بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

تاثیر افسردگی یا اضطراب بر روابط دوستانه و خانوادگی- تحکیم روابط

تاثیر افسردگی یا اضطراب بر روابط دوستانه و خانوادگی

زمانی که برای مدت طولانی احساس ناراحتی یا اضطراب می کنید، احتمالا رابطه شما با اطرافیانتان کاهش می یابد. اگرچه ممکن است فکر کنید که افسردگی یا اضطراب فقط به شما تأثیر می گذارد، اما عارضه شما بر دوستان، خانواده، عزیزان، همکاران و آشنایان شما نیز تأثیر می گذارد. 

 

در آزمون کاربرگ 1-4 شرکت کنید تا ببینید آیا احساسات شما باعث ایجاد مشکل در روابط می شود یا خیر. هر جمله ای که در مورد شما صدق می کند را بررسی کنید.


آنچه که مجید از دنیای روان برداشت کرده (تحکیم روابط)

دوست پیدا کردن کار سختی نیست اما دوام دادن به آن رفاقت کار پیچیده ای است و نیاز به آموزش دارد. رفتار های شما تعین کننده است باید نوع رفتار خودتان را مدیریت کنید تا از طعم شیرین رفاقت سالم برخوردار شوید. با ما همراه باشید.

  • با دقت واکنش نشان دهید- قبل از صحبت کردن فکر کنید، به خصوص اگر عصبانی هستید. لحظه ای فکر کردن در مورد آنچه می خواهید بگویید، شما را از گفتن هرگونه حرف های ناراحت کننده یا واکنش های نامناسب حفظ می کند. به یاد داشته باشید که با واکنش درست، می توانید اعتماد دوستان تان را به خوبی جلب کنید و باعث شوید آنها، شما را بسیار نزدیک به خود حس کنند. بسیار مهم است که کلمات خود را با دقت انتخاب کنید. 
  • رازدار رفیق خود باشید- برای رازهای خود یک فیلتر قرار دهید، همه رازهای خود را برای دوستان خود بیان نکنید شاید ظرفیت آن راز را نداشته باشد. 
  • عادلانه بازی کنید- از تلاش برای نشان دادن برتری خود نسبت به دوستان تان دست بردارید چرا که این کار به مرور پیوندهای دوستی شما را سست و سست تر خواهد کرد. عادلانه پیش بروید و خود واقعی تان را نشان دهید.
  • نقاط مثبت دوست خود را توجه کنید- اگر نگاه مثبت به رفتارهای دوست خود داشته باشید در واقع به او می‌فهماند که رفاقت با او برای شما مهم است. افراد بدبین و شکاک نمی‌توانند رفیق های خوبی باشند و عمر رفاقت با این نوع افراد، بسیار کوتاه خواهد بود. 
  • قابل اعتماد باشید- اصل اساسی در هر رابطه دوستی، صادق بودن و قابل اعتماد بودن است. در رابطه با دوستان تان، خودتان باشید. صادق باشید. نقش بازی نکنید. اگر کسی نمی ‌تواند شما را به خاطر چیزی که هستید بپذیرید، ادامه آن ارتباط، کار درستی نخواهد بود و مسلما چالش های مخصوص به خودش را خواهد داشت. با انکار باورها، ارزش‌ها و نقطه ‌نظرات خود، خودتان را فریب ندهید. قبول کنید که این کار خودتان را هم بسیار آزار خواهد داد.
  • سوغاتی: برای دوست خود هدیه بخرید.
  • دوستان خود را همان گونه که هستند بپذیرید- همان قدر که نیاز است در ارتباط با دوستان مان خودمان باشیم و نقش بازی نکنیم، پذیرفتن خود واقعی دوستان مان نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همه ما افرادی را می خواهیم که ما را همان گونه که هستیم دوست داشته باشند. بدیهی است که دوستان ما نیز همین خواسته را از ما داشته باشند.
  • انتظارهای خود را محدود سازید- رفیق شما نمی‌تواند تمام خواسته های شما را برطرف سازد، پس با توقع بی‌جای خود سبب رنجش خاطر او نشوید. 
  • به انتخاب های دوستان تان احترام بگذارید- اگر دوست شما تصمیمی گرفته و از نظر شما این تصمیم او، آسیبی به او نخواهد رساند، مخالفت نکنید و به او اجازه بدهید کار خودش را انجام دهد. اگر از نظر شما کاری که می خواهد بکند کار درستی نیست و با وجود ابراز مخالفت های شما، او همچنان مصمم به انجام آن است، بهتر است به انتخاب او احترام بگذارید.
  • تحسین کنید- با تعریف از خصوصیات خوب یا کارهای خوبی که دوستانتان انجام داده اند، علاقه خود را به آنها ابراز کنید. آیا دوستتان به تازگی کار خوبی کرده که شایسته تحسین است؟ بسیار خب، این را به زبان بیاورید و به او بگویید. شاید خودتان متوجه نباشید، اما با تعریف و تحسین انگیزه زیادی به او خواهید داد.
  • شنونده خوبی باشید- قوی شدن در گوش دادن به عنوان مهمترین مهارت اصلی در بیزنس، رمز کار برای ایجاد بینش و ایده‌های خوب و جدید است که منجر به موفقیت شود. گوش دادن به حرف های دوست تان سبب محکم شدن رشته های دوستی می‌شود. 
  • بپذیرید و عذرخواهی کنید- وقتی کاری اشتباه انجام دادید، آن را بپذیرید. عذرخواهی را یاد بگیرید. گاهی اوقات ممکن است یکی از دوستان شما از شما ناراحت شده باشد و تنها چیزی که بخواهد از شما بشنود این باشد: “متاسفم”. عذرخواهی شما، نشان می دهد که شما اشتباه خود را درک کرده اید و سعی می کنید که دوباره همان اشتباه را تکرار نکنید.
  • مناسبت های مشترک را جشن بگیرید- بیشتر دوستی ها به دلیل برخی از موضوعات مشترک مانند یک ورزش مورد علاقه، عشق به کتاب و … آغاز می شوند. مناسبت های این چنینی را به یاد داشته باشید و با یادآوری آن ها لحظات لذت بخشی برای خودتان و دوستانتان رقم بزنید.

________________________________________________________

فهرست فصل اول این کتاب

--------------

همه مطالب:

نظرات 1 + ارسال نظر
روانشناسی دوشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1403 ساعت 01:49 ب.ظ

سخنانی که افراد افسرده را خوشحال می کند! (مطالب ارسالی)
با این جملات به عزیز افسرده خود کمک کنید

آیا تا به حال دوست صمیمی تان را غمگین و افسرده دیده اید و احساس کرده اید که او از دست رفته است؟ آیا متوجه شدید که او احساس ناراحتی می کند و خود را مجبور می کند که خوشحال به نظر برسد؟


با افزایش اهمیتی که جامعه بر روی سلامت روان ایجاد کرده است، افسردگی به عنوان یک بیماری روانی پیچیده و شدید که تعداد بیشتری از زندگی را از آنچه مردم انتظار دارند تحت تأثیر قرار می دهد، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. براساس سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بیش از 264 میلیون نفر در هر سنی در سطح جهانی از افسردگی رنج می برند (سازمان بهداشت جهانی، 2021).

خوشبختانه با توجه و تمرکز بیشتر افسردگی، علائم و روش های درمانی مختلفی یافت شده است که آن را به یک بیماری قابل درمان تبدیل می کند. با این حال، حتی اگر علائم آن مشخص باشد، هنوز هم افسردگی یک بیماری نسبتاً دشوار است. هم برای کسانی که به آن مبتلا هستند و هم برای اطرافیان.

1. “من تو را دوست دارم و هیچ چیز بین ما تغییر نخواهد کرد”

چه احساسی خواهید داشت اگر احساس تنهایی می کنید و کسی ناگهان چنین جمله ای را برای شما بفرستد؟ یکی از اثرات افسردگی این است برای افراد انجام می دهد این است که باعث می شود آنها احساس بسیار تنهایی، درماندگی و سنگینی بار برای همه کنند. دریافت عشق بی قید و شرط می تواند دیدگاه مردم را نسبت به خود و جهان کاملاً تغییر دهد، به ویژه هنگامی که احساس ضعف و اندوه می کنند.

2. “به خودت فشار نیاور، هر وقت بهتر شدی همدیگر را خواهیم دید”

آیا برای شما هم پیش آمده که افرادی را بینید که بیش از حد تلاش می کنند تا از شخصی که دچار افسردگی است حمایت کنند؟ اگرچه درست است که حمایت از کسانی که از افسردگی رنج می برند بسیار مهم است، اما اغلب اوقات، تنها گذاشتن آن ها هم می تواند اثرات خوبی داشته باشد.

از این گذشته، تنها بودن تنها راهی است که افراد می توانند افکار و احساسات خود را مرتب و هضم کنند. به آنها اطلاع دهید که با گرفتن وقت خود و صحبت با آنان و در عین حال تنها گذاشتنشان مشکلی ندارید.

3. “لازم نیست کامل باشی، فقط باش!”

آیا می توانید با افرادی که کمال گرا هستند و انتظارات فوق العاده زیادی از خود دارند ارتباط برقرار کنید؟ سپس نوشتن این عبارت برای آنها چیزی است که اگر از افسردگی رنج ببرند آن را دوست خواهند داشت. همه تلاش می کنند بهترین باشند و هر روز پیشرفت کنند. با این حال، این امر باعث شده است که بسیاری از مردم انتظارات بسیار بالایی داشته و برای رسیدن به امر غیرممکن، “کامل” بودن، خود را تحت فشار قرار دهند.

بگذارید کسی که افسرده است بداند که واقعاً نیازی به انجام همه کارها به طور مداوم نیست و افرادی در آنجا هستند که از آنها به خاطر خود بودن قدردانی می کنند بسیار مهم است. به آنها اجازه می دهد تا حدی از این فشارها را کم کنند ، به آنها اجازه می دهد تا آرامش داشته باشند و بیشتر از آنچه دیگران فکر می کنند، روی خود تمرکز کنند.

4. “مهم نیست که چه اتفاقی بیفتد، من همیشه کنار تو و برای تو اینجا هستم”

یکی از اصلی ترین مواردی که مقابله با افسردگی را بسیار دشوار می کند این است که افرادی که به آن مبتلا می شوند خود را از تعاملات اجتماعی کنار می کشند. این اتفاق خواهد افتاد زیرا آنها احساس بار می کنند و احساس می کنند هیچ کس آنها را درک نمی کند.

این باعث می شود که آن ها احساس تنهایی بسیاری کنند، به همین دلیل است که بگویید که فارغ از اینکه چه اتفاقی بیفتد برای آنها در کنار آنها هستید، تأثیر فوق العاده مثبتی روی آنها خواهد داشت زیرا آنها می دانند کسی وجود دارد که می تواند به او اعتماد کنند. این امر باعث برقراری ارتباط بهتر و بازتر می شود، که ممکن است فقط کلید مقابله با افکار و احساسات منفی باشد و در نهایت به درمان بیماری کمک کند.

5. “این دوره موقتی بوده و تمام خواهد شد، ما با هم از آن عبور خواهیم کرد”

آیا می دانید افرادی که از افسردگی رنج می برند اغلب از آینده ناامید می شوند؟ جمله: “این هم می گذرد” واقعاً می تواند برای آنها به اندازه دنیا ارزشمند باشد. به هر حال، شما در واقع به آنها اعلام می کنید که در اینجا از آنها حمایت می کنید، در حالی که چشم انداز امیدوار کننده ای به آینده دارید.

بسیار طبیعی است که افرادی که دچار افسردگی هستند به دلیل تمام افکار و احساسات منفی که از سر آنها عبور می کند، دید خود را از دست بدهند. بنابراین، داشتن “ساعت زنگ دار” با یادآوری اینکه همه چیز در آینده بهتر خواهد شد و آنها فقط باید آن را تحمل کنند تا زمان آن فرا برسد، برای آنها بسیار مهم خواهد بود.

6. “آیا می خواهی غذای مورد علاقه ات را برایت بپزم یا بخرم؟”

آیا می توانید زمانی را به یاد بیاورید که گرسنه شده اید، اما دوست ندارید چیزی بپزید، و یکی از بهترین دوستان شما با غذای مورد علاقه شما ظاهر می شود؟ این ممکن است یک سناریوی بسیار خاص باشد، اما اگر آن را تجربه کرده باشید، احتمالاً می دانید که معنی آن چقدر است.

یکی از علائمی که مبتلایان به افسردگی نشان می دهند تغییر شدید در الگوی غذایی است. آنها اغلب برای تهیه یک غذا یا غذا خوردن بیش از حد خسته و بی انگیزه هستند، بنابراین ارسال پیامک برای آنها برای آنها بسیار بیشتر خواهد بود. آنها خواهند فهمید که شما چقدر به آنها اهمیت می دهید و چقدر مایل هستید از غذای مورد علاقه خود برای آنها بیاورید و با آنها در معاشرت باشید.

سخن پایانی

برای پایان دادن به این مقاله، اگر کسی را که از افسردگی رنج می برد می شناسید و احساس گم کردید که چه چیزی برای بهتر شدن آنها بگویید، هر یک از عبارات ذکر شده در بالا را امتحان کنید.



بسیاری از اوقات، افراد سعی می کنند راه حل های مستقیمی را پیدا کنند که مشکلاتی را که مردم افسرده با آن روبرو هستند، داشته باشند، اما در واقعیت، گاهی اوقات فقط حضور در کنار آنها و نشان دادن حمایت و مراقبت از شما کافی است و می تواند واقعاً معنای بیشتری از راه حل های مشخص داشته باشد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد