرین کنید- ممکن است شما اضطراب زیادی را تجربه کنید، در نتیجه لازم است تا سعی کنید بر ذهن خود تسلط داشته باشید. به همین دلیل از روش‌های تکمیلی استفاده کنید تا بتوانید این علائم را کاهش دهید. تمرین‌های مراقبه یا ذهن آگاهی می‌تواند به شما در این راه کمک شایانی کند.

  • بر روی افکار و عقاید خود کار کنید- افرادی که از طرحواره رهاشدگی رنج می برند، همیشه این گونه فکر می کنند که قرار است تنها بمانند و دیگران آنها را ترک کنند. اگر شما نیز چنین افکار و عقایدی دارید سعی کنید با آنها مبارزه کنید. شروع مقابله با این احساسات در سنین پایین تر راحت تر است. با بهبود توانایی هایتان به نیازهای عاطفی خود پاسخ مناسبی بدهید. 

  • دیدگاه های بدبینانه خود مبنی بر اینکه افراد در نهایت شما را ترک می کنند، می میرند یا رفتاری غیرقابل پیش بینی انجام می دهند را به چالش بکشید.

  • هنگام جدایی ها سعی کنید تا آرامش خود را تا جای ممکن حفظ کرده و در صورت نیاز به روانشناس مراجعه کنید.

  • این انتظار غیرواقعی که دیگران باید همیشه و در هر موقعیتی در دسترس شما باشند را به چالش بکشید

  • بپذیرید که دیگران حق انتخاب در مورد روابط خود و افرادی که می خواهند با آنها ارتباط داشته باشند دارند.

  • این فکر که باید حتما کاری را انجام دهید که دیگران از شما میخواهند تا آنها شما را ترک نکنند را به چالش بکشید.


_________________________________________________________

فهرست فصل ششم این کتاب

--------------

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد