بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

روشهای تقویت اراده و انگیزه- وقتی قدرت اراده پژمرده می شود چه باید کرد

وقتی قدرت اراده پژمرده می شود چه باید کرد

در قسمت قبل دلایل بسیار خوبی برای ورزش کردن به شما ارائه شد. امیدواریم که هر نوع ورزشی را که انتخاب کرده باشید، در زندگی شما مناسب باشد و آنها را امتحان کرده باشید. ممکن است نیت خوبی داشته باشید، اما چه اتفاقی می افتد که اشتیاق و تعهد اولیه برای انجام کاری مثبت در شما کمرنگ شود؟ یا اگر آن اشتیاق اولیه را پیدا نکرده باشید، چگونه شروع می کنید؟

 

آنچه که باینا از دنیای روان برداشت کرده (روشهای تقویت اراده و انگیزه)

قدرت اراده، نیروی باطنی برای تصمیم ­گیری، شروع کار و رسیدن به اهداف است و در مقابل تنبلی و اهمال‌ کاری و موکول کردن کارها به آینده‌­ی نامعلوم قرار می­گیرد. معمولا کلمه­‌ی اراده به همراه عزم و پشتکار به کار برده می­شود. راهکار:

  • خوددلسوزی- باور عامه بر این است که خودانتقادی زیاد، ابزاری ضروری برای هدایت ما به مسیر درست است. اما باید بدانید که این باور اشتباه است. اما پس از شکست در چالش‌های اراده، خود دلسوزی تأثیر بهتری نسبت به خودانتقادی دارد.کسانی که به جای خود انتقادی شدید، خوددلسوزی می‌کنند، اراده‌ی بیشتری برای پیشرفت و یاد گرفتن از اشتباهات، خطاها و ضعف‌های خود نشان می‌دهند.

  • جشن پیشرفت- جشن‌های کوچک مداوم، به ما کمک می‌کند با انگیزه بمانیم و عادت‌های خوبی که برای تقویت اراده ایجاد کرده‌ایم را حفظ کنیم. قرار است در مسیر رسیدن به اهدافمان به ما خوش هم بگذرد.

  • اگر شکست خوردید، نترسید- شکست خوردن جزیی از زندگی است و نمی‌توان بدون تجربه آن زندگی را ادامه داد. همان لحظه‌ای که کودکی دو ساله بودید و می‌خواستید روی پاهای خود بلند شوید، بارها و بارها شکست خورده و به زمین افتاده‌اید ولی باز دوباره بلند شدید. تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر در همان لحظه اول پس از زمین خوردن، می‌نشستید و دیگر بلند نمی‌شدید چه اتفاقی رخ می‌داد؟ یا تا به حال فکر کرده‌اید اگر به جای نترسیدن و قوی‌تر بلند شدن، ترس از افتادن در شما وجود داشت چه اتفاقی می‌افتاد؟ هرگز راه نمی‌رفتید!

  • عملگرا باشید- اراده مرز بین خواستن به عنوان یک امر ذهنی و تبدیل این امر ذهنی به واقعیت است. پس برای بااراده بودن، باید عملگرا باشید. این درست قسمتی از کار است که خیلی‌ها در آن مشکل دارند. حتما دیده‌اید افرادی که می‌گویند: «انجام فلان کار را از شنبه شروع می‌کنم.» این جملات بهانه‌هایی برای انجام ندادن کارها. هستند. با گفتن این جملات احتمال انجام آن کارها را به صفر می‌رسانیم. برای عبور از این مشکل باید روش عملگرا بودن را بیاموزید.

  • مدیریت استرس- راه‌های سالمی برای مدیریت استرس خودمان پیدا کنیم تا توانایی خودکنترلی افزایش دهیم و قدم مهمی در مسیر تقویت اراده برداریم.

  • هدف‌های قابل رسیدن- معمولا اهداف به دو دسته بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم می‌شوند. اگر اراده‌ای قوی نداشته باشید، ممکن است با رسیدن به اولین سختی و مشکل در مسیر اهداف بلند‌مدت، متوقف شوید و حاصل تمام تلاش‌های قبلی خود را نیز از دست بدهید. پس باید هدف بلند‌مدت خود را به اهداف کوتاه مدتی که قابل رسیدن باشد تقسیم کنید.

  • چک لیست- با چک لیست  می‌توانیم اولویت‌بندی کنیم و به ذهنمان نظم دهیم. با تیک زدن کنار هر مورد در انتهای روز، ما احساس موفقیت می‌کنیم. خط زدن موارد یک چک لیست لذت شگفت‌انگیزی دارد که ما را در مسیر نگه می‌دارد و باعث تقویت اراده می‌شود.

  • تا نتیجه خسته نشوید- گرفتن نتیجه‌ی نهایی دنبال کنید. هرگز کاری را که شروع کرده‌اید بدون رساندن به نتیجه‌ی نهایی رها نکنید.  بی‌نتیجه باقی گذاشتن کارها یکی از بزرگ‌ترین دشمنان اراده به حساب می‌آید. سعی کنید خود را از شر کارهای ناتمام خلاص کنید تا اراده شما متزلزل نشود.

  • انگیزه خودش می‌آید- اگر در مقابل انجام کاری مقاومت داریم، به خودمان بگوییم:«فقط چند دقیقه یا فقط یک بخش کوچکی از یک کار را انجام می‌دهم و بعد کنارش می‌گذارم». به احتمال خیلی زیاد تا انتهای کار خواهیم رفت. فقط کافی است شروع کرده باشیم.

  • بخشش خود- خودتان را با خودتان یک تیم ببینید و هیچ اشکالی هم ندارد که خودتان را به جای لعنتی، عزیزم صدا کنید! پس اگر شکست خوردیم، آن را بپذیریم و با خودمان کتک‌کاری نکنیم.

  • در استرس بدوید طرف عادت های خوب- استرس یکی از عواملی است که به شدت اراده را ضعیف می کند. وقتی استرس دارید، عادت های همیشگی تان را دنبال می کنید، حالا این عادت ها می خواهد مفید باشد یا مخرب باشد. در بیشتر موارد این کار به صورت ناخودآگاه انجام می شود. معمولا فردی که تحت استرس و فشار باشد، بدون اینکه فکر کند همان کارهای قبلی را تکرار می کند.

  • مذاکره با خود- در صورت حوصله یا آمادگی نداشتن برای انجام یک کار، می‌توانیم از آن دست بکشیم، شروع کردن برایمان آسان می‌شود. اما نکته حیاتی اینجاست که وقتی بر مقاومت درونی خودمان که می‌گوید «الان نمی‌توانم انجامش دهم» غلبه کردیم. بعید است بعد از  مثلا ده دقیقه‌ای که برای خودمان مشخص کرده‌ایم، از آن دست برداریم.

  • انگیزه به تنهایی کافی نیست- البته این رو هم باید بدونی که انگیزه یک حس و حال دائمی نیست و ما همه آدمیم و ممکنه گاهی کلا در اوج انگیزه و اشتیاق نباشیم. در واقع اگر تو دائم انگیزه بالا نداری فکر نکن که کارت اشتباهه! اتفاقا این طبیعت ما انسان هاست. برای همین هست که میگیم انگیزه به تنهایی کافی نیست و از یه جایی به بعد تعهد تو باید عمل کنه.

  • عادت کردن یا تقویت اراده- لزوما برای انجام همه کارها نیازی نیست که از قدرت اراده خود استفاده کنید سعی کنید به انجام آنها عادت کنید مثلا قرار دادن دنده ماشین در حالت یک عادتی است که همه رانندگان به طور اتوماتیک انجام می دهند و نیازی به اراده ندارد. برای اینکه انجام کاری تبدیل به عادت شود باید به مدت دو ماه بطور برنامه ریزی شده تکرار شود تا آن کار به عادت تبدیل شود.

  • هوشمندی و عزم قوی- تصور کنید اراده کرده اید که دیگر شیرینی نخورید در حالی که روی میز شما پر از شیرینی های رنگارنگ است جنگیدن برای نخوردن شیرینی در این شرایط بسیار سخت تر از آن است که تصمیم بگیرید شیرینی ها را از میز خود دور کنید تا دیگر جلوی چشمتان نباشد اینطوری تلاش برای جنگیدن کمتر می شود و اراده شما تضعیف نمی شود.

  • تعهد به خود- فقط کسانی می‌توانند اراده قوی داشته باشند که نسبت به قراری که با خودشان گذاشته‌اند، مسئولانه برخورد کنند. این‌که بدانیم کسی شانه به شانه ما در مسیر کنارمان است و منتظر شنیدن پیشرفت‌ ماست، ما را پای‌بند می‌کند و باعث تقویت اراده ما می‌شود.

  • تلقین- زیربنای کلام تفکر است. تفکر خود عامل زیر بنای عالم هستی نیز هست بنابراین وقتی کلامی را می گویید انرژی آن گفتار را به هستی می فرستید و چندین برابر آن را دریافت می کنید. پس بهتر است کلماتی که در خلوت خود با خود حرف میزنید از موضع قدرت و کلماتی مثبت و انرژی بخش باشد. بر همین اساس همواره قوی بودن اراده خود را تلقین کنید.

 

_________________________________________________________

فهرست فصل دهم این کتاب  

--------------

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد