بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

تمرکز بر برنامه ریزی قبل از کاریابی و زمان کار- بازتاب های من (کاربرگ 12-3)

آنچه که سیاوش از دنیای روان برداشت کرده (تمرکز بر برنامه ریزی قبل از کاریابی و زمان کار) 

برنامه‌ریزی یعنی انجام کارها به صورت منظم، پیوسته و در زمان معین برای رسیدن به اهداف که این اهداف می‌تواند روزانه، هفتگی، ماهانه یا حتی سالانه باشند.

  •  امکانات خود را بشناسید- هر فردی در زندگی شخصی خود مشکلات، امکانات و منابع خاص خود را دارد و اطلاع از این نکات می‌تواند در وارد شدن به یک شغل به او کمک کند. هر کس بهتر از دیگران می‌داند چه امکاناتی در اختیارش است و چگونه می‌تواند با این امکانات برای خود هدفی مشخص کند یا چه مشکلاتی در زندگی شخصی خود دارد که ممکن است روند رسیدن او به اهدافش را کُند کُنَد. تمامی این موارد باید در نقشه‌ی راه و برنامه‌ ریزی شغلی اعمال شوند تا یک برنامه‌ی جامع با توجه به تمامی جوانب زندگی تهیه شود.

  • وفادار باشید- استمرار در برنامه ریزی و عمل به آن از عواملی است که موفقیت شما را تضمین می‌کند.

  • اهداف خود را بهتر بشناسید- تا زمان رسیدن شما به شغل ممکن است شرایط تغییر کند و دیگر هدف شما نتواند نیازهای شما را برطرف سازد، پس بهتر است دامنه‌ی تحقیقات خود را بالا ببرید. از افرادی که در آن حرفه مشغول هستند پرس‌وجو کنید. مطمئناً آن‌ها بیشتر از شما از نقاط مثبت و منفی آن شغل آگاه هستند و واقعیات آن را بهتر می‌دانند. این نتایج می‌تواند برای شما مفید باشد و در برنامه‌ریزی‌های شما موثر واقع شوند.

  •  حواس‌پرتی‌ها- سعی کنید هنگام انجام فعالیت‌های روزانه خود، از عواملی که موجب می‌شوند بر روی کارها تمرکز نداشته باشید دوری کنید تا با افزایش بازدهی، فعالیت‌های خود را با کیفیت بالاتری به سرانجام برسانید.

  • مشکلات را پیش‌بینی کنید- بهتر است قبل از ورود به حرفه و شغل مشکلات و موانع راه را بررسی کنید تا بتوانید از قبل فکری برای حل مشکلات داشته باشید. مشکلات ناگهانی گهگاه سبب دور شدن از مسیر اصلی، تغییر مسیر، سستی در رسیدن به هدف و مهم‌تر از همه دلسردی از اهداف شود اما اگر از قبل پیش‌بینی شوند از این موارد دور خواهید بود.

  • زمان بهره‌وری- این نکته هم بسیار حائز اهمیت است که زمان بیشترین بهره‌وری،  برای هر فرد متفاوت است بنابراین این خود شما هستید که  باید این مسئله را تشخیص دهید.

  • اهداف کوتاه‌ مدت داشته باشید- حس خوبی که شما در رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت می‌توانید به دست آورید انرژی شما را چندین برابر می‌کند و به شما این امید را می‌دهد که می‌توانید به اهداف بزرگ‌تر نیز برسید. اهداف کوتاه‌مدت را مانند پله‌های یک نردبان در نظر بگیرید. برای رسیدن به انتهای مسیر حتماً باید از این پله‌ها عبور کنید. اگر از همان ابتدا به فکر این مقام باشید کار کردن در پست‌های پایین‌تر برای شما عذاب‌آور خواهد بود، اما اگر پست‌های پایین‌تر را به‌عنوان اهداف کوتاه‌مدت در نظر بگیرید، مطمئناً به اهداف بالاتر هم به راحتی خواهید رسید و در مسیر خود خسته و دلسرد نخواهید شد.

  • وقت‌های مرده- در این زمان می‌توانید کارهای فکری یا یدی انجام دهید، پادکست موردعلاقه‌تان را گوش دهید، کتاب بخوانید و یا در جهت توسعه فردی گام بردارید.

  • نقشه‌ی راه را بکشید- هدف شغلی به شما کمک می‌کند تمرکز داشته باشید و تصمیم بگیرید که در زندگی چه می‌خواهید بکنید. این هدف شما را هدایت می‌کند، به شما انگیزه می‌دهد و به شما کمک می‌کند به آنچه می‌خواهید برسید. برنامه‌ریزی شغلی فقط یک نوشته‌ی ساده باقی نماند که آن را فراموش کنیم. هر از گاهی باید آن را بررسی کنیم، شاید بخواهیم کمی تغییر در آن ایجاد کنیم و یا مهارت‌های جدیدی برای رسیدن به اهدافمان به آن اضافه کنیم. 

  • برنامه ریزی روز بعد قبل از خواب- شب، موقعیت مناسبی است که با توجه به روزی که پشت سر گذاشته‌اید، برنامه روز بعد را طراحی کنید. این موضوع باعث می‌شود به مرور، از میزان اتلاف وقت خود بکاهید.

  • عملکرد فرد را بهبود می‌بخشد- از مهم‌ترین مزایای برنامه ریزی شغلی این است که افراد را به‌سمت بهتر شدن در کارسوق می‌دهد، به‌عبارتی، برای پیشرفت در کار، باید در کاری که انجام می‌دهید، عالی باشید؛ به این معنی که باید اثربخش باشید؛ همچنین به‌عنوان فردی حرفه‌ای در حوزه فعالیتتان، برای اینکه بتوانید به نتایج دل‌خواه در شغلتان برسید، باید در محل کارتان ارزش‌آفرین باشید.

  •  تحقق اهداف بلندمدت- سعی کنید میان وظایف روزمره و اهداف بلندمدت خود تعادل ایجاد کنید. شما می‌توانید با تهیه کردن فهرستی از کارهای ارزشمند در برنامه روزانه، زمانی را به انجام آن‌ها اختصاص داده و میزان پیشرفت خود را در طول زمان مورد بررسی قرار دهید.

  • در ابتدای روز تعیین کنید- برای برنامه‌ریزی، از چند روز قبل، فعالیت‌هایی خود را بررسی کنید و در ابتدای روز بدانید چطور می‌خواهید آن‌ها را انجام دهید. تمام کارهایی که باید انجام دهید را دقیق لیست کنید.

  • یادداشت برنامه - نوشتن بهترین راه است چرا که تنها در این صورت می‌توانیم مطمئن باشیم که طبق برنامه کارهایمان را انجام می‌دهیم.

  •  اصلاح و تنظیم مجدد برنامه- می‌توانید مجدداً برنامه را بررسی و سایر کارها را در آن بگنجانید. توجه داشته باشید که انعطاف‌پذیری برنامه و تعیین وقت برای کارهای غیرقابل‌پیش‌بینی از اصول مهم برنامه ریزی است.

  • از وقت‌های آزاد خود غافل نشوید- وقت‌هایی که هیچ کاری انجام نمی‌دهید را شناسایی کنید. از همین زمان‌ها برای رسیدن به اهداف بلند مدت استفاده کنید. بخشی از این زمان‌ها را جهت انعطاف پذیری برنامه به کار گیرید. بنابراین در صورت پیش آمدن کار غیرمنتظره ای می‌توانید در زمان‌های آزاد خود به آن بپردازید.

  •  سلامتی، تفریح و سرگرمی- همچنین تفریح و سرگرمی در طول روز (البته در زمانی مشخص و ثابت)، باعث ایجاد انگیزه می‌شود.

  • تمرکز بر دو کار مهم در روز- یک کار مهم در زمینه زندگی کاری و یک امر مهم در زمینه زندگی  شخصی خود را انتخاب کنید. لزومی ندارد که این کارها سخت و یا زمان بر باشند. این دو کار مواردی هستند که به شما در انجام مسئولیت ها و یا رسیدن به اهداف بلند مدت آن بسیار کمک می کنند. به عنوان مثال شما می توانید تصمیم بگیرید که در روز سه شنبه، گزارش کاریتان را ارسال کنید و یک ساعت را به پیاده روی و یا خواندن زبان اختصاص دهید. 

  • پاداش- با در نظر گرفتن پاداش و ایجاد حسی خوشایند و لذت‌بخش به ایجاد تغییرات رفتاری خود کمک کنید. 

کاربرگ 12-3 بازتاب های من

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________


_________________________________________________________

فهرست فصل دوازدهم این کتاب     

--------------

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد