بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بررسی مشکلات خانوادگی نشان میدهند همه فلاکتها بخاطر شما نیست!

وقتی کسی که به او اهمیت می دهید عصبانی یا ناراحت است، ممکن است فکر کنید که علت ناراحتی به نوعی به شما مربوط می شود. این فرض طبیعی است اما همیشه درست نیست. وقتی به اشتباه مسئولیت احساسات شریک خود را بر عهده می گیرید، درگیر شخصی سازی می شوید و وقتی شخصی‌سازی می‌کنید، احتمالاً احساس ناراحتی خواهید کرد و ممکن است حالت تدافعی یا ضدحمله‌ای داشته باشید (برای اطلاعات بیشتر در مورد این واکنش‌ها به «مکانیسم دفاعی منفی و فرضیات مخرب» مراجعه کنید).

 

اغلب اتفاق می‌افتد که وقتی مردم ناراحت می‌شوند که ربطی به شما ندارد. حتی ممکن است آنها بگویند که به شما ربط دارد! چی؟ چطور ممکنه؟ حقیقت این است که در بیشتر مواقع، افراد احساسات شدیدی در مورد رویدادها بروز میدهند، زیرا بر یک یا چند دکمه داغ شخصی در ذهن آنها فشار وارد شده و این احساسات از حالت خاموش به حالت روشن در میاید. این دکمه های داغ همان چیزی است که ما آنها را لنزهای مشکل ساز زندگی می نامیم (برای توضیح کامل، فصل 7 را بررسی کنید). آنها باورهای اصلی مردم در مورد خود و جهان هستند و احساسات زیادی را برمی انگیزند.


اگر بتوانید تشخیص دهید که دکمه های داغ همسرتان کدامند، می توانید بفهمید که چه چیزی باعث عصبانیت و سایر احساسات شدید او می شود. همچنین به شما کمک می کند که بدانید ناراحتی شریک زندگی شما بیشتر به لنزهای مشکل ساز او مربوط می شود تا شما. درک لنزهای مشکل ساز زندگی به شما امکان می دهد رویداد را غیرشخصی کنید، که به نوبه خود باعث می شود به جای حالت تدافعی، کمی احساس همدلی کنید.


اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم فصل 7 ورق بزنید و به لنزهای مشکل‌ساز زندگی خود رسیدگی کنید. اگر قبلاً فصل 7 را کار کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم اکنون به عقب برگردید و آن را دوباره مرور کنید. درک مسائل خود به همان اندازه مهم است که درک شریک زندگی تان.


تمرین!

وقت آن رسیده است که بفهمید کدام یک از لنزهای مشکل ساز زندگی ذکر شده در کاربرگ 16-7 برای شریک زندگی شما اعمال می شود.


1. لنزهای زندگی مشکل ساز در کاربرگ 16-7 را بخوانید.

2. به شریک زندگی خود و نحوه واکنش او به رویدادهای زندگی فکر کنید.

3. به هر لنز بر اساس نحوه توصیف رفتار و واکنش همسرتان به رویدادهای زندگی امتیاز دهید. برای رتبه بندی خود از مقیاس 1 تا 5 استفاده کنید: 1 برای تقریباً هرگز، 2  تصادفی، 3 گاهی اوقات، 4 معمولا و 5  تقریباً همیشه.


ممکن است متوجه شوید که شریک زندگی شما به ظاهر لنزهای زندگی متناقضی دارد، مانند احساس کمال گرایی و گاهی اوقات بی کفایتی. نگران نباشید، این ترکیبات نسبتاً رایج هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد