بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

شخصیت های کتاب تمرین افسردگی و اضطراب- افسردگی غیر معمول یا آتیپیک

شخصیت های کتاب تمرین افسردگی و اضطراب

در رابطه با داستان های علمی تخیلی چه می‌دانید؟ آیا از ویژگی داستان های علمی تخیلی مطلع هستید؟ کتاب‌ها توسط نویسندگان مختلف در سراسر جهان با موضوعات متفاوتی نوشته می‌شوند. در میان این موضوعات یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین آنها، علمی تخیلی با شخصیتهای تخیلی است. لابد میگوئید چه ربطی دارد؟


در سرتاسر این کتاب تمرین، از شخصیت‌های تخیلی برای نشان دادن اینکه چگونه می‌توانید کاربرگ‌ها و تمرین‌های مختلف را تکمیل کنید، استفاده می‌کنیم. اگرچه این شخصیت ها افراد واقعی نیستند، اما ترکیبی از افراد مختلف و کسانی هستند که ما در طول سال ها با آنها کار کرده ایم. 


آنچه که شایلین از دنیای روان برداشت کرده (افسردگی غیر معمول یا آتیپیک)

در افسردگی معمول، داشتن خلق افسرده در طول زندگی فرد معمولا ثابت است و بیمار به ندرت تحت تاثیر محیط، احساس دیگری را تجربه می‌کند. اما در افسردگی غیر معمول، خلق و خوی شما در واکنش به اتفاقات مثبت و خوشایند از جمله دستیابی به موفقیت در کار یا حضور در یک جشن تولد و… بهبودی موقت پیدا می‌کند.این ویژگی که از آن به عنوان اصلی‌ترین تفاوت افسردگی معمول و غیر معمول نام می‌برند، می‌تواند بهترین تعریف برای این بیماری باشد. در واقع در افسردگی غیر معمول، علائم بیماری با تعاریف و معیارهای سنتی ارائه شده برای افسردگی متفاوت هستند و این موضوع می‌تواند افراد را سردرگم کند. مثلا طبق تعاریف استاندارد افسردگی معمول، انتظار می‌رود که یک بیمار افسرده دچار کم خوابی یا عدم تمایل به غذا خوردن شود. اما یک فرد مبتلا به افسردگی غیر معمول بیش از حد می‌خوابد یا با افزایش مصرف مواد غذایی به افزایش وزن دچار می‌شود. به عبارت دیگر به کار بردن عبارت غیرمعمول به معنی وجود علائم عجیب و غریب در بیمار نیست؛ بلکه فقط نشانه‌های این بیماری با افسردگی عادی متفاوت است!

علائم: افزایش اشتها، افزایش وزن، اختلال در غذا خوردن، تصویر بد از بدن، خوابیدن بیش از حد معمول، بی‌خوابی، حس سنگینی در پاها یا بازوها که بیشتر از یک ساعت طول می‌کشد، احساس طرد شدن، حساسیت به انتقاد، دردهای مختلف، خلق‌وخوی شدیدا واکنشی. 

_________________________________________________________

فهرست مقدمه این کتاب

--------------

همه مطالب:

نظرات 2 + ارسال نظر
روانشناسی یکشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1403 ساعت 08:18 ب.ظ

چه کسی می تواند از رفتار درمانی بهره مند شود؟ (مطلب ارسالی )
رفتار درمانی چیست؟

رفتار درمانی یک اصطلاح کلی برای انواع درمان هایی است که اختلالات سلامت روان را درمان می کند. این شکل از درمان به دنبال شناسایی و کمک به تغییر رفتارهای با پتانسیل خود مخربی یا ناسالم است. این ایده بر بر اساس ای باور است که همه رفتارها آموخته می شوند و می توان رفتارهای ناسالم را تغییر داد. تمرکز درمان اغلب بر روی مشکلات فعلی و نحوه تغییر آنها است.


چه کسی می تواند از رفتار درمانی بهره مند شود؟

رفتار درمانی می تواند برای افراد مبتلا به طیف گسترده ای از اختلالات سودمند باشد.

افراد معمولا به دنبال رفتار درمانی برای درمان موارد زیر هستند:

افسردگی

اضطراب

اختلالات هراس

مسائل خشم

همچنین می تواند به درمان برخی شرایط و اختلالات کمک کند مانند:

اختلالات اشتها

اختلال استرس پس از تروما (PTSD)

اختلال دوقطبی

بیش فعالی

فوبیا ها ، از جمله ترس های اجتماعی

اختلال وسواس فکری (OCD)

صدمه به خود

سوء مصرف مواد



انواع رفتار درمانی

انواع مختلفی از رفتار درمانی وجود دارد:

رفتار درمانی شناختی

رفتار درمانی شناختی بسیار محبوب است. این روش در واقع ترکیبی از رفتار درمانی و شناخت درمانی است. درمان مربوط به چگونگی تأثیرگذاری افکار و عقاید اشخاص بر عملکرد و روحیه آنها است. اغلب به مشکلات فعلی شخص و چگونگی حل آنها توجه می کند. هدف بلند مدت این است که الگوهای فکری و رفتاری یک فرد را به الگوهای سالم تر تغییر بدهد.



بازی درمانی شناختی رفتاری

بازی درمانی شناختی رفتاری معمولاً در کودکان استفاده می شود. با تماشای بازی کودکان ، متخصصین درمانی می توانند درمورد آنچه کودک از ابراز آن ناراحت است و یا نمی تواند ابراز کند را متوجه شوند. مثلا ممکن است کودکان اسباب بازی های خود را انتخاب کنند و آزادانه بازی کنند. ممکن است از آنها خواسته شود که یک نقاشی بکشند یا از اسباب بازی ها برای ایجاد صحنه در محوطه ماسه بازی استفاده کنند. ممکن است درمانگران نحوه استفاده از بازی برای بهبود ارتباط با فرزندانشان را به والدین بیاموزند.



حساسیت زدایی سیستمی

حساسیت زدایی سیستمی به شدت به بهینه سازی کلاسیک متکی است و اغلب برای درمان فوبیا استفاده می شود. به افراد آموخته می شود که پاسخ ترس به یک فوبیا را با پاسخ های آرامش بخش جایگزین کنند. ابتدا به افراد روشهای آرام شدن و تکنیک های تنفس آموزش داده می شود. پس از تسلط ، درمانگر به تدریج آنها را در معرض دوزهای بالا از ترس هایشان قرار می دهد در حالی که آنها این تکنیک ها را تمرین می کنند.



بیزاری درمانی

بیزاری درمانی اغلب برای درمان مشکلاتی مانند سوء مصرف مواد و اعتیاد به الکل استفاده می شود. روش آن به صورت آموزش افراد به همراه کردن یک محرک مورد علاقه اما ناسالم با یک محرک بسیار ناخوشایند است. محرک ناخوشایند ممکن است چیزی باشد که باعث ناراحتی می شود. به عنوان مثال ، یک درمانگر ممکن است به شما یاد دهد که الکل را با یک خاطره ناخوشایند مرتبط کنید.

آیا رفتار درمانی مؤثر است؟

رفتار درمانی با موفقیت برای معالجه تعداد زیادی از مشکلات استفاده شده است و به نظر می رسد بسیار مؤثر است.

حدود 75 درصد از افرادی که رفتار درمانی شناختی را تجربه می کنند ، مزایای درمان را تجربه می کنند.



یکی از منابع معتبر نشان داده که رفتار درمانی شناختی هنگام درمان موارد زیر بسیار مؤثر است:

اختلالات اضطرابی

استرس عمومی

پر خوری عصبی (بولیمیا)

مشکلات کنترل خشم

اختلالات سوماتورم

افسردگی

سوء مصرف مواد



مطالعات نشان داده است که بازی درمانی در کودکان 3 تا 12 ساله بسیار مؤثر است. گرچه ، این روش درمانی به طور فزاینده ای در افراد در هر سنی مورد استفاده قرار می گیرد.

رفتار درمانی برای کودکان

رفتار درمانی کاربردی و بازی درمانی هر دو برای کودکان استفاده می شود. درمان شامل آموزش روش هایی به کودکان است که چطور به موقعیت ها به طور مثبت تری پاسخ دهند.

بخش اصلی این درمان ، پاداش دادن به رفتار مثبت و تنبیه رفتارهای منفی است. والدین این موضوع را در زندگی روزانه کودک تقویت کنند.

ممکن است مدتی طول بکشد که کودکان به مشاور خود اعتماد کنند. این طبیعی است.

اگر احساس کنند می توانند بدون عواقب احساسات خودشان را بیان کنند ، سرانجام با آنها احساس راحتی خواهند کرد.

کودکان مبتلا به اتیسم و ​​ADHD اغلب از رفتار درمانی استفاده می کنند.



چگونه یک رفتار درمانگر پیدا کنیم

پیدا کردن یک درمانگر می تواند طاقت فرسا باشد ، اما منابع بسیاری وجود دارند که این کار را آسان می کنند.

هنگام یافتن فرد مورد نظر ، می توانید افراد زیر را انتخاب کنید:

مددکاران اجتماعی

مشاوران دینی

مشاوران غیر دینی

روانشناسان

روانپزشکان

شما باید اطمینان حاصل کنید که درمانگری که انتخاب می کنید دارای گواهینامه ها و مدارک لازم است. برخی از درمانگران تمرکز خود را بر روی درمان مشکلات خاص مانند اختلالات بلع یا افسردگی متمرکز می کنند.

اگر نمی دانید چگونه پیدا کردن یک درمانگر را شروع کنید ، می توانید از پزشک خود توصیه بخواهید. اگر فکر کند استفاده از دارو برای شما خوب است ممکن است شما را به روانپزشک معرفی کند. روانپزشکان قادر به نوشتن نسخه های دارویی هستند.

یک درمانگر از شما در مورد خودتان سؤالات شخصی زیادی خواهد پرسید. اگر حین صحبت با درمانگر احساس راحتی می کنید بدانید که شخص مناسبی را انتخاب کرده اید. ممکن است لازم باشد قبل از پیدا کردن شخص مناسب ، با چندین درمانگر ملاقات کنید.

روانشناسی یکشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1403 ساعت 08:20 ب.ظ

تکنیکهای رفتار درمانی در اضطراب (مطلب ارسالی )
رفتار درمانی کاربرد اصول تجربی یادگیری برای تغییر رفتار ناسازگار و نامطلوب است. از این رو رفتار درمانگران دقیقا با این مساله مواجهند که مراجع چگونه فرا گرفته است، یا فرا میگیرد؟ چه عواملی یادگیری او را تقویت میکنند و تداوم میبخشند؟ و چگونه میتوان فرایند یادگیری او را تغییر داد، تا چیزهای بهتری را جایگزین رفتارهای نامطلوب خویش کند؟ هدف اصلی درمان آن است که ارتباطهای نامطلوب میان محرک و پاسخ به نحو مطلوبی تغییر یابند. انتظار از رفتار درمانی ، در واقع تغییر رفتار نامطلوب است.




مراحل رفتار درمانی

در شیوههای رفتاردرمانی مراحل مشخصی طی میشود:

1. شناسایی رفتاری که باید دگرگون شود.

2. بررسی و شناسایی شرائطی که رفتار را موجب شدهاند.

3. شناخت عواملی که به نوعی موجبات ابقا و ادامه رفتار را فراهم میآورند.

4. تهیه و ارائه برنامههایی به منظور دگرگون سازی و نیز یادگیری رفتارهای جدید.



تکنیکهای رفتار درمانی در اضطراب

تکنیکهایی که روان درمانگر در فرایند رفتار درمانی از آنها استفاده میکند، عمدتا بر اصول و قوانین نظریات شرطی فعال و کلاسیک و یادگیریهای اجتماعی مبتنی هستند و در مواردی ممکن است از اصول نظریات یادگیری دیگر نیز استفاده شود. اهم تکنیکهای رفتار درمانی به قرار زیر است:



1. شرطی کردن conditioning : در این تکنیک رفتار درمانگر به تقویت رفتارهای مطلوب میپردازد.

2. خاموش کردن یا حذف رفتارExtinction : عبارت است از تضعیف تدریجی و یا حذف یک رفتار که از راه عدم تقویت آن صورت میگیرد.

3. آموزش شیوه متوقف کردن فکر Thought stopping : در این تکنیک به مراجع آموزش داده میشود، با استفاده از یک محرک قوی ، مثل داد زدن « متوقف کن » ، افکار اضطراب زا و مزاحم خود را متوقف کند.



4. آموزش اظهار وجودAssertiveness training : آموزش اظهار وجود تکنیکی است که برای رفع اضطرابهای حادث از روابط اجتماعی متقابل افراد بکار برده میشود. مثلا اضطراب ناشی از عدم توانایی فرد در ارائه عقایدش به دوستانش و یا دیگران ، با این تکنیک به خوبی از بین میرود.

5. انزجار درمانیAversive therapy : این تکنیک همراه کردن یک محرک نامطبوع است، با رفتارهای ناسازگار و غیرعادی. در این تکنیک از محرکهای تنبیه کننده مثل داروها ، شوک الکتریکی ، تصاویر منزجر کننده و ... برای رفتارهایی مثل ترک عادت استفاده میشود.

6. حساسیت زدایی منظم Desensitization : این تکنیک که بسیار پرکاربرد است، روش ایجاد آرامش عمیق عضلانی به فرد آموزش داده میشود سلسله مراتبی از محرکات اضطرابزا از ضعیف تا شدید به فرد ارائه میشود و بعد از رفع اضطراب بعد از هر محرک و ایجاد آرامش ، محرکات بعدی ارائه میشوند.



7. شکل دادن رفتار : در شکل دادن رفتار مشاور در صدد است تا رفتار مطلوبی را در مراجع ایجاد کند. برای این کار مشاور به تقویت رفتارهایی میپردازد که فقط شبیه رفتار مطلوب و مورد نظر است، اما در حال حاضر از خصائص رفتاری او نیستند. همین طور پاسخهایی که شباهت بیشتری با پاسخهای مطلوب دارند، تدریجا تقویت میشوند و پاسخهایی که کمتر شبیه هستند، بدون تقویت باقی میمانند. این رویه آنقدر ادامه مییابد، تا رفتار مورد نظر و دلخواه در فرد مراجع شکل بگیرد.

8. الگوسازی : در این تکنیک رفتار درمانگر ، مراجع را با یک الگوی رفتاری مناسب مواجه میکند تا مراجع ، اعمال و رفتار الگوی مورد نظر را از راه تقلید بیاموزد. در این فرایند تقویت اعمال تقلید شده و تمرین و تکرار آنها به یادگیری خصیصههای رفتاری مورد نظر منجر میشود.

9. ایفای نقش Role playing : در این تکنیک رفتار درمانگر ، مراجع را به ایفای نقش معینی ترغیب میکند تا نوعی بصیرت نسبت به رفتار خود کسب کند و سعی کند رفتار آن نقش را به خود بگیرد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد