بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

آنچه ما در مورد آگاهی شما در ارتباط با افسردگی و اضطراب فرض می کنیم- افسردگی آندروپوز در مردان

آنچه ما در مورد آگاهی شما در ارتباط با افسردگی و اضطراب فرض می کنیم

مطالعه در شرایط بیماری می‌تواند برای بعضی باعث ناامیدی، نگرانی، اضطراب و استرس شود. اما شما باید قوی باشید و هیچ نگرانی به دل راه ندهید. بلکه یک تفکر خوش بینانه‌ای را در پیش بگیرید و به خودتان یادآور شوید که در حال انجام بهترین کار در شرایطی که حال جسمی و روحی‌تان خوب نیست، هستید. پس با وجود تمام سختی‌ها و ناراحتی‌های روحی و جسمی به تلاش خود ادامه دهید.


با توجه به این واقعیت که شما این کتاب را انتخاب کرده اید، ما فرض را بر آن میگیریم که شما کمی در مورد این بیماریها اطلاعات دارید و اگر می خواهید بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم  کتبی برای غلبه بر اضطراب  و افسردگی را مطالعه  کنید زیرا  صادقانه بگوییم، آنها درک شما را  گسترش می‌دهند. البته مطالب ارسالی بیماران,، دوستان و همکاران راهم در مد نظر داشته باشید که جدا از مطالب کتاب ارائه میشود.


آنچه که نیما از دنیای روان برداشت کرده (افسردگی آندروپوز در مردان)

آندروپوز به معنای یائسگی در مردان می باشد. در مردان سرعت و علائم یائسگی کم تر و آهسته تر دیده می شود. در سنین بالا میزان ترشح تستوسترون در بدن کاهش می یابد. اگر سطح تستوسترون در بدن کاهش یابد سبب خستگی فرد و تغییراتی در اخلاقی، هم چنین به کاهش میل جنسی می شود. از آنجایی که تستوسترون در تنظیم خلق و خو نقش دارد، کاهش سطح این هورمون در مردانی که آندروپوز را تجربه می کنند می تواند به افسردگی منجر شود.


علائم : کاهش سطح تمرکز، احساس ضعف و خستگی به طور مکرر، بد اخلاقی و بی حوصله شدن، ناراحتی و گوشه گیری و در نتیجه دچار شدن به افسردگی، بی خوابی، کاهش حجم عضلات بدن. مردان تحت آندروپوز علاوه بر افزایش وزن (به ویژه در اطراف شکم و قفسه سینه) معمولاً علائمی چون از دست دادن میل جنسی و خستگی، اختلال در نعوظ ، اختلالات خلقی و ریزش مو را تجربه می‌کنند. علائمی مانند ضعف حافظه و کاهش شناختی، افزایش تعریق، نوسانات خلقی نیز با سطوح پایین‌تر تستوسترون در حین آندروپوز همراه است.

_________________________________________________________

فهرست مقدمه این کتاب

--------------

همه مطالب:

نظرات 1 + ارسال نظر
روانشناسی یکشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1403 ساعت 08:04 ب.ظ

استرس و اضطراب - علائم و راههای درمان آن (مطلب ارسالی )
استرس

استرس به واکنش طبیعی بدن در برابر عوامل محرک، تغییرات، فشارهای درونی یا بیرونی گفته می‌شود.

این عوامل در شرایط مختلف سبب بر هم خوردن تعادل بدن می‌شوند و بدن هوشمند ما برای مقابله با این حالت تلاش می‌کند تا تعادل از دست رفته را بازگرداند.


استرس می‌تواند گاهی خفیف و زودگذر باشد (مانند استرسی که قبل از یک آزمون ساده به ما دست می‌دهد) یا ممکن است شدید باشد و حالت مزمن پیدا کند. در واقع کمی استرس قبل از انجام هرکاری لازم است و می‌تواند به بهتر انجام شدن آن کار منجر شود. اما استرس شدید و مزمنی که فشارهای روحی و جسمی بیش از حد به فرد وارد می‌کند، می‌تواند تأثیر مخربی بر زندگی او داشته باشد و حتی سبب بیماری شود.



اضطراب

آیا می‌دانید اضطراب چیست؟

اضطراب یک حالت هیجانی شدید است که معمولاً با احساس ترس، دلهره و نگرانی همراه می‌شود. اختلال اضطراب یکی از رایج‌ترین بیماری‌های روانی در جهان هستند که تمام گروه‌های سنی از کودکان تا بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.



اضطراب و استرس

استرس و اضطراب دو طرف یک سکه هستند. استرس نتیجه واکنش‌های روی مغز یا بدن شماست که می‌تواند ناشی از یک رویداد یا فعالیت باشد که شما را عصبی یا نگران می‌کند. اضطراب همان نگرانی، ترس و دلهره است. در واقع اضطراب می‌تواند واکنشی در برابر استرس باشد، اما ممکن است در افرادی که استرس هم ندارند رخ دهد. اضطراب و استرس علائم جسمی و روحی ایجاد می‌کند. این شامل:

سردرد

درد معده

ضربان قلب تند

تعریق

سرگیجه

تنش عضلانی

تنفس سریع و پی در پی

وحشت

عصبی بودن

عدم تمرکز

خشم غیرمنطقی یا تحریک‌پذیری

بی‌قراری

بی‌خوابی

استرس و اضطراب همیشه غیرطبیعی نیستند. هر دو در واقع می‌توانند انگیزه‌ای برای انجام کار یا چالش در شما ایجاد کنند. اما استرس و اضطراب شدید و طولانی مدت می‌توانند در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کنند، به همین علت باید به دنبال معالجه و درمان آنها بوده و از متخصصان اعصاب و روان و روانشناسان کمک بگیرید.

حتی، عوارض ابتلای طولانی مدت افسردگی و اضطراب درمان نشده شامل موارد مزمن جسمی مانند بیماری قلبی است.



انواع اختلالات اضطرابی

انواع مختلف اختلال اضطرابی در افراد دیده می‌شود، که عبارتند از:

اختلال اضطراب فراگیر: نگرانی مزمن درمورد رویدادهای مختلف که با گرفتگی عضلات یا سایر نشانه های جسمی همراه باشد یا ترس مبهم و نگرانی که به یک عادت تبدیل شده است.

اختلال پانیک (اختلال هراس):

حملات غیرمنتظره و ناگهانی هراس، یعنی موجی از ترس شدید یا هول و نگرانی که با شدت زیادی در بدن احساس می‌شوند وبا احساس مرگ قریب‌الوقوع همراه هستند و یا نگرانی از این که در وضعیتی قرار بگیرید که این حملات دوباره تکرار شود. شاخصه اصلی این اختلال این است که در ابتدا بیش از آنکه یک پدیده روانی به نظر برسد، یک مشکل فیزیکی تصور می‌شود.

فوبیا (هراس): ترس بیش از حد از یک شی، موقعیت یا فعالیت خاص

آگورافوبیا: ترس از بیرون رفتن از خانه، فضاهای باز و یا حضور در مکان‌های ناآشنا

اختلال اضطراب اجتماعی: فرد مبتلا به این اختلال هنگام حضور در موقعیت‌های اجتماعی احساس اضطراب میکند و از اینکه توسط دیگران مورد ارزیابی یا قضاوت منفی قرار بگیرد هراس دارد، این اتفاق میتواند هنگام حضور در یک موقعیت خاص رخ دهد مانند سخنرانی در جمع یا هنگام حضور در موقعیت های عمومی تر از جمله موقعیت های اجتماعی روزانه.

وسواس فکری (OCD): تکرار افکار غیرمنطقی که باعث رفتارهای خاص و تکراری در شما می‌شود.

اختلال اضطراب جدایی: ترس دوری از خانه یا عزیزان

اختلال اضطراب بیماری: اضطراب در مورد سلامتی (که قبلاً هیپوکندری نامیده می‌شد)

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD): این اختلال بعد از قرار گرفتن فرد در معرض یک رویداد خطرناک و ترسناک پیش می آید که ممکن است براثر آن به فرد احساس ضعف یا قربانی بودن دست بدهد. خاطرات این رویداد به طور مستمر تکرار می‌شوند، گاه در رویا و گاه در پاسخ به اتفاقی که یادآور ان رویداد است، این خاطرات با استرس شدید و تمایل به فرار همراه هستند.

لالی انتخابی: امتناع از صحبت کردن در موقعیت‌های خاص

اختلال وسواس جبری: وجود افکار ترسناک، خودآیند و مکرر و یا تصوراتی حاد و شدید از یک نگرانی معمولی (مثلا وجود یک حس قوی که فراموش کرده ایم بخاری را خاموش کنیم یا اینکه به ویروسی کشنده مبتلا شدیم) و یا عادت‌هایی که ترک آنها زمانبر است ولی به نظر می‌رسد که باید متوقف شوند از قبیل تکرار بیش از حد یک عبارت در ذهن، وسواس در چینش دقیق اشیاء در کنار هم و یا وسواس تمیز بودن.

مدیریت استرس و اضطراب

اگرچه استرس و اضطراب امروزه به عضو جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از انسان‌ها تبدیل شده است اما با تغییر شیوه زندگی و استفاده از روش های کنترل استرس میتوان زندگی شادتر و سالم تری را تجربه کرد.تغییر در شیوه زندگی می‌تواند به کاهش علائم استرس و اضطراب کمک کند. این تکنیک را می‌توان همراه با درمان‌های پزشکی به توصیه متخصصان مربوطه، برای کاهش اضطراب استفاده کرد. از راهکارهای موثر در این زمینه میتوان موارد زیر را ذکر کرد:



بپذیرید کنترل همه ی امور در دست شما نیست

تکنیک‌های ارامسازی (مدیتیشن، یوگا، گوش دادن به موسیقی آرام و …) را فرابگیرید

ورزش کنید

زمان خود را مدیریت کنید و از اهمال کاری بپرهیزید

از مکمل‌های دارویی استفاده کنید

میزان کافئین مصرفی خود را کم کنید

درمورد موضوعی که باعث نگرانی شما شده چیزی بنویسید

تنفس عمیق را از یاد نبرید

با درمانگر خود در ارتباط باشید

“نه” گفتن را تمرین کنید و برای توانایی‌ها خود حد و مرزی قائل شوید

تغذیه سالم و خواب کافی را از زندگی خود حذف نکنید

با خانواده و دوستان خود در ارتباط باشید

زمانی را به تفریح و استراحت اختصاص دهید و خود را در حجم زیادی از کار غرق نکنید

برنامه‌ریزی و الویت‌بندی را وارد زندگی روزمره خود کنید



راهکارهای درمان اضطراب

درمان اختلالات مرتبط با اضطراب به شدت و علل به وجودآورنده بستگی دارد. در بسیاری از موارد افراد با فراگرفتن مهارت‌ها واستفاده از ابزارهایی که توسط یک روان درمانگر ارایه می شود می‌توانند از احساس اضطراب رها شوند. اما اگر شدت اضطراب زیاد باشد، به انداره ای که حضور در جلسات روان درمانی را برای فرد ناممکن کند لازم است از درمان های نخصصی روانپزشکی برای دستیابی به بهبودی بهره برد. در ادامه به توضیح مختصر چند روش که در جلسات روان درمانی برای درمان اضطراب به کار می‌رود، می‌پردازیم :



درمان شناختی رفتاری

تاثیر اعمال و طرز فکر ما بر احساساتمان را بررسی می کند و الگوهای رفتاری و فکری که باعث اضطراب شده یا مانع از بهبود آن می‌شود را شناسایی میکند و بعد از شناسایی آن، کمک می کند تا آن را با رفتار و الگویی که به مقابله به اضطراب کمک می کند، جایگزین کنیم.



رفتار درمانی

در این روش تلاشی برای تغییر نگرش صورت نمی‌گیرد بلکه با بهره بردن از فعالیت هایی که برای فرد خوشایند است و باعث ایجاد احساس رضایت می‌شود، سعی در درمان اضطراب دارد.



مواجه‌سازی و حساسیت‌زدایی سیستماتیک: در این روش، شما به تدریج در معرض محرک‌های اضطراب قرار می‌گیرید تا بتوانید احساسات ترس خود را مدیریت کنید.

دارو درمانی: این روش می‌تواند به درمان اختلال اضطراب (با تشخیص قطعی) کمک کند. این داروها ممکن است شامل مهارکننده‌های بازجذب سروتونین انتخابی (SSRI) مانند سرترالین (زولافت) یا پاروکستین (پاکسیل) باشد. گاهی اوقات پزشکان از داروهای ضد اضطراب (بنزودیازپین‌ها) مانند دیازپام (والیوم) و یا لورازپام (آتیوان) استفاده می‌کنند. اما این روش‌ها به دلیل خطر وابستگی بیمار، عموماً به صورت کوتاه مدت استفاده می‌شود.

ما توصیه میکنیم برای درمان اضطراب و کمک به بهبود عوارض ناشی از آن از یک روان درمانگر کمک بگیرید. در آخر باید اضافه کنیم که اختلالات اضطرابی را می‌توان با دارو، روان درمانی یا ترکیبی از این دو درمان کرد. برخی از افراد با دارا بودن اختلالات اضطرابی خفیف تصمیم می‌گیرند با این شرایط زندگی کنند و به دنبال معالجه نباشند.



لذا درک این نکته مهم است که حتی اضطراب شدید نیز قابل درمان است. از این رو می‌توانید از طریق سایت و اپلیکیشن پذیرش ۲۴ با مجرب‌ترین روانشناسان و روانپزشکان به صورت ۲۴ ساعته در ارتباط باشید. و در سریع‌ترین زمان ممکن از مشاوره های معتبر ترین روانشناسان استفاده کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد