بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

مهارتهای فن بیان و گفتگو با دوستان و در جمع- موقعیت، گزینه ها و پیامدهای من (کاربرگ 12-9)

آنچه که گولن از دنیای روان برداشت کرده (مهارتهای فن بیان و گفتگو با دوستان و در جمع)

فن بیان یک مهارت بسیار حیاتی است که در تمامی جوانب زندگی و حرفه‌ها اهمیت بالایی دارد. این مهارت به شما کمک می‌کند تا ارتباطتان را بهبود داده، ایده‌ها و دیدگاه‌هایتان را به طور مؤثری منتقل کنید و در هر موقعیتی به خوبی خودتان را بیان کنید.

  • اعتماد به نفس- احساس کنید حرفی که می‌زنید، متعلق به خودتان است. با تمام اعتمادبه‌نفسی که در دنیا وجود دارد، صحبت کنید. فرض کنید می خواهید با کاراته‌بازی، تعدادی بلوک محکم را بشکنید. اندکی تردید باعث می شود به جای بلوک ها دست‌های شما بشکند.

  • احترام به علایق دیگران- شما باید تلاش کنید که به عقاید دیگران احترام بگذارید و نظرات خود را به آن‌ها تحمیل نکنید. در غیر این صورت ممکن است پس از مدتی در روابط خود با دوستان دچار مشکل شوید. همچنین بهتر است موضوع‌های بحث به نحوی انتخاب شوند که تمامی افراد از آن لذت ببرند. اگر شما بر اساس علاقه خود پیش بروید، ممکن است فردی خودشیفته و خودخواه به نظر برسید. 

  • ژست بگیرید- هرکس ژست‌های مخصوص به خود را دارد. هنگامی‌که صحبت می‌کنید باید بتوانید در مواقعی که لازم است ژست‌های جذاب داشته باشید برای این کار نیز می‌توانید تمرین کنید.این کارها را جلوی آینه انجام دهید و اگر احساس کردید تاثیر مثبتی بر روی ذهن دیگران دارد حتما آن را به کار بگیرید. البته یادتان باشد آنقدر ژست نگیرید که مانند فردی خودشیفته جلوه کنید. احساس خودشیفتگی شما به دیگران منتقل می‌شود.

  • پیروی از حس شوخ‌طبعی- می‌توان با رعایت احترام هم با دوستان خود شوخی کرد و رابطه صمیمانه داشت. شوخ‌طبعی یکی از مواردی است که کمک می‌کند بدانیم چگونه در جمع دوستان صحبت کنیم. برخلاف تفکر اکثریت که می‌پندارند شوخ طبیعی یک توانایی ذاتی است، مهارتی اکتسابی است. تنها کافی است از چند نفر الگوبرداری کنید و سعی کنید لحن و زبان بدن مناسبی داشته باشید. حتی ممکن است به‌مرورزمان سبک خود را در شوخی‌کردن پیدا کنید.

  • مکث برای آرامش ذهنی- برخی افراد تصور می کنند مکث کردن در گفتگو یک نقطه ضعف است، اما همیشه هم این گونه نیست. اگر احساس کردید رشته کلام از دستتان در رفته است و نیاز دارید کمی ذهن خود را آرام کنید، مکث کردن بهترین راه حل است.

  • از سوال پرسیدن نترسید- گاهی ممکن است به دلایل مختلف سخنان دوست خود را متوجه نشوید. در چنین شرایطی بدون این که از سوال  پرسیدن بهراسید، سؤال  خود را به طور واضح و مؤدبانه از مخاطب خود بپرسید و پاسخ آن را به طور کامل درک کنید. نکته مهمی که هنگام پرسش باید در نظر داشته باشید این است که سوال خود را به نحوی مطرح کنید که هیچ‌گونه بی‌احترامی به شخص مقابل صورت نگیرد. به طور مثال به جای آنکه بگویید: این قسمت را خوب توضیح ندادید، می‌توانید بگویید: من فکر می‌کنم این قسمت را به خوبی درک نکردم؛ امکان دارد کمی بیشتر توضیح دهید؟ 

  • یکنواخت صحبت نکنید- برای اینکه صحبت‌هایتان حالت یکنواخت نداشته باشد بهتر است گاهی اوقات آرام صحبت کنید، گاهی اوقات صدایتان را بالا ببرید و یا اینکه نحوه صحبت کردن خود را عوض کنید. این کار باعث می‌شود تا مخاطبین توجهشان به شما جلب شود و در این صورت تمرکز آنها بیشتر روی شنیدن خواهد بود و فن بیان شما نیز خوب جلوه می‌کند.

  • اصول درست انتقاد- هر فردی هرچقدر که با شما صمیمی باشد، ممکن است از گفتار شما و بیان نقاط ضعفش در جمع برنجند. برای نقد کردن دوست خود بهتر است این کار را در جمع انجام ندهید و در خلوت دونفره و به‌صورت دوستانه آن را مطرح کنید و حتماً یادآور شوید که او را دوست دارید و برای او اهمیت قائل هستید. در واقع باید بدانیم که چگونه با سیاست حرف بزنیم و انتقاد کنیم تا موجب ناراحتی کسی نشویم.

  • دوستان خود را بخندانید- فن بیان مناسب، تلفیقی از ارائه اطلاعات و ایجاد حس خوب در شنونده است. اگر بتوانید این دو کار را با هم انجام دهید، موفقیت در دستان شماست. می توانید برخی مواقع مخاطبان خود را بخندانید. خندیدن کمک می کند خستگی از تن آن ها بیرون رود و زمان بیشتری با انرژی بالا همراه شما میمانند.

  • سخاوتمند و مهربان باشید- از ویژگی‌های مثبت دوستان خود تمجید کنید و از این طریق روابط دوستانه خود را مستحکم کنید. از تملق خودداری کنید و صادقانه صحبت کنید. در این مورد نیز باید بدانیم که چگونه فن بیان قوی داشته باشیم تا مخاطب صداقت و خالصانه بودن تعریف‌های ما را درک کند. همچنین در مقابل باید سعی کنید فرد متواضعی باشید و مدام از دستاوردها و موفقیت‌های خود را جمع صحبت نکنید.

  • تمرین- برای تمرین مهارت ارتباطی فقط به خودتان و حداقل یک نفر دیگر نیاز دارید. در مراسم هایی شرکت کنید که باید با افراد غریبه گفتگو کنید. یک مجله یا وبلاگ راه اندازی کنید یا از هر فرصتی برای ارتباط با دیگران در محل کار استفاده کنید. با طرز فکر و هدف گذاری مناسب، میتوانید مهارت های ارتباطی خود را در کوتاه ترین زمان ممکن بهبود بخشید.

  • مشتاق صحبت کردن دیگران- درست است که ما نیازمند مهارت ها و روش هایی هستیم تا بتوانیم یک گفتگو موثر و مفید را بین دوستانمان ایجاد کنیم و از هم صحبتی با هم لذت ببریم، اما برای رسیدن به این هدف، تنها نباید خودمان را ببینیم، بلکه باید به دوستانمان در جمع فرصت صحبت کردن و مطرح شدن بدهیم تا آن ها نیز در گفتگو شریک شوند. اگر اجازه صحبت به دوستان ندهید، فردی خودشیفته و مغرور تلقی میشوید، یا شاید هم پرحرف!

  • گاهی اوقات لبخند بزنید- لبخند زدن همیشه باعث می‌شود تا مخاطبان شما احساس بهتری داشته باشند. زمانی که مجلس خیلی رسمی‌ نیست، بهتر است هنگامی‌که صحبت می‌کنید، لبخند به لب داشته باشید. بهتر است لبخندتان از ته دل باشد این را شنونده به خوبی متوجه می‌شود. همچنین لبخند زدن گاه و بیگاه احساس بهتری به شما می‌دهد و سبب تخلیه هیجانات منفی‌تان خواهد شد.

  • مهارت نه گفتن- اگر بخواهید در جمع دوستانه خود، همیشه خود را هم نظر و هم عقیده نشان دهید، قطعا فشار روحی زیادی را مجبورید تحمل کنید. برای رفع این مشکل، باید یاد بگیرید در نهایت احترام، نظر مخالف خود را بیان کنید یا به عبارتی نه بگویید!

  • گوش دادن به صدای خود- یکی از روش های ساده برای تقویت فن بیان، صحبت و شنیدن این صحبت ها به شکل ضبط شده می باشد. در این روش می توان به شکل بگو مگو در یک موضوع خاص حرف های خود را ضبط کرد و آن را شنید تا به این وسیله بتواند مشکلات کلام خود را یافت.

  • مطرح سوالات باز- شما می توانید برای اینکه گفتگو طولانی تری داشته باشید و همه دوستان خود را در بحث شرکت دهید، از سوالات باز استفاده کنید. این نوع پرسش ها، دیگران را ترغیب می کند تا در مورد آن سوال، صحبت و با تحلیل و تفکر نظر خود را بیان کنند.مثلا بپرس اگه صد میلیون دلار داشتی چیکار می کردی؟

  • تلفظ درست کلمات- توانایی تلفظ کلماتی که به زبان می آورید، قدرت شما را تثبیت می کند و ارتباطات نادرست را از بین می برد. تلفظ صحیح کلمات به شما اعتماد به نفس می دهد و همچنین به شنوندگان شما اطمینان می دهد که می دانید در مورد چه چیزی صحبت می کنید.

  • پرگویی نکنید- همه افراد از پرگویی خوششان نمی آید. پس حتی در روابط دوستانه نیز این موضوع را رعایت نمایید و اتفاقات و ماجراهایی که می خواهید تعریف کنید را به صورت خلاصه بیان کنید. همچنین از پرسیدن سوالات تکراری و خسته کننده نیز پرهیز نمایید تا بتوانید رابطه ای طولانی مدت را تجربه نمایید.

  • رابطه زبان بدن و فن بیان- حرکات بدن غیر کلامی هستند، اما در برقراری ارتباط کلامی به همان اندازه مهم هستند. همیشه سعی کنید هنگام صحبت از بدن و حرکات آن استفاده کنید. می توانید از دست یا حتی ابروهای تان در مکالمه کمک بگیرید. هر چه منظورتان را رساتر بیان کنید، مخاطب تان شما را بهتر درک می کند. افراط یا تفریط در به‌کارگیری زبان بدن می‌تواند اثربخشی گفتگو ما را کاهش دهد. 

  • با اطمینان صحبت کنید- آنقدر اطلاعات در مورد موضوع بحث تان به دست آورید که هنگام گفتگو از صحبت‌های خودتان اطمینان کامل داشته باشید. یقین داشته باشید که حس اطمینان شما به دیگران نیز منتقل می‌شود. اگر شما شل و بی هدف صحبت کنید و اعتماد به نفس کافی و اطمینان به صحبت‌های تان نداشته باشید دیگران به راحتی این را متوجه می‌شوند و رغبتی به ادامه شنیدن نخواهند داشت.

  • انتقاد سازنده- مستقیم ترین راه برای تبدیل شدن به بهترین خود، استقبال از انتقاد سازنده است. از مدیر، همکاران یا دوستان خود بخواهید به شما بگویند که در کدام بخش از مهارت های ارتباطی خود باید کار کنید. فقط بدون تعصب به نظرات گوش دهید و اگر چیزی خلاف میل شماست، موضع نگیرید.

  • تماس چشمی‌- هنگامی‌که با شنوندگان خود صحبت می‌کنید با آنها تماس چشمی‌برقرار کنید. حس اعتماد که در این صورت به آنها منتقل می‌شود، سبب بهتر گوش دادن به صحبت‌های شما نیز خواهد شد. آنها احساس صمیمیت می‌کنند، زمانی که شما با آنها ارتباط چشمی‌برقرار کنید.

  • پذیرای حرف های دوستان- خیلی مهم است که در ارتباط کلامی ذهنی باز داشته باشیم و با حوصله به نظرات دیگران گوش دهیم. وقتی با کسی مشغول گفتگو هستید، او نباید احساس کند که توسط شما قضاوت می شود. نکته اصلی این است که علیرغم تفاوت ها، ارتباط کلامی بین افراد برقرار باشد.

  • داستان سرایی کنید- داستان سرایی سبب می‌شود تا حرف‌های تان بهتر فهمیده شود یا شنونده‌ها از صحبت‌هایتان خسته نشوند. پس بهتر است ما بین صحبت‌های خود مثال بزنید و داستان‌سرایی کنید. به خصوص در گفتگوهای طولانی مدت که ممکن است که شنونده‌ها حوصله شان سر برود داستان سرایی می‌تواند یک بار دیگر آنها را به نشاط اولیه گفتگویتان بازگرداند.


کاربرگ 12-9 موقعیت، گزینه ها و پیامدهای من (1،2،3)

وضعیت:

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________


گزینه ها 

پیامدهای احتمالی


 


.




.




.




.




.




.




.




.


_________________________________________________________

فهرست فصل دوازدهم این کتاب     

--------------

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد