بگو مگو در افسردگی و اضطراب

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.
بگو مگو در افسردگی و اضطراب

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

ایثارگری افراطی و یا گذشت و فداکاری- بازتاب های من (کاربرگ 7-11)

آنچه که آتامان از دنیای روان برداشت کرده (ایثارگری افراطی و یا گذشت و فداکاری) 

طرحواره ایثارگری افراطی شامل تمرکز افراطی بر برآورده کردن خود خواسته نیازهای دیگران در موقعیت‌های مختلف زندگی، به بهای نادیده گرفتن خود است. افراد دارای طرحواره ایثار و از خود گذشتگی، مراقبت از دیگران را مهمتر از اولویت های خود دانسته و به شکلی افراطی و بیش از حد در برابر دیگران احساس مسئولیت می کنند. این افراد نیاز های شان را نادیده گرفته و خود را وقف دیگران می کنند. افراد دارای طرحواره ایثارگری چنانچه برای دیگران کاری انجام نداده یا خواسته آنان را برآورده نکنند احساس گناه و عذاب وجدان زیادی خواهند داشت. غلبه:

  • گذشت و فداکاری یا ایثارگری افراطی- فردی که به دلیل داشتن طرحواره ایثار به نیازها و خواسته‌های دیگران پاسخ می‌دهد، توانایی «نه گفتن» را ندارد و در درون خود نسبت به دیگران احساس مسئولیت می‌کند. کسی که نسبت به دیگران حس فداکاری یا گذشت دارد، در عین اینکه نیاز دیگران را برطرف می‎کند، به هیچ عنوان احساسات، نیازها و خواسته‌های خود را نادیده نمی‌گیرد و در زمان لازم به افراد دیگر به راحتی «نه» می‌گوید. این فرد با در نظر گرفتن نیازهای خودش سعی در رفع احتیاجات دیگران هم دارد و به آن‌ها کمک می‌کند.
  • شناسایی- شخص مبتلا به این تله یاد بگیرد که خودش نیز نیازهایی دارد که باید در اولویت قرار گیرند. او باید ذهنیت خود را عوض کند و این فکر را از سرش بیرون کند که او مسئول دیگران است. زیرا توجه زیاد به نیازهای دیگران هم آن ها را پرتوقع می کند و هم باعث می شود که خود شخص آسیب ببیند.
  • صحبت و درد دل با افراد مطمئن- زمانی که طرحواره ایثارگری را درون خودتان دارید، به شکل ناخودآگاه تمایل بیشتری برای شنیدن صحبت‌ها و درد دل دیگران پیدا می‌کنید و خودتان به ندرت درباره مشکلاتی که با آن درگیر هستید صحبت می‌کنید. یکی از موثرترین راه‌های بهبود و کنترل این طرحواره، تمرین برای صحبت کردن درباره خود یا مشکلاتتان با افراد امن و مطمئن است.
  • توجه به خود و تعیین الویت‌ها- احتمالا طی ایثارگری افراطی، نیاز‌های شخصی خود را نادیده گرفته‌اید. به خود استراحت کافی بدهید، از سلامت خود مراقبت کنید و زمانی را برای تفریح کردن اختصاص دهید‌. تمرکز خود را بر وظایفی که واقعا برای شما مهم هستند بگذارید؛ با اولویت بندی و تمرکز بر وظایف، تمام انرژی و زمان خود را به همه چیز پخش نخواهید کرد.
  • تقویت مهارت «نه گفتن»- فردی که با طرحواره ایثارگری زندگی می‌کند، مهارت «نه گفتن» ندارد و در مقابل هر خواسته و انتظاری به انجام آن مشغول می‌شود. بنابراین اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، بهتر است نه گفتن را تمرین و در برابر موقعیت‌ها یا کارهایی که باب میلتان نیست، نه بگویید.
  • فهرست علاقمندی- فهرستی از کارهایی که همیشه دوست داشتید انجام دهید ولی بخاطر دیگران قید آنها را زده اید تهیه کنید. این لیست را به ترتیب کوچکترین یا ساده ترین کارها مرتب کنید و سعی کنید آنها را به ترتیب ساده به سخت، انجام دهید. انجام دادن کارهایی که دوستشان دارید نه تنها به شما احساس رضایت می دهد، بلکه احساس ارزشمندی نیز میدهد.
  • ارتباط با کودک درون- اکنون زمان آن است که نیازهایی را که در کودکی از سوی والدین شما تأمین نشده، خودتان مورد توجه قرار دهید. مانند والدی دلسوز با کودک زخم خورده ی درونتان برخورد کنید و او را نوازش کنید. بنابراین به خود یادآور شوید که من با کمک کردن افراطی به دیگران، فقط خودم را اذیت می کنم. باید اتکا به خود را بالا ببرم تا همواره برای جلب توجه یا عدم احساس گناه نیازهای دیگران را برطرف نکنم.
  • از رفتار منفعلانه-پرخاشگرانه دست بردارید- یک نمونه از رفتار منفعلانه-پرخاشگرانه این است که با سکوت کردن یا سردی نسبت به دیگران، بخواهید نارضایتی خود را اعلام کنید… خودتان را مجبور کنید تا نیازها و خواسته های خود را مطرح کنید. البته بهتر است اول با درخواست های ساده شروع کنید.
  • روان درمانی- در این روش در طی جلسات گفت‌وگو با درمانگر نسبت به ریشه مشکلات خود آگاه شده و با آموزش تکنیک‌ها و بالا بردن مهارت خود در ایجاد ارتباط، می‌توانید به شکل موثری در مسیر درمان پیشروی کنید.
  • حمایت و مراقبت- تمرین کنید که از دیگران بخواهید از شما حمایت و مراقبت کنند و به شما کمک کنند: شاید این کار اوایل برای شما سخت باشد ولی میتوانید برای شروع دو نکته را درنظر بگیرید: درخواستهای ساده داشته باشید. از افرادی درخواست کنید که احتمال می دهید به شما پاسخ مثبت میدهند.
  • عملکرد و رفتار- شخصی که این طرحواره را دارد، نیاز هست که آرام آرام الگوهای رفتاری خود را عوض کند. دیگران را تشویق کند که خودشان کار خود را انجام دهند و از کمک های افراطی به دیگران پرهیز کند. مطمئن باشید که دیگران نیز توانایی دارند و بدون کمک شما نیز می توانند به نیازهای خود به نحو مطلوب رسیدگی کنند. خود را توانا و دیگران را ناتوان ندانید.
  • دوری از روابط تقویت کننده طرحواره ایثار- افرادی که به دنبال سوءاستفاده از شما هستند، کسانی که کارهای خود را به شما واگذار می‌کنند، افرادی که می‌خواهند خودشان را به عنوان کودک نشان داده و شما را در جایگاه والد قرار دهند و یا کسانی که همیشه از شما انتظار دارند که نیازهایشان را برآورده کنید، همگی باعث تقویت طرحواره ایثار در شما خواهند شد.
  • رویارویی و مخالفت- بجای اینکه همیشه با بقیه کنار بیایید، گاهی اوقات رویارویی و مخالفت را امتحان کنید. یاد بگیرید به محض اینکه احساس خشم کردید، خشمتان را به درستی ابراز کنید. تلاش کنید زمانی که شخصی از شما ناراحت است، صدمه دیده یا عصبانی است کمتر معذب باشید.
  • فهرست قربانی شدن- موقعیت‌های روزمره ی خانه و محل کارتان که در آنها نیازهای خود را قربانی دیگران میکنید فهرست کنید. این فهرست کردن به شما کمک میکند یک دید کلی و سازمان یافته نسبت به شرایط پیدا کنید و بتوانید آنها را تحلیل کنید.
  • جلب رضایت- تمایلتان را به جلب رضایت دیگران منطقی جلوه ندهید. هیچکس نباید فکر کند تلاش می کنید او را راضی نگه دارید و رضایت او برای شما یک امر معقول و منطقی است. گاهی اوقات سعی کنید وقتی در کنار دیگران قرار می گیرد، فرد آسیب پذیر و ضعیف رابطه باشید نه فرد قوی و حمایتگر.


کاربرگ 7-11 بازتاب های من

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________


_________________________________________________________

فهرست فصل هفتم این کتاب

--------------

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد