بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

علت افسردگی- نتیجه گیری در مورد مهم‌ترین ریشه‌ها و عوامل افسردگی یا اضطراب

نتیجه گیری در مورد مهم‌ترین ریشه‌ها و عوامل افسردگی یا اضطراب

تمرین!

شما به افسردگی یا اضطراب نگفتید بفرمایید خانه!. پریشانی شما قابل درک است اگر سه عامل اصلی را بررسی کنید: زیست شناسی/ژنتیک، تاریخچه شخصی شما و عوامل استرس زا در دنیای شما. چند لحظه وقت بگذارید و در کاربرگ 2-4 آنچه را که فکر می‌کنید مهم‌ترین ریشه‌ها و عوامل افسردگی یا اضطراب شما هستند، خلاصه کنید.


آنچه که یاراش از دنیای روان برداشت کرده (علت افسردگی)

علل متعددی را می‌توان برای افسردگی برشمرد. برخی افراد وقتی به یک بیماری سخت مبتلا می‌شوند افسردگی را تجربه می کنند. برخی دیگر به علت جدایی یا از دست دادن عزیزان خود افسرده می‌شوند. برخی دیگر هم به علت ژنتیکی و سابقه ابتلای خانوادگی به افسردگی دچار می‌شوند.

  • آسیب‌های مغزی- در حدود نیمی از افرادی که دچار آسیب‌های مغزی می‌شوند، افسردگی یک مشکل رایج است. تغییرات فیزیکی در مغز به واسطه آسیب‌دیدگی یک دلیل افسردگی در این میان است. به عبارتی این اختلال ممکن است ناشی از آسیب به نواحی از مغز باشد که احساسات را کنترل می‌کنند. این حالت به جهت تغییرات در سطح برخی مواد شیمیایی در مغز که انتقال‌دهنده عصبی هستند، اتفاق می‌افتد. 

  • هورمون ها- تغییر در بالانس هورمون‌های بدن می‌تواند در ایجاد حالت افسرده موثر باشد. تغییرات هورمونی می‌توانند ناشی از حاملگی و طی هفته‌ها یا ماه‌های بعد از زایمان و یا مشکلات تیروئید، یائسگی یا اختلالات دیگر باشند.

  • مرگ عزیزان- در کنار انواع مسائل زیبا و نشاط‌آور در زندگی، از دست دادن یکی از عزیزان می‌تواند باعث احساسات شدید غم و اندوه شود. اما برای برخی افراد این غم و اندوه زمینه‌ساز و علت افسردگی است و یا می‌تواند باعث بدتر شدن افسردگی زمینه‌ای شود. شما می‌توانید انتظار داشته باشید که پس از هر فقدانی احساس غمگینی کنید اما احساس غم و ناامیدی طولانی مدت می‌تواند به معنای افسردگی باشد.

  • بیماری ها- برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های مزمن، بی‌خوابی، درد مزمن، یا اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی یا برخی بیماری‌های ناشناخته فرد را در معرض ریسک بالاتری برای این بیماری قرار می‌دهند.

  • افزایش سن- با بالا رفتن سن افراد احتمال بروز افسردگی در آن‌ها بیشتر می‌شود. در صورتی که فرد تنها زندگی کند یا حمایت عاطفی دریافت نکند احتمال بروز افسردگی بیشتر هم می‌شود.

  • سابقه خانوادگی- اگر در فردی سابقه‌ خانوادگی افسردگی یا اختلال خلق دیگری وجود داشته‌ باشد، وی در ریسک بالای ابتلا به این بیماری قرار دارد. در‌نتیجه عوامل ژنتیکی و سابقه وراثت خانوادگی، از علت‌های مهم حالت افسرده است.

  • صدمه روانی - صدمات روانی از جمله تجاوز و سو استفاده جنسی یا عاطفی از جمله مهمترین علت های افسردگی هستند. فرقی ندارد این اتفاقات تلخ در دوران کودکی یا بزرگسالی افتاده باشند، به هر حال می‌توانند به خصوص در افرادی که از نظر زیستی مستعد افسردگی باشند ایجاد مشکل کنند.

  • حوادث دوران کودکی- برخی وقایع، نحوه‌ی واکنش بدن به شرایط ترس و استرس را تحت تاثیر قرار می‌دهند. عوامل روانی، محیطی و اجتماعی در طول زندگی می‌تواند از دلایل افسردگی باشد.

  • تغییر شرایط و وقایع استرس‌زا- هر فردی در طول زندگی خود به دلیل وقایع استرس‌زا (مثل طلاق یا مراقبت از بستگان بیمار) غم را تجربه می کند. اما وقایع مثبت مثل ازدواج یا شروع یک شغل جدید هم می‌توانند جزء علت‌های افسردگی به شمار می آیند. این وقایع هم می‌توانند علائم افسردگی را ایجاد کنند.

  • ساختار مغز- اگر لوب فرونتال مغز فعالیت کمتری داشته‌ باشد، ریسک بالاتری برای ابتلا به افسردگی وجود‌دارد. گرچه، دانشمندان نمی‌دانند که این فعالیت کمتر، پیش یا پس از شروع علائم افسردگی اتفاق‌می‌افتد. آرایش نوروبیولوژیک و سیستم عصبی فرد به طور کلی بر افسردگی تاثیر دارد.

  • مواد شیمیایی مغز- نوروترنسمیترها مواد شیمیایی طبیعی مغز هستند که در ایجاد حال افسرده نقش دارند. مطالعات اخیر نشان‌داده‌اند که تغییرات در عملکرد و تاثیر نوروترنسمیترها و نحوه تعامل آن‌ها با چرخه‌های نورونی دخیل در حفظ ثبات خلق، نقش مهمی در افسردگی و درمان آن ایفا می‌کند.

  • مشکلات شخصی- مسائل شخصی هم می‌تواند علت افسردگی در افراد باشد. به خصوص افرادی که زمینه زیستی و ژنتیکی ابتلا به افسردگی را دارند بیشتر در معرض ابتلا هستند. مسائل مالی، اختلافات و مشکلات خانوادگی و طلاق از جمله علل احتمالی بروز این اختلال هستند.

  • مصرف مواد مخدر- سابقه‌ سوء‌مصرف مواد یا الکل می‌تواند میزان ریسک را تغییر دهد. حدود سی درصد افرادی که مشکل سوء‌مصرف مواد دارند، یه دوره از حالت افسرده را تجربه می‌کنند. 

  • کمبود ویتامین دی- مکمل دی از جمله ویتامین‌های ضروری در بدن است که کمبود آن باعث ایجاد مشکلات جسمی و روانی می‌شود. کمبود ویتامین دی در بدن، از جمله عوامل خطرزا در بروز اختلال افسردگی است که احتمال ابتلا به این بیماری روانی را در افراد افزایش خواهد داد.

  • سایر موارد ابتلا به افسردگی- علت افسردگی بسیاری از افراد ناشناخته باقی‌می‌ماند. علاوه‌ بر دلایل ذکر‌شده، سایر ریسک فاکتورها شامل: اعتماد‌ به‌ نفس پایین یا انتقاد بیش‌از‌اندازه از خود، سابقه‌ی بیماری‌های روحی، مصرف داروهای خاص.


_________________________________________________________

فهرست فصل دوم این کتاب

همه مطالب:



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد