بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بخش هفتم: قسمت ده ها- افسردگی موقعیتی یا اختلال سازگاری با خلق افسرده

بخش هفتم: قسمت ده ها

در جامعه امروزی به دلیل بالا رفتن دغدغه ها و درگیری های ذهنی، استرس و افسردگی رواج خیلی زیادی پیدا کرده و توانسته بر روحیه و سلامت روان انسانها تاثیر منفی بگذارد. از این رو راهکارهای درمان استرس و افسردگی اهمیت زیادی پیدا کرده و همه به دنبال این هستند تا با این راهکارها زندگی سالم تری داشته باشند.


این بخش شامل ده لیست برتر ما در مورد مقابله با اضطراب و افسردگی است. فصل 19 منابع برای دریافت کمک برای مقابله با افسردگی و اضطراب را توضیح می دهد. اگر به دنبال راهی سریع برای خلاصی از خلق و خوی بد هستید، فصل 20 برای شما مناسب است. ده راه حلی را فهرست می‌کند که تلاش زیادی نمی‌طلبد.


آنچه که یاشار از دنیای روان برداشت کرده (افسردگی موقعیتی یا اختلال سازگاری با خلق افسرده)

افسردگی موقعیتی یا افسردگی واکنشی، اصطلاحی غیررسمی است که به اختلال سازگاری با خلق افسرده اشاره دارد.  این شکل موقت افسردگی با احساس شدید اضطراب در پاسخ به اختلال یا ضربه بزرگی در زندگی، مشخص می شود. با این حال، هنگامی که فرد با واقعیت جدید خو میگیرد، به تدریج علائم افسردگی فروکش می کند. به طور معمول، فردی که دچار افسردگی موقعیتی می شود، می تواند از نو شروع کند. افسردگی موقعیتی ، احساس کلی ناامیدی است که ناشی از عدم توانایی در کنار آمدن با تغییرات ناگهانی یا تجربه آسیب زاست.  علائم افسردگی ، در اثر حوادث مختلفی مانند از دست دادن شغل، مرگ عزیزان و طلاق رخ می دهد. برعکس، تغییرات هیجان انگیز اما طاقت فرسا زندگی مانند تولد کودک، مهاجرت یا رفتن به دانشگاه نیز باعث افسردگی موقعیتی می شوند.

علائم عبارت‌اند از: گریه مداوم، حس غم و ناامیدی، اضطراب، تغییرات اشتها، مشکلات خواب، درد، کمبود انرژی، خستگی، ناتوانی در تمرکز، کناره‌گیری از جامعه.

_________________________________________________________

فهرست مقدمه این کتاب

--------------

همه مطالب:

نظرات 2 + ارسال نظر
روانشناسی یکشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1403 ساعت 08:15 ب.ظ

درمان کم خوابی و بی خوابی (مطلب ارسالی )
آشنایی با روش های مختلف درمان بی خوابی

بی خوابی امروزه به یکی از شایع ترین مشکلات در جوامع مختلف تبدیل شده است. این مشکل اگرچه بیشتر در سنین بالا ظاهر می شود اما برخی افراد در سنین کمتر نیز با آن مواجه می شوند. چنان که درمان اختلالات خواب در کودکان نیز بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.


عوامل مختلفی ممکن است موجب بروز بی خوابی شود که برخی از آن ها جسمی و بسیاری از آن ها روانی هستند. به طوری که بسیاری از افراد به دلایلی همچون استرس، فشار کاری زیاد، تجربه یک حادثه ناگوار و عواملی از این دست دچار بی خوابی یا کم خوابی می شوند.

گاهی اوقات نیز نوع خوراک و رژیم غذایی افراد می تواند باعث افزایش یا کاهش میزان خواب آن ها شود. به طور مثال همیشه حتی از مادربزرگ ها و پدربزرگ ها شنیده ایم که شب ها غذای سنگین نخوریم. زیرا خوردن غذاهای چرب و سنگین به عنوان شام موجب افزایش فعالیت بدن برای هضم و بروز اختلال در خواب می شود.

بی خوابی به هر دلیلی که ظاهر شود، تداوم آن آسیب زا است و باید نسبت به درمان بی خوابی اقدام شود. زیرا جوانب مختلف زندگی فرد از جمله موقعیت شغلی، تفریحات، آرامش و تمرکز او را تحت الشعاع قرار می دهد.

در این رابطه باید بدانید شیوه های مختلفی برای درمان وجود دارد. بنابراین ما در ادامه به معرفی پرکاربردترین آن ها می پردازیم.



درمان بی خوابی با تغییر سبک زندگی

یکی از اولین و پرکاربردترین روش ها برای درمان کم خوابی، ایجاد تغییرات مهم در سبک زندگی است. زیرا گاهی اوقات سبک زندگی نادرست افراد موجب بروز این مشکل می شود. منظور از تغییر در سبک زندگی این است که شما رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

به طوری که باید به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید. همچنین به شام و خوراکی هایی که شب ها پیش از خواب می خورید، باید توجه کنید و خوراکی هایی که باعث کاهش خواب می شوند را مصرف نکنید.

دیگر نکته این است کارهایی که به بهتر شدن سبک زندگی و خواب شما کمک می کنند را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. از جمله این کارها برای درمان بی خوابی می توان به ورزش، پیاده روی، یوگا، مدیتیشن، عبادت و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

بنابراین در ابتدا می توانید این راهکارها را امتحان کنید و در صورتی که نتیجه نگرفتید، به سمت روش های دیگر بروید.رفتار درمانی و درمان کم خوابی و بی خوابی



رفتار درمانی و درمان کم خوابی و بی خوابی

یکی دیگر از شیوه های پرکاربرد برای درمان بیخوابی، رفتار درمانی است. برای استفاده از این روش باید به مشاوران و روانشناسان فعال در این حوزه مراجعه کنید. طی این فرآیند درمانی موارد مختلفی به شما آموزش داده می شود که در بسیاری موارد افراد دیگر با رعایت آن ها خواب خوبی را تجربه کرده اند.



این آموزش ها شامل موارد زیر می شود:

بهداشت خواب

بهداشت خواب شامل آموزش هایی مفید برای تغییر عادات بد خوابیدن به عاداتی خوب و کاربردی همچون موارد زیر است:

• هرگز به اجبار نخواهید خود را بخوابانید،

• برنامه خواب منظمی را در ساعت های مشخص برای خوابیدن و بیدار شدن تنظیم کنید،

• تنها برای برطرف کردن خستگی خود بخوابید و سپس بلافاصله از رختخواب بیرون بیایید،

• برای درمان بی خوابی بعداز ظهر از خوردن نوشیدنی های کافئین دار پرهیز کنید،

• بدون دغدغه ها، استرس ها و نگرانی ها وارد رختخواب شوید،

• پیش از خواب از استفاده طولانی مدت از گوشی تلفن همراه و وسایل دیجیتالی اجتناب کنید،

• و بسیاری موارد دیگر.

جالب است بدانید بسیاری از افراد تنها بخاطر عدم بهداشت مناسب برای خواب خود دچار بی خوابی می شوند و تنها با رعایت این نکات، مشکل آن ها برطرف خواهد شد.



آرام سازی یا ریلکسیشن

از دیگر شیوه های رفتار درمانی برای بهبود خواب می توان به ریلکسیشن یا آرام سازی اشاره کرد. این روش به مجموعه رفتارهایی گفته می شود که با انجام آن ها پیش از خواب، بدن و مغز آرام می شوند و به راحتی به خواب خواهید رفت.

آرام سازی به طور کلی دو روش دارد که شامل آرام سازی پیش رونده عضلانی و پاسخ آرام سازی می شود. روش اول به شکلی است که شما از صورت خود شروع می کنید و کل بدن خود را آرام خواهید کرد. به طوری که باید روی یکایک عضلات تمرکز و بسیار آرام آن ها را شل کنید.

اما در پاسخ آرام سازی باید خوابیده یا نشسته باشید و چشم های خود را ببندید. این روش درمان بی خوابی تمرینات مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تمرین تنفس: این روش به شکلی است که باید تمرکز و تمام توجه خود را به تنفس در بدن معطوف کنید.

• تمرین تصورات هدایت شده: در این شیوه باید روی یک داستان، صحنه، خاطره، تصویر وغیره تمرکز کنید. برای دریافت نتیجه مطلوب از این تمرین باید خاطره یا صحنه ای را انتخاب کنید که شما را از افکار مزاحم دور کند.

برای آشنایی و استفاده دقیق تر از این روش ها بهتر است با بهترین متخصص مغز و اعصاب برای بی خوابی در مراکز معتبر مانند کلینیک مغز و اعصاب رها ارتباط برقرار کنید.



محدودسازی میزان خواب

یکی دیگر از شیوه های کاربردی در رفتاردرمانی، محدودسازی میزان و ساعت خوابیدن است. در این روش به شما توصیه می شود که میزان زمان خواب خود را به مدت زمانی که واقعا خواب هستید، کاهش دهید. یعنی فقط به همان اندازه در رختخواب بمانید و پس از اتمام آن مدت زمان از رختخواب خارج شوید.

همچنین از شما خواسته می شود که ساعتی مخصوص برای خوابیدن و بیدار شدن داشته باشید و طبق آن عمل کنید. از دیگر نکات مربوط به این روش برای درمان بی خوابی می توان به نخوابیدن در طول روز اشاره کرد. پس از طی این مراحل در صورتی که خواب شما تنظیم شد، مجدد زمان آن را افزایش می دهید تا به حالت عادی برگردید.

بدین شکل بسیاری از مشکلات بی خوابی برطرف می شود. این شیوه برای کسانی که شب ها نمی خوابند و آن را در طول روز جبران می کنند، بسیار کارساز است. البته توجه داشته باشید که این روش را باید تحت نظر پزشک متخصص انجام دهید. زیرا کاهش بیش از حد زمان خواب آسیب های بسیاری به شما وارد می کند.



کنترل محرک

در رفتار درمانی علاوه بر موارد ذکر شده از روش های دیگری همچون کنترل محرک نیز استفاده می شود. این شیوه برای کسانی کاربرد دارد که در اتاق خواب خود بیش‌ترین زمان را بیدار هستند و خواب ندارند. در این روش برای درمان کم خوابی نکات مهمی به افراد آموزش داده می شود.کنترل محرک درمان بی خوابی

یکی از اصلی ترین نکات این است که شما باید طی 20 دقیقه به خواب بروید و در غیر این صورت بهتر است بلافاصله از رختخواب و محیط خواب دور شوید. به اتاق و فضای دیگری بروید و به کارهای دیگر مانند کتاب خواندن و امورات آرامش بخش بپردازید.

توجه داشته باشید استفاده از گوشی موبایل، تماشای تلویزیون، غذا خوردن وغیره در این زمان باعث بی خوابی بیشتر می شود. بنابراین برای درمان بی خوابی بهترین کارهای آرامش بخش را انتخاب کنید. سپس در صورتی که احساس خواب آلودگی داشتید، مجدد به رختخواب برگردید و اگر باز هم سر 20 دقیقه به خواب نرفتید؛ این روند را تکرار کنید.

علاوه بر این ها در رفتار درمانی روش های بسیاری وجود دارد که امروزه برای درمان مشکلات افراد مختلف از آن ها نیز استفاده می شود. زمان درمانی، نور درمانی، شناخت درمانی و رفتار درمانی شناختی شیوه های دیگر در این زمینه هستند که همه آن ها باید تحت نظر متخصص انجام شوند.



دارو درمانی و درمان تخصصی بی خوابی

برای درمان اختلالات خواب در صورتی که روش های ذکر شده نتیجه مطلوبی نداشته باشد، پزشکان و متخصصان به استفاده از شیوه تخصصی دارودرمانی روی می آورند. دارودرمانی به شکلی است که شرایط جسمی و روانی فرد توسط پزشکان متخصص بررسی می شود و سپس متناسب با آن به تجویز داروی خواب آور یا آرامبخش می پردازند.

البته در مواردی نیز بی خوابی ممکن است ناشی از مشکلات دیگر باشد که در این صورت داروی مخصوص آن مشکلات تجویز می شود. دو نکته بسیار مهم در رابطه با این روش برای درمان بی خوابی وجود دارد که عبارت هستند از:

• برای درمان مشکلات کم خوابی و بی خوابی با استفاده از دارو حتما به پزشکان متخصص و حاذق در این زمینه مراجعه کنید.

• هرگز به صورت خودسرانه نسبت به مصرف داروهای خواب آور، افزایش یا کاهش میزان مصرف آن ها اقدام نکنید. زیرا مصرف خودسرانه و سهل انگارانه هر یک از این داروها همانند داروهای دیگر ممکن است نه تنها موجب بهبود خواب نشود بلکه مشکلات و آسیب های جدی را به همراه داشته باشد.

روانشناسی یکشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1403 ساعت 08:17 ب.ظ

روند کاری درمان اختلالات خواب چگونه است؟ (مطلب ارسالی )
طبق نظر کارشناسان حوزه سلامت و پزشکی، میزان خواب مفید که هر انسان می بایست در طول شبانه روز داشته باشد تا از عملکرد خوب و مناسبی برخوردار باشد و همچنین سلامتی فرد نیز حفظ شود، بین 7 الی 8 ساعت می باشد. زمانی که این مقدار زمانی دچار بی نظمی می شود زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث اختلال در زندگی فرد بیمار می شود. از این رو امروزه درمان اختلالات خواب یکی از درمان های شایع در دنیاست و دلیل آن می تواند صنعتی شدن جوامع و دوری انسان ها از طبیعت و افزایش استرس و تنش در زندگی آن ها باشد.

اختلال خواب چیست؟
حتما بارها برایتان پیش آمده است به دلیل اینکه چند شب، دورهمی های شبانه با اعضای خانواده داشته اید بعد از این چند شب نظم خوابتان به هم ریخته است و یا اینکه به تازگی مسافرت کرده اید و به دلیل خستگی بعد از مسافرت ساعت های زیادی از روز را خوابیده اید و دیگر شب خوابتان نبرده است و این روند چندین شبانه روز شما را آزار می دهد و یا ممکن است حتی شما به یک مسافرت خارجی رفته باشید که اختلاف ساعت مبدا و مقصد به قدری زیاد باشد که برای نظم خواب شما مشکل ایجاد شود.



اختلال خواب

بهتر است بدانید تمامی مواردی که در بالا مطرح کردیم یک امر طبیعی بوده و به هیچ عنوان یک بیماری و یا اختلال خواب محسوب نمی شوند و بعد از مدتی هم خود به خود آن نظم خواب شبانه شما با کمی تلاش به حالت عادی بازخواهد گشت.

اما اگر این ها اختلال خواب نیستند پس اختلالات خواب به چه معنی می باشد و چه علائمی دارد؟ بهتر است این سوال را اینگونه پاسخ دهیم که اختلالات خواب مجموعه عواملی هستند که به صورت منظم در خواب شبانه یک فرد مشکل ایجاد می کنند و باعث بی نظمی های زیادی در خواب شخص بیمار می شود. اختلال خواب ممکن است به دلیل یک مشکل که برای سلامتی شما به وجود آمده است ایجاد شود و یا حتی منشا استرسی داشته باشد.

در هر صورت این بیماری به وسیله هر حالتی به وجود آمده باشد، بسیار برای فرد بیمار آزار دهنده است و وی را مرتبا در هنگام خواب شب از خواب بیدار کرده و نمی گذارد فرد در هنگام خواب آرامش داشته باشد و بعد از اینکه صبح فرد بیدار می شود احساس خستگی بسیار شدیدی دارد و در طول روز مدام خواب آلود است.

در صورتی که متوجه شده اید که این علامت ها را مدتی است که دارید و مدام این اتفاقات در هنگام خواب برای شما تکرار می شود، می بایست برای درمان اختلالات خواب اقدام نمایید. البته عموم افراد تصورشان این است که تنها شخصی که دچار کم خوابی است دچار اختلال خواب شده است در صورتی که در واقعیت اینطور نیست. زیاد خوابیدن یا کم خوابیدن، پریدن از خواب به صورت مداوم و تکرار شونده، نرفتن به مرحله خواب عمیق و یا سخت به خواب رفتن و مشکل در خوابیدن همه و همه از اختلالات خواب محسوب می شوند.



چه زمانی باید به متخصص اختلالات خواب مراجعه کنیم؟

همانطور که گفتیم اختلالات خواب علائمی دارد که شما می توانید به سادگی متوجه آن شوید و برای درمان آن اقدام کنید. البته این که یکی از علامت هایی که در بالاتر توضیح دادیم را برای مدت چند روز داشته باشید دلیل بر اختلال خواب نیست چون ممکن است انسان تحت تاثیر هیجانات و یا استرس های روزمره گاهی اوقات تا چند روز روند خواب منظمی نداشته باشد یا کیفیت خواب فرد تحت تاثیر قرار بگیرد و بعد به مرور دوباره بهتر شود.

بنابراین اگر علائم را به صورت تکرار شونده مشاهده کردید و احساس می کنید حتی علائم دارد رو به وخیم تر شدن می رود حتما نسبت به مراجعه کردن به متخصص اختلالات خواب اقدام کنید تا مراحل را برای درمان اختلالات خواب شما شروع کند. در بالاتر مختصری از این علائم را بیان کردیم و در این قسمت می خواهیم شما را با علائم کلی اختلال خواب که در اکثر بیماران بروز می کند آشنا کنیم.

همانطور که گفتیم این علائم کلی هستند و ممکن است فردی با علائم کمتر و یا علائم بیشتر دچار اختلال خواب باشد و این موارد که در زیر اعلام می کنیم هیچ کدام به صورت صد در صدی نیستند اما به صورت کلی در بین بیماران که مشکل اختلال خواب دارند مشترک و شایع هستند. در برخی موارد نیز ممکن است اختلالات خواب به دلیل مشکلی در سلامت فرد و به دلیل درد و یا موارد دیگر به وجود آمده باشد و علائم آن فرد به صورت کلی با موارد زیر متفاوت باشد و این متخصص اختلالات خواب است که می تواند به صورت قطعی مشخص کند که شما دچار این اختلال شده اید یا خیر و نسبت به درمان اختلالات خواب برای شما اقدام کند.



علائم کلی که درباره آن ها صحبت کردیم عبارتند از:

کاهش یا افزایش وزن در یک بازه زمانی مشخص

حواس پرتی و تمرکز کم در طی روز

افسردگی

بدخلقی

زودرنجی و اضطراب

میل شدید به خوابیدن بعد از بیدار شدن

میل شدید به خوابیدن و چرت زدن در طی روز

احساس خستگی شدید و ضعف در بدن

مشکل در به خواب رفتن و خوابیدن

خواب ماندن و بیدار نشدن در ساعت معین و یا سخت بیدار شدن

دیدن کابوس های وحشتناک شبانه

بعد از اینکه با چند نمونه از این علائم به متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید احتمالا بعد از بررسی و معاینه شما نسبت به درمان اختلالات خواب شما اقدام خواهد کرد.



بهترین متخصص خواب کیست؟

بهترین متخصص خواب لزوما پزشکی نیست که به وسیله دارو، درمان اختلالات خواب را انجام می دهد. با توجه به نوع اختلال خواب یا همان بی خوابی شما ممکن است متخصص اختلالات خواب راه حل های بدون دارو را برای شما پیشنهاد دهد و بهترین متخصص خواب پزشکی است که ضمن بررسی همه جانبه اختلال خواب و انجام تست اختلال خواب که به تست خواب معروف است و سنجش اینکه دلیل بی خوابی شما چیست، سعی می کند تا در حد ممکن بدون دارو به درمان اختلالات خواب شما بپردازد. اما گاهی به دلیل اینکه این اختلال ریشه در اعصاب و روان فرد دارد پزشک مجبور به تجویز دارو می شود و دارودرمانی در این موارد به عنوان یک روش موثر می تواند عمل کند و مشکلات فرد را به طرز قابل توجهی کاهش دهد.



روند کاری درمان در کلینیک اختلالات خواب چگونه است؟

وقتی شما به یک کلینیک اختلالات خواب مراجعه می کنید، متخصص اختلالات خواب که همان متخصص مغز و اعصاب با فلوشیپ خواب است شرح حال شما را جویا می شود. از شما در مورد مشکل داشتن یا نداشتن در شروع خواب سوالاتی می پرسد و همچنین در ادامه سوالاتی درباره کیفیت خواب و مشکلات هنگام خواب از شما می پرسد. با پرسیدن این سوالات از شما فلوشیپ خواب متوجه یک سری از علائم می شود که می تواند در ابتدا تشخیص دهد که اصلا شما دارای اختلالات خواب یا بی خوابی هستید یا اینکه این مشکلات بعد از مدتی به مرور حل می شوند.



درمان اختلال خواب چگونه انجام میشود

بعد از اینکه متخصص اختلالات خواب که در کلینیک اختلالات خواب حضور دارد، تشخیص داد که شما دارای اختلال هستید. برای اطمینان و قطعی شدن تشخیص و این که مشخص شود دقیقا نوع اختلال شما به چه صورت است تا درمان اختلالات خواب برای آن صورت بگیرد، شما را برای تست خواب در کلینیک اختلالات خواب ارجاع می دهد.

عده ای تصورشان این است که تست خواب به این صورت است که پزشک خوابشان را چک می کند، اما در واقعیت اینطور نیست و تست خواب به وسیله دستگاه های سنجش انجام می شود. پلی سومنوگرافی یا همان تست خواب اطلاعاتی را نظیر سطح اکسیژن در هنگام خواب و ساعت های مختلف در شب، حرکات بدن و امواج مغزی در هنگام خواب را بررسی می کند و در اختیار پزشک متخصص مغز و اعصاب با فلوشیپ خواب قرار می دهد.

پزشک با بررسی این اطلاعات متوجه خواهد شد که به چه دلیل اختلالات خواب برای بیمار به وجود می آیند و چه دلیلی باعث به وجود آمدن اختلال هنگام خواب می شود و می تواند روند درمان اختلالات خواب را آغاز کند.

البته تست و آزمایش های مربوط به خواب فقط شامل این مورد نمی شود، اما این تست رایج ترین حالتی است که پزشک می تواند اکثر اختلالات در خواب را به راحتی تشخیص دهد.



چگونه درمان اختلالات خواب انجام می شود؟

اما سوالی که مطرح می شود این است که درمان بی خوابی دقیقا به چه صورت در کلینیک اختلالات خواب انجام می شود؟ در پاسخ باید بگوییم که درمان بی خوابی به دو شکل انجام می شود که عبارتند از:

درمان دارویی و پزشکی تحت نظر پزشک متخصص با فلوشیپ خواب

تغییرات سبک زندگی با ارائه مشاوره پزشک متخصص با فلوشیپ خواب

درمان دارویی و پزشکی تحت نظر پزشک متخصص با فلوشیپ خواب

در روشی که تحت عنوان درمان پزشکی و دارویی برای اختلالات خواب مطرح می شود، پزشک به تجویز داروی خواب آور، مکمل های حاوی ملاتونین و یا داروهای ضد آلرژی و مخصوص سرماخوردگی روی می آورد. همچنین ممکن است اختلالات خواب برای یک فرد به دلیل کمبود اکسیژن و عدم تنفس در بعضی مواقع شب باشد و به همین علت وی از خواب بیدار می شود.



برای این افراد پزشک دو راه حل در اختیار دارد که متناسب با شرایط بیمار می تواند از آن ها بنا به صلاحدید خود استفاده نماید. این دو راه حل عبارتند از:

استفاده از دستگاه تنفسی

جراحی

که معمولا اگر مشکل بیمار با راه حل اول حل نشود پزشک ناچار است از راه دوم یعنی جراحی استفاده کند. البته در بسیاری از موارد هم دیده شده است که پزشک مستقیما جراحی را پیشنهاد می کند چون به عقیده او راه اول برای آن فرد خاص موثر نمی باشد. بنابراین همه چیز به نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب بستگی دارد و این موضوع را نمی توان سلیقه ای دانست.

در این بین افرادی هستند که به واسطه دندان قروچه مدام از خواب می پرند و خوابشان به این دلیل دچار آشفتگی و بی نظمی شده و در نتیجه اختلالات خواب به سراغشان می آید پزشک در این مواقع به جای دارو درمانی یک محافظ دندانی برای بیمار تجویز می کند و مشکل بیمار در 90 درصد مواقع با همین محافظ دندانی برطرف می گردد.

خوابیدن با محافظ دندانی ممکن است در شب های اول کمی سخت به نظر بیاید اما ارزشش را دارد که یک خواب راحت بدون بیدار شدن از خواب در طول شب را داشته باشید.

در هر صورت پزشک در کنار روش درمانی پزشکی و دارویی از مشاوره برای تغییرات سبک زندگی بیمار نیز استفاده می کند و به وی توصیه هایی را ارائه می کند که با انجام آن ها در کنار روش های درمانی که دکتر برایش تجویز کرده است درمان اختلالات خواب با سرعت بیشتری انجام می شود. در ادامه به بررسی این مورد خواهیم پرداخت.



تست خواب یا “پلی سومنوگرافی”

این تست متداول ترین تستی است که در کلینیک های اختلالات خواب انجام می شود. این تست روشی استاندارد برای تشخیص بعضی از انواع اختلالات محسوب می شود.

با انجام تست خواب مراحل مختلف خواب(خواب سبک، خواب عمیق ، خواب رویا یا REM) و اتفاقات غیرطبیعی هنگام خواب ( قطع نفس هنگام خواب، حرکات غیر طبیعی، دندان قروچه، بیداریهای مکرر، …) سنجیده می شوند.

در این روش با ثبت و بررسی امواج مغزی ، نوار قلبی، حرکات چشم ، جریان هوای تنفسی و تلاش تنفسی، میزان اکسیژن خون، صدای خروپف و حرکات و تون عضلات می توانیم بسیاری از اختلالات و بیماری های خواب را تشخیص دهیم و امکان درمان مناسب آنها فراهم میشود.



تغییرات سبک زندگی با ارائه مشاوره پزشک متخصص با فلوشیپ خواب

اگر نوع اختلال شما به گونه ای باشد که نیاز اساسی به دارو درمانی برای آن وجود نداشته باشد، پزشک تا حد ممکن سعی می کند که از تجویز دارو برایتان استفاده نکند و با ارائه مشاوره به شما و توصیه هایی که ارائه می دهد سعی می کند مشکلات شما را تا حد زیادی کاهش دهد به گونه ای که قابل تحمل شوند و به مرور، درمان به صورت طبیعی با تغییر سبک زندگی صورت بگیرد.

از جمله تغییرات سبک زندگی که معمولا پزشکان حتی در کنار دارو درمانی به بیماران برای درمان بی خوابی توصیه می کنند موارد زیر است:

سعی کنید شب ها راس یک ساعت معین بخوابید و صبح ها در ساعت معینی از خواب بیدار شوید.

از مصرف تنباکو و الکل خودداری کنید و در صورتی که به صورت ناگهانی نمی توانید این کار را انجام دهید به مرور مصرف آن ها را کاهش دهید.

از عصر به بعد سعی کنید کافئین کمتری را مصرف کنید و یا در صورت امکان اصلا در این زمان کافئین مصرف نکنید. قهوه و چای و نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه های با طعم کولا حافی کافئین هستند.

قبل از خواب از مصرف مایعات به مقدار زیاد پرهیز کنید. این موضوع به دو دلیل مهم است. دلیل اول این است که در صورتی که قبل از خواب مایعات زیادی بنوشید با برگشت اسید معده به مری در هنگام شب مواجه خواهید شد و این موضوع می تواند باعث سوزش در دریچه معده و یا مری شده و سبب شود که خواب شما عمیق نشود و یا اینکه مدام به خاطر سوزش معده از خواب بپرید. دلیل دوم این است که با نوشیدن زیاد مایعات در اواخر شب به خاطر ادرار مجبور هستید در نیمه های شب بیدار شوید و اگر مایعات زیادی نخورده باشید دیگر برای ادرار بیدار نخواهید شد.

برای مهار استرس و اضطرابتان سعی کنید تا حد ممکن ورزش و پیاده روی کنید و به این وسیله هم سلامت جسمی خود را حفظ می کنید و هم استرس و اضطراب کمتری را تجربه می کنید.

مصرف قند و شکر را کاهش دهید.

از سبزیجات بیشتری در وعده های غذایی خود بهره ببرید.

ماهی و غذاهای دریایی را به عنوان وعده های غذایی در برنامه هفتگی غذایی خود بگنجانید.



هر آنچه آرامش را سلب کند خود به مرور باعث بیماری های دیگری خواهد شد بنابراین اختلالات خواب را جدی بگیرید. یکی از مواردی که ممکن است با ادامه دار بودن روند اختلالات خواب در فرد ایجاد شود افسردگی و افسردگی ماژور یا مزمن است که درمان آن بعضا بسیار سخت تر و زمان بر تر از اختلال خواب است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد