بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

کاربرگ 16-7 پرسشنامه لنزهای زندگی مشکل ساز همسرم


لنز

لنز متناقض

____ نالایق (بی ارزشی)

من احساس نمی‌کنم که شایسته اتفاقات خوب باشم. وقتی کسی کار خوبی برای من انجام می دهد احساس ناراحتی می کنم.

____ استحقاق (بزرگ منشی)

من لایق بهترین ها هستم، من تقریباً هر چیزی را که دلم بخواهد باید داشته باشم. اگر نیازهای من برآورده نشوند، احساس تهدید، غمگینی یا عصبانیت می کنم.  

____ ترس از رها شدن

من نیاز به اطمینان خاطر دارم تا احساس کنم دوست داشتنی هستم. من بدون نزدیکان در زندگی ام احساس گم شدگی می کنم و نگران از دست دادن کسانی هستم که به آنها اهمیت می دهم. حسادت می کنم و از روی ترس به عزیزانم می چسبم.

____ ترس از صمیمیت

دوست ندارم به کسی نزدیک شوم. من  از هرگونه درگیری عاطفی دوری خواهم می کنم. من واقعاً کسی را در زندگیم نمی خواهم.

____بیکفایت

احساس می‌کنم مثل بقیه افراد با استعداد یا ماهر نیستم. من آنطور که انتظار می رود نیستم. من دوست ندارم کارهایی را که قبلاً برایم سخت به نظر میرسیدند، حالا انجام دهم.

____کمال گرا

احساس می کنم باید همه کارها را عالی انجام دهم. احساس می کنم یک راه درست و یک راه اشتباه برای انجام کارها وجود دارد و می خواهم کارها را به روش درست انجام دهم.

____ گناهکار و مقصر

احساس می کنم هر چیزی که اشتباه پیش می رود تقصیر من است. نگران این هستم که آیا کار اشتباهی انجام داده ام یا خیر. من طاقت آزار رساندن به دیگری را ندارم.

____ بی گناه و منزه

اگر چیزی را بخواهم، اجازه نمی دهم چیزهای احمقانه ای مانند اخلاق و وجدان جلوی راهم را بگیرند. من هرگز به آنچه دیگران فکر می کنند اهمیت نمی دهم.

____ آسیب پذیر

همیشه اتفاقات بد رخ می دهد. من خیلی نگران آینده هستم. من می ترسم. احساس میکنم دنیا بسیار خطرناک است.

____ آسیب ناپذیر

من شکست ناپذیر هستم.  هیچ چیز هرگز نمی تواند به من صدمه بزند. دنیا با من بسیار خوب رفتار می کند. من همیشه خوش شانس هستم و هرگز نگران انجام اقدامات احتیاطی نیستم.

____کمک جو

من خیلی به دیگران وابسته هستم و وقتی دیگران از من مراقبت می کنند احساس بهتری دارم. من نمی توانم به تنهایی زندگی را اداره کنم.

____کمک گریز

من از درخواست کمک از دیگران متنفرم، و دوست ندارم دیگران سعی کنند به من لطف کنند.

____ تحت کنترل

اگر بخواهم کاری انجام دهم، انگیزه هایم را دنبال می کنم. برای من سخت است که با مردم محدودیت ایجاد کنم، بنابراین تمایل دارم که با آنها کنار بیایم. من ترجیح می دهم احساساتم را بیان کنم بجای اینکه آنها را کنترل کنم.

____ کنترل بیش از حد

هیچ چیز بدتر از عدم کنترل نیست. من هرگز اجازه نمی دهم کسی احساس مرا دریابد. من مهارت کافی دارم تا نیاز به کسی نداشته باشم. من دوست ندارم برای شخص دیگری کار کنم و نمی توانم تحمل کنم که سرنوشتم را در اختیار دیگران بگذارم.


اگر در هر یک از لنزهای زندگی مشکل ساز در این جدول به همسرتان امتیاز 3 یا بالاتر داده اید، یک مشکل بحث برانگیز پیدا کرده اید. اتفاقات زندگی که به آن لنزهای زندگی گره خورده اند، احتمالاً احساسات برجسته تری ایجاد می کنند. امتیاز بالا در تست فوق و شدت این احساسات، به لنز زندگی شریک زندگیتان مربوط می شود تا به شما. پیگیری زمانی که شریک زندگی شما ناراحت می شود و پی بردن به اینکه با کدام لنز مشکل ساز درگیر است، همیشه حرکت خوبی است. البته با دانستن ناراحتی شریک زندگی تان ممکن است احساس خوبی نداشته باشد، اما حداقل می توانید بفهمید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و شاید با آن با سهولت بیشتری کنار بیایید.


مثال!

خانم گولای طبع گرمی دارد. او تقریباً در مورد هر چیزی که اشتباه پیش می‌آید عصبانی می‌شود و حتی چیزهای کوچک باعث عصبانیت و از کوره در رفتن او می‌گردد. دوست او خانم ایلای، زمانی که گولای با عصبانیت طولانی صحبت و انتقاد می کند، دست به اقدام میزند. ایلای پرسشنامه مشکل‌ساز لنز زندگی را در مورد رفتارهای گولای تکمیل می‌کند (به کاربرگ 16-7 مراجعه کنید) و متوجه می‌شود که به نظر می‌رسد گولای کمال‌گرا، کمک‌گریز و آسیب‌پذیر است. جای تعجب نیست که او به همین راحتی ناراحت می شود! ایلای با در دست داشتن این اطلاعات، لنزهای زندگی گولای را بر روی انواع رویدادهای زندگی ردیابی می کند (به کاربرگ 16-8 مراجعه کنید)، و یافته های خود را بازتاب می دهد (به کاربرگ 16-9 مراجعه کنید).


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد