بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

آیا این طبیعی است که خود را دوست داشته باشید؟ (مطلب ارسالی)

اگر خود تان را دوست نداشته باشید،  ممکن است در درازمدت روی شما تأثیر منفی بگذارد؛ اتفاقی که برای بسیاری از ما می افتد، از این رو باید یاد بگیرید خود تان را دوست داشته باشید. اگر خود تان را دوست نداشته باشید ممکن است اعتماد به نفس  تان را از دست بدهید. شاید هم قدرت ریسک پذیری و لذت بردن از زندگی ر از دست بدهید.  اگر قدر خود را نمی دانید، شاید به این دلیل است که از زندگی خود راضی نیستید. 

 

یادگیری این مهارت می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد، به شما در رسیدن به اهداف تان کمک کند و یک زندگی رضایت بخش توام با روابط معنادار را برای شما به ارمغان آورد. بدین ترتیب، می توانید تغییرات مفیدی در زندگی خود به وجود آورید و یاد بگیرید خود را دوست داشته باشید و عاشق زندگی تان باشید.

آیا این طبیعی است که خود تان را دوست نداشته باشید؟

کارشناسان معتقدند این غیرعادی نیست که افراد از خود بیزار باشند. گاهی اوقات افراد به دلیل الگو های فکری نادرست و احساسات منفی نمی توانند از خودشان راضی باشند. ممکن است از خود شان شرم داشته باشند، و این باعث می شود نتوانند به خو شان مثبت بیندیشند.

گاهی اوقات، افراد خود شان را دوست ندارند، زیرا در دوران کودکی از حمایت و تربیت خوب خانواده بهره مند نشده اند؛ ممکن است با اعتماد نفس پایین، به خود شان سخت بگیرند و اصلا با خود شان همدلی نداشته باشند. این عدم اعتماد به نفس ممکن است شخصیتی به وجود آورد که برای کسب اعتبار، خود را نوکر دیگران می داند.

از کجا شروع کنیم

اگر حس می کنید خود تان را دوست ندارید، می توانید از همین الان شروع کنید و برای رسیدن به آن قدمی بردارید. اولین قدم می تواند این باشد مکانی آرام و بدون تنش پیدا کنید که در آن حس بدی به خود تان ندارید.  لزومی ندارد در این مرحله کاملا از خود تان راضی باشید.

در انتهای این مسیر احتمالا به مرحله ای می رسید که عاشق خود تان هستید. کارشناسان می گویند برای رسیدن به این هدف باید از تکنیک هایی استفاده کرد. این تکنیک ها عبارتند از

۱- مراقب خودتان باشید

تحقیقات نشان می‌دهد فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی سالم می‌تواند سلامت جسمی و روانی انسان را به ارمغان آورد. حتما در هفته ۳ تا ۱۲ ساعت فعالیت بدنی متوسط داشته باشید: فعالیت هایی مثل پیاده روی، یوگا، شرکت در کلاس های بدنسازی و دوچرخه سواری.

در کنار ورزش و تغذیه سالم که برای سلامتی انسان ضروری است، باید حواس تان به ظاهر و نحوه لباس پوشیدن هم باشد تا هم راحت باشید و هم اعتماد به نفس تان تقویت شود.

۲- نقاط قوت خود را بشناسید

وقتی از خود تان راضی نیستید، احتمالا بیشتر اوقات روی نقاط ضعف و شکست های تان متمرکز هستید. طرز فکر تان را تغییر دهید و به نقاط قوت خود بیندیشید تا احساس بهتری به خود داشته باشید و تا حدودی از افکار منفی رها شوید.

اگر شما نقاط قوت خود را نمی شناسید، شاید بهتر باشد خصوصیات مثبتی یا مهارت هایی را که دارید فهرست کنید تا وقتی احساس ضعف کردید و افکار منفی به سراغ تان آمد این فهرست به شما کمک کند. همچنین می توانید با یکی از دوستان تان تماس بگیرید و از آن ها بپرسید نقاط قوت شما چیست.

۳- قدردان خودتان باشید

برای خود تان هدیه بگیرید و توانایی های تان را دست کم نگیرید.  با این تمرین ها می توانید قدردان خود تان باشید و به جای فکر کردن به حسرت ها، روی جنبه های مثبت زندگی خود تمرکز می کنید.

می توانید به کار های کوچک اما مؤثری فکر کنید که برای تان پیش پا افتاده هستند ولی برای خودمراقبتی هر روز آن ها را انجام می دهید. از خود تان تشکر کنید که هر روز بدن تان را حرکت می دهید، به بدن تان خوراک می رسانید، سر کار می روید، گیاهان تان را آبیاری می کنید و تخت تان را مرتب می کنید.

انسان ها همواره به فعالیت های روزمره زیادی مشغولند. پس ارزش آن را دارد که اندکی درک کنید و برای هر کاری که انجام می دهید از خود تان و همچنین از محیط پیرامون تان و از افرادی که به زندگی شما معنا می دهند، تشکر کنید.

۴- خود تان را با دیگران مقایسه نکنید

این مقایسه ها اغلب باعث می شوند خود تان را دوست نداشته باشید. مقایسه خود با دیگران ممکن است اعتماد به نفس شما را کاهش دهد و ارزش های تان را زیر سؤال ببرد. اگر این مقایسه ها را کنار بگذارید، احتمالا حس بهتری خواهید داشت.

اگر متوجه شدید دارید خود تان را با دیگران مقایسه می‌کنید، سعی کنید به خود تان یادآوری کنید که پیروزی های دیگران به معنای شکست شما نیست و همه فرصت دارند تا در زندگی شان پیشرفت کنند.

۵- کمتر در شبکه های اجتماعی باشید

اگر در شبکه های اجتماعی زیاد فعالیت دارید و مدام خود تان را با دیگران مقایسه می کنید، به یاد داشته باشید که خود تان را با آنچه آن ها از خود شان به نمایش می گذارند مقایسه می کنید و  شما از همه فراز و نشیب های زندگی آن ها باخبر نیستید. بسیاری از عکس‌ ها و فیلم ها در شبکه های اجتماعی کامل و بی نقص به نظر می رسند، پس حواس تان باشد مقایسه واقعیت زندگی خود تان با نمایشی از زندگی آن ها غیر منصفانه است. اگر در شبکه های اجتماعی زیاد فعالیت دارید، برای خود تان محدودیت بگذارید.

حتی اگر یک روز در هفته را برای فاصله گرفتن از شبکه های اجتماعی و تمرکز بر دنیای واقعی صرف کنید، بسیار مؤثر خواهد بود و شما متوجه خواهید شد که  آنچه در شبکه های اجتماعی می گذرد اهیمت چندانی ندارد.

۶- روی مثبت اندیشی تمرکز کنید

افکار منفی در نهایت باعث می شوند از خود تان راضی نباشید. می توانید نگرش تان را تغییر دهید و روی افکار مثبت تمرکز کنید تا فضایی آرام و بدون تنش داشته باشید. مطمئن باشید مثبت اندیشی کمک می کند خود تان را دوست داشته باشید، اما به این شرط که در این جهت، قدم بردارید.

باید سعی کنید دیدگاهی خوش بینانه به زندگی داشته باشید؛ این یعنی افزایش اعتماد به نفس و دوست داشتن خود.

مطالعات نشان می دهند نشخوار فکری یا تجزیه و تحلیل و تمرکز بر شکست ها یا اتفاقات ناگوار گذشته در نهایت به انتقاد هر چه بیشتر از خود تان می انجامد. بنابراین ضروری است نگرش خود را تغییر دهید و بر مثبت اندیشی متمرکز شوید وگر نه، ممکن است به افسردگی شدید مبتلا شوید.

ممکن است در ابتدا کمی کار سخت باشد، اما اشکال ندارد. روی افکار مثبت تمرکز کنید تا به مثبت اندیشی برسید.

۷- با دیگران مهربان باشید

ابراز محبت به دیگران باعث می شود خود تان را بیشتر دوست داشته باشید. رفتار های محبت آمیز اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد زیرا احساس می کنید فردی مهربان و سخاوتمند هستید. شاید بدون این فعالیت ها، احساس خوبی به خود نداشته باشید و از خود تان راضی نباشید.

۸- برای اتفاقات آینده آماده شوید

آمادگی برای اتفاقات آینده (چه خوب و چه ناگوار) به شما کمک می کند خود تان را دوست داشته باشید. مثلا آمادگی برای امتحانات درسی یا برنامه ریزی و صرف زمان مناسب برای اهداف تان باعث می شود اعتماد به نفس تان افزایش یابد. اگر بدانید که برای رسیدن به اهداف تان کار های لازم را انجام داده اید، مطمئنا نسبت به خود تان احساس خوبی خواهید داشت.

آمادگی برای امتحانات درسی تنها چیزی نیست که احساس خوب در شما ایجاد می کند، می توانید برای جلسات کاری، مهمانی های خانوادگی و دوستانه و یا هر مناسبت دیگری  برنامه ریزی کنید. در نظر داشته باشید که برای  هر مسئله ای که در زندگی‌تان پیش می‌آید، وقت بگذارید و به آن فکر کنید تا همواره برای مشکلات زندگی آمادگی لازم را داشته باشید.

۹- پیرامون خود را با افراد مثبت پر کنید

همنشینی با افراد بدبین باعث می شود نسبت به خود تان احساس بدی داشته باشید. بنابراین اصلا مفید نیست. شاید نگاه شما را تغییر دهد. از معاشرت با هر کسی که به شما احساس بدِ بی لیاقتی می دهد اجتناب کنید و یاد بگیرید خود تان را دوست داشته باشید.

حتما زمانی را صرف پیدا کردن دوستان جدیدی کنید که حامی شما و رویا های تان هستند. آن ها شاید انتقاد های سازنده ای هم داشته باشند اما می خواهند عملکرد شما را بهتر کنند. می توانید روی افرادی تمرکز کنید که بهترین چیز ها را برای شما می خواهند و کمتر با افراد منفی همنشینی کنید.

۱۰- اهداف کوچک و دست یافتنی تعیین کنید

برنامه ریزی و رسیدن به اهداف (هر جند اهداف کوچکی باشد ) باعث می شود احساس بهتری به خود تان داشته باشید و عاشق خود تان باشید. همچنین این امر باعث می شود برای موفقیت های آینده آماده باشید چون می دانید که می توانید به اهداف خود برسید.

می توانید اهداف کوچکی را که در عین حال چالش برانگیز هستند انتخاب کنید. بنابراین نقاط قوت خود را می شناسید و خود تان را دوست خواهید داشت.

هر بار که به هدفی دست یافتید، هدف بزرگتری تعیین کنید. این پیشرفت بسیار مؤثر خواهد بود و باعث می شود خود تان را دوست داشته باشید.

۱۱- نسبت به خودتان مهربان باشید

این مسئله می تواند برای آسایش روانی و ذهنی شما مفید باشد. باید مثبت اندیش باشید و بیشتر خود تان را دوست داشته باشید. کارشناسان معتقدند با تمرین ذهن آگاهی (mindfulness) و تمرکز بر شخصیت خود می توانید با خود تان مهربان تر باشید.

۱۲- از درمان غافل نشوید

درمان (therapy) شیوه معتبر و شناخته شده ای است که با آن می‌توانید عادت‌ های فکری منفی را که نادرست یا مضر هستند بشناسید. با درمان می توانید به روش  های مؤثر در کاهش استرس و تمرکز بیشتر بر بخش های مثبت زندگی برسید. درمانگران به شما کمک می کنند تا آن نکاتی را که باعث می شوند از خود تان راضی نباشید شناسایی کنید.

حرف آخر

افراد زیادی هستند که خود شان را دوست ندارند، اما شما می توانید سبک زندگی مثبت تری را انتخاب نمایید و خود تان را دوست داشته باشید. احتمالا نمی توانید به سرعت از «دوست نداشتن » به «دوست داشتن » برسید، اما می توانید فضای آرام و بدون تنشی بیابید و آن را گسترش دهید و یاد بگیرید عاشق خود تان باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد