بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

مزایا و معایب استحقاق، بزرگ منشی- تأثیر عدسی های زندگی یاشا (کاربرگ 7-4)

کاربرگ 7-4 تأثیر عدسی های زندگی یاشا

رویداد:          دخترم 30 دقیقه دیر به خانه برگشت.

شرح لنز زندگی  

اندیشه ها

احساسات

کنترل بیش از حد: من دوست دارم مسئول هر کس و همه چیز باشم.

او چگونه جرأت می کند دیر کند؟ من پدرش هستم او بهتر است به من احترام بگذارد و آنچه را که می گویم انجام دهد.

خشم 


لنز زندگی وفا ترس از رها شدگی است. او نگران است که افرادی که به آنها اهمیت می دهند او را ترک کنند و نیاز به اطمینان مکرر دارد که دیگران او را دوست دارند (به کاربرگ 7-5 مراجعه کنید).


آنچه که سنجر از دنیای روان برداشت کرده (مزایا و معایب استحقاق، بزرگ منشی)

فرد معتقد است که نسبت به دیگران یک سر و گردن، بالاتر است، حقوق ویژه ای برای خودش قائل است و تعهدی نسبت به رعایت اصول روابط متقابل که راهنمای تعاملات اجتماعی بهنجار هستند، ندارد. اغلب بر این نکته پافشاری میکند که دیگران باید هر آنچه را که او میخواهد برایش فراهم کنند، بدون توجه به این که آیا درخواست او منطقی است، چه چیزی از نظر دیگران معقول است، یا این که چه هزینه ای برای دیگران دارد. چنین افرادی برای این که بتوانند کسب قدرت کنند و یا دیگران را کنترل نمایند، تمرکز افراطی بر برتری جویی دارند. راهکار:

  • مزایا و معایب- مزایای این طرحواره ممکن است این باشد که شما با پافشاری کردن روی اعتقادات و علایق‌تان، می‌توانید به اهداف و آرزوهایتان برسید یا می‌توانید به بالاترین حد از موفقیت برسید. گاهی افراد معایب رفتارها یا طرز تفکرات خودشان را نمی‌دانند، در این شرایط نوشتن معایب و فکر کردن به آن، می‌تواند به فرد کمک کند که از مشکلات رفتارها و طرحواره‌اش آگاهی پیدا کند تا بیشتر انگیزه پیدا کند که روی این موارد کار کند. مثلا معایب این طرحواره می‌تواند این باشد که دیگران شما را فردی خودخواه و خودشیفته می‌دانند. با دانستن و مرور کردن این موارد، احتمالا شما انگیزه پیدا می‌کنید که روی کاهش دادن و اصلاح این طرحواره بیشتر کار کنید.

  • توجه به واقعیت‌ها- برای غلبه بر تله استحقاق، باید به واقعیت‌ها توجه کنید و درک کنید که دستیابی به منابع و فرصت‌ها نیازمند تلاش و زحمت است.

  • انتظارات و دستورات خود را محدود کنید- وقتی شما عادت به دستور دادن به دیگران داشته باشید و انتظار داشته باشید که آن‌ها در خدمت شما باشند، خودتان نمی‌توانید کاری از پیش ببرید و منتظر دیگران باقی می‌مانید و اگر هم دیگران کاری انجام ندهند به شدت اذیت می‌شوید. بنابراین این عادت را کنار بزنید و کم کم از دستور دادن و توقع زیاد بکاهید.

  • همه دیگران بد نیستند- هدف اصلی درمان باید این باشد که یاد بگیریم نسبت به سایر افراد ارزش و جایگاه یکسانی داریم. فهرستی از محدودیت ها و قوانینی که مورد قبول ما نیست، تهیه نماییم. ضررهایی که نپذیرفتن این قوانین به ما متحمل می شود را به خود یادآوری کنیم. سعی کنیم حس همدلی را در خود تقویت نماییم، در مواقع نیاز فقط به فکر منافع خود نباشیم و دیگران را نیز درک نماییم.

  • موفقیت‌ها و ویژگی‌های خوب دیگران را ببینید- دیدن موفقیت‌های دیگران و عدم حسادت به آن‌ها در کل منافع اجتماعی دارد که نفع همه ماست. همه ما نیاز داریم که به تلاش‌هایمان برای انجام وظایف زندگی و شغلی توجه شود. با توجه کردن به دیگران سرمایه‌های اجتماعی را تقویت می‌کنیم.

  • دیگران را درک کنید- از آنجایی که طرحواره استحقاق، درک و همدلی شما را نسبت به دیگران به شدت کاهش می‌دهد، سعی کنید خودتان تلاش کنید که دیگران را بیشتر درک کنید. یعنی به صورت خودآگاه، این کار را انجام بدهید. با به چالش کشیدن افکاری که از روی طرحواره استحقاق می‌آید، می‌توانید درک و همدلی‌تان را نسبت به دیگران افزایش بدهید و شدت طرحواره را در خودتان کاهش دهید.

  • بازسازی شناختی- شما باید با افکار خود چالش کنید. آیا شما همیشه درست می‌گویید و همیشه حق با شماست؟ سعی کنید شواهد مخالف و جایگزین افکار خود را پیدا و آن‌ها را تمرین کنید. به عنوان مثال به این سؤال فکر کنید که چه دلایلی وجود دارد که شما از همه برتر هستید؟ صادقانه پاسخ دهید.

  • مدیریت خشم- بسیاری از افراد خودشیفته ممکن است که تکانشی و هیجانی باشند به همین دلیل یکی از آن چیزهایی که باید بیاموزند راه‌های مدیریت خشم است مدیریت و درمان خشم این محصول را نگاه کنید.

  • آزمایش رفتاری- به صورت موقت تمایلات استحقاقی خود را کنار بگذارید و ببینید که چه اتفاقی می‌افتد. وقتی دیگران را آزار ندهید و نسبت به آن‌ها توهین‌آمیز و پرتوقع نباشید آیا روابط‌تان بهتر می‌شود؟ اگر دیگران را درک کنید آیا توجه آن‌ها را بیشتر به سمت خودتان جلب نمی‌کنید؟

  • توجه به ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی- برای غلبه بر تله استحقاق، باید به ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی کاری توجه کنید و به دنبال بهره‌مندی از منابع و فرصت‌های موجود در محیط کاری نباشید بدون اینکه به این ارزش‌ها توجه کنید.

  • کارهای خودتان را خودتان انجام دهید- بسیاری از افراد خودشیفته به دیگران وابسته هستند و انتظار دارند که دیگران برای آنها کارهایی انجام بدهند برای تغییر خودشیفتگی لازم است که مسئولیت زندگی خود را به عهده بگیرید و کارهای خود را خودتان انجام دهید و به تنبلی خود غلبه کنید و اقدامات لازم را انجام دهید و به دیگران تکیه نکنید

  • گیر افتادن در تله استحقاق شما را از داشتن روابطی مسالمت آمیز و صمیمی محروم می کند.

  • اگر دچار طرحواره استحقاق وابسته می باشید، کارهای خود را بر اساس میزان سختی درجه بندی کرده و از آسان به سخت انجام دهید و در این راه از دیگران کمک نگرفته تا میزان کفایت خود را به خودتان ثابت کنید.


_________________________________________________________

فهرست فصل هفتم این کتاب

--------------

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد