بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

سرانجام سوگیری پریدن به نتیجه یا قضاوت عجولانه- افکار من برای دادرسی (کاربرگ 6-8)

آنچه که لیلما از دنیای روان برداشت کرده (سرانجام سوگیری پریدن به نتیجه یا قضاوت عجولانه)

عده ای از مردم به‌سرعت نتیجه‌گیری می‌کنند یا بر اساس اطلاعات محدود، فرضیات غیرقابل‌ توجیهی می‌سازند. این نوع طرز فکر باعث می‌شود که افراد به‌سرعت تصمیماتی اغلب اشتباه بگیرند. سوگیری پریدن به نتیجه یا همان قضاوت عجولانه طرز فکری منفی است که به عنوان یک خطای شناختی در نظر گرفته می‌شود که شامل عادات و تفکرات اشتباهی هستند که برای همه اتفاق می‌افتند اما افرادی که دچار مشکلاتی نظیر اضطراب یا افسردگی هستند، بیشتر به آن مبتلا می‌شوند.

  • فکر کردن به سرانجام قضاوت عجولانه- اگر ما قبل از اینکه به قضاوت دیگران بپردازیم به سرانجام آن فکر کنیم که چه عواقبی برای فرد مورد قضاوت و یا حتی خودمان پیش می آید از انجام قضاوت خود پشیمان می شویم.

  • دوری کردن از چرت و پرت گویان- چرت و پرت حال میده اما در بعضی مواقع افرادی هستند که وقتی دور هم جمع میشوند به بحث های بیهوده می پردازند از جمله قضاوت عجولانه کردن در مورد دیگران که بهتر است از این جمع ها و محافل دوری کرد.

  • سؤال کنید- قبل از اینکه درباره تفکرات دیگری حدسی بزنید، فقط سؤال بپرسید. هیچ‌کس نمی‌تواند ذهن دیگران را بخواند و از نیت‌های واقعی آن‌ها باخبر شود. برقراری ارتباط با دیگران جهت رفع نگرانی‌ها و دغدغه‌ها به شما کمک می‌کند تا از سردرگمی‌ رها شوید و به پاسخ بسیاری از سؤالات بی‌جواب خود برسید.

  • سرانجام قضاوت عجولانه- اگر ما قبل از اینکه به قضاوت دیگران بپردازیم به سرانجام آن فکر کنیم که چه عواقبی برای فرد مورد قضاوت و یا حتی خودمان پیش می آید. از انجام قضاوت خود پشیمان می شویم (زیر بند هشت).

  • سرعت خود را کم کنید و بهتر فکر کنید- مسئله اصلی در قضاوت عجولانه این است که می‌خواهیم سریع به نتیجه برسیم، در حالی ‌که این کار درست نیست. به جای اینکه با هر حدس و گمانی سریع نتیجه‌گیری کنید، کمی بیشتر فکر کنید. پیش از اینکه به نتیجه اشتباه برسید، زمانی را به بررسی اوضاع و شرایط اختصاص بدهید. گاهی اوقات زمان به شما کمک می‌کند تا حقایق بیشتری را دریابید.

  • خود به جای شخص قضاوت شده- خود را به جای شخص قضاوت شده قرار دهیم تا از این طریق درک کنیم که چه مشکلات روحی و روانی و اختلالاتی در زندگی فرد قضاوت شده به وجود می آید که از این طریق کمتر دیگران را مورد قضاوت عجولانه قرار دهیم.

  • زمانی که فکر قضاوت کردن به ذهنتان رسید توقف کنید- اگر در مشاهده یا منظره ای ناخودآگاه به قضاوت کردن درمورد او پرداختید، فوراً فکر کردن را متوقف کنید. برای نمونه اگر دیدید جوانی تیپ نامرتبی دارد، در مورد او به فکر کردن نپردازید. مثلاً نگویید که ای وای حتماً معتاد شده. در این زمان فکر کردن را متوقف کنید، به خود تذکر دهید و بگویید که داشتی الان فردی را قضاوت می‌کردی.

  • قضاوت دیگران- یاد بگیریم در مورد قضاوت عجولانه دیگران فکر کنیم. با فکر کردن نسبت به قضاوت دیگران یاد می گیریم که کمتر کسی رو مورد قضاوت قرار دهیم. 

  • به نکات مثبت و نقطه قوت شخصیت او فکر کنید- اگر فکر قضاوت درمورد شخصی به ذهنتان رسید، نکات مثبت او را برای خود تداعی کنید و شخصیت قوی او را به خود یادآوری کنید. مثلاً اگر همکارتان را خواستید قضاوت کنید به محبت‌هایی که در حق شما کرده بیندیشید، یا چقدر با محبت به شما نگاه می‌کند. بر روی این نکات توجه و تمرکز کنید تا از فکر قضاوت بیرون آیید.

  • چالش کشیدن قضاوت-زمانی که فکر قضاوت دیگران به ذهنتان رسید آنها را به چالش بکشید یعنی با حدس و گمان هایی که به ذهنتان می رسد ذهنتان را به چالش بکشید و از قضاوت عجولانه دیگران بپرهیزد.

  • رفتار ناموزن دیگران- اگر از نظر شما رفتار ناموزون شخصی سبب قضاوت برای شما شد می‌توانید، با سوال کردن از او در مورد این رفتار سوال برانگیز خود را از شر افکار منفی و قضاوت نجات دهید.

  • تشخیص نقطه قوت- در مورد افرادی که آنها را دوست دارید بیشتر تفکر کنید. این کار شما باعث می شود که از قضاوت عجولانه دیگران بپرهیزید و به جای تمرکز روی نقاط ضعف افراد روی نقاط مثبت آنان اندیشه کنید. مبادا…

  • فراموش کردن محبت دیگران- با حس کردن به اینکه دیگران به شما مدیون هستند و آنان را مورد قضاوت قرار دهید این باعث رنجیده شدن شما می شود به جای اینکه فکر کنید دیگران به شما مدیون هستند از کارهایی که برای آنها انجام دادید لذت ببرید. 

  • خانواده- افراد قضاوت کننده در خانواده هایی بزرگ شده اند که اعضای خانواده آنان بدون دلیل زندگی دیگران را مورد قضاوت انجام می دهند. بنابراین فرزندان از والدین خود الگوبرداری کرده و تمام رفتارهای والدین رو چه خوب و چه بد تکرار می کنند.

  • حسود بودن- بعضی از افراد به دلیل حسادت نسبت قضاوت عجولانه به زندگی و وضعیت شغلی دیگران قضاوت نابجایی انجام می دهند که این حسادت نه تنها باعث از بین رفتن زندگی دیگران می شود بلکه باعث مشکلات روحی و روانی فرد قضاوت کننده هم می گردد.

  • اعتماد به نفس کاذب- افرادی که خود را برتر از دیگران بدانند و برای اینکه اثبات کنند بهتر از دیگران هستند دست به انجام هرکاری میزنند از جمله قضاوت در مورد دیگران. این افراد با تصور اینکه برتر از دیگران هستند با قضاوت نابجای خود فکر می کنند که درنظر دیگران محبوب هستند.


کاربرگ 6-8 افکار من برای دادرسی

فکر متهم :        __________________________


دفاع از فکر

دادرسی به فکر


 


.




.




.




.




.


شما باید چندین بار از روش دادگاه فکر استفاده کنید تا نتیجه لازمه را احساس نمائید.


پس از تکمیل فرآیند دادگاه فکر، خودتان تصمیم بگیرید که آیا فکر شما در ایجاد ناراحتی عاطفی مانند اضطراب، افسردگی یا سایر احساسات دشوارتان مقصر است یا خیر. حتی اگر به این نتیجه برسید که افکار شما دارای ذره ای از حقیقت است، احتمالاً متوجه خواهید شد که آن  فکر به شدت مشکوک است و بیشتر از اینکه مفید باشد به شما آسیب خواهد رساند. در دادگاه فکر، شما فکر خود را تنها بر اساس "شک"، مجرم ارزیابی نمی کنید، یعنی دادستان  باید هیئت منصفه را متقاعد کند که هیچ شواهد و توضیح قانع کننده ای در دادگاه، وجود ندارد. ما به شما پیشنهاد می کنیم افکار خود را با "غلبه بر شواهد" قضاوت کنید. به زبان  ساده، فکر خود را محکوم کنید، اگر شواهد در ترازو گناهکار سنگین تر است.


_________________________________________________________

فهرست فصل ششم این کتاب

--------------

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد