بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

کاربرگ 2-1 ریشه های عاطفی تکین- آیا پدرم بیش از حد نکوهش گر یا حمایتگر بود؟ (قسمت دوم)

سئوالاتی درباره پدر (یا سایر مراقبان مهم) 

1. شخصیت پدرم چگونه بود؟

همه او را دوست داشتند. او بسیار شوخ و بامزه بود. اما نمی توانم بگویم که او را خیلی خوب می شناختم.

2. پدرم چگونه مرا تنبیه میکرد؟

او کمتر وارد حوزه انضباطی میشد. اما گاهی اوقات او از کوره در میرفت.

3. پدرم با عاطفه بود یا بی عاطفه؟

حدس می‌زنم او عاطفی بود، اما با نگاه کردن به گذشته، احساس می‌کنم که خیلی سطحی برخورد میکرد. او هرگز نگفت: "دوستت دارم."  

4. آیا پدرم بیش از حد نکوهش گر یا حمایتگر بود؟

تقریبا هیچ کدام. او زیاد به من توجه نمی کرد. او بیشتر به خواهرم توجه داشت. همیشه احساس می کردم آنقدر خوب نیستم که توجه او را جلب کنم.

5. پدرم چگونه با من وقتش را صرف می کرد؟

وقتی کوچک بودم، او با بازی خرکی و پر سر و صدا می کرد. او ساعت‌های زیادی کار می‌کرد و آنقدرها کنار هم نبودیم.

6. آیا پدرم شرایط خاصی داشت (مثلاً بیماری، فوت، طلاق، کار نظامی و ...) 

گویا مسئله بخصوصی نداشت. نسبت به اطرافیان، ما یک خانواده معمولی و بدون مشکل به نظر می رسیدیم.

7. آیا چیز مهم دیگری در مورد او چه مثبت یا منفی به ذهن دارید؟

وقتی سعی می کرد مواردی را به من بیاموزد، اگر من فوراً متوجه آن نمی شدم، از کوره در میرفت.


آنچه که اوغوز از دنیای روان برداشت کرده (رفتار پدر با فرزند)

  • دستش را بگیرید- گرفتن دست فرزندتان به او اعتماد به نفس زیاد می دهد و حس می کند همیشه او را از خطرات حفظ می کنید.
  • بگویید که چقدر زیبا یا خوش تیپ است- درباره احساستان با فرزندتان صحبت کنید، به او یادآوری کنید که چقدر دوستش دارید.
  • توجه کنید- حتی زمانی که حس می کنید مشغول کاری هست و از شما غفلت کرده و یا حتی زمانی که بزرگ شده و فکر می کنید نیازی به کمک و محبت دیگر ندارد.
  • فعالیت های مشترک داشته باشید- چه داخل و چه خارج خانه ، در پارک  و یا در زمان دیدن فیلم در کنارش باشید و لحظات دو  نفره خلق کنید. 
  • دنبال کارهای خلاقانه باشید- برای دنبال کردن اهدافش تشویق کنید و مانعش نباشید.  
  • الگوی خوبی باشید- نوع ارتباط شما با دیگران را آموزش می دهد که در آینده با دیگران چطور ارتباط داشته باشد..
  • گوش دهید- مهارت گوش دادن در نوع ارتباط مثبت و صمیمانه شما خیلی مهم است. بدون قضاوت و سرزنش به حرف های فرزندتان گوش دهید مخصوصا اگر فرزندتان در سن و نوجوانی است.همچنان دخترتان.
  • اجازه انجام بازی های متفاوت بدهید- اجازه دهید بچه خود انتخاب کند که چه نوع بازی هایی را دوست دارد و به او گرایش و خط خاصی ندهید.
  • برای خودتان علایق مشترک ایجاد کنید- گاه دیده می شود که بین پدر و فرزندتان روابط خوبی با بازی ها و علایق مشترک ایجاد می شود، مثل فوتبال دیدن، استادیوم و استخر رفتن ، کلی انرژی مثبت به آنها می دهد.
  • نخستین عشق هر دختر و سوپرمن هر پسر پدرش- مهمترین کارهایی که یک پدر از کودکی می تواند برای فرزندتان انجام دهد: با فرزندتان بازی کنید. بعد از سرکار آمدن به سراغش بروید و با اسباب بازی هاش سرگرم بازی شوید نگویید به دختران نگوئید من مرد هستم و و به پسرتان نگوئید هنوز مرد نیستی. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد