بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

تأثیر همدلی، همدردی، شفقت- فکر جایگزین من (کاربرگ 6-14)

آنچه که آلتین از دنیای روان برداشت کرده (تأثیر همدلی، همدردی، شفقت)

 همدل بودن به دلیل درک عمیقی که از به اشتراک گذاشتن یک تجربه عاطفی ناشی می‌شود، یک ارتباط یک به یک است. همدردی احساس غم و اندوه یا ترحم است که برای شخص دیگری احساس می‌شود و شفقت یک احساس گسترده‌تر از مراقبت از جهان به طور کلی است. همدردی واکنشی است به بدبختی دیگران. همدلی یعنی به اشتراک گذاشتن احساسات دیگران. شفقت بیشتر از همدلی ساده درگیر است، زیرا شامل تمایل فعال برای تسکین درد و رنج شخص دیگر است.

  • به احساسات دیگران اهمیت بدهید- بهترین راه برای پرورش مهارت همدلی، همدردی و شفقت شما نسبت به دیگران این است که در گام اول به احساسات واقعی آن‌ها آگاه شوید. گاهی افراد احساسات خود را به زبان نمی‌آورند اما با کمک ارتباط غیرکلامی خود نشان می‌دهند که دقیقا چه احساسی دارند. بنابراین در راستای افزایش همدردی خوب است که با زبان بدن نیز آشنا شوید تا توانایی تفسیر رفتار دیگران را به دست آورید.

  • گذاشتن خود را به جای دیگران- اولین مولفه همدردی این است که از آنچه دیگران تجربه می کنند، بیشتر آگاه شوید. خود را  در موقعیت آنها تصور کنید. اینکه بتوانید رخدادها را از منظر شخص دیگری ببینید می تواند به شما کمک کند نسبت به موقعیت او احساس همدلی، همدردی و شفقت داشته باشید. تمرین کنید که خود را به جای موقعیت دیگران بگذارید و تصور کنید چه احساسی دارند.

  • فرصت بدهید تا درد دل کنند- به دیگران این فرصت را بدهید که بدون نگرانی از قضاوت‌ها برایتان درد و دل کنند. در این حالت کنترل حالت‌های چهره خود را در دست بگیرید و اجازه دهید که طرف مقابل با شما احساس راحتی داشته باشد و تمامی احساسات خود را بروز دهد. در صورتی که بتوانید رفتارهای خود را در حین گوش دادن مدیریت کنید به‌مرور درمی‌یابید که مهارت همدردی چیست و روابط خود را با افراد دیگر محکم‌تر می‌کنید.

  • قضاوت نکنید- پذیرش افراد آنگونه که هستند و اجتناب از قضاوت مهم است. بدون انتقاد یا سرزنش فرد قربانی، بر پذیرش افراد همان گونه که هستند تمرکز کنید.

  • سوال بپرسید- یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای نمایش همدردی این است که برای شنیدن صحبت‌های طرف مقابل کنجکاو باشید. در این حالت از شخص درباره موقعیت و احساسی که به آن دارد سوال کنید. با پرسیدن این سوال‌ها نشان می‌دهید که موضوع برایتان جالب و مهم است و برای درک بهتر آن نیاز دارید که پاسخ برخی پرسش‌ها را بدانید.

  • ذهن آگاهی را تمرین کنید- مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند برای بهبود حس دلسوزی به خود موثر باشد. مدیتیشن محبت آمیز را امتحان کنید.

  • در کارهای ساده کمک کنید- گاهی افراد در موقعیتی قرار می‌گیرند که شرایط برایشان بسیار سخت و غیرقابل تحمل است و در این بین انجام کارهای روتین زندگی نیز خسته‌کننده می‌شود. حتی اگر نشان دهند که به تمام امور خود می‌رسند باز هم کمک شما می‌تواند برایشان مفید باشد. بنابراین یکی از روش‌های تقویت مهارت همدردی این است که با انجام چند کار ساده باری را از دوش طرف مقابل بردارید و کمک کنید که راحت‌تر با شرایط خود کنار بیاید.

  • حس خوب بخشیدن- کمک و یاری رساندن به همنوع می تواند حال روحی شما را بهبود بخشد. دریافت حس همدردی می تواند به شما کمک کند تا حمایت لازم را برای گذراندن دوران سختی به دست آورید. کمک مالی به افرادی که به آن نیاز دارند، در واقع حس شادی بیشتری نسبت به خرج کردن آن برای خودمان ایجاد می‌کند.

  • به عقاید دیگران احترام بگذارید- زمانی که خودتان را ملزم می کنید که به عقاید دیگران احترام بگذارید، توانایی درک و همدلی شما به صورت ناخودآگاه افزایش می یابد.

  • عمر طولانی-  شرکت در فعالیت های خیرخواهانه مانند کمک به افرادی که نسبت به آنها دلسوزی می کنید می تواند طول عمر شما را افزایش دهد چرا که باعث ایجاد حس خوب می شود.

  • بهبود روابط با همدلی- همدلی می تواند به شما در ایجاد حمایت اجتماعی و ارتباطاتی که برای آسایش ذهنی مهم هستند کمک کند. همچنین می تواند از روابط بین فردی شما محافظت کند.

  • به دوست خود نامه بنویسید- دوست من، در هر زمانی که دلت غمگین است، به خاطر داشته باش که من همیشه آماده‌ام تا با تو باشم و غمت را کم کنم. در این لحظه‌های سخت، بهترین دوستان همواره کنارت هستند. هر وقت که نیاز داری، من همیشه در کنار توام. غم و دردت را می‌فهمم. همیشه اینجا هستم تا کنار مشکلاتت باشم و تو را در هر روز خوب یا بد همراهی کنم. اتفاقات ناگواری که در زندگیت افتاده، تو را به انسانی قدرتمند و پیشرو تبدیل کرده‌اند. تا هر کجا هستی، با تو هستم.در زندگی، روزهای خوب و بد وجود دارد. در روزهای خوب تبریکت می‌گویم و در روزهای بد با تو همدردی می‌کنم.

  • احساسات طرف مقابل را درک کنیم تا او بفهمد برایش ارزش قائلیم. احساسات خود را با کلمات دقیق و مناسب بیان کنیم تا طرف مقابل احساس آرامش کند.

  • طرف مقابلمان را مقصر ندانیم و سرزنش نکنیم. مشکلات او را کوچک و بی ارزش ندانید.

  • قضاوت نکنید و برچسب نزنید و از ارزیابی های نابجای دیگران خودداری کنید.

  • نیاز ها و توانمندیهای طرف مقابل خود را درک کنید. فرد مقابل خود را همانگونه که هست بپذیرید.

  • بدون هیچ قید و شرط او را دوست داشته باشید. برای بیان راحت احساسات به دیگران فرصت دهیم.

  • تنها همدلی کردن کافی نیست در مشکلات جدی کمک تخصصی بگیرید.

  • مشکلات طرف مقابل خود را درک کنید اما به همراه او در مشکلاتش غرق نشوید.

  • فرد مقابل خود را درک کنید و با او مخالفت، بحث و مقابله نکنید. 

  • تظاهر به همدلی نکنیم زیرا اینگونه به احساسات دیگران لطمه وارد می کنیم. به حالات چهره و حرکات طرف مقابل هنگام همدلی توجه کنیم.


کاربرگ 6-14 فکر جایگزین من

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________


_________________________________________________________

فهرست فصل ششم این کتاب

--------------

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد