بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

عوامل زمینه ساز خیانت در زندگی زناشویی (مطلب ارسالی)

زمانی که زوجی خیانت را تجربه می‌کند، نمی‌توان صد در صد فقط یکی از زوجین را مقصر دانست و عوامل متعددی بر بروز این اتفاق نقش دارد. در این مطلب سعی داریم به عوامل زمینه ساز خیانت در زندگی زناشویی بپردازیم. آگاهی از این عوامل به حفظ رابطه مستحکم به زوجین کمک می‌کند.  
دلایل خیانت به همسر
نداشتن رضایت جنسی در رابطه زناشویی
شایع‌ترین دلایل خیانت به رابطه جنسی برمی‌گردد. عموما در ریشه یابی این مشکل به عدم رضایت زوجین از روابط جنسی پی‌میبریم. رابطه فیزیکی و جنسی تاثیر زیادی برکیفیت زنذگی زناشویی می‌گذارد به همین دلیل عدم ارضای نیازهای جسمی، سرد شدن زوجین، کاهش و خسته کننده شدن رابطه جنسی، اختلالات و مشکلات جنسی برخی از عوامل زمینه ساز خیانت می‌باشند. برای بهبود کیفیت مسائل جنسی و برطرف کردن مشکلات بهتر است از مشاوره جنسی تخصصی کمک بگیریم.
اعتیاد به موادمخدر یا مشروبات الکی
فردی که به موادمخدر و مشروبات الکی اعتیاد دارد، در زمان مصرف به طور ارادی و منطقی تصمیم نمی‌گیرند. در این شرایط احتمال بروز رفتارهای هیجانی و پرخطر زیاد است. خیانت زناشویی در بین افرادی که به اعتیاد گرفتار هستند بیشتر به چشم می‌خورد.
داشتن سابقه خیانت
طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده، خیانت در افرادی که سابقه خیانت دارند به میزان معناداری بیشتر از افرادی است که سابقه خیانت ندارند. اگر همسرتان به شما خیانت کرده‌است برای پیشگیری از بروز این اتفاق تلخ با مشاوره خیانت همسر جلسات درمانی را بگذارنید.
تنوع طلبی
در بررسی عوامل خیانت، گاهی مشکل خاصی در زندگی زناشویی وجود ندارد و تنها دلیل خیانت تنوع طلبی در شخصیت آن‌هاست.
گسترش دنیای مجازی
پیشرفت تکنولوژی و دسترسی راحت به فضای مجازی، امکان برقراری ارتباط را بسیار آسان کرده است. افراد می‌توانند در طول روز با تعداد زیادی از افراد دیگر رابطه برقرار کنند. فضای مجازی و گسترش شبکه‌های اجتماعی به خودی خود امری ناپسند نیست و نمی‌توان دلیل خیانت را وجود فضای مجازی دانست. بلکه نحوه استفاده از آن بسیار اهمیت دارد. فردی که مستعد خیانت به همسر خود است در فضای مجازی راحت‌تر از گذشته این کار را انجام می‌دهد.
تماشای فیلم‌های پورنوگرافی و مستهجن
پورنوگرافی یک صنعت فیلم سازی است که از واقعیت به دور است. صحنه‌های ساختگی، گریم‌های متفاوت و .. سبب می‌شود ذهن اشخاص از واقعیت دور شود و همسر خود را با این تصاویر غیرواقعی مقایسه کنند. در این شرایط احتمال بروز خیانت بسیار زیاد است. اعتیاد به فیلم‌های غیراخلاقی آسیب‌های روحی  و گاها جسمی را به دنبال خود دارد و توقع غیرواقعی در افراد ایجاد می‌کند.
از بین رفتن حرمت‌ها
حفظ احترام در عین صمیمت برای زن و شوهر بسیار لازم می‌باشد چرا که با شکسته شدن حرمت‌های طرفین تحمل محیط خانه بسیار سخت می‌شود. هیچ فردی دوست ندارند به او توهین شود و احترامش حفظ نشود. یکی دیگر از عواملی که زوجین را برای خیانت مستعد می‌کند از بین رفتن حرمت‌های زناشویی است.
بحران های دوران کودکی
برخی از افراد که در کودکی بحران‌های سختی مانند طلاق والدین، خیانت والدین و یا سواستفاده جنسی را تجربه کرده‌اند، در بزرگسالی امکان دارد به دنبال روابط فرازناشویی برود. به همین دلیل است که مشاوره پیش از ازدواج به همه افراد توصیه می‌شود. در زمان ازدواج باید این مشکلات فردی درمان شود تا در آینده مشکلی ایجاد نشود.
گرفتن انتقام و خشم
برخی از مواقع، زمانی که یکی از زوجین از جانب همسرش خیانت را تجربه می‌کند برای گرفتن انتقام و از سر خشم دست به خیانت می‌زند. آن‌ها قصد دارند همان آسیبی را که تجربه کرده‌اند به طرف مقابل بزنند.
تجربه موقعیت‌های جدید
یکی دیگر از دلایل خیانت به همسر، کشف و تجربه اتفاقات جدید است. برخی از افراد به دنبال هیجان خواهی وارد روابط متعددی در کنار زندگی زناشویی خود می‌شوند.
داشتن احساس تنهایی
احساس تنهایی می‌تواند در بین جمع هم به سراغ هر فردی برود. زمانی که رابطه صمیمی و گرمی با همسر خود نداریم، حتی در کنار او نیز احساس تنهایی می‌کنیم. برخی از اشخاص به جای حل این مشکل دست به خیانت می‌زنند تا از این طریق خلاهای روحی خود را پر کنند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این روش نه تنها حال کسی را خوب نمی‌کند بلکه در آینده نزدیک آسیب‌های جبران ناپذیری برای سلامت روان و زندگی زناشویی به همراه دارد.
نداشتن اعتماد به نفس
فردی که اعتماد به نفس پایینی دارد برای اثبات خلاف این موضوع از مکانیسم دفاعی استفاده می‌کند و با خیانت به دنبال این است که خودش را قوی و با اعتماد به نفس نشان دهد.
عدم تایید و توجه از سوی همسر
زمانی که یک فرد حمایت و توجه لازم را از سوی همسر خود نداشته باشد ممکن است در راه خیانت قدم بگذارد. او با توجه اطرافیان احساس خوشایندی می‌کند و از بی اعتنایی همسرش خشمگین می‌شود. همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد در هیچ خیانتی یک طرف صد در صد مقصر نیست و عواملی، زمینه را برای او فراهم کرده است. اما با تمام مشکلات افراد باید سعی در حل و اصلاح آن‌ها داشته باشند و هیچ عاملی خیانت را موجه نمی‌کند.
دوری از شریک زندگی
برخی از زوجین به دلایل متعددی مانند کار، تحصیل، موقعیت اجتماعی، شرایط خانوادگی، مهاجرت و… از همسر خود دور هستند. در این شرایط به علت تنهایی و دوری ممکن است فرد برای ارضای نیازهای جنسی و عاطفی خود به سمت خیانت کشیده شود.
عدم ارضای نیازهای عاطفی
زوجینی که از هم طلاق عاطفی گرفته‌اند و تنها در زیر یک سقف مانند هم خانه با یکدیگر زندگی می‌کنند، بسیار مستعد خیانت می‌شوند.
علت خیانت زنان
خیانت فقط به رابطه فیزیکی محدود نمی‌شود و خیانت مجازی هم آسیب‌های بسیاری را به همراه دارد.
خیانت به همسر تنها به رابطه جنسی محدود نمی‌شود. رابطه‌ عاطفی، فیزیکی و مخفیانه از همسر حتی اگر در حد چت کردن باشد نوعی خیانت به همسر محسوب می‌شود. خیانت از هر نوعی که باشد به تحکیم خانواده آسیب می‌زند و در بسیاری از موارد به طلاق منجر می‌شود. تصوری اشتباه در بین عموم مردم رایج است که فقط مردان به همسرشان خیانت می‌کنند، اما طبق آماری که از تحقیقات به دست آمده 10 الی 20 درصد از زنان متاهل به همسرشان وفادار نیستند و رابطه فرازناشویی را تجربه می‌کنند. علت خیانت زنان را در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم.
علت خیانت زنان به همسر
علت خیانت زنان می‌تواند عوامل متعددی را دربربگیرد، برخی از شایع‌ترین علت خیانت زنان متاهل عبارت است از:
نارضایتی از رابطه و سختگیری‌های موجود
برخی از زنان در رابطه سختی‌های زیادی را متحمل می‌شوند، آن‌ها از آزادی‌های لازم برخوردار نیستند و برای رهایی از این بندها به سمت روابط فرازناشویی پناه می‌برند. زورگویی، کنترل بیش از اندازه، سخت‌گیری‌های مختلف تنها بخشی از دلیل نارضایتی زنان از رابطه با شریک زندگی خود می‌باشد.
عدم ارضای نیازهای جنسی
برخی از زنان در رابطه جنسی با همسر خود به ارگاسم نمی‌رسند و یا همسرشان در ارضای نیازهای آن‌ها ناتوان است. در این شرایط مستعد تمایل به رابطه با مردان دیگر می‌شوند. معاشقه طولانی مدت، تحریک نقاط حساس بدن، پیش نوازی قبل از دخول اهمیت بسیاری در رسیدن به ارگاسم در زنان دارد. زوج‌هایی که در سکس خود دچار مشکل هستند باید برای اصلاح و لذت بیشتر از مشاوره جنسی کمک بگیرند.
عدم ارضای نیازهای عاطفی
عموما بیشتر خیانت‌هایی که توسط زنان صورت می‌گیرد به دلیل کمبود عاطفی و عدم توجه از جانب همسر می‌باشد. خانم‌ها همواره نیاز دارند مورد توجه قرار بگیرند و احساس کنند برای همسرشان اهمیت دارند. زمانی که زن احساس امنیت، حمایت، توجه و دوست داشته شدن را از همسر خود نگیرد، ممکن است برای رفع این نیاز به افراد دیگر رجوع کند.
اختلالات شخصیت
خودشیفتگی، شخصیت نمایشی، شخصیت مرزی، برخی از اختلالات شخصیت هستند که فرد را به رابطه فرازناشویی سوق می‌دهد. آن‌ها تمایل بیشتری به جلب توجه دارند و تکانه‌های جنسی بیشتری را تجربه می‌کنند. به همین دلیل اختلالات شخصیت می‌تواند در خیانت زنان به همسرشان تاثیرگذار باشد.
داشتن انتظارات بیش از حد از زندگی مشترک
انتظارات بیش از حد، خواسته‌های غیرمنطقی، توقعات افراطی از رابطه زناشویی می‌تواند بر زندگی زوجین اثر نامطلوب بگذارد. در این شرایط زن احساس ناکامی می‌کند و برای رفع نیازهای خودش به سراغ مردان دیگر می‌رود.
اختلالات روانی
برخی از اختلالات روانی مانند افسردگی دوقطبی با ایجاد هیجان خواهی در زمان شیدایی فرد را به ارتباطات جنسی فرازناشویی سوق می‌دهد. این افراد در زمان عود بیماری توانایی آینده نگری خود را از دست می‌دهند و گاها رفتارهای پر خطر از خود نشان می‌دهند.
اعتماد به نفس پایین
اعتماد به نفس پایین ممکن است سبب شود فرد نیاز بیشتر به تایید طلبی از جانب همسر خود داشته باشد. یک زن وقتی بداند شوهرش دوستش دارد  به او احساس قدرت، زیبایی و اعتماد به نفس دست می‌دهد. به همین دلیل برخی از خانم‌ها برای کسب اعتماد به نفس بیشتر، سمت مردان دیگری می‌روند تا احساس قدرت بیشتری داشته باشند.
خشم و انتقام گیری
برخی از زنان زمانی که از شوهر خود خیانت می‌بینند، برای تلافی به دنبال روابطی خارج از حریم زناشویی خود می‌روند. این افراد بر این باورند که همسرشان به آن‌ها صدمه زده است و حالا نوبت خودشان است که تلافی کنند. اگر احساس کردید همسرتان در حال خیانت به شما است با کمک مشاوره خیانت به همسر از بروز اتفاقات ناگوار پیشگیری کنید.
طلاق عاطفی و عدم برقراری ارتباط
زن و شوهر باید رابطه‌ای گرم و صمیمی با هم دیگر داشته باشند. آن‌ها برای حفظ و استحکام رابطه باید تلاش کنند و زندگی دوستانه‌ای را برای خود بسازند. طلاق عاطفی زمانی رخ می‌دهد که زوجین صرفا در زیر یک سقف باهم دیگر زندگی می‌کنند اما هیج ارتباط سالمی باهم دیگر ندارند. در این مواقع احتمال خیانت بسیار بالا می‌رود چراکه زن و شوهر هیچ گونه ارتباط عاطفی و جنسی باهمدیگر ندارند.
خستگی از تامین نیازهای خانواده و عدم نادیده گرفتن او
زنان در زندگی نقش و مسئولیت‌های بسیاری را متحمل می‌شوند. تربیت فرزندان، خانه داری، سرکار رفتن و.. تنها بخشی از وظایفی است که انجام می‌دهند. آن‌ها وظیفه تامین نیازهای اعضای خانواده را برعهده دارند و گاها از این حجم مسئولیت خسته می‌شوند. در این شرایط نیاز دارند از آن‌ها قدردانی شود و زحمت‌هایشان دیده شود. اما زمانی که احساس می‌کنند دیگر کسی به نیازهای روحی او اهمیتی نمی‌دهد سعی بر برطرف کردن نیازهایش در بیرون از خانه را دارد. در این شرایط ممکن است در مسیر خیانت قدم بردارد.
دیگر علت‌های خیانت زنان به همسر عبارت است از:
مشکلات گذشته
تجربه شرایط سخت
عزت نفس پایین
تنوع طلبی
نیاز به بیشتر دیده شدن
سرگرمی و هیجان خواهی
کنجکاوی
عدم علاقه به همسر
ازدواج اجباری
زندگی خسته کننده و یک نواخت
درک نشدن توسط همسر خود
تامین نبودن از لحاظ مالی
احساس تنهایی در منزل
عدم صمیمت با همسر
عدم بروز احساسات توسط مرد
اعتیاد به الکل یا مواد مخدر
عوارض خیانت بر زندگی زناشویی
از بین رفتن اعتماد طرفین
بیماری‌های مقاربتی
آسیب به عزت نفس و سلامت روان
افسردگی و مشکلات رفتاری در فرزندان
بدبینی
کاهش اعتماد به نفس
اختلالات روانی
طلاق
علت خیانت مردان
علت خیانت مردان فقط مسائل جنسی نمی‌باشد و در خیلی از موارد برای کمبود نیاز عاطفی دست به خیانت می‌زنند.
خیانت در مردان بیشتر از زنان اتفاق می‌افتد و باعث نابودی زندگی مشترک می‌شود. به طورکلی خیانت همیشه از سر بی علاقگی به همسر نمی‌آید و در خیلی از موارد، مردان حتی قبول نمی‌کنند که کارشان خیانت بوده است. آن‌ها پاسخ‌های متفاوتی در جواب چرا خیانت کردی می‌دهند تا همه را به جز خودشان مقصر جلوه دهند. اکثرخانم‌ها بعد از دیدن بی‌وفایی همسرشان راضی به ادامه زندگی نیستند و خیانت را می‌پذیرند اما همواره به دنبال دلیل این اتفاق تلخ هستند. در این مطلب به علت خیانت مردان متاهل به همسرانشان بیشتر می‌پردازیم برای آگاهی از این عوامل در ادامه با ما همراه باشید.
علت خیانت مردان متاهل
بی توجهی همسر و توجه بیشتر به خانواده خود
مردان دوست دارند مسائل زندگی‎شان در حریم خصوصی خودشان حل شود و همسرشان آن‌ها را الویت قرار دهد. اما برخی از خانم‌ها در این مسائل زیاده روی می‌کنند. یعنی توجه بیشتری به خانواده خود دارند و براین باورند خانواده که از خود ماست پس می‌توانیم همه چیز را با آنها در میان بگذرایم. زمانی که زن تمامی مسائل مهم مانند ارتقای شغلی، تحصیلی، بارداری، قبولی در آزمون و.. را در ابتدا با خانواده خودش مطرح می‌کند به مرد این احساس القا می‌شود که تو خیلی مهم نیستی و همیشه در جایگاه دوم قرار داری. از آنجایی که احساس قدرت در مردان بسیار اهمیت دارد برای حفظ این احساس و جبران بی مهری ممکن است یه سمت خیانت عاطفی کشیده شود.
عدم ارضای نیازهای جنسی
یکی دیگر از شایع‌ترین علت خیانت مردان متاهل، نارضایتی از رابطه جنسی با همسرشان است. مردان زمانی که در رابطه زناشویی خود پاسخی برای نیازهایشان پیدا نمی‌کنند برای ارضای آن‌ها به دنبال روابط فرازناشویی می‌روند. روابط جنسی یکی از تاثیرگذارترین مسائل در زندگی مشترک می‌باشد. زوجین اگر دارای مشکلات جنسی هستند باید برای اصلاح آن‌ها به مشاوره جنسی مراجعه کنند و از متخصص برای درمان کمک بخواهند. در این شرایط لذت بیشتری را در رابطه سالم می‌چشند. اما برخی از افراد به جای حل مشکلات از آن فرار می‌کنند و راه‌های اشتباه دیگری را جایگزین می‌کنند.
کمبود عشق و محبت
مردان برخلاف چیزی که در ظاهر نشان می‌دهند بسیار نیاز به محبت کلامی و عملی دارند. آن‌ها دوست دارند همانطوری که ابراز عشق و علاقه می‌کنند، پاسخ محبت آمیز ببیند. دراین میان اگر رابطه زوجین به سمت سردی پیش رود و برای هم دیگر کسل کننده شوند، احتمال بروز خیانت بسیار بالا می‌رود.
تنوع طلبی
متاسفانه تنوع طلبی در ویژگی شخصیتی برخی از افراد وجود دارد. این افراد در زمان مجردی به طور همزمان با چنیدن دختر رابطه دارند و افراد متعددی را وارد زندگی خود می‌کنند. اکثرا براین باورند بعد از ازدواج به همسرشان متعهد می‌مانند و الان زمان شیطنت و جوانی کردن است. اما این مردان بعد از تاهل نیز ممکن است به همسر خود خیانت کنند. چراکه این رفتار در آن‌ها نهادینه شده است و با ایجاد فرصت بلافاصله دست به خیانت می‌زنند.
عدم برآورده شدن نیازها
زن و شوهر نسبت به همدیگر وظایفی دارند و باید در برابر مسئولیت های خود متعهد باشند. برای مثال زمانی که هر دو نفر از صبح زود تا شب را در بیرون از خانه مشغول کار هستند، وقتی به خانه برمی‌گردنند خستگی اجازه انجام بسیاری از وظایف را به زوجین نمی‌دهد. غفلت از نیازهای یکدیگر رفته رفته سبب می‌شود کیفیت زندگی پایین بیاید و از سرنا امیدی، وارد رابطه جدید با فرد دیگر شوند.
رفتار تحکم آمیز همسر
زنانی که بیش از اندازه امر و نهی می‌کنند فرصت مردانگی را از همسر خود می‌گیرند. این مردان احساس می‌کنند همسرشان بیشتر رئیس آن‌هاست و در این شرایط برای حفظ اقتدار خود به سمت روابط جدید می‌روند.
سرزنش کردن مرد توسط همسرش
برخی از خانم‌ها دائما در حال ایراد گرفتن و سرزنش کردن همسر خود هستند. آن‌ها فقط نقص‌های شوهرشان را می‌بینند و به جای کمک در اصلاح این رفتارها، همسرشان را سرزنش می‌کنند. در این شرایط به مرور زمان مرد به فردی پرخاشگر و عصبی تبدیل می‌شود و ممکن است در مسیر خیانت قدم بگذارد.
مادری کردن همسر
درمقابل برخی از خانم‌ها رفتارهای اغراق آمیزی با همسر خود دارند و جوری با او رفتار می‌کنند که انگار پسرشان است. محبت‌های مادرگونه، امرونهی، تصمیم‌گیری، مراقبت‌های افراطی و.. . این رفتارها به قدری مخرب است که مرد را مستعد خیانت جنسی می‌کند.
شک و تردید
زنانی که دائما به همسرخود شک دارند و شوهرشان را چک می‌کنند، خودشان بذر شک و بی‌اعتمادی را در رابطه زناشویی می‌کارند. اگر این رفتار ادامه پیدا کند هر دو نفر را خسته می‌کند و از عشق بین آ‌ن‌ها می‌کاهد.
توجه به مادیات
زنانی که الویت زندگی خود را کار و مادیات قرار می‌دهند حس بی‌ارزشی را به شوهرشان القا می‌کنند که آن‌ها را فقط برای مسائل مادی دوست دارند. در این شرایط برای جبران کمبودهای عاطفی ممکن است به سمت بی‌وفایی به همسر کشیده شوند.
دیگر علت‌های خیانت مردان عبارت است از:
مردی که بلوغ عاطفی و عقلانی نرسیده است.
سواستفاده‌های جنسی و ناکامی‌هایی که در زمان کودکی رخ داده است.
مردانی که عزت نفس پایینی دارند.
مردانی که اتفاقات تلخی را پشت سرگذاشته‌اند.
مردانی که شخصیتی برون گرا دارند.
وابستگی همه جانبه زن به شوهرش به طرزی که مرد خیالش راحت است در هیچ شرایطی همسرش توانایی ترک او را ندارد.
ازدواج اجباری که از سر بی علاقگی صورت گرفته است.
اعتیاد به مصرف الکل و مواد مخدر از عوامل موثر در خیانت مردان به شمار می‌رود.
مردی که از اختلالات شخصیتی رنج می‌برد.
مردی که به اختلالات روانی دچار است.
تاثیرجامعه و نوع نگاه به این موضوع را نمی‌توان نادیده گرفت.
امکان صیغه موقت که برای خیلی از افراد این موضوع را راحت کرده است.
مردانی که خیانت می کنند جواب های متنوعی به سوال ( چرا مرد ها خیانت می کنند؟ )می دهند. در بسیاری از مواقع شخصی که خیانت کرده است در برابر همسر خود و یا مشاور سعی در توجیه کار خود دارد و می گوید کاری که انجام داده است خیانت محسوب نمی شود و دلایل مختلفی می آورند. در بعضی مواقع هم تقصیر را گردن شخص دیگری می اندازند. خانم های بسیاری هستند که تمایل دارند پاسخ این سوال ها را بدانند که ایا خیانت آقایان امری عادی است و باید به راحتی از آن بگذرند؟ ایا خیانت در مردان رایج تر است؟ آیا چند همسری اشکالی ندارد؟
مرد ها بیشتر خیانت می کنند یا زن ها ؟
پروفسور جامعه شناسی استیون ناک از دانگشاه ویرجینا این موضوع را بیان می کند که مرد ها بیشتر از زن ها خیانت می کنند. او با تحقیق بر ۶۰۰۰ مرد  ازدواج کرده از سال  ۱۹۷۹ تا امروز می گوید طلاق های بسیاری به علت خیانت مرد ها اتفاق افتاده است و همین طور جامعه رفتار هیا غلط مردها مدارای بیشتری نشان می دهد.
مشاوره قبل از ازدواج
مرد اگر خیانت کند در اذهان اشتباه کرده است ولی اگر زنی خیانت کند مایه ی ننگ است. مارک اپستین روانپزشک و نویسنده ی کتاب پذیرش شهوت برای زندگی می گوید خیانت زنان و مرد ها متفائت است و مرد ها راحت تر از شریکشان می گذرند.
واکنش مردان به آشکار شدن خیانتشان
اکثر مرد ها وقتی دستشان رو می شود به جای فکر به راه حل سعی می کنند بهانه جویی کنند و این موضوع را ناچیز و کوچک بشمارند و رفتارشان را توجیح می کنند:
اگر هر مردی بتواند خیانت می کند و دلش می خواهد با افراد دیگر رابطه داشته باشند.
مرد ها از نظر جسمی نیاز دارند با زن های زیادی باشند
اگر از نظر جنسی ارضا می شدم که خیانت نمی کردم و این حق من است.
بیشتر مرد ها این کار را می کنند از همه بپرس
اگر زنم به ظاهر خود می رسید و چاق نبود من هم خیانت نمی کردم
شغلم استرس زا هست و نیاز بیشتری به رابطه ی جنسی برای تسکین استرس داشتم.
کدوم خیانت کمی خوش و بش و تفریح با خانم ها و هم صحبتی و تفریح که مشکلی ندارد.
در روانشناسی به این موضوع ها انکار می گویند و در انکار فرد سعی می کند با دروغ و فریب های درونی خودش را قانع می کند که رفتارش مشکلی نداشته است و لجوجانه اصرار دارد دلایلش را منطقی جلوه دهد. عوامل متعددی برای خیانت کردن وجود دارد و در هر فردی می تواند متفاوت باشد به برخی از دلایل شایع در ادامه ی مطلب اشاره می کنیم.
احساس نا امنی و کمبود اعتماد به نفس
برخی از جوانان با فکر به این موضوع که به اندازه ی کافی زیبا و جذاب، باهوش، ثروتمند و خوش تیپ نیستند، احساس نا امنی می کنند. حتی بسیاری از مردان در بحران میان سالی به سراغ خیانت می روند تا غرور و ضعف هایشان را تقویت کنند. او می خواهد مطمئن شود زنان دیگر او را می خواهند یا نه.
پایان دادن به رابطه
برخی از مردان زمانی که تمایل به ادامه ی رابطه ندارند به جای صحبت کردن با خیانت به شریکشان سعی در قطع ارتباط دارند.
مشکلات جاری
ممکن است به دلیل اعتیاد به مواد مخدر، الکل، رابطه ی جنسی، مرد خیانت بکند. او خودش را با این کار تسکین می دهد.
نابالغی
وقتی مرد نمی تواند رابطه ای متعهدانه داشته باشد و مسئولیت بپذیرد و نمی داند ممکن است اعمالش پیامد های  جدی به همراه داشته باشد.
ترس از پیدا نکردن رابطه ای جایگزین
مرد تمایل به ادامه ی رابطه ندارد ولی نمی خواهد تا جایگزین شدن شخص دیگری به رابطه پایان دهد.
کمبود روابط دوستی مردانه
مرد ها نیاز دارند رابطه ی دوستانه با مردان دیگر داشته باشند و بعضی ها اهمیت این موضوع را کوچک می شمارند به گمان او همسر او باید تمام نیاز های احساسی و اجتماعی اش را تامین کند. وقتی این اتفاق نمی افتد مرد جور دیگر به دنبال تامین نیاز هایش در رابطه های دیگر است.
نا آگاهی و ابهام درباره تعهد
مرد ممکن است تفاوت کشش احساسی و عشق درازمدت را درک نکند. او ترشحات شیمیایی‌ _عصبی سرآغاز رابطه عاطفی _که به آن لیمرنس می‌گویند، را با عشق اشتباه می‌گیرد. او درک نمی‌کند که در رابطه‌ای‌ درازمدت و سالم، در گذر زمان، لیمرنس با رابطه‌ای کمترآتشین اما معنادارتر جایگزین می‌شود.
خودخواهی
برخی از مرد ها در همه ی مسائل خودشان را در الویت قرار می دهد و فقط به خودشان فکر می کنند. او حاضر به از خودگذشتگی و وفاداری نیست و برای رسیدن به اهداف خودش بدون پشیمانی دروغ می گوید.
کودک آزاری
ممکن است مرد به طور ناخوداگاه به مشکلاتی که درکودکی برایش به وجود امده است واکنش نشان بدهد . مسائلی مانند بی توجهی، سواستفاده  ی احساسی و فیزیکی. در چنین وضعیتی زخم های دوران کودکی به صورت ریشه ای بروز پیدا می کند و شاید هم خیانت جنسی تسکینی برای زخم های کهنه ی او باشد.
خودشان را از دیگران جدا می دانند
برخی از مردان بر این باورند که قوانین و قوائد رایج در مورد او صدق نمی کند و می تواند آزادانه با روابط خارج از رابطه ی اصلی با دیگران باشد.
عدم کنترل محرک ناگهانی
برخی مرد ها از قبل به خیانت فکر نمی کنند و آن را نمی پسندند ولی در زمانی که برایشان فرصتی پیش می آید بدون فکر به پیامد های آن خیانت می کنند.
انتظارات نا به جا
برخی از مردان انتظار دارند تمام مدت همسرشان نیاز های جنسی و غیر جنسی آن ها را تامین کند او فراموش می کند که زن او هم افکار و احساساتی دارد که همیشه گرد او نمی چرخد. وقتی نیاز های او تمام و کمال انجام نشود به دنبال زنان دیگری می روند.
روند زندگی
برخی از مردان در دوران جوانی به قدری تعدد رابطه دارند که در زمان ازدواج نمی توانند به یک نفر متعهد بمانند.
خشم و انتقام
شاید مردی به دنبال انتقام از شریک زندگی اش و با هدف ضربه زدن به او به دنبال خیانت کردن می روند و اتفاقا دوست دارد همسرش از این موضوع با خبر شود.
خیانت در مردان بیشتر از زنان اتفاق می‌افتد و باعث نابودی زندگی مشترک می‌شود. به طورکلی خیانت همیشه از سر بی علاقگی به همسر نمی‌آید و در خیلی از موارد، مردان حتی قبول نمی‌کنند که کارشان خیانت بوده است. آن‌ها پاسخ‌های متفاوتی در جواب چرا خیانت کردی می‌دهند تا همه را به جز خودشان مقصر جلوه دهند. اکثرخانم‌ها بعد از دیدن بی‌وفایی همسرشان راضی به ادامه زندگی نیستند و خیانت را می‌پذیرند اما همواره به دنبال دلیل این اتفاق تلخ هستند. در این مطلب به علت خیانت مردان متاهل به همسرانشان بیشتر می‌پردازیم برای آگاهی از این عوامل در ادامه با ما همراه باشید.
نشانه های خیانت مردان
خیانت زناشویی تنها به رابطه جنسی محدود نمی‌شود.
گسترس شیوع خیانت در بین مردان متاهل، نگرانی زنان بسیاری را برانگیخته است. متاسفانه این روزها با مراجعه به دادگاه خانواده، زوجین بی‌شماری را شاهد هستیم که به دلیل خیانت، در شرف طلاق هستند. علت خیانت مردان، عوامل متعددی را در برمی‌گیرد و می‌تواند به صورت عاطفی، فیزیکی و جنسی رخ دهد. آگاهی از نشانه‌های مرد خیانتکار به زنان کمک می‌کند تا تکلیف خود را زودتر مشخص کنند. همچنین این امکان را می‌دهد که از اتفاقات ناگوار بعدی پیشگیری کنند. عموما بعد از آشکار شدن حقایق و خیانت آقایان، آن‌ها قبول ندارند که به همسرشان بی‌وفایی کرده‌اند و مسئولیت اشتباهشان را گردن نمی‌گیرند. چراکه خیانت را محدود به  رابطه جنسی می‌دانند و مقصر اصلی را بی‌توجهی همسرشان اعلام می‌کنند.
در مسئله خیانت زناشویی هیچ وقت یک نفر مقصر صد در صد نیست و قطعا هر دو زوج در به وجود آمدن این شرایط نقش داشتند، اما هیچ مشکلی اجازه خیانت به فرد را نمی‌دهد و باید مشکلات را از میان راه برداشت. در این مطلب سعی داریم به رایج‌ترین نشانه های خیانت مردان بپردازیم. اما گفتن یک نکته الزامی است که وجود هر کدام از این نشانه‌ها در همسرتان دلیل بر قطعی بودن خیانت نمی‌باشد و باید با مشاوره خیانت همسر در این موضوع مشورت گرفت.
علائم خیانت مردان
کم شدن میل جنسی به همسر
در یک رابطه زناشویی عموما در اوایل میزان اشتیاق بسیار زیاد است و رفته رفته به یک تعادل طبیعی می‌رسد. اما اگر این روند از حالت طبیعی خارج شود و مرد تمایلش به برقراری رابطه جنسی با همسرش کم شود، می‌تواند یکی از نشانه‌های وجود رابطه دیگر باشد. چراکه در زندگی مشترک عموما مردان بیشتر به نزدیکی با همسرشان مشتاقند و در صورت تغییرات آشکار در این زمینه می‌توان به روابط فرازناشویی پی برد. اما درشرایطی که این بی‌میلی به دلایل مشکلات جسمانی و روانی که همسر نیز به آن آگاه است، نباشد.
بیماری‌های مقاربتی
برخی از بیماری جسمی از راه رابطه جنسی منتقل می‌شوند. برای مثال زگیل تناسلی، تبخال تناسلی، هرپس،سفلیس و ایدز که شایع‌ترین راه مبتلا شدن به آن سکس بدون مراقبت است. البته تنها راه آلوده شدن به این بیماری‌ها نزدیکی نمی‌باشد اما راه‌های دیگر درصد کمتری را به خود اختصاص می‌دهند. در این حالت مردی که پیش از این سالم بوده است و به یکباره دچار بیماری مقاربتی شده است، می‌تواند یکی دیگر از نشانه های خیانت مردان باشد.
کاهش توان جنسی
کم شدن کیفیت رابطه جنسی که به طور ناگهان رخ می‌دهد اگر به دلیل فشارکاری، استرس، بیماری جسمی، مشکلات اقتصادی و.. نباشد، می‌تواند خبر از وجود روابط متعدد فرازناشویی بدهد. که این امر سبب شده مرد کارایی جنسی‌اش کمتر شود و افت قابل توجه‌ای پیدا کند.
بی تفاوتی به همسر
بی تفاوتی به همسر یکی از نشانه های خیانت مردان است. مرد در زندگی مشترک در کنار تعهد به همسر خود باید نسبت به نقش و مسئولیت‌هایش نیز تعهد داشته باشد. زمانی که او نسبت به نگرانی، حال بد، مسائل عاطفی، ناراحتی و رفتارهای همسرش بی‌تفاوت باشد، زندگی آن‌ها به سمت سردی و طلاق عاطفی گرایش پیدا می‌کند در این شرایط احتمال خیانت مرد بالا می‌رود.
رفتارهای پنهانی
زن و شوهر در زندگی مشترک مسئله مخفی از یکدیگر ندارند. درست است که باید به حریم خصوصی همدیگر احترام بگذارند، اما گاهی اوقات رفتارهای عجیبی از یکی از زوجین سر می‌زند. برای مثال در حال چت کردن می‌باشد و تا همسر خود را می‌بیند از این کار دست می‌کشد و حتی دستپاچه می‌شود. یا تلفن‌های یواشکی و صحبت‌های قایمکی دارد. دیر آمدن به منزل، بهانه تراشی مانند ماموریت کاری پی در پی می‌تواند یکی دیگر از نشانه های خیانت مردان باشد.
اعتیاد به مصرف مواد مخدر و مشروبات الکی
فردی که مواد مخدر اعتیاد دارد و یا در حالت مستی قرار دارد دست به رفتارهای پر خطر می‌زند. او در این شرایط رفتار منطقی و ارادی ندارد به همین دلیل احتمال تصمیم‌گیری اشتباه وجود دارد. مردی که اعتیاد دارد، قدرت تصمیم گیری‌اش مختل می‌شود و مستعد خیانت به همسر خود می‌باشد.
پایان زندگی مشترک
زمانی که مرد به این نتیجه می‌رسد دیگر تمایلی به ادامه زندگی مشترک با همسر خود را ندارد ممکن است به دلایلی دست به خیانت بزند. یکی از این دلایل این است که او از تنهایی می‌ترسد و قبل از گرفتن تصمیم قاطع سعی در جایگزین کردن افراد دیگر دارد و دلیل دیگری که می‌تواند به خاطر آن دست به خیانت بزند، ترس از عنوان این موضوع به صورت کلامی با همسر خود است. او با رابطه خود با زنی دیگر به همسرش می‌فهماند که دیگر تمایلی برای ادامه این زندگی را ندارد. برخی از مردان حتی برای این که خودشان موضوع طلاق را مطرح نکنند، رفتاری از خود نشان می‌دهند تا زن برای طلاق پیش قدم شود.
تفکرات بسته و منفعت طلبی
برخی از مردان چندهمسری را حق خود می‌دانند و برای لذت بیشتر به همسر خود خیانت می‌کنند. نگاه‌های مرد سالاری و رفتارخودخوانه فرد را مستعد خیانت زناشویی می‌کند.
عدم ارضای نیازهای جسمی و عاطفی
مردانی که توسط همسر خود به ارضای نیازهای جسمی و روحی نمی‌رسند، به سمت خیانت کشیده می‌شوند. زنانی که نسبت به همسر خود بی‌توجه هستند، تمامی وقت خود را صرف شغل، تحصیل، کار منزل و بچه‌ها می‌کنند اما هیچ تایمی برای همسر خود ندارند، همچنین در رابطه جنسی بی‌میل هستند، ناخواسته همسر خود را به خیانت زناشویی تشویق می‌کنند.
ازدواج اجباری و عدم علاقه به همسر
ازدواج اجباری به دلایل منفعت مالی، رسم ورسوم قومی قبیله‌ای، انتخاب والدین، موقعیت اجتماعی و.. می‌تواند صورت بگیرد. مردانی که بدون عشق و علاقه و از سر اجبار ازدواج کرده‌اند، بسیار بیشتر مستعد خیانت هستند. آن‌ها نه از لحاظ عاطفی و نه از لحاظ جنسی هیچ تمایلی به همسر خود ندارند و تنها از سر اجبار تن به این ازدواج داده‌اند.
دیگر نشانه‌‌های خیانت مردان عبارت است از:
آسیب و تروماهای کودکی مانند سوء استفاده جنسی
بیماری روحی و یا جسمی زن
بارداری زن
اعتیاد همسر
انتقام و خیانت همسر
وابستگی بیمارگونه زن به مرد
استقلال بیش از اندازه زن
اختلالات روانی
اختلالات شخصیتی
جلب توجه همسر خود
شرایط جامعه و امکان صیغه موقت
دوستان ناباب
تنوع طلبی
رفتار نامناسب همسر
وسواس همسر
تصمیمات هیجانی
عدم حضور در اجتماع
نارضایتی از خود
کمبود عزت نفس و اعتماد به نفس
نرسیدن به بلوغ عقلانی
احساس انرژی و شادی در اوایل هر رابطه
شخیص خیانت
خیانت مجازی هم یک نوع خیانت به همسر محسوب می‌شود.
متاسفانه آمار خیانت این روزها رو به افزایش است و زوج‌های بسیاری را گرفتار خود می‌کند. احتمالا شمایی که این مطلب را مطالعه می‌کنید به همسر خود در مواردی شک کرده باشید. سوالی که در این شرایط مطرح است،  چگونه می‌توان خیانت همسر را تشخیص داد؟ در جواب این سوال باید بگوییم آگاهی از نشانه‌های خیانت زنان و نشانه‌های خیانت مردان به شما در این زمینه کمک موثری می‌کند اما بهترین راه پیش رو مراجعه به مشاوره خیانت همسر است. متخصص با بررسی همه جوانب و دانشی که دارد به زوجین برای حفظ زندگی مشترک و بهبود کیفیت روابط زناشویی کمک موثری می‌کند.
تشخیص خیانت همسر
در ابتدا ذکر این نکته الزامی است که وجود نشانه‌های خیانت در هر فردی متفاوت است و وجود یکی از علائم گفته شده دلیل بر وجود حتمی رابطه‌ای فرازناشویی، نمی‌باشد. هریک از این عوامل ممکن است به دلایل متعدد دیگری به وجود آمده باشند. حتی می‌توانند بر اثر عوامل محیطی، قومی، خانوادگی، آداب رسوم، سبک تربیتی و.. شکل گرفته باشند. اما با همه این‌ها برخی از نشانه‌ها بسیار رایج می‌باشد که بعد از مشاهده آن‌ها می‌توانیم جوانب دیگر را بررسی کنیم.
تغییرات ظاهری
همسرتان ممکن است به یکباره تغییراتی در ظاهر خود به وجود بیاورد که پیش از این اینگونه نبوده است. شروع این تغییرات کاملا به چشم می‌آید. اگر دقت کنید می‌بینید، مانند زمانی که تازه با یکدیگر آشنا شده بودید رفتار می‌کند و برای حاضر شدن وسواس زیادی به خرج می‌دهد. رسیدگی به ظاهر، رفتن به باشگاه برای تناسب اندام، انتخاب لباس‌های متنوع، هیچ کدام دلیلی قطعی برای خیانت نمی‌باشد اما اگر با همسرتان رابطه گرم و صمیمی ندارید و این تغییرات به صورت خیلی یک دفعه‌ای شکل گرفته است، می‌تواند به ما هشداری برای ارتباطات همسرمان با افراد دیگر بدهد.
تغییر در رفتار
همسرتان دائما در حال انجام کاری است تا با شما ارتباط برقرار نکند. برای مثال دیر به منزل می‌آید و در تایمی که کنار هم هستید، سرش را به موبایل، تلویزیون، کتاب و.. گرم می‌کند تا با شما هم کلام نشود. از کنار شما بودن لذت نمی‌برد و به علایقتان توجهی نمی‌کند.
پرخاشگر می‌شود و سر مسائل کوچک دائما جر و بحث راه می‌اندازد. بروز خشم در این مواقع نوعی مکانیزم دفاعی برای برملا نشدن دستشان و دور کردن خود از همسر اتفاق می‌افتد.
بهانه‌گیری‌ها آغاز می‌شود و به طور مداوم از همه چیز ایراد می‌گیرد از مزه غذا، لباس‌های کثیف، نداشتن زندگی مرفه، تناسب اندام و.. شکایت می‌کند و با همه چیز مخالف است.
بر روی وسایل شخصی‌اش علی الخصوص موبایل خود حساس می‌شود، این درحالی است که تا چندی پیش این حساسیت‌ها وجود نداشت. برای مثال او هیچ پیغام و تلفن ناشناسی را در کنار شما جواب نمی‌دهد، برای موبایل خود رمز می‌گذارد و آن را از شما قایم می‌کند. اگر در حال صحبت با تلفن باشد با دیدن شما دستپاچه شده و تلفن را به زودی قطع می‌کند. اگر بی‌اجازه به لپ‌تاپ، موبایل و وسایل شخصی او دست بزنید بسیار عصبی و نگران می‌شود.
تغییر در بروز عواطف
از بین رفتن صمیمت بین زوجین و شروع طلاق عاطفی، یکی از نشانه‌های رایج برای تشخیص خیانت می‌باشد. زن و شوهر دیگر به هم علاقه‌مند نیستند، سر هر مسئله کوچکی از هم دلگیر می‌شوند، قهرهای طولانی مدت دارند، حرمت و احترام بینشان از بین می‌رود، هیچ مهر و محبتی به همدیگر ندارند و مانند یک هم خانه در زیر یک سقف زندگی می‌کنند. داشتن عشق و بروز احساسات از پایه‌های اصلی استحکام ازدواج است. در این شرایط حتی فرد احساس گناه هم نمی‌کند و حق خودش می‌داند برای ارضای نیازهای عاطفی خود با شخصی دیگر وارد رابطه شود.
تغییر در میل جنسی
سرد مزاجی و عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی با همسر در صورتیکه پیش از این، اینگونه نبوده است می‌تواند خبر از یک رابطه دیگر خارج از زندگی مشترک را بدهد. البته در شرایطی که این بی‌میلی ناشی از مشکلات جسمی، روحی، جنسی، اتفاقات ناگوار و عوارض مصرف دارو نباشد. همسرتان برای معاشقه، همنوازی قبل از خواب، رابطه جنسی و نزدیک شدن به شما مشتاق نیست و سعی در دوری کردن دارد. او دیرتر به تخت می‌آید و بلافاصله می‌خوابد. عموما خستگی را بهانه کرده تا با شما هم کلام نشود. دکتر لورنزو در مقاله‌ای بیان کرد که انسان براساس غریزه، هنگامی که از امری نهی شود، برایش جذاب می‌شود. برای مثال رابطه فرازناشویی ممنوع است و در چارچوب خانواده جای ندارد، زمانی که فرد رابطه مخفیانه را شروع می‌کند، برای تخلیه هیجاناتش، تنها بر روی آن تمرکز می‌کند.
سوالات متداول
خیانت زناشویی بیشتر به چه دلایلی رخ می‌دهد؟
خیانت زناشویی به دلایل متعددی مانند اختلالات روانی، اختلالات شخصیت، تنوع طلبی، مشکلات جنسی، ازدواج اجباری، مشکلات جسمی همسر، دوری از همسر، ناسازگاری همسر، کمبود اعتماد به نفس، عدم پذیرش مسئولیت و تعهد، پنهان کاری، نداشتن صداقت و.. رخ می‌دهد.
آیا آسیب‌های خیانت قابل درمان است؟
خیانت در هر نوع و سطحی که اتفاق بیافتد، آسیب‌های جدی به زندگی مشترک وارد می‌کند. بازسازی اعتماد زوجین و گذشتن از این مرحله کار بسیار دشواری است. اما در بسیاری از موارد با کمک مشاور و اصلاح رفتار، خانواده از نو پایه ریزی می‌شود و زوجین مشکلات را از میان برمی‌دارند تا بار دیگر برای داشتن خوشبختی تلاش کنند.
انواع خیانت
خیانت جنسی یکی از انواع خیانت است که می‌تواند زندگی مشترک را نابود کند.
باور بسیاری از مردم بر این است که خیانت به رابطه جنسی محدود می‌شود با این که خیانت به همسر دارای انواع متعددی است که آگاهی از آن‌ها می‌تواند به زوجین در پیشگیری از خیانت کمک کند. خیانت عاطفی، فیزیکی، جنسی، کلامی و خیانت مجازی از انواع خیانت به شمار می‌روند. به طور کلی هر بی‌وفایی که خارج از چارچوب زناشویی و پنهان از همسر اتفاق بیافتد نوعی خیانت محسوب می‌شود. رابطه فرازناشویی در هر نوعی که اتفاق بیافتد، آسیب‌های جبران ناپذیری به زندگی مشترک وارد می‌کند. در این مقاله سعی بر این داریم به انواع خیانت زناشویی بپردازیم. برای آگاهی از آن‌ها با ما در ادامه همراه باشید.
خیانت در چند نوع صورت می‌گیرد؟
عدم تعهد به همسر می‌تواند به دلایل متعددی انجام شود که در مقاله دلایل خیانت به آن به طور مفصل پرداخیتم. اما سوالی که در این جا مطرح است، انواع خیانت به چه صورتی رخ می‌دهد؟ چرا که برخی از افراد بعد از آشکار شدن حقایق زیر بار خیانت نمی‌روند و می‌گویند این رفتار من که خیانت نبوده است. بی‌وفایی تنها به رابطه جنسی محدود نمی‌شود و به طور کلی به
خیانت عاطفی
خیانت جنسی
خیانت عاطفی-جنسی
خیانت تصادفی
 دسته بندی می‌شود.
انواع خیانت عاطفی
هر فردی از لحاظ روحی نیاز دارد دوست داشته باشد و دوست داشته شود. ازدواج باید نیازهای عاطفی ما را تامین کند و زن و شوهر رابطه‌ای گرم و صمیمی داشته باشند. در شرایطی که سردی و بی توجهی بین زوجین حکم فرما باشد ممکن است آن‌ها را به سمت روابط فرازناشویی بکشاند.
خیانت کلامی
زمانی که زن و شوهر برای همدگیر تایم کافی نگذارند و از مسائلشان باهم صحبت نکنند، سبب می‌شود که برای درد دل با اشخاص دیگری خارج از چارچوب خانواده هم صحبت شوند. در ابتدا این مسئله خیانت محسوب نمی‌شود اما رفته رفته زمانی که این روابط جایگزین ارتباط با همسر می‌شود و حتی ممکن است به روابط فیزیکی نیز بکشد، خیانت را شکل می‌دهد.
خیانت اینترنتی و مجازی
امروزه با گسترش تکنولوژی و استفاده از فضای مجازی، ارتباط برقرار کردن با دیگران بسیار راحت‌تر شده است. می‌توان روزانه با افراد زیادی در شبکه‌های اجتماعی صحبت کرد و روابط دوستانه تشکیل داد. این موضوع در ابتدا در حد روابط اجتماعی است و خیانت به نظر نمی‌رسد اما زمانی که این وابستگی‌ها بیشتر می‌شود و فرد از همسر خودش فاصله می‌گیرد، زمینه خیانت چیده می‌شود. همچنین وجود یک نقص در زندگی مشترک سبب شده است که فرد به این روابط پناه بیارد. دوستی‌های مجازی نیز مانند دوستی‌های حقیقی می‌تواند وابستگی ایجاد کند و به زندگی مشترک آسیب جدی برساند.
خیانت افلاطونی
یکی دیگر از انواع خیانت عاطفی، بی‌وفایی افلاطونی است که در آن هیچ گونه تعهدی دیده نمی‌شود. یعنی دونفر باهم صحبت می‌کنند که یک رابطه کوتاه مدت صرفا جهات خوشگذرانی باهم دیگر دارند. در این شرایط به علت زمان کوتاه یا نداشتن توقع و تعهد، افراد احساس می‌کنند خیانتی صورت نگرفته است. اما تاثیرات آسیب‌زای آن بر رابطه زناشویی غیرقابل انکار است.
انواع خیانت جنسی
هر گونه رابطه جنسی خارج از چارچوب زناشویی خیانت به همسر محسوب می‌شود. برخی از افراد به خصوص آقایان در شرایطی که در رابطه با همسرشان به نیازهای جنسی‌شان پاسخ داده نمی‌شود به سمت روابط فرازناشویی کشیده می‌شوند. البته خیانت جنسی مختص آقایان نیست اما به نسبت خانم‌ها در این زمینه آمار بالاتری دیده می‌شود. نارضایتی جنسی، تنوع طلبی، اختلالات شخصیت، سردمزاجی همسر، مشکلات جسمانی و.. از شایع‌ترین دلایل خیانت جنسی محسوب می‌شود.
خیانت جنسی کلامی
در بی‌وفایی کلامی، عمل سکس فیزیکی اتفاق نمی‌افتد اما فرد با شخصی به غیر از همسر خود صحبت‌های جنسی می‌کند تا جایی که به ارضا می‌رسد.
خیانت جنسی رفتاری
فرد با شخصی به غیر از همسر خود رابطه جنسی برقرار می‌کند.
خیانت جنسی ذهنی
فرد در حین رابطه با همسر خود یا در تایم‌های دیگر در ذهنش افرادی به غیر از همسر خودرا تصور می‌کند و با فکر آن‌ها به ارگاسم می‌رسد.
خیانت عاطفی-جنسی
این نوع خیانت به دنبال خیانت قبلی می‌آید. برای مثال اگر با فردی دیگر رابطه جنسی برقرار کردیم ممکن است به دنبال آن به شخص علاقه‌مند شویم و در مقابل اگر رابطه عاطفی با او داریم بعد از گذشت مدتی، تمایل به برقراری رابطه جنسی با او داشته باشیم.
خیانت تصادفی
در این نوع بی‌وفایی، شخص به طور تصادفی و غیرمنتظره خیانت می‌کند که بلافاصله بعد از آن احساس ندامت دارد. در این نوع خیانت، احساس عذاب وجدان پررنگ است و فرد خواستار بازگشت به زندگی مشترک خود می‌باشد.
برخی دیگر از انواع خیانت زناشویی که اثرات منفی بر زندگی مشترک آن کمتر از انواع دیگر خیانت نمی‎‌باشد:
خودخواهی
منفعت طلبی برای خود
الویت بخشیدن به خواسته‌های خود
دروغ گویی
پنهان کاری
فریب دادن همسر
حمایت نکردن از همسر
قدردان زحمات او نبودن
نادیده گرفتن و بی‌توجهی به شریک زندگی
سواستفاده از نقاط ضعف فرد مقابل
تحت فشار روحی و جسمی قرار دادن همسر
برملاکردن راز و اطلاعات خصوصی در صورتی که همسر رضایت ندارد.
بی عدالتی
بی احترامی به او در جمع
حرمت نگه نداشتن
خیانت و طلاق
بسیاری از افراد بعد از دیدن خیانت توسط همسر خود تصمیم به جدایی می‌گیرند.
خیانت در هر شرایط و در هرنوعی که اتفاق بیافتد، آسیبی جدی به زندگی مشترک وارد می‌کند. عموم افراد، طلاق به دلیل خیانت به همسر را می‌پذیرند و به شخص حق طبیعی می‌دهند. خیانت امری تلخ و غیر قابل توجیه است اما شاید در برخی از مواقع طلاق راهکار عبور از این خط قرمز نباشد. طلاق و مشکلات آن گاهی به قدری چالش برانگیز است که سبب می‌شود فرد قبل از طلاق به خوبی تامل کند. کمک گرفتن از مشاوره خیانت همسر به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی از تمامی شرایط قبل جدایی و بعد از طلاق، تصمیم درست‌تری بگیرند که پیشمانی در آن نباشد. بررسی دلایل خیانت، شرایط اتفاق افتاده، نوع خیانت و.. می‌تواند افراد را در تصمیمی که می‌گیرند مصمم کند. در این مطلب سعی براین داریم که به ابعاد دیگری از خیانت و طلاق بپردازیم.
در خیانت چه کسی مقصر است؟
قبل از هرچیزی باید به این نکته اشاره کنیم که عموما مردم زمانی که اسم خیانت به همسر به گوششان می‌خورد، تصویر مردی غیر متعهد در ذهشان می‌آید و خیانت را محدود به آقایان و رابطه جنسی می‌دانند، با این که اصلا این گونه نیست! متاسفانه  ابن روزها ضمن بالا رفتن آمار خیانت، خیانت در زنان نیز بسیار شایع شده است. طبق آماری که تحقیقات انجام شده به ما نشان می‌دهد 10 الی 20 در از زنانی که متاهل هستند به سمت خیانت کشیده می‌شوند. پس خیانت هم در مردان اتفاق می‌افتد و هم در خانم‌ها.
نکته حائز اهمیت دیگری که در این زمینه باید بررسی شود، دلایل خیانت است. عواملی همچون، سردی عاطفی، اعتیاد، مصرف مشروبات الکی، ازدواج اجباری، سردمزاجی، عدم ارضای نیاز جنسی، عدم مسئولیت پذیری، انتقام، نارضایتی از زندگی، تنوع طلبی، احساس ناکامی، کمبود اعتماد به نفس، بی‌توجهی از جانب همسر، عدم علاقه به یکدیگر و..که سبب می‌شود احتمال خیانت در شخص بالا رود. حال اگر زوجی در این موارد دچار مشکل بود بهتر است قبل از بروز اتفاقات ناگوار به فکر حل مشکلات باشد تا کیفیت زندگی خود را بالا ببرد.
برای مثال فردی که نارضایتی جنسی از همسر خود دارد به جای جایگزین کردن فردی دیگر، باید با کمک مشاوره جنسی، درصدد رفع مشکلات بربی‌آید و زوجین برای کسب لذت بیشتر به اصلاح رفتارهای ناصحیح خود بپردازند. یا در مثالی دیگر فردی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار نیست ممکن است خودش را برای همسرش کم ببیند و برای جبران این کمبود دست به خیانت بزند!  با این که او باید از ریشه این مشکل را حل کند و با کمک متخصص، اعتماد به نفس‌اش را تقویت کند.
با بررسی عوامل و دلایل خیانت به این نتیجه می‌رسیم در هیچ رابطه زناشویی تنها یک نفر مقصر نمی‌باشد و تحت تاثیر عواملی به این راه کشیده شده است. زندگی هیچ شخصی کامل نیست و همه دارای نواقصی در زندگی‌شان هستند که ممکن است برای رفع این نواقص به سمت روابط فرازناشویی بروند. اما با این حال خیانت بدترین تصمیم در برابر رویارویی با سختی‌های پیش رو است. پس با این وجود هیچ یک از زوجین به تنهایی مقصر نیستند و زوج دیگر هم در به وجود آمدن این شرایط نقش موثری داشته است. اما بی‌وفایی همسر را توجیه نمی‌کند و نباید به عنوان یک راهکار در برخورد با مشکلات استفاده شود.
خیانت را باید بخشید و یا طلاق گرفت؟
زمانی که خیانت صورت می‌گیرد جدای نابودی زندگی مشترک، آسیب‌های زیادی به سلامت روان افراد وارد می‌کند. در بیشتر موارد شخصی که خیانت کرده است احساس ندامت می‌کند و دوست دارد زندگی مشترک را ادامه بدهد و در این شرایط فردی که خیانت دیده است باید تصمیم گیری کند که در این زندگی بماند یا خیر. در برخی از موارد هم، فرد خیانکار اصلا زیر بار خیانت نمی‌رود و رفتارش را عدم تعهد به همسرش نمی‌داند. در این مسیر، برای تصمیم گیری ادامه زندگی مشترک و یا طلاق، بهتر است از یک روانشناش متخصص کمک بگیریم. مشاوره طلاق با تخصصی که دارد به شما در گرفتن بهترین تصمیم کمک می‌کند.
طلاق نگرفتن برخی از زنان بعد از خیانت
طلاق در صورت خیانت مرد همیشه توسط زنان اتفاق نمی‌افتد. در خیلی از موارد خانم‌ها از ترس چالش‌های بعد از طلاق، به خاطر آینده فرزندانشان، جلوگیری از حرف اطرافیان، عدم حمایت از زن مطلقه، عدم استقلال مالی و.. ، ترجیح به ماندن در رابطه می‌دهند. در این شرایط اگر اختلافات حل نشود و نحوه برخورد با خیانت همسر به درستی صورت نگیرد، رفته رفته این روابط سردتر می‌شود و طلاق عاطفی بین زوجین حکم فرما می‌شود. در این صورت است که آسیب‌های رابطه زناشویی بر روی سلامت روانی فرزندان نیز اثرات منفی می‌گذارد.
خیانت مجازی
خیانت مجازی هم به زندگی مشترک آسیب می‌زند.
امروزه با گسترش تکنولوژی و دسترسی راحت‌تر به فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا کرده‌اند و روزانه افراد بسیاری در آن‌ها مشغول برقراری ارتباط با یکدیگر هستند. سهولت در استفاده از شبکه‌های اجتماعی مزایا و معایبی را همراه خودش دارد. متاسفانه به واسطه همین سهولت، خیانت مجازی نیز افزایش پیدا کرده است. ارتباط همسران با افراد دیگر در فضای مجازی موضوع قابل بحث در سال‌های اخیر است که زیاد به چشم می‌خورد. خیانت مجازی یکی از انواع خیانت است که تعیین چارچوب و مرزبندی برای آن کار پیچیده‌ای است.
خیانت آنلاین با چت کردن و تماس‌های تلفنی شروع می‌شود و به مرور زمان به تماس تصویری، فرستادن عکس‌های خصوصی و دراختیار گذاشتن اطلاعات خصوصی ختم می‌شود. خیانت در فضای مجازی تنها به یک صحبت دوستانه ختم نمی‌شود و با ایجاد علاقه و محبت، خیانت عاطفی اتفاق می‌افتد. همچنین در بسیاری از موارد با این که هر دو شخص، حضور فیزیکی در کنار هم ندارند اما با برانگیختگی جنسی و خود ارضایی به ارگاسم می‌رسند. که این موضوع کشش جنسی را در آن‌ها تقویت می‌کند. از همین رو، خیانت آنلاین نیز بی‌وفایی به همسر محسوب می‌شود که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت.
نشانه‌های تشخیص خیانت مجازی
همسرتان سعی می‌کند گوشی خود را از شما دور کند و برای آن رمز می‌گذارد.
پیش شما با تلفن صحبت نمی‌کند و در صورت دیدن شما فورا تلفن را قطع می‌کند.
رفتارهایی را از خود نشان می‌دهد که سابقا انجام نمی‌داد و به یکباره دچار تغییر شد.
تمایلش به رابطه جنسی کمتر می‌شود و از شما دوری می‌کند.
به جای صحبت و وقت گذرانی با همسرش دائما در فضای مجازی مشغول صحبت با دوستانش است.
نارضایتی‌هایش از زندگی زناشویی بیشتر می‌شود، چراکه توقع‌های غیرواقع بینانه در او شکل گرفته است.
از شما دوری می‌کند و از بودن درکنارتان لذت نمی‌برد.
سرش را به چیزهای مختلف گرم می‌کند تا با همسرش هم کلام نشود.
دلایل روی آوردن به خیانت در فضای مجازی
ناتوانی در برقراری ارتباط در فضای حقیقی
کمبود اعتماد به نفس
عدم ارضای نیاز عاطفی
نارضایتی زناشویی
عدم اعتماد به نفس در برقراری رابطه جنسی
ترس از نزدیک شدن به افراد جدید
سرگرمی
تنوع طلبی
اختلالات شخصیتی
ترس از اقدام به خیانت در دنیای واقعی
نداشتن مسئولیت نسبت به طرف مقابل
مشکلات رفتاری
نواقص در زندگی زناشویی
انتقام از همسر
آسیب‌های رابطه جنسی به صورت مجازی
رسیدن به ارگاسم از طریق خودارضایی به همراه سکس چت، به خودی خود آسیبی برای بدن ندارد اما فرد را از روال طبیعی و عادی زندگی خارج می‌کند. رابطه جنسی باید در چارچوب ازدواج و به شکل صحیح انجام شود تا روح و جسم با هم ارضا شود. عادت کردن به این روند برای سلامت روان آسیب زاست. برخی از افراد به دلیل نداشتن اعتماد به نفس کافی در شروع رابطه جنسی با شخصی جدید و یا حتی همسر خود به رابطه جنسی پناه می‌برند. از دیگر خطرات سکس چت، سواستفاده از مکالمات و عکس‌های خصوصی می‌باشد که تهدیدی برای آبروی شخص است.
راهکارهای پیشگیری از خیانت زناشویی در فضای مجازی
رفع مشکلات زناشویی
بهبود کیفیت روابط زناشویی
ایجاد سرگرمی و افزایش تفریحات
اختصاص دادن زمانی خاص برای معاشقه و ابراز محبتمشاوز
خلوت کردن زناشویی
گذاشتن تایمی مشخص در روز برای صحبت‌ کردن از نیازها و روزمرگی‌ها
ایجاد شادی و فعالیت‌های لذت بخش در دنیای واقعی
انتخاب‌های بعد از خیانت
جدایی از همسر و شروع رابطه جدی با نفر سوم
این نوع رابطه بسیار پرخطر بوده و درصد موفقیت خیلی کم می‌باشد. چرا که بعد از گذشت مدتی با فروکش کردن هیجانات، مشکلات پیدا می‌شوند و زوجین دائما از خیانت دیدن، ترس دارند.
جدایی از همسر و نفر سوم
در این انتخاب فرد به سوگ از دست دادن زندگی خود می‌نشیند و به یکباره تنها می‌شود.
اصرار به ماندن در زندگی مشترک بدون اصلاح مشکلات
در این انتخاب ظاهرا اتفاقی رخ نداده است و بدون هیچ تلاشی زوجین سعی در ادامه زندگی دارند. با این که هیچ وقت این مسئله از ذهنشان پاک نشده و کیفیت زندگی روز به روز کاهش پیدا می‌کند.
تلاش اشتباه برای برقراری ارتباط و جبران اشتباهات
برخی از افراد ابراز پشیمانی می‌کنند و از همسر خود تقاضای بخشش دارند اما از آنجایی که نمی‌دانند باید چه کاری انجام دهند، شرایط را بدتر می‌کنند.
تلاش منطقی و اصولی به کمک مشاور
زمانی که افراد با کمک مشاوره خیانت همسر از مشکلات عبور می‌کنند و برای اصلاح رفتار خود تلاش صمیمانه انجام می‌دهند، بهترین انتخاب را می‌کنند.
سوالات متداول درباره خیانت مجازی
آیا خیانت آنلاین را باید به اندازه خیانت واقعی مهم دانست؟
خیانت در فضای مجازی می‌تواند زمینه ساز خیانت واقعی باشد و وابستگی عاطفی ایجاد کند. همچنین صحبت‌های جنسی و فرستادن عکس برهنه برای فردی به غیر از همسر یک نوع خیانت است که فرد را برای شروع خیانت در دنیای واقعی آماده می‌کند. از طرفی فرقی نمی‌کند که فرد کجا تعهدات زندگی مشترک را بشکند و از مرزهای زن و شوهری عبور کند.
آیا اعتیاد به سکس چت یک اختلال روانی محسوب می‌شود؟
اعتیاد داشتن به رابطه جنسی مجازی، یک اختلال رفتاری است که می‌تواند ناشی از کمبود اعتماد به نفس و یا اختلالات اضطرابی باشد. این افراد توانایی برقراری یک رابطه جنسی اصولی در چارچوب مشخص شده را ندارند و از ارتباط با آدم‌های حقیقی واهمه دارند.
خیانت عاطفی
خیانت عاطفی با گذشت زمان می‌تواند به خیانت جنسی ختم شود.
برخلاف باور عموم خیانت زناشویی تنها به رابطه جنسی یکی از زوجین با فردی دیگر محدود می‌شود. اما خیانت دارای انواع متفاوتی است و خیانت عاطفی یکی از دلایل رایج برای شکل‌گیری رابطه فرازناشویی می‌باشد. متاسفانه اکثر افرادی که به همسر خود بی‌وفایی می‌کنند، کار خودشان را اشتباه نمی‌داند و بر این باورند خیانت عاطفی آسیبی به زندگی مشترکشان نمی‌زند. با این که این هر نوع رابطه عاطفی، کلامی و فیزیکی که خارج از چارچوب خانواده باشد و با پنهان‌کاری از همسر شکل بگیرد می‌تواند به زندگی زوجین آسیب وارد کند و زمینه ساز رابطه جنسی هم باشد.
رابطه عاطفی خارج از چارچوب ازدواج
همه انسان‌ها نیاز به توجه، محبت و دیده شدن دارند. زن و شوهر نسبت به هم وظیفه دارند نیازهای عاطفی یکدیگر را برطرف کنند. زمانی که فرد از همسر خودش توجه نبیند، ممکن است رفته رفته برای  ارضای نیازهای عاطفی خود به سمت رابطه‌ با فرد دیگر کشیده شود. در ابتدا دوستی‌های ساده و معمولی بدون هیچ گونه اشکال شکل می‌گیرد اما به مروز زمان صمیمت شدت می‌گیرد و فرد به جای گذراندن تایم خود با همسرش، انرژی‌اش را با نفر سومی تخیله می‌کند. همچنین بعد از افزایش صمیمت، تمایلات جنسی پیش می‌آید و شخص از همسر خود دور تر می‌شود. در این زمان طلاق عاطفی بین زوجین شکل می‌گیرد. طلاق عاطفی و خیانت در بسیاری از موارد به دنبال هم می‌آیند.
در این نوع جدایی، زن و شوهر صرفا زیر یک سقف زندگی می‌کنند اما هیچگونه صمیمیتی بین آن‌ها وجود ندارد. فردی که خیانت کرده است، کار خود را خیانت به همسر نمی‌بیند ، یکی به این دلیل که رابطه جنسی صورت نگرفته است و دلیل دیگر برای این که حق خودش می‌داند حالا که همسرش به آن بی‌توجه است باید جای دیگر نیازهای خودش را رفع کند. اما هر رابطه‌ای که پنهان از همسر شکل بگیرد و جایگزین روابط زناشویی باشد حتی اگر به رابطه جنسی ختم نشود، می‌تواند یکی از انواع خیانت باشد. توجه به دو نکته در این زمینه قابل اهمیت است:
خیانت در هر نوع و شرایطی که صورت بگیرد به رابطه زناشویی آسیب می‌زند
در خیانت صورت گرفته تنها یکی از زوجین مقصر صد در صد نمی‌باشد و هر دو زوج در بروز خیانت نقش داشتند اما یکی بیشتر از دیگری.
خیانت احساسی می‌تواند منجر به طلاق و جدایی والدین ختم شود که آسیب‌های متعددی را برای زوجین و فرزندان به همراه دارد. در شرایطی که با همسر خود به مشکل برخوردید، رابطه گرم و صمیمی ندارید، از یکدیگر دوری می‌کنید و یا احساس می‌کنید او به شما خیانت کرده است، در اولین قدم به مشاوره خیانت همسر مراجعه کنید و با کمک متخصص شرایط را بررسی کنید. چرا که شما بدون کمک ممکن است دست به اقدامی هیجانی بزنید که اوضاع را بدتر از قبل کند.
نشانه‌های خیانت عاطفی همسر
در مقاله نشانه‌های خیانت زنان و مردان به طور مفصلی به این علائم پرداختیم اما در ادامه به برخی از نشانه‌های رایج درگیر شدن رابطه عاطفی خارج از ازدواج می‌پردازیم:
دور شدن و فاصله گرفتن از همسر
زمان خیلی کمی برای همسر خود صرف می‌کند و رفته رفته این زمان کم و کمتر می‌شود.
تایم زیادی از روز را در حال رویاپردازی با دوستان خود هست.
علاقه‌اش نسب به همسر از همه لحاظ کم می‌شود.
رابطه با دوستانش را از همسر خود پنهان می‌کند.
احساس می‌کند اطرافیان و دوستان بیشتر از شریک زندگی‌اش او را درک می‌کنند.
زمان‌های تنهایی را بیشتر دوست دارد و به دنبال خلوتی برای معاشرت با دوستانش است.
به جای این که احساسات، افکار و مشکلات خود را با همسرش درمیان بگذارد با دوستانش به اشتراک می‌گذارد.
به بهانه‌های مختلف برای دوستانش هدیه می‌گیرد.
زمانی که با اتهام خیانت مواجه می‌شود می‌گوید ما تنها دوست معمولی هستیم.
تفاوت رابطه دوستانه با رابطه عاطفی
مهم‌ترین تفاوت رابطه عاطفی و دوستانه، در کشش جنسی است. میل جنسی در رابطه دوستانه وجود ندارد و خارج از چارچوب‌های زناشویی نمی‌باشد. اما رابطه عاطفی، مخفی نگه داشته می‌شود و میزان اشتراک احساسات و از مرزهای تعیین شده عبور می‌کند.
جلوگیری از بروز خیانت عاطفی در ازدواج
ایجاد رابطه صمیمی و گرم بین خودتان
همدیگر را هر روز لمس کنید.
حداقل یک بار در ماه، شبی عاشقانه بسازید.
حداقل 4 بار در هفته با یکدیگر خلوت کنید.
سرگرمی‌های جدید را تجربه کنید.
هر شب قبل از خواب باهم صحبت کنید و ابراز محبت کنید.
اجازه ندهید مشکلات و شرایط سخت روی زندگی اثر منفی بگذارد. در صورت وجود اختلاف، تلاش کنید هرچه سریع تر آن را رفع کنید.
در مورد اتفاقاتی که در طول روز برایتان افتاده است با همسرتان صحبت کنید. همین صحبت‌های کوچک به صمیمی شدنتان کمک می‌کند.
زندگی را با توجه به سلایق و علایق خودتان بسازید.
همیشه از همدیگر حمایت کنید.
احترام و حرمت را در رابطه‌تان حفظ کنید.
اجازه ندهید همسرتان به مدت طولانی از شما ناراحت بماند.
خیانت عاطفی از خیانت جنسی دردناک‌تر است!
طبق تحقیقات به عمل آمده، متخصصین معتقد هستند خیانت عاطفی آسیبی بیشتر از خیانت جنسی می‌تواند داشته باشد. چرا که در بسیاری از موارد رابطه جنسی می‌تواند بدون هیچگونه احساسی و در ازای ارزش مادی صورت گرفته باشد اما در رابطه عاطفی، دوست داشتن و احساسات دخیل است و این موضوع را برای فرد خیانت دیده بسیار سخت می‌کند.
بخشش خیانت
بخشش خیانت می‌تواند یک شروع دوباره باشد.
خیانت زناشویی، آسیب‌های متعددی به زندگی مشترک و اعتماد بین زوجین وارد می‌کند. اکثرا، افراد زمانی که متوجه خیانت همسرشان می‌شوند، بلافاصله به طلاق فکر می‌کنند. اما بعد از گذشت مدتی و فروکش کردن هیجانات، به طور منطقی تمایلشان برای برگشت به زندگی زناشویی و بخشش خیانت بیشتر می‌شود. این افراد با بررسی همه جوانب، بررسی مزایا و معایب جدایی، دیدن ابراز ندامت از سوی همسرشان، به این فکر می‌افتند بار دیگر برای حفظ خانواده، به شریک زندگیشان فرصتی دوباره دهند.
زن و یا مردی که از جانب همسرش خیانت دیده است، ضمن تحمل شرایطی سخت، دچار بلاتکلیفی می‌شود که باید برای آینده خود چه تصمیمی بگیرد؟ در این حالت بزرگ‌ترین کمک به هر شخص، مراجعه به مشاوره خیانت همسر می‌باشد. چراکه متخصص با بررسی تمامی مسائل، شما را در این زمینه راهنمایی می‌کند و با دیدی وسیع‌تر، تصمیم مصممی خواهید گرفت.
خیانت و بخشش
فردی که خیانت را تجربه می‌کند، احساس بدبینی، شوک، خشم، عصبانیت، غم، سردرگمی را به دنبال آن تجربه می‌کند. او نمی‌داند که چرا همسرش به او خیانت کرده است و نمی‌تواند باور کند. در مقاله دلایل خیانت و تشخیص خیانت به این که چرا بی‌وفایی اتفاق می‌افتد و چگونه باید آن را تشخیص دهیم به طور مفصل‌تری پرداختیم، اما خیانت در هر شکل و نوعی که صورت بگیرد، سبب ایجاد بدبینی و از بین رفتن اعتماد بین زوجین می‌شود.
در قدم بعدی دچار بلاتکلیفی در تصمیم گیری می‌شود که باید به زندگی‌اش ادامه دهد و یا در مسیر جدایی قدم بردارد. بخشش خیانت کار آسانی نیست و بعد از این اتفاق زمان زیادی می‌برد تا احساسات منفی کاهش پیدا کند و خشم فرد کمتر شود. نکته‌ای که در زمینه بخشش همسر حائز اهمیت است، زمان آن است. اگر زود ببخشیم، ممکن است طرف مقابل باز خطایی را انجام دهد و خیالش راحت باشد به زودی بخشیده می‌شود و اگر خیلی دیر انجام شود، ممکن است فرد آسیب دیده، شرایط سخت‌تری را متحمل شود و بخشش برای او دشوارتر شود.
مراحل بخشش خیانت همسر
تصمیم هیجانی و آنی نگیرید
هر فردی در شرایط بد روحی، ممکن است تصمیمی از روی هیجان و بدون فکر بگیرید. طلاق و جدایی مسئله‌ بی‌اهمیتی نیست که بلافاصله درموردش تصمیم بگیریم. به خودتان زمان دهید تا کمی آرام‌تر شوید و سپس با بررسی شرایط و کمک از یک روانشناس متخصص، تصمیمی معقول برای آینده خودتان بگیرید.
صحبت درمورد دلایل شروع خیانت همسر
با همسرتان به صورت واضح و مستقیم صحبت کنید و از او انگیزه‌ خیانتش را بپرسید. اگر تصمیم به ادامه زندگی دارید باید عواملی که منجر به خیانت شده است را اصلاح کنید تا این اتفاق بار دیگر تکرار نشود.
خودتان را به جای همسرتان بگذارید
واقع بینانه سعی کنید شرایط را بررسی کنید و خودتان را به جای همسرتان بگذارید. خود را در موقعیت او قرار دهید و همدلانه، عوامل گرایش به خیانت را ببینید. هیچ خیانتی تنها یک مقصر 100 در 100 ندارد و زوجین هر دو اشتباهاتی دارند، اما نسبت این اشتباهات زیاد و کم است. همچنین وجود مشکلات، مجوزی برای خیانت نمی‌باشد. اما هر دو زوج به نسبت کم یا زیاد در این مسئله نقش موثر دارند.
برای همسرتان نامه بنوسید
یک کاغذ بردارید و تمام احساسات خود را بر روی کاغذ بنویسید. نیازی نیست نامه را به همسرتان بدهید، نوشتن به شما کمک کند هیجانات منفی خود را تا حدودی کاهش دهید و آرام تر شوید.
ذهن آگاهی و تمرین آرام سازی را انجام دهید
سعی کنید با تکنیک‌های آرام سازی، خود را از استرس کمی دور کنید و با تکنیک‌های ذهن آگاهی بر روی مسائل جدید تمرکز کنید. خیانت در گذشته اتفاق است.
شایعه سازی نکنید
بدگویی و شایعه سازی در مورد همسرتان، نوعی ظریف از یک خیانت محسوب می‌شود. این کار هیچ کمکی به شما نمی‌کند و در خیلی از موارد، شرایط را بدتر می‌کند.
بخشش یک سلاح نیست
اگر همسرتان را بخشیدید و از اشتباه او گذشتید، دیگر این مسئله را یادآور نشوید. هر بار تکرار اتفاقات تلخ گذشته در وهله اول به روحیه خودتان لطمه می‌زند و همچنین بعد از مدتی همسرتان را از شما دور می‌کند. چرا که تا پیش از این بر این باور بود شما با بزرگواری او را بخشیده‌اید و در ذهنتان به گذشته فکر نمی‌کنید. اما زمانی که به صورت مداوم این صحبت‌ها تکرار شود و با کوچک‌ترین خطا مجدد اشتباهات گذشته روی کار بیاید، همسرتان را دچار اضطراب می‌کند و از طرفی حرمت‌ها را بیشتر از بین می‌برد. به همین دلیل اگر تصمیم به شروعی دوباره با همسرتان را گرفتید، سعی کنید تمامی اشتباهات را اصلاح کنید و برای بالا بردن کیفیت زندگی زناشویی تلاش کنید.
بخشیدن خیانت همسر چه نتایجی را به همراه دارد؟
رابطه زناشویی بازسازی می‌شود و با کیفیت بیشتری ادامه پیدا می‌کند.
فرصت جبران را برای فرد خیانکار به وجود می‌آورد.
حفظ کرامت انسانی می‌کند و از آبروریزی جلوگیری می‌کند.
سبب رسیدن به آرامش درونی برای فردی که خیانت را تجربه کرده است می‌شود.
سودمندی و منفعت در جهت حفظ و ماندگاری یک خانواده دارد.
آسیب های خیانت
افسردگی، ناامیدی و کاهش اعتماد به نفس از آسیب‌ های خیانت به شمار می‌روند.
آسیب‌ های ناشی از خیانت موضوعی غیر قابل انکار است و تمامی اعضای یک خانواده را درگیر می‌کند. زمانی که خیانت صورت می‌گیرد، فرد خیانکار، همسرش که خیانت دیده، شخص سومی که وارد رابطه شده است و فرزندان آن خانواده همگی دچار آسیب‌های روحی می‌شوند. فرقی نمی‌کند که این خیانت عاطفی بوده باشد و یا جنسی، در هر شرایطی برای زندگی زناشویی مضرر می‌باشد و احتمال طلاق را به دنبال خود دارد. در مقاله‌های پیشین در مورد علائم خیانت، نشانه‌های خیانت در زنان و مردان، علت‌های بروز خیانت، بخشش و.. صحبت کردیم و در این مطلب قصد داریم به آسیب های خیانت بیشتر بپردازیم. در ادامه با شکرانه همراه باشید.
در خیانت چه کسی بیشترین آسیب را می‌بیند؟
فرد خیانت دیده
فردی که خیانت می‌بیند دچار کاهش اعتماد به نفس می‌شود. چرا که احساس می‌کند به اندازه کافی برای همسر خود خوب نبوده است که او تمایل به شخصی دیگر پیدا کرده است. این فرد دیگر نمی‌تواند اعتماد کند و دائما ترس از تکرار این اتفاق تلخ دارد. احساس خشم و افسردگی همواره با این او باقی می‌ماند تا زمانی که بتواند با این مسئله کنار بی‌آید. فردی که مورد خیانت واقع شده است، از آنجایی که اعتمادش مورد سواستفاده قرار گرفته است و شخصی دیگر وارد حریم زناشویی‌‌شان شده است به طلاق و جدایی فکر می‌کند.
فرد خیانت کار
فردی که به همسر خود خیانت کرده است دچار عذاب وجدان و احساس گناه می‌شود و همچنین در صورت داشتن رابطه جنسی ممکن است دچار بیماری‌های مقاربتی شوند. تجربه رابطه فرازناشویی، فرد را به تنوع طلبی عادت می‌دهد و برای تجربه‌های جدید هیجان دارد. این رفتار اشتباه در او مانند عادت شکل می‌گیرد. از طرفی دائما ترس از رو شدن دستش پیش همسر خود را دارد. این ترس‌ها می‌تواند نهایتا به اختلالات اضطرابی تبدیل شود.
فرد سوم رابطه
فرد سوم بودن همیشه سخت است و با احساسات منفی همراه است. اگر شخص از ازدواج پارتنر خود آگاهی داشته باشد ممکن است احساس گناه و عذاب وجدان بکند. اگر هم اطلاعی نداشته باشد، با آگاهی از این موضوع که وارد رابطه با فرد متاهل شده است، می‌تواند آسیب‌های روحی بسیاری را متحمل شود. از طرفی این شخص همیشه احساس ترس از خیانت دیدن می‌کند. چراکه معتقد است پارتنر او که به همسرش خیانت کرده است پس حتما به او نیز خیانت می‌کند.
فرزندان
طبیعی است که فرزندان به سرعت از اختلافات والدین خود آگاه می‌شوند. در صورت دیدن والدی خیانت‌کار، احساس خشم و نفرت در آن‌ها ایجاد می‌شود و با تجربه طلاق والدین دچار افسردگی، اختلالات رفتاری، الگو پذیری ناصحیح، اختلالات اضطرابی، افت تحصیلی، نا امیدی، کمبود اعتماد به نفس، احساس بی ارزشی و.. می‌شوند.
احتمال خیانت در چه افرادی بیشتر است؟
متاسفانه امروزه آمار خیانت رو به افزایش است و متخصصین یکی از دلایل اصلی آن را وجود شبکه‌های اجتماعی و سهولت در دسترسی به فضای مجازی است. برخلاف باور برخی از افراد که فقط مردان خیانت می‌کنند، زنان هم درصد قابل توجهی از آمار خیانت را به خود اختصاص داده‌اند و در سال‌های اخیر این عدد رو به افزایش بوده است. اما به طور کلی:
احتمال خیانت در مردان حدود 80 درصد بیشتر از خانم‌های متاهل می‌باشد.
زندگی در شهرهای بزرگ نسبت به شهرستان‌ها حدود 50 درصد احتمال خیانت را بالا میبرد.
جوانان 18 تا 30 ساله به نسب افراد 50 ساله بیشتر خیانت می‌کنند.
خیانت چه اثرات منفی بر روی افراد می‌گذارد؟
از بین رفتن اعتماد بین زوجین
طلاق عاطفی
اضطراب
اختلال پس از سانحه
افسردگی
احساس پریشانی
احساس خشم
احساس
کاهش اعتماد به نفس
عملکرد ضعیف شغلی و تحصیلی
چه عواملی سبب می‌شود یک رابطه بعد از خیانت ادامه پیدا کند؟
داشتن فرزند و نگرانی از آینده او بعد از طلاق
مستقل نبودن همسر
نداشتن سرپناه بعد از جدایی
احساس ندامت حقیقی همسر
باورهای مذهبی
باورهای فرهنگی و شرایط جامعه
نگاه به طلاق در زمینه‎‌های فرهنگی
رفتار بخشنده و گذشت
پیدا کردن معنای عمیق زندگی بعد از یک تلنگر
اختلال شخصیت وابسته
درمان آسیب‌های ایجاده شده از خیانت زناشویی
بسیاری از افرادی که خیانت را تجربه می‌کنند، درجا تصمیم به طلاق و جدایی می‌گیرند. در برخی از موارد این تصمیم یک انتخاب هیجانی می‌باشد. با این که احساسات منفی ناشی از خیانت غیرقابل انکار است، اما فرد باید به خود زمان بدهد و تمامی شرایط را به خوبی بررسی کند. بخشش خیانت به راحتی صورت نمی‌گیرد، اما با گذشت کمی زمان و بررسی معیاب و مزایای طلاق می‌توانید تصمیم مصمم‌تری در این زمینه بگیرد. از تاثیر کمک‌های مشاوره خیانت همسر نیز نمی‌شود به سادگی گذشت. متخصص با آگاهی که در این زمینه دارد بهترین راه حل را پیش پای زوجین قرار می‌دهد.
زمانی که شخص تصمیم به بخشیدن می‌گیرد باید سعی کند با کمک روانشناس، آسیب های خیانت را درمان کند و بدون احساسات منفی، زندگی جدیدی را آغاز کند. در این راه مشاور هم به صورت فردی روان درمانی را آغاز می‌کند و هم جلسات زوج درمانی را برگزار می‌کند. در برخی از موارد نیز در صورت نیاز به گروه درمانی روی می‌آورد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد