بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

دلایل و علائم استرس- بررسی استرس- شناسایی عوامل استرس زا

بررسی استرس- شناسایی عوامل استرس زا 

تمرین!

در جستجوی علل اضطراب یا افسردگی خود، باید مروری بر دنیای خود داشته باشید. چشم ذهن خود را باز کنید و مشاهده نمایید. چه چیزی در زندگی شما باعث تشدید ناراحتی شما می شود؟ از ترافیک روزانه گرفته تا ضررهای مالی مانع غلبه شما بر استرس میشوند و حتی به سلامتی شما آسیب می رسانند. برای کشف عوامل استرس خود و بررسی علل آن، کاربرگ 2-3 را تکمیل کنید. شما نمی توانید دنیای خود را کم استرس تر کنید مگر اینکه ابتدا عوامل استرس زا را شناسایی کنید.


آنچه که یاراش از دنیای روان برداشت کرده (دلایل و علائم استرس)

  • مشکل در تمرکز- نگرانی و استرس باعث می‌شود تمرکز کردن روی یک موضوع خاص سخت شود. بسیاری از مردم از نداشتن تمرکز شکایت دارند. چرا که این مشکل زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند فرد را در محیط کاری و آموزشی با مشکلات مختلف مواجه کند.

  • محیط کار- فشارها و تنش‌های مرتبط با محیط کار، از جمله بار کاری سنگین، ناپایداری شغلی، شرایط کاری نامناسب و رابطه بد با همکاران و مدیران، می‌تواند منجر به استرس شود.

  • اختلال خواب- بین استرس و اختلال خواب یک رابطه دوطرفه وجود دارد. استرس بیش از حد روی کیفیت خواب تاثیر منفی دارد و برنامه خواب‌ را مختل می‌کند. از سوی دیگر، کمبود خواب باعث تشدید استرس می‌شود. اختلالات خواب مانند بیدار شدن در نیمه‌شب، کابوس‌های شبانه و… از علائم استرس هستند.

  • مشکلات مالی- مشاکل مالی و بدهی‌ها می‌توانند منجر به استرس، نگرانی و فشارهای روحی شدید شود.

  • درد قفسه سینه- درد قفسه سینه هم می‌تواند یکی از علائم استرس باشد. در حقیقت، بسیاری از کسانی که با درد قفسه سینه به اورژانس مراجعه می‌کنند، به دلیل استرس به این مشکل مبتلا شده‌اند. بین درد قفسه سینه و استرس یک رابطه دوطرفه وجود دارد. استرس باعث درد قفسه سینه می‌شود و ترسناک بودن این درد می‌تواند استرس را افزایش دهد.

  • خستگی- خستگی دلایل بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال، می‌تواند از انجام کارهای سخت، مطالعه زیاد یا بیماری ناشی شود. اما اگر به نگرانی و ترس مربوط باشد، می‌توان آن را نشانه‌ استرس دانست. استرس زیاد روی انرژی بدن تاثیر منفی دارد، چرا که میزان بسیاری از هورمون‌های کلیدی بدن را تغییر می‌دهد.

  • عوامل شخصی- عوامل داخلی درونی نیز می‌توانند نقشی در بروز استرس ایفا کنند، از جمله نگرانی‌ها، اضطراب‌ها، انتظارات بالا، عدم اعتماد به نفس و حساسیت زیاد.

  •  بیماری مکرر- اگر دائما بیمار می‌شوید، ممکن است استرس دلیل اصلی این مشکل باشد. استرس روی سیستم ایمنی بدن و توانایی آن برای مبارزه با بیماری‌ها تاثیر می‌گذارد و شما را نسبت به عفونت آسیب‌پذیر می‌کند. همچنین می‌تواند توانایی بدن را برای بهبود زخم‌ها کاهش دهد.

  • فشارهای روزمره- فشارهایی که در زندگی روزمره با آنها مواجه می‌شویم می‌تواند عامل استرس شود. این شامل ضرورت انجام وظایف، فشارهای مالی، مسئولیت‌ها، رقابت‌ها و انتظارات اجتماعی است.

  • تپش قلب- تپش قلب از علائم استرس ناگهانی است. رویدادهای استرس‌زا ترشح آدرنالین را در بدن افزایش می‌دهند. آدرنالین هورمونی است که به طور موقت فشار خون را بالا می‌برد و باعث تندتر شدن ضربان قلب می‌شود.

  • رخدادهای زندگی- وقوع رویدادهای زندگی تلخ، مثل از دست دادن عزیزان، جدایی، جابه‌جایی، از دست دادن شغل و مشکلات خانوادگی، می‌تواند به شدت استرس زا باشد.

  • تعریق- عرق کردن یکی از فعالیت‌های طبیعی بدن است، اما تعریق بیش از حد می‌تواند آزاردهنده باشد. وقتی یک موقعیت استرس‌زا را تجربه می‌کنید، آدرنالین بیشتری در بدن ترشح می‌شود. این هورمون نه تنها فشار خون و ضربان قلب را افزایش می‌دهد، بلکه باعث تعریق می‌شود. همان‌طور که بدن به اضطراب یا استرس واکنش نشان می‌دهد، عرق از زیر بغل، کشاله ران و پوست سر آزاد می‌شود.


_________________________________________________________

فهرست فصل دوم این کتاب

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد