بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

مهارت های زندگی برای موفقیت و کامیابی- استراتژی ششگانه من (کاربرگ 12-14)

آنچه که احمد از دنیای روان برداشت کرده (مهارت های زندگی برای موفقیت و کامیابی)

توانمندی ذهنی و اجتماعی فرد روی رفتار وی تاثیر مستقیم دارد و به او کمک می‌کند تا بهتر با چالش‌های مختلف روبرو شود. از آن جایی که این مهارت‌ها ذاتی نیستند، ما با تمرین آن‌ها می‌توانیم گامی در جهت افزایش سلامت روان خود و جامعه و همچنین بهبود رشد و توسعه فردی‌مان برداریم.

  • مهارت تصمیم گیری- مهارت تصمیم گیری یک مهارت ذهنی یا شناختی است. شخصی که این مهارت را دارد می‌تواند یک اقدام را از بین چند اقدام که پیش روی او است، انتخاب کند و با این اقدام یک مسئله یا مشکل را حل و فصل کند. این مهارت، یکی از مهارت‌های ویژه مدیریتی است و به عنوان یکی از عناصر اصلی هوش مدیریتی شناخته می‌شود؛ به این معنا که هر چه مهارت تصمیم گیری در وجود شما بیشتر باشد، هوش مدیریتی بالاتری دارید. این مهارت هم در زندگی و هم در عرصه کسب و کار، اهمیت زیادی دارد. یک مدیر، تصمیم‌های زیادی برای سازمان خودش می‌گیرد. حال اگر مهارت مورد بحث در مدیر بالا باشد، سازمان در مسیر موفقیت، رشد و توسعه حرکت می‌کند ولی اگر مدیر نتواند تصمیم‌های درستی بگیرد، کسب و کار مسیر زوال و فروپاشی را می‌پیماید. مهارت تصمیم گیری به مجموعه فرآیندها و روش هایی گفته می شود که برای انتخاب یکی از گزینه ها یا انتخاب بین چندین گزینه در مواجهه با یک مسئله، به کار می روند. تصمیم گیری می تواند به صورت ساده و یا پیچیده صورت گیرد. در صورتی که تصمیمی باید برای یک مسئله ساده گرفته شود، ممکن است فقط با توجه به تجربه و دانش فرد در زمینه مربوطه، تصمیم گرفته شود. اما در مواجهه با مسائل پیچیده تر، تصمیم گیری نیازمند استفاده از فرآیندها و ابزارهای خاصی است که می تواند به بهبود عملکرد در این زمینه کمک کند. مهارت تصمیم گیری شامل مراحل زیر است: تعریف مسئله، جمع آوری اطلاعات، تحلیل و بررسی اطلاعات، ارزیابی گزینه ها، اجرای تصمیم.

  • مهارت مدیریت زمان- مدیریت زمان، یعنی زمان خود را به‌طور مؤثر به فعالیت‌های مناسب اختصاص دهیم. مدیریت موثر زمان، به افراد اجازه می‌دهد تا بر اساس اولویت‌های خود، فاصله‌های زمانی خاصی را به فعالیت‌های خاصی اختصاص دهند. به‌عبارت دیگر، اینکه چگونه زمان را مدیریت کنیم یعنی اینکه از وقت خود، به بهترین شکل استفاده کنیم، زیرا وقت همیشه محدود است. در مدیریت زمان مشخص می‌کنید که کدام فعالیت مهم‌تر است و چه مدت زمانی را باید به آن اختصاص دهید، کدام کار را باید زودتر انجام دهید و کدام کار را بعدا نیز می‌توانید انجام دهید.مدیریت زمان به مجموعه روش ها و فرآیندهایی گفته می شود که برای بهینه سازی استفاده از زمان در دسترس فرد، به کار می روند. در واقع، مدیریت زمان به معنی به دست آوردن بهترین نتیجه با استفاده از زمان در دسترس است. برای به دست آوردن این هدف، باید به روش های مختلفی به منظور بهینه سازی استفاده از زمان در دسترس پرداخته شود. راهکارهایی که در مدیریت زمان به کار میروند عبارتند از: برنامه ریزی، اولویت بندی، استفاده از تکنولوژی، مدیریت انرژی، ایجاد ترتیب و نظم.

  • مهارت خلاقیت- خلاقیت به زبان ساده به هر طرز تفکری گفته می‌شود که باعث پیاده‌سازی ایده‌ها، افکار و رویاها به شکلی نوین و جذاب می‌شود. به عبارت دیگر، زمانی که صحبت از خلاقیت می‌شود منظور این است که بتوانید ارتباط‌ پنهانی که میان پدیده‌های مختلف وجود دارد، کشف کنید. این الگوها و ارتباط‌های پنهان می‌توانند به شما در اجرای ایده‌هایتان به شکلی جدیدتر و موثر‌تر کمک کنند. بنابراین با داشتن خلاقیت می‌توانید افکار و ایده‌های نو را به واقعیت تبدیل و ارزش افزوده‌ای به کارهای خود اضافه کنید.‎ مهارت خلاقیت به مجموعه فرآیندها و روش هایی گفته می شود که برای تقویت توانایی خلاقیت و تولید ایده های جدید، به کار می روند. به عنوان مثال، برای تقویت مهارت خلاقیت می توانید از روش های مختلفی مانند: تحریک خلاقیت، ترکیب ایده ها، توسعه تفکرات جانبی، تحلیل مسئله، تمرین و تکرار.

  • مهارت پایداری- پایداری به عنوان فرایند تغییرات حفظ شده توسط انسان‌ها در یک محیط متوازن هم ایستا است، که در آن بهره‌برداری از منابع، جهت سرمایه‌گذاری‌ها، جهت‌گیری توسعه فناوری و تغییرات نهادی همه با هم هماهنگ و در هارمونی هستند و پتانسیل‌های فعلی و آینده را برای تامین نیازها و آرزوهای بشری تقویت می‌کنند. پایداری یکی از مهارت های مهم در زندگی است که شامل توانایی به دست آوردن انگیزه و تلاش مداوم برای دستیابی به اهداف مهم است. برای داشتن پایداری، باید تلاش کنید که اهدافتان را با دقت و به صورت واقع گرایانه تعیین کنید و برای دستیابی به آن ها تلاش کنید. برای این کار، می توانید از رویکردهایی مانند تعیین اهداف هوشمند استفاده کنید که شامل موارد زیر است: اهداف مشخص، قابلیت اندازه گیری، قابلیت دستیابی، اولویت های مرتبط، زمانبندی، تعیین اولویت ها، تحلیل و بررسی موانع، نظم و انضباط، حمایت از خود، یادگیری و بهبود پایدار.

  • مهارت خودمراقبتی- خودمراقبتی ابتکاری برای حفظ سلامتی و ارتقای سطح زندگی است. انسان از ابعاد مختلف نیاز به خود مراقبتی دارد، ممکن است در این لحظه ذهن انسان احساس نیاز نکند اما با گذشت زمان نیاز به این خودمراقبتی را کاملاً احساس خواهد کرد. انسان هایی که از خود مراقبتی فرار می کنند عملاً به دنبال بهانه جویی هستند. مهارت خودمراقبتی شامل توانایی مراقبت از سلامت فیزیکی و روانی خود به منظور افزایش کیفیت زندگی است. این مهارت برای داشتن زندگی سالم و خوب بسیار مهم است و باید به طور مداوم تمرین شود. برای داشتن مهارت خودمراقبتی، می توانید به موارد زیر توجه کنید: تغذیه سالم، ورزش و فعالیت های بدنی، خواب کافی، مدیریت استرس، روابط مثبت، تحقیق و یادگیری، مراقبت از خود.

  • مهارت خودشناسی- خودشناسی یکی از مهارت‌های مهم است که فرد تنها در زمانی‌که تمایل داشته باشد، اتفاق می‌افتد. بسیاری از افراد از این موضوع که به شناخت خود واقعی بپردازند، می‌ترسند. به‌همین‌دلیل علاقه‌ای به شناختن حالات و رفتارهای خود ندارند. در واقع مهارت خودشناسی نشان می‌دهد که چگونه در یک موقعیت می‌توانید درست رفتار کنید. همچنین خودشناسی راهی برای کسب مهارت‌هایی است که در آن استعداد دارید. مهارت خودشناسی به معنی توانایی درک و شناخت بهتر خود و نقاط قوت و ضعف خود است. این مهارت به شما کمک می کند تا بهترین نسخه خود را در زندگی به کار بگیرید و به دنبال توسعه و بهبود خود باشید. برای داشتن مهارت خودشناسی، می توانید به موارد زیر توجه کنید: تحلیل رفتارهای خود، شناسایی موقعیت های مختلف، توانایی تحمل نقد، شناخت نقاط قوت و ضعف خود، مشاوره با دیگران، توانایی برنامه ریزی.

  • مهارت انگیزش- مهارت خودانگیزی، هم‌چنانکه از نامش پیداست، به معنای مهارت در برانگیختن خود و ایجاد انگیزه در خود برای حرکت کردن به سمت جلو است. اینکه ما بتوانیم انرژی و قوای محرک لازم برای اقدام کردن، یادگیری، رشد و حرکت را ایجاد و تامین کنیم و مورد استفاده قرار دهیم. مهارت انگیزش به معنی توانایی ایجاد و حفظ انگیزه برای دستیابی به اهداف مهم است. این مهارت، شامل توانایی تشخیص و فهم مواردی است که شما را به دنبال رسیدن به اهدافتان قرار می دهد، و همچنین توانایی تحلیل و مدیریت احساسات و تفکرات منفی و مثبت است که ممکن است انگیزه شما را کاهش یا افزایش دهند. برای داشتن مهارت انگیزش، می توانید به موارد زیر توجه کنید: تعیین اهداف، ایجاد ارتباط با اهداف، توجه به تجربیات گذشته، تحلیل انگیزه های خود، تحلیل احساسات منفی، استفاده از انگیزه دهنده ها.

  • مهارت ارتباط اجتماعی- مفهوم مهارت‌ روابط اجتماعی، برقراری تعامل و ارتباط مثبت با دیگران است که شامل مجموعه‌ای از رفتارها، توانمندی‌های کلامی و غیر کلامی می‌شوند. برخی از این توانمندی‌ها عبارتند از همدلی، برقراری ارتباط چشمی، توانایی شروع کردن مکالمه، شنونده‌ فعال بودن، توانایی نه گفتن، حل تعارض و بسیاری دیگر. مهارت ارتباطات اجتماعی به معنی توانایی برقراری و حفظ روابط موثر با دیگران است. این مهارت شامل توانایی های مختلفی است که شما را قادر می سازد با دیگران در ارتباط باشید، از جمله توانایی گفتگو، شنیدن، تعامل و همکاری با دیگران. در ادامه به برخی از روش های تقویت مهارت ارتباطات اجتماعی اشاره خواهیم کرد: شنیدن فعال، بیان روشن و صریح، تحلیل مهارت های کلامی و غیرکلامی، توانایی همکاری، توجه به تفاوت های فرهنگی، توانایی مدیریت احساسات، توانایی ارتباطات نوشتاری، توانایی انعطاف پذیری، توانایی ارزیابی خود و دیگران.

  • مهارت همکاری- مهارت همکاری تیمی عبارت از قابلیت انجام کار گروهی در جهت دستیابی به اهداف مشترک است. این به معنای توانایی برقراری ارتباط با افراد گوناگون، به اشتراک‌گذاری دانش و دستیابی به استرتژی‌های تیمی است. تقویت مهارت همکاری به افزایش بهره‌وری کمک کرده و در ایجاد روابط سالم میان همکاران تاثیرگذار است. برخورداری از این قابلیت به گروه‌ها کمک می‌کند تا به مراتب بهتر از سایرین بتوانند پروژه خود را مدیریت کرده و به نتیجه دلخواه دست یابند. مهارت همکاری به معنی توانایی کار با دیگران در گروه ها و تیم ها است. در یک گروه یا تیم کاری، هر فرد برای دستیابی به هدف مشترک، باید با سایر اعضا همکاری کند و توانایی همکاری موثر، در پیشبرد اهداف گروهی و شغلی بسیار مهم است. در ادامه به برخی از روش های تقویت مهارت همکاری اشاره خواهیم کرد: توجه به ارتباط برقرار کردن با دیگران، توانایی گوش دادن به دیگران، قابلیت تعامل با دیگران، ایجاد هماهنگی در گروه، توانایی حل مسئله، توانایی تحمل فشار، توانایی ارتباط با افراد با نقش های مختلف، توانایی انعطاف پذیری.

  • مهارت تعامل- مهارت‌های تعاملی موفقیت نهایی شما را تضمین خواهند کرد. اخلاق کاری، طرز برخورد، مهارت‌های ارتباطی، هوش احساسی و سایر خصوصیات شخصی شما مهارت‌های تعاملی را تشکیل می‌دهند که برای موفقیت شغلی ضروری هستند. با بهره بردن از مهارت‌های تعاملی می‌توانید یک رهبر نمونه بشوید. کارهایی همچون حل مسئله، تقسیم وظایف، انگیزه‌بخشی و تشکیل گروه هنگامی که مهارت‌های تعاملی شما زیاد باشند بسیار ساده‌تر خواهند شد. برای موفقیت، دانستن روش درست برخورد با افراد و تعامل سازنده و مثبت با آنها ضروری است. مهارت تعامل به معنی توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران و به کارگیری مهارت های ارتباطی است. این مهارت شامل تمامی مهارت هایی است که در ارتباط با دیگران به کار می روند و شامل مهارت هایی مانند گفتگو، گوش دادن، ارسال پیام، برقراری ارتباطات غیرکلامی و مهارت های بین فرهنگی است. برای توانایی ارتباط موثر با دیگران، باید به نکات زیر توجه کرد: گوش دادن فعال، استفاده از زبان بدن، استفاده از زبان کلام، رعایت تفاوت های فرهنگی، تعیین هدف ارتباطی، توانایی تفسیر پیام دیگران، توانایی حل اختلافات،و احترام به دیگران.

  • مهارت حل مسئله- حل مسئله فرایندی است که در آن علت وقوع یک مسئله را مشخص و سپس بهترین راه حل را برای آن پیدا می‌کنیم. مهارت های حل مسئله ترکیبی از ویژگی‌های مختلف هستند که باید داشته باشیم تا بتوانیم مسائل مختلفی را حل کنیم که احتمالا در محل کار خود با آن‌ها مواجه شویم. البته مشکلات با یکدیگر متفاوت هستند، برخی می‌توانند پیچیده باشند و برخی دیگر به راحتی حل شوند. در این میان مهارت های حل مسئله به ما کمک می‌کنند تا مشکلات‌مان را به طور موثر حل کنیم. مهارت حل مسئله به معنی توانایی پیدا کردن راه حل های خلاقانه برای حل مشکلات و چالش ها است. این مهارت شامل تمامی مراحل پیدا کردن مشکل، تحلیل آن و پیدا کردن راه حل مناسب است. برای توانایی حل مسئله به بهترین شکل، باید به نکات زیر توجه کرد: شناسایی مسئله، جمع آوری اطلاعات، تحلیل مسئله، پیدا کردن راه حل های خلاقانه، انتخاب راه حل، برنامه ریزی برای اجرای راه حل، پیگیری و ارزیابی.

  • مهارت مدیریت استرس- مدیریت استرس به عنوان ابزارها، استراتژی‌ها یا تکنیک‌هایی تعریف می‌شود که دلهره را کاهش می‌دهند و تأثیرات منفی آن را بر سلامت ذهنی یا جسمی فرد کم می‌کنند. برای کنترل استرس می‌توان از تکنیک‌های مختلفی استفاده کرد. این تکنیک‌ها شامل راهبردهای ذهنی، عاطفی و رفتاری هستند. اگر کنترل استرس به طور منظم و در پاسخ به برخی رویدادهای استرس‌زای زندگی استفاده ‌شود، رفاه بهتری را برای زندگی فرد فراهم می‌آورد. مهارت مدیریت استرس به معنی توانایی مدیریت و کاهش استرس و اثرات منفی آن بر سلامت فیزیکی و روانی است. مدیریت استرس به عنوان یک مهارت مهم در زندگی و کار ما به شمار می رود و در صورت عدم کنترل و مدیریت مناسب، می تواند به مشکلات جدی در سلامت فیزیکی و روانی منجر شود. برای مدیریت استرس و کاهش اثرات منفی آن بر سلامت فیزیکی و روانی، می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید: ورزش و فعالیت های بدنی، تمرین تنفس عمیق، برنامه ریزی و مدیریت زمان، تمرینات مدیتیشن و آرامش، رفتارهای مثبت و حمایت از خود، خواب کافی، ارتباط با دوستان و خانواده.


کاربرگ 12-14 استراتژی ششگانه من

1. وضعیت 



.

2.  گزینه 


 

3. پیامدها  



.

4. انتخاب 



.

5. برنامه عاطفی 



.

6. اجرا و بررسی 



.


_________________________________________________________

فهرست فصل دوازدهم این کتاب     

--------------

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد