بگو مگو در افسردگی و اضطراب

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.
بگو مگو در افسردگی و اضطراب

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

تصمیم‌گیری احساسی چه نتایجی دارد و مقابله با آن- تجزیه و تحلیل هزینه/مزایای کامران (قسمت اول کاربرگ 7-16)

کاربرگ 7-16 تجزیه و تحلیل هزینه/مزایای کامران (قسمت اول)

لنز زندگی: تحت کنترل!

کامران: من معتقدم که بهتر است ریلکس باشم و مسائل را جدی نگیرم . من باید بتوانم کاری را که دوست دارم انجام دهم. ابراز احساسات و انجام کار با حس عالی خوب است.


فواید 

هزینه ها

انجام کاری که می خواهم حس خوبی دارد.


من می دانم چگونه اوقات خوبی داشته باشم.

 

من مجبور نیستم برده قوانین باشم و آنچه مردم به من می گویند انجام دهم.


دوستان من می دانند که من آنچه را  که فکر می کنم می گویم و این صداقت من هست.


من دوست دارم نشان دهم که چه احساسی دارم. حتی اگر موانع یا مشکلاتی وجود داشته باشد.


من مجبور نیستم نیازهایم را انکار کنم.



کامران در پی بردن به مزایای لنز مشکل ساز زندگی اش مشکل زیادی ندارد. در واقع، در این مرحله، او حتی مطمئن نیست که لنز میتواند مشکل ساز باشد. درمانگر او را ترغیب می کند که هر گونه پیامد یا هزینه منفی لنز زندگی تحت کنترل خود را به دقت در نظر بگیرد. کاربرگ 7-17 تجزیه و تحلیل هزینه / مزایای کامل کامرون را نشان می دهد.


آنچه که جلال از دنیای روان برداشت کرده (تصمیم‌گیری احساسی چه نتایجی دارد و مقابله با آن)

در تصمیم‌گیری احساسی، افراد هیجانات و احساسات خود را کنترل و مدیریت نمی‌کنند و معمولا تصمیمی را می‌گیرند که دلخواه‌شان است و به آنها حس خوبی می‌دهد، حتی اگر این حس خوب کوتاه‌مدت و به ضررشان باشد. مشکل اینجا است که بسیاری از افراد به افکار و احساسات خود بیش از حد اعتماد دارند و هر احساس یا فکری که به ذهن‌شان خطور می‌کند را فورا جدی می‌گیرند و طبق آن عمل می‌کنند. لازم است بدانید که در هنگامی که احساسات و هیجانات‌تان در حال فوران شدن است و غرق در احساسات هستید، نمی‌توانید تصمیم منطقی و درست را بگیرید، پس بهتر است تصمیم‌گیری را متوقف کرده و به یک زمان دیگری موکول کنید. راهکار:

  • وقفه و تاخیر در تصمیم‌گیری- مهم‌‌ترین راهکار کنترل احساسات در تصمیم‌گیری وقفه و تاخیر در تصمیم‌گیری است. با ایجاد وقفه و تاخیر در تصمیم‌‌گیری هورمون‌های ترشح شده توسط سیستم لیمبیک فروکش می‌کنند در نتیجه تصمیم‌گیری معقولانه‌تر صورت می‌گیرد.

  • خودخواهی را کنار بگذارید- کسانی به دلیل لجبازی و خودخواهی تصمیم گیری احساسی انجام داده و هیجانات خود را بر منطق حاکم کنند. به همین علت بهتر است از لجبازی و خودخواهی دور بمانید و تا حد امکان منطقی تصمیم گیری کنید.

  • فکر به مزایا و معایب تصمیم‌- راهی را انتخاب کنید که مزایای بیشتری برایتان داشته باشد. این کار، همان تصمیم‌گیری منطقی است.

  • تمرین کنید- هیجان شدید و عدم تصمیم گیری های غیر منطقی همین احساسی بودن بیش از حد تصمیم گیری احساسی است که پیامدهای جالبی را ندارد. در واقع در این جا شما بایستی یاد بگیرید و تمرین کنید که خشم خود از مسئله را کاهش دهید و با تمرین های مختلف بر خودتان مسلط شوید.

  • حقیقت را ببینید- احساسات، حقایق نیستند، بلکه آن چیزهایی هستند که ما در ذهن‌مان درباره آن واقعه یا آن شخص فکر می‌کنیم. سعی کنید حقایق را پیدا کنید و بپذیرید.

  • هوش هیجانی خود را تقویت کنید- هوش هیجانی یعنی شناخت احساسات خود و دیگران و همچنین کنترل احساسات خودمان. کسی که هوش هیجانی بالا دارد در موقعیت های مختلف شدت و موقعیت ابراز احساسات خود را کنترل می کند. بنابراین چنین کسانی می توانند با کنترل هیجانات خود، تاثیر و نقش منطق را بر انتخاب هایشان پررنگ تر کرده و از رخ دادن اشتباه تا حد امکان جلوگیری کنند.

  • مدیریت احساسات‌- گر عصبانی یا ناراحت هستید، بهتر است مدتی از آن محیط و از آن موضوع فاصله بگیرید تا فرصت داشته باشید بیشتر فکر کنید و احساسات‌تان را مدیریت کنید. گاهی افراد برای موضوعات پیش پا افتاده با هم بحث و دعوا می‌کنند که واقعا هیچ ارزشی ندارد.

  • عواقب احتمالی تصمیم خود را یادداشت کنید- عواقب احتمالی کارهای خود را یادداشت کرده و آن ها را بررسی کنید. از این طریق متوجه خواهید شد که احتمال موفقیت شما با تحت تاثیر احساسات قرار گرفتن چقدر کاهش می یابد. فراموش نکنید برای کسب هر مهارتی به صرف وقت و تمرین کردن نیاز دارید. بنابراین برای دور شدن از احساسی تصمیم گرفتن نباید عجول باشید و بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه و چند روزه ناامید شوید.

  • آرامش قبل از تصمیم‌گیری- برای کاهش احتمال خطا، به خودتان آرامش بدهید. مدیتیشن را تمرین کنید، کمی قدم بزنید و نفس عمیق بکشید تا اکسیژن‌رسانی و خون‌رسانی به مغزتان بیشتر شود و سپس زمانی که احساسات‌تان فروکش کردند، فکر کنید و تصمیم بگیرید.

  • مشورت کنید- شما از دو جهت می توانید در این رابطه با دیگران مشورت کنید. اول اینکه در مورد گزینه های موضوعی که قصد تصمیم گیری دارید از فرد مورد اعتماد خود راهنمایی کسب کنید. دوم اینکه برای اطلاع از راهکارهای پیشگیری از احساسی تصمیم گرفتن با کسانی مشورت کنید که با این مشکل مواجه بوده اند ولی به موقع آن را کنترل و برطرف کرده اند.


_________________________________________________________

فهرست فصل هفتم این کتاب

--------------

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد