بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

کاربرگ 16-4 فرضیات مخرب من و بررسی پاسخ های آن در برابر انتقادهای دوستانه و خصمانه

 آنچه که عثمان از دنیای روان برداشت کرده (انتقاد سازنده) 

انتقاد وقتی به درستی ارائه شود، می‌تواند ابزار مفیدی برای همه ما باشد تا به یکدیگر کمک کنیم نتایج بهتری بدست آوریم و روابطمان را تقویت کنیم.

  • قصد و نیت پاک و خوب-  ابتدا به این فکر کنید که آیا انتقاد شما واقعا سازنده وثمربخش است یا خیر؟ بدانید که حتی اگر نیت خوبی هم داشته باشید، در زمان انتقاد، همیشه پاسخ مثبت نخواهید گرفت. 

  • آیا انتقاد ضرورت دارد؟- اگر کسی خواهان تغییر باشد و نظر و عقیده شما را بخواهد، در این صورت انتقاد سازنده موجه است. به یاد داشته باشید که انتقاد ناخواسته می‌تواند آزار دهنده باشد.

  • زمان و مکان مناسب را انتخاب کنید- در انتقاد سازنده فرد ارائه دهنده، سعی می کند در یک محیط آرام و خلوت و به دور از چشم دیگران انتقادات خود را مطرح کند اما در انتقادهای مخرب ممکن است فرد در ملا عام انتقادی را مطرح کند و موجب آزردگی خاطر و کاهش اعتماد به نفس شخص شود. 

  • لبخند بزنید و محبت آمیز برخورد کنید-  در این صورت او احساس راحتی بیشتری خواهد داشت. تماس چشمی خود را با فرد حفظ کنید. گر چند این کار در بعضی فرهنگها رایج نیست..

  • مراقب لحن صدای‌تان باشید- چنان نوای وسیله موسیقی آرامش بخش یا صدایی دوستانه و معنوی داشته باشید.

  •  از نکوهش و سرزنش اجتناب کنید- از جملاتی مانند «تو اشتباه می‌کنی» و «ایده‌ات احمقانه است» خودداری کنید.

  •  واضح و دقیق انتقاد کنید- هر چقدر انتقاد شما دقیق‌تر باشد، تاثیر آن کاربردی‌تر خواهد بود. 

  • خودانتقادی را تشویق کنید- از طرف مقابل بپرسید که به نظرش چطور می‌توانیم وضعیت خود یا خودت را بهبود بخشم.

  • آگاه باشید که چه زمان دست از انتقاد بردارید- اینکه بار‌ها و بار‌ها درباره یک موضوع خاص صحبت کنید چنان کوبیدن چکش بر سندان، احتمالا سازنده و اثربخش نخواهد بود و می‌تواند باعث بروز احساسات منفی در طرف مقابل شود.

  • زمان انتقاد را طولانی نکنید-اگر بیان انتقاد،  بیش از حد طولانی شود هم  موجب سر رفتن حوصله افراد می شود و هم درک موضوع را برای آن ها سخت تر می کند. در زمان انتقاد سازنده ، موارد ضروری را به صورت شفاف بیان کنید و با اضافه گویی از اثر مثبت انتقاد نکاهید.

  • به تفاوت میان انتقاد سازنده و انتقاد مخرب توجه کنید- انتقاد سازنده باعث بهبود ایجاد تغییرات مثبت شده و در این میان عزت نفس فرد حفظ می‌شود. انتقاد مخرب، افراد را نکوهش و دلسرد کرده و باعث اذیت  می‌شود.

  •  چطور انتقاد سازنده خود را مطرح کنیم؟- با ویژگی‌های مثبت فرد شروع کنید.  تا او احساسی خوب و ارزشمند نسبت به خود داشته باشد.

  •  احساساتی برخورد نکنید- اگر عصبانی و ناراحت به نظر بیایید، حرکات بدن و لحن صدای‌تان باعث خواهند شد که فرد حالتی دفاعی به خود گرفته و به انتقاد شما توجه نکند.

  • تغییر احساسات طرف پس از نقد- در انتقاد سازنده فرد در یک مکالمه صمیمانه به مشکلات و ایرادات خود پی برده است. خود آگاهی به دست آمده به همراه درک همدلی و احساس خیرخواهی طرف مقابل، موجب ایجاد انگیزه برای بهبود اوضاع می شود. همچنین دریافت راهکارهای ارائه شده توسط فرد انتقاد کننده باعث می شود شخص بدون سردرگمی و با روحیه قوی در صدد حل مشکل برآید. 

 

کاربرگ 16-4 فرضیات مخرب من و بررسی پاسخ های آن در برابر انتقادهای دوستانه و خصمانه


اقدام  یا ارتباط اولیه

فرض مخرب

آن را بررسی کن





.





.





.




.




.




.




.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد