بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

از کجا بدانیم به افسردگی مبتلا شده‌ایم؟ درمان افسردگی (مطلب ارسالی)

اگر احساس‌ می‌کنین به  یه نوعی از افسردگی مبتلا شدین خیلی مهمه که حتماً پیش یک روانشناس برین. همه انواع افسردگی که اینجا توصیف کردیم قابل درمان هستن، هرچند ممکنه پیدا کردن درمان مناسب با نوع افسردگی شما کمی طول بکشه.

اگر قبلا هم یک دوره افسردگی داشتین و فکر‌ می‌کنین ممکنه باز هم مبتلا بشین در اسرع وقت به یک روانپزشک یا یک متخصص حوزه سلامت روان مراجعه کنین. 

 

اگر قبلا افسردگی نداشتین، اول به سراغ پزشک خانوادگی­تون برین چون بعضی از علائم افسردگی به یک مشکل فیزیکی زیربنایی ربط داره که حتماً باید درمان بشه. سعی کنین تا جایی که‌ می‌تونین اطلاعات لازم را در اختیار پزشکتون قراربدین مثلاً:

چه زمانی متوجه علائم شدین؟

این علائم چه تاثیری بر زندگی روزمره شما داشته ؟

آیا اختلال روانی دیگری هم تجربه کردین؟

آیا سابقه اختلال روانی در خانواده شما وجود داره؟

آیا داروی گیاهی یا شیمیایی خاصی مصرف‌ می‌کنین؟

شاید گفتن همه واقعیت‌ها براتون سخت باشه اما سعی کنین این کار رو انجام بدین. این کار به پزشکتون کمک‌ می‌کنه مشکل­تون رو دقیق­تر تشخیص بده و شما رو به یک متخصص مناسب ارجاع  بده.

درمان افسردگی

اگر افسردگی شما خفیفه، پرورش عادت‌های سالم، نقطه شروع خوبیه. اگر افسردگی شما شدیده؛ در کنارِ گرفتن درمان از یک متخصص، عادت‌های سالم رو در خودتون پرورش بدین.

داشتن سبک زندگی بهتر، ممکنه افسردگی شما رو درمان نکنه ولی قطعا توانایی شما برای مقابله با افسردگی رو افزایش میده.

سبک زندگی سالم؛ علاوه بر کاهش احتمال ابتلا به افسردگی، کیفیت زندگی شما رو از روش‌های دیگه هم بهبود میده. با به کار گرفتن روتین‌ها و عادت‌های سالم در زمینه‌های زیر شروع کنین:

۱–تغذیه سالم: هر روز، مقدارکافی از غذاهای سالم بخورین. مقدار کافی سبزیجات، میوه ها، غلات و پروتئین مصرف کنین. از منابع سالم چربی مثل سالمون، روغن زیتون یا آووکادو استفاده کنین؛ البته به مقدار کم.

غذای سرخ شده سنگین و یا غذهای حاوی مقدار بیش از حد شکر استفاده نکنین. مقدار زیادی آب بنوشین تا بدنتون هیدراته باقی بمونه.

۲–عادات خواب خوب: سعی کنین هرشب، خواب کافی داشته باشین. برای اکثر بزرگسالان، بهترین مقدار خواب ۷ تا ۸ ساعته. بهداشت خواب رو با رعایت این موارد، تمرین کنین:

از اتاق خوابتون فقط برای خواب و رابطه زناشویی استفاده کنین؛

اتاق خواب شما باید تاریک و خنک باشه؛

حداقل از یک ساعت قبل از خواب از وسایل الکترونیکی استفاده نکنین؛

در طول روز چرت نزنی؛

۳–ورزش: در سطح توانایی خودتون، ورزش کنین. اگر زیاده‌روی کنین، احساس بدتری خواهید داشت ولی کمی چالش روزانه برای شما لازمه.

برای بعضی افراد، یک پیاده روی کوتاه تفاوت بزرگی ایجاد می‌کنه. اگر میتونین از عهده‌اش بربیاین تمرین‌های فعال‌تر ممکنه حتی مزایای بیشتری براتون داشته باشه.

تحقیقات نشون داده که ورزش می‌تونه اثر مشابه داروهای ضد افسردگی داشته باشه؛ به این صورت که منجر به ترشح سروتونین میشه (سروتونین، انتقال دهنده عصبیه که باعث ایجاد احساس شادی میشه.)

۴–مدیتیشن: مدیتیشن می‌تونه به پاک کردن ذهن شما از افکار افسرده کمک کنه در مقاله‌ای مرتبط چگونگی انجام مدیتیشن رو توضیح دادیم.

برای انجام مدیتیشن در جای راحتی بنشینین، شیء رو انتخاب کنین و به اون خیره بشین و اجازه بدین ذهنتون رها باشه. اگر افکاری در ذهنتون اومد، اون‌ها رو مشاهده کنین ولی به اون‌ها نچسبین.

وقتی که مدیتیشن می‌کنین لازم نیست که ذهنتون کاملا خالی باشه، کافیه فقط ریلکس باشین و افکارتون رو بدون قضاوت مشاهده کنین. فقط اجازه بدین افکارتون عبور کنن بدون اینکه نشخوار ذهنی کنین.

۵–یوگا: به کلاس یوگا برین یا تمرین‌های ساده یوگا رو با تماشای ویدئوهای آموزشی یوگا، انجام بدین. یوگا ترکیبی از ریلکسیشن ذهنی و بدنی، تمرکز و تناسب اندامه که می‌تونه تقریباً برای هر فردی مناسب باشه.

۶–پرهیز از عادات ناسالم: اگر افسردگی دارین از مصرف مواد مخدر خیابانی، نیکوتین و مصرف بیش از حد کافئین دوری کنین. هرگز فکر نکنید که این مواد می‌تونه حال بد شما رو بهبود بده. استفاده از این مواد برای رفع افسردگی مصداق بارز از چاله توی چاه افتادنه. چون نه تنها افسردگی شما رو تشدید می‌کنه بلکه ممکنه مشکلات جسمی جدیدی نیز برای شما به وجود بیاره.

۷–دارو درمانی: معمولاً یکی از روش‌های درمان اختلال افسردگی اساسی که روانپزشکان و سایر پزشکان به کار می‌برنن دارودرمانیه.

نوع داروی ضدافسردگی که پزشک شما برای درمان افسردگی اساسی تجویز می‌کنه و به عوامل زیادی بستگی داره. به علاوه غیرممکنه که بشه با اطمینان گفت کدوم دارو برای هر فرد مناسبه. بنابراین لازمه که پزشک شما روند رو بررسی کنه تا داروی مناسب شما و دوز مناسب دارو برای شما رو تشخیص بده.

۸–روان‌ درمانی: روان‌درمانی جدیدترین روش برای درمان افسردگی نیست اما معمولاً بسیار موثره. روان‌درمانی شامل صحبت کردن با یک مشاور راجع به نشانه‌ها، عوامل استرس‌زا، روابط و وضعیت زندگی شماست. روان‌درمانی برای درمان افسردگی کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و افراد سالخورده کاربرد داره.

درمانگر شما می‌تونه انواع تکنیک‌ها برای کمک به شما برای انتخاب افکار، هیجانات و رفتارهای سالم‌تر رو به کار بگیره. روان‌درمانگران همچنین وقتی که شما برای یافتن راهی برای خروج از وضعیت افسردگی تلاش می‌کنین، شما را از لحاظ هیجانی حمایت می‌کنن.

۹–گروه درمانی: وقتی افراد در گروهی قرار دارن که افراد دیگه ای هم مشابه اون‌ها هستن، شاید همون احساسات، افکار و رفتارها را دارن و اینکه متوجه می‌شن تنها انسان در جهان نیستن که افسردگی داره. این‌ها باعث می‌شن که تنش حاصل از انگ اختلال تا حدودی، کم بشه و افسردگی خودشون رو  بپذیرن و در عین حال دنبال راه حل برای درمان اون باشن و درمان‌های پزشکی دیگه مثل شوک درمانی، تحریک عصب و … رو دنبال کنن. مقاله‌ی “چگونه به فرد افسرده کمک کنم” را مطالعه کنید.

عوارض افسردگی

تجربه افسردگی ممکنه با حالات و عوارض جدی برای سلامت جسمانی همراه باشه که مهم‌ترین اون‌ها شامل موارد زیر:

اضافه وزن و چاقی و ابتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی؛

کاهش وزن شدید و ابتلا به سوءتغذیه و عوارض ناشی از آن؛

تجربه سردردهای مکرر؛

تجربه دردهایی عجیب که توضیح آن دشوار است؛

سندرم روده تحریک پذیر؛

تضعیف سیستم ایمنی؛

اختلالات جنسی؛

مشکلات گوارشی؛

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد