بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

افکار دنگیز برای دادرسی- دوری از: پیشگویی غیر معتبر و بزرگنمایی (کاربرگ 6-9)

فکر متهم- دنگیز: من دیگر هرگز خوشحال نخواهم شد، منبعد زندگی من در رکود خواهد بود.

دفاع از فکر 

دادرسی به فکر

با تعویض رام، حتی نخواهم توانست از پله های دبیرستان بالا بروم.

این یک پیشگویی غیر معتبر است. من به تازگی خواندم که اکثر افراد با تعویض مفصل ران به زندگی فعال باز می گردند.

من بیشترین لذت خود را در فضای سبز دریافت می کنم. اگر دیگر نتوانم آن لذت را ببرم، نمی توانم خوشحالیم را تصور کنم.

مزخرف است! من از چیزهای دیگری مانند رفتن به سینما، خواندن رمان و بیرون رفتن برای شام، دیدار دوستان در پارک می توانم لذت ببرم. من دارم لذت های دیگر را فیلتر می کنم.

من تا آخر عمرم از درد مزمن رنج خواهم برد. درد، تمام شادی را از من خواهد گرفت.

این پیشگویی غیر معتبر و بزرگنمایی  است. قبل از اینکه به این نتیجه برسم باید با دکتر مشورت کنم. راه های زیادی برای رفع درد وجود دارد. افراد دیگری نیز به آرتریت مبتلا هستند که زندگی خوبی دارند.

هیچ کس دوست ندارد در کنار کسی باشد که بیمار و ضعیف است.

احتمالاً درست است اگر من همیشه در آه و ناله باشم. اما من در چنین وضعیت نیستم. من دیگران را درک می کنم.

تعویض مفصل ران ، ابتدای بدبختی است.

بسیاری از مردم بدون عوارض جانبی، تعویض مفصل ران را انجام داده اند. این تفکر از  بزرگنمایی واقعیت و از پیشگویی غیر معتبر استفاده می کند. 

باید بیشتر ورزش می کردم و وزنم را پایین نگه می داشتم. اگر وزنم را کنترل میکردم، هرگز به تعویض مفصل ران نیاز نداشتم.

حالا من با "باید" روی خودم فشار می آورم. این اصلا به من کمک نمی کند.

مطمئنم به زودی روی ویلچر می نشینم.

این منطق تحریف شده است. من از پیش‌گویی غیرمعتبر استفاده کرده ام. متوجه شدم که از این دسته افکار زیاد دارم! حتی اگر چنین باشد، افراد روی صندلی چرخدار نیز می توانند زندگی پرباری داشته باشند.


عجیب ولی واقعی! یکی از معلمان در دبیرستان، تابستان سال گذشته تعویض مفصل ران انجام داد و به نظر سالم و تندرست است.


به احتمال زیاد، بعد از جراحی کمی ناراحتی خواهم داشت و بهبودی مدتی طول می کشد. اما، به احتمال زیاد، اگر به فیزیوتراپی بروم، تقریباً به حالت عادی باز خواهم گشت.


دنگیز شواهد را با دقت بررسی می کند. حکم او: متهم مجرم است! او اکنون متوجه می‌شود که این فکر که «من دیگر هرگز خوشحال نخواهم شد، منبعد زندگی من در رکود خواهد بود»، بسیار دور از واقعیت است و مطمئناً آن فکر به او کمک نخواهد کرد.


_________________________________________________________

فهرست فصل ششم این کتاب

--------------

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد