بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

مطلبی که نباید خواند

این کتاب برای امتحان دادن نیست. خودتان را خسته نکنید! برای خسته نشدن، هیچ فرمول یا راهکاری جادویی نیست که دنبالش بگردید. چون در درجه اول، این یک اتفاق طبیعی است که بدن شما بعد از انجام یک فعالیت ذهنی روزانه، دچار خستگی شود. اگر خسته شدید به وقتی دیگر موکول کنید که ذهن شما کشش لازمه را داشته باشد.


کتاب های تمرین و بقولی مشق ممکن است خاطراتی از کسالت و مشقت را برای شما تداعی کند. آیا به یاد می آورید که ساعاتی را برای انجام تکالیف کسل کننده سپری می کردید؟ احتمالاً معلمتان به شما گفته بود که تک تک صفحات تکالیف را انجام دهید، خواه مهارت داشته باشید یا نه!  


در این کتاب آنطور نیست. ما به شما نمی گوییم که چه کاری باید انجام دهید. شما می توانید انتخاب کنید که کدام بخش را بخوانید و کدام تمرین را کامل کنید. اگرچه ما معتقدیم که همه پیشنهادات ما ارزش کار کردن دارند. ما به شما پیشنهاد می دهیم تا خودتان قضاوت کنید که کدام تمرینات حداکثر سود را برای شما دارند.

 

مطالبی تحت عنوان «آنچه که خانم/آقای از دنیای روان برداشت کرده (موضوع)»، خارج از مطالب اصلی کتاب می باشد و برای اطلاعات بیشتر گنجانده شده است. خواندن این مطالب کاملا اختیاری است. به قولی در امتحانات مطرح نمی شود!

_________________________________________________________

فهرست مقدمه این کتاب

--------------

همه مطالب:

نظرات 1 + ارسال نظر
روانشناسی یکشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1403 ساعت 08:03 ب.ظ

داروی ضد افسردگی (مطلب ارسالی )
انواع مختلفی از داروی ضد افسردگی (Antidepressant) وجود دارند که روانپزشکان با توجه به نوع و شدت بیماری، از آنها استفاده می‌کنند. پزشکان بر این باور هستند که این داروها غلظت پیام‌رسان‌های عصبی مانند نوراپی‌نفرین (norepinephrine)، سروتونین (serotonin) و دوپامین (dopamine) را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در این مقاله به معرفی داروهای افسردگی و عوارض آنها پرداخته شده است.
دارو‌ی ضد افسردگی سیتالوپرام (Citalopram)

این نوع از داروی ضد افسردگی برای درمان حملات پانیک و اختلالات وسواس کاربرد دارد. پانیک نوعی حملات اضطرابی است که بیمار به طور ناگهانی دچار ترس و اضطراب شدید و غیر قابل کنترل می‌شود. سیتالوپرام در گروه داروهای SSRIs (داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین) قرار می‌گیرد. سروتونین نوعی ماده شیمیایی و انتقال‌دهنده‌­ عصبی است؛ یعنی وظیفه انتقال پیام‌ها در مغز را برعهده را دارد. حدود ۴۰ میلیون سلول مغزی تحت تاثیر این ماده قرار دارند. این سلول‌ها کارکردهای مختلف بدن مانند رفتارهای اجتماعی، حالات روانی، تنظیم دما، حافظه، یادگیری و … را برعهده دارند.

تاثیر دارو‌ی ضد افسردگی سیتالوپرام (Citalopram)

این داروی ضد افسردگی به طور مستقیم سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای مصرف آن حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید. تاثیر دارو را ۴ تا ۶ هفته پس از مصرف حس خواهید کرد. در روزهای ابتدایی مصرف احتمالا افکار نگران‌کننده افزایش می‌یابند، اما به تدریج روند کاهشی خواهند داشت. معمولا روانپزشک در ابتدا دوز کم را پیشنهاد می‌کند و سپس برطبق وضعیت بیمار مقدار آن را افزایش می‌دهد. اگر این دارو را مصرف می‌کنید، نباید خودسرانه آن را قطع کنید. در این حالت ممکن است با عوارضی مانند تشنج مواجه شوید. لازم به ذکر است که پیش از هرکاری بهتر است از طریق مشاوره آنلاین با بهترین روانپزشکان با دکتر خود مشورت کنید.



اشکال دارویی سیتالوپرام (Citalopram)

داروی ضد افسردگی سیتالوپرام (Citalopram) به شکل قرص‌های ۲۰ و ۴۰ میلی گرم و قطره خوراکی ۶۰ میلی گرم تولید می‌شود. با مصرف این دارو، شاید نسبت به نور حساسیت بیشتری از خود نشان دهید، به همین دلیل بهتر است در نور مستقیم قرار نگیرید.

عوارض دارو‌ی سیتالوپرام (Citalopram)

مشکلات گوارشی مانند خشکی دهان، افزایش اشتها، نفخ، سوءهاضمه

احساس خواب‌آلودگی

بی‌خوابی

خارش و راش پوستی

اختلالات قلبی مانند تاکی‌کاردی و برادی کاردی

احساس گیجی

خواب رفتگی اندام

کاهش یا افزایش وزن

بیشتر بدانید: درمان الکتروکانوالسیو چه نتایجی در بردارد؟



داروی ضد افسردگی دولوکستین (duloxetine)

این دارو در درمان اختلالات اضطرابی کاربرد دارد. دولوکستین جز داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین (SNRIs) قرار می‌‌گیرد و باید توسط پزشک متخصص نسخه شود. نوراپی نفرین (Norepinephrine)، نوعی هورمون است که وظیفه انتقال پیام‌های عصبی را دارد؛ در واقع نوعی نوعی هورمون استرس است.



مصرف داروی ضد افسردگی دولوکستین (duloxetine)، سطح نشاط و شادی در بیماران افزایش می‌دهد. استفاده از آن برای درمان اختلالات افسردگی اساسی، اضطراب عمومی و نوروپاتی دیابتی (آسیب اعصاب محیطی به دلیل دیابت) و همچنین کمر درد هم رایج است.

تاثیر دارو‌ی ضد افسردگی دولوکستین (duloxetine)

تاثیرات دارو را از هفته‌های دوم و چهارم پس از مصرف احساس خواهید کرد. متخصصان مدت زمان درمان افسردگی با این دارو را حداقل ۶ ماه در نظر گرفته‌اند. اگر پس از این مدت، همچنان با مشکل مواجه هستید، بدون مشورت با پزشک از قطع خودسرانه دارو اجتناب کنید. استفراغ، سرگیجه، تهوع، سردرد شدید، لرزش و اختلالات خواب از عوارض احتمالی قطع مصرف این داروی افسردگی هستند.



اشکال دارویی دولوکستین (duloxetine)

این دارو به شکل قرص‌های کپسولی در مقادیر زیر تولید می‌شود:



کپسول دولوکستین ۲۰ میلی گرم (Cymbalta ، DULOXETINA،LOXETA)

کپسول سیمبالتا ۳۰ میلی گرم (Cymbalta 30 mg Capsule)

کپسول دولوکستین ۳۰ میلی گرم (DULOXETINE AMIN 30MG CAP)

کپسول سیمبالتا ۶۰ میلی گرم (Cymbalta ، CYMBALTA ، LOXETA)

دوز معمول برای مصرف روزانه این دارو ۳۰ تا ۶۰ میلی‌گرم است.می‌توانید آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کنید.



عوارض داروی دولوکستین (duloxetine)

خشکی دهان

احساس خستگی

یبوست یا اسهال شدید

حالت تهوع

خواب‌آلودگی

تاری دید

سرگیجه و سردرد

کاهش اشتها

سوء هاضمه

احساس گزگز و بی حسی پوست

بثورات پوستی

داروی ضد افسردگی ترازودون (Trazodone)

متخصصان معمولا این دارو را زمانی تجویز می‌کنند که بیمار با مصرف دیگر انواع داروهای ضد افسردگی درمان نشده باشد. این دارو مهار‌کننده باز جذب سروتونین است. برخی پزشکان نیز برای درمان و کنترل اضطراب، بی‌خوابی، آلزایمر و سوء مصرف مواد این دارو را تجویز می‌کنند.

تاثیر دارو‌ی ضد افسردگی ترازودون (Trazodone)

تاثیر این دارو از طریق بازگرداندن سروتونین به مغز است. ترازودون را حتما باید با تجویز پزشک متخصص مصرف کنید. قطع خودسرانه می‌تواند منجر به عوارضی مانند اختلالات خواب، آشفتگی و اضطراب شود. برای تاثیرگذاری این دارو به ۲ تا ۴ هفته زمان نیاز دارید.



اشکال دارویی ترازودون (Trazodone)

این دارو به شکل قرص‌های ۵۰ گرمی تولید می‌شود. مقدار دوز مصرفی برای بیماران با توجه به سن و شدت بیماری متفاوت است.



عوارض داروی ترازودون (Trazodone)

افزایش وزن

سرگیجه و سردرد

خشکی یا طعم بد در دهان

یبوست و اسهال

آریتمی قلبی

خواب‌آلودگی

حالت تهوع و استفراغ

کاهش میل جنسی

جدول و لیست انواع داروهای ضد افسردگی

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) فلوکستین، سیتالوپرام، اسیتالوپرام، پاروکستین و سرترالین

داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین – نوراپی‌نفرین (SNRIs) دولوکستین، ونلافاکسین،دزونلافاکسین، لوومیلناسیپران

مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) ترانیل سیپرومین، فنلزین، ایزوکربوکسازید

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCAs) آمی تریپتیلین، کلومیپرامین، دوسولپین، ایمی پرامین، لوفپرامین و نورتریپتیلین.

نورآدرنالین و داروهای ضد افسردگی سروتونرژیک اختصاصی (NASSA) میرتازاپین

سخن آخر

به این مورد توجه داشته باشید، هر یک از انواع دارو‌ی ضد افسردگی در کنار خواص دارویی که دارند، دارای عوارض جانبی احتمالی نیز هستند. شدت و نوع این عوارض در بیماران یکسان نیست. اگر این نوع داروها را مصرف می‌کنید به این معنی نیست که حتما این عوارض را درک خواهید کرد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد