بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

نمودار رتبه بندی مشکلات شخصی تکین (کاربرگ 1-5)

1. من انتظار خاصی از هیچ کس ندارم. (اف)

2. تصمیم گیری برای من غیرممکن است. (اف)

3. همیشه نگران سلامتی خود هستم. (اض)

4. احساس می کنم همه بدنم می لرزد. (اض)

5. گاهی اوقات نمی توانم خودم را مجبور به بلند شدن از رختخواب کنم. (اف)

6. این اواخر انرژی کافی ندارم. (اف)

7. این اواخر هر حرکتی که انجام می دهم تلاش بیشتری می طلبد. (اف)

8. من میل جنسی خود را از دست داده ام. (اف)

9. این اواخر همه اش در حال خوردن هستم. (اف) 

10. دوست ندارم با کسی باشم. (اف)


همانطور که می بینید، تکین در درجه اول از علائم افسردگی رنج می برد و بیشتر این علائم ماهیت فیزیکی دارند. پر کردن نمودار رتبه بندی مشکلات شخصی به تکین کمک می کند تا دریابد افسردگی داشته و از آن آگاه نبوده است. او در مورد کشف خود تأمل کرده و نت بر میدارد(به کاربرگ 1-6 مراجعه کنید).


________________________________________________________

فهرست فصل اول این کتاب

--------------

همه مطالب:

نظرات 1 + ارسال نظر
روانشناسی دوشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1403 ساعت 01:46 ب.ظ

آیا مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان هستم؟ (مطلب ارسالی )
آشنایی با “افسردگی مقاوم به درمان”

«افسردگی مقاوم به درمان» یا «افسردگی مقاوم»، به این معنا است که شخص مبتلا به افسردگی در پاسخ به درمان‌های گوناگون تجویز شده، هنوز علائم و نشانه‌های افسردگی را تجربه می‌کند. افسردگی مقاوم به درمان معمولا با شدت بالاتر و متاسفانه دوره‌ی درگیری طولانی‌تری همراه است و به دلایل مختلفی مانند عوامل ژنتیکی، چالش‌های زندگی، تجربه‌های نامطلوب و … رخ می‌دهد.


برای درمان افسردگی مقاوم پزشک درمانگر سلامت روان، بایستی با استفاده از روش‌های جدید و پیشرفته، به دنبال یافتن راه حل مناسب برای هر فرد باشد. در بعضی از موارد دیده شده است که استفاده از داروهای ضدافسردگی، تکنولوژی‌های جدید نظیر درمان الکتروشوک (ECT) و تحولات نوینی که در حال حاضر بیشتر به صورت تحقیقاتی و آزمایشی هستند، می‌تواند بهبودی را به همراه داشته باشد.

علاوه بر درمان دارویی که به آن اشاره شد، روش‌های مختلف درمانی مانند درمان شناختی-رفتاری، تراپی گروهی، تحلیل روابط خانوادگی و … نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ همچنین اصلاح شرایط زندگی و اجتماعی فرد نیز بسیار مهم است و باید به عنوان یک قسمت از درمان در نظر گرفته شود.

این نکته را به یاد داشته باشید که در هر شرایطی اگر علائم افسردگی مقاوم به درمان را در خود حس کردید، حتما باید به روانپزشک مراجعه کنید چرا که با همکاری و تلاش فعال بین پزشک و فرد مبتلا به افسردگی، به دست آوردن راه حل مناسب برای درمان این بیماری محقق می‌شود.

آیا مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان هستم؟

‌معمولا فرد مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان بهتر از هر کسی می‌داند که در چه وضعیتی قرار دارد و تلاش می‌کند بیماری خود را کنترل و یا درمان کند؛ اما ممکن است در این مسیر دچار چالش‌هایی نیز شود مثلا حتمال دارد از تعدد زیاد مراجعه به پزشک مربوطه خسته شود یا تجربه‌ی درمان‌های متفاوت وی را دچار مشکل کند و در نهایت بهبودی قابل لمس و قابل ملاحظه‌ای را به دست نیاورد و متاسفانه احساس نا امیدی شدید کند.

برای پاسخ به سوال مطرح شده باید اذعان کنیم که اگر شما دچار افسردگی هستید اما درمان‌های متوالی و ادامه‌داری که انجام می‌دهید پاسخگوی بیماری شما نیست و علائم افسردگی در بدن شما همچنان خود را نشان می‌دهند، شما به افسردگی مقاوم به درمان دچار شدید.

همان‌طور که در چند سطر بالاتر اشاره داشتیم این نوع از افسردگی معمولا روند درمانی طولانی‌تری را شامل می‌‎شود و چالش‌های آن نیز به طبع بیشتر است اما هیچ وقت نا امید نشوید و در راه پر پیچ و خم درمان تسلیم نشوید. یک پزشک معالج باتجربه می‌تواند کمک بزرگی به درمان بیماری شما کند و رفته رفته افسردگی مقاوم به درمان شما را از بین ببرد.

در برخی از موارد نیز دیده شده است که بیمار از طولانی بودن پروسه درمانی خود خسته می‎‌شود و به همین دلیل درمان را تا نقطه پایانی ادامه نمی‌دهد و آن را رها می‌کند که این کار درستی نیست و متاسفانه باعث شدیدتر شدن علائم افسردگی می‌شود.

برای درمان افسردگی مقاوم به درمان، رویکردهای جدید و نوآورانه‌ای باید اتخاذ شود؛ برخی از روش‌های درمانی موثر برای این نوع از افسردگی را با هم بررسی خواهیم کرد:

استفاده از ترکیب داروها

استفاده از داروهای ضدافسردگی به صورت ترکیبی و یا در ترکیب با با داروهای دیگر نیز می‌تواند یکی از روش‌های مفید برای درمان افسردگی مقاوم به درمان باشد اما این نکته را به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان مصرف خود سرانه دارو توصیه نمی‌شود و شما باید حتما برای درمان به وسیله‌ی دارو یا حتی ترکیبی از داروها، به پزشک مراجعه فرمایید و طبق نظر وی دارو مصرف کنید.

درمان الکتروشوک

“الکتروشوک” یا “ECT” یک روش درمانی است که با استفاده از شوک الکتریک به مغز، علائم افسردگی را کنترل می‌کند، این روش در بعضی موارد بسیار موثر است.

درمان با تحولات جدید

تحولات جدید مانند Stimulation Transcranial Magnetic (TMS) و Stimulation Deep Brain (DBS) نیز به عنوان دیگر راهکارهای درمانی برای افسردگی مقاوم به درمان مطرح شده‌اند.

روانشناسی

مشاوره روانشناسی و یا روان‌ درمانی ممکن است به کنترل علائم افسردگی کمک کند. به هر حال باید توجه داشت که هیچ کدام از روش‌های درمانی صد در صد برای افسردگی مقاوم به درمان موثر نیست و حتی روی هر فرد نتایج متفاوتی را نیز به همراه دارد.

اگر نشانه‌های بهبودی افسردگی نداشتیم چه کار کنیم؟

کاملا منطقی است که فرد بیمار پس از شروع درمان و مشاهده نکردن علائم بهبود رفته رفته نگران شود و به دنبال راه حل جدید برود. در این مرحله فرد باید حتما از پزشک خود کمک بگیرد و رشد حس ناامیدی در بدن خود را متوقف کند. همچنین می‌تواند با مشاور و یا روانشناس ملاقات کند تا فرد متخصص به بیمار کمک کند تا با مشکلات روانی خود رو‌برو شود و به کمک یکدیگر راه‌حل مناسب مشکلات را پیدا کنند.

این نکته را توجه داشته باشید که در پروسه‌ی درمان باید به نزدیکان و خانواده خود اعتماد کرد و با آن‌ها درباره‌ی مشکلات خود صحبت کنیم تا احساس تنهایی به ما دست ندهد. توجه کردن به سلامت جسمی و فعالیت‌های منظم نیز در روند درمان این بیماری بسیار کمک می‌کند.

بررسی سوابق پزشکی برای درمان افسردگی مقاوم به درمان

برای شروع درمان افسردگی مقاوم به درمان اولین قدم بررسی سوابق پزشکی بیمار توسط پزشک است.

چالش‌ها و تجارب زندگی

اولین سوالی که پزشک معالج برای شناسایی علت عدم درمان از شما می‌پرسد، موقعیت‌های مختلف زندگی و تجربه‌ی گذشته‌ی شماست. معمولا پزشک درباره‌ی موقعیت‌هایی که شما را به سمت افسردگی می‌برد و یا به سمت افسرده ماندن سوق می‌دهد سوال خواهد پرسید.

بررسی روش‌های درمان و داروهای تجویز شده

در مرحله‌ی بعدی شما و پزشک می‌توانید درباره‌ی روش‌های درمانی و همچنین تاثیر این روش‌ها و تمام داروهایی که در طول مدت بیماری استفاده کرده‌اید صحبت کنید، پزشک معالج به دقت تمام این مراحل درمان و داروها را برای بررسی بیشتر شدت و ضعف بیماری شما بررسی می‌کند و تا انتهای مسیر درمان در کنار شما خواهد بود.

تعهد به درمان

تعهد شما به مصرف منظم و به‌موقع داروها و همچنین پیگیری مرتب جلسات درمان بسیار اهمیت دارد و شما باید تمامی این اطلاعات را به طور جامع در اختیار پزشک خود بگذارید. رها کردن نیمه کاره‌ی درمان نه تنها شما را در رسیدن به نتیجه نهایی و رهایی از بیماری افسردگی ناکام می‌گذارد بلکه ممکن است بیماری را تشدید کند.

ابتلا به بیماری‌های دیگر

یکی از مهم‌ترین عوامل تشدید افسردگی مقاوم به درمان ابتلای شما به یک و یا چند بیماری دیگر است، زیرا برخی بیماری‌های جسمانی فشار روحی شما را زیاد می‌کند و همچنین اختلالاتی مانند بیماریهای تیروئید، دردهای مزمن و مشکلات قلبی سبب بروز و تشدید علائم افسردگی می‌شوند.

ابتلا به یک بیماری روانی دیگر و افسردگی مقاوم به درمان

گاهی اوقات ممکن است همزمان با افسردگی به بیماری روانی دیگر مانند اختلال دوقطبی شده مبتلا باشید، که این بیماری‌ها باعث تشدید بیماری و علائم مربوط به افسردگی می‌شود؛ به همین دلیل تشخیص صحیح و به‌موقع این بیماری‌ها بسیار حیاتی است.

بروز بیماری “دیستیمیا” (Dysthymia) که شکل خفیف اما طولانی مدت افسردگی و یا اختلال شخصیت است، باعث مقاوم شدن افسردگی می‌شود. برای درمان این نوع از افسردگی که از خفیف تا شدید متغیر است ممکن است نیاز به استفاده از روش‌های جدید و ترکیبی برای درمان داشته باشد.

بنابراین در صورتی‌که احساس می‌کنید درمان افسردگی شما موفقیت آمیز نبوده است، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید و وضعیت جدید خود را به او بگویید. پزشک ممکن است تغییرات در رژیم درمان شما اعمال کند یا شما را به یک متخصص روانپزشک معرفی کند. هرگز نباید تلاش کنید به تنهایی با افسردگی مقاوم به درمان مبارزه کنید زیرا این کار بسیار سخت و خطرناک است.

درمان افسردگی مقاوم به درمان

درمان افسردگی مقاوم به درمان با دارو

اگر قبل‌تر یک داروی ضدافسردگی را امتحان کرده‌اید و هیچ پاسخ مثبتی از آن دریافت نکرده‌اید، نباید خیلی زود ناامید شوید. احتمال دارد یک دارو موثر باشد اما پزشک هنوز دوز مصرفی مناسب برای شما را کم یا زیاد نکرده است یا پزشک قصد دارد در ادامه نوع داروی شما را تغییر دهد، در ادامه بعضی از این علل را بررسی می‌کنیم:

به داروهای فعلی زمان بدهید!

بعضی از داروهای ضد افسردگی به زمان بیشتری برای نشان دادن آثار درمانی مطلوب و کاهش علائم افسردگی نیاز دارند. اغلب زمان مورد نیاز برای اثربخشی این داروها چهار تا هشت هفته است، البته احتمال دارد این پروسه در برخی بیماران بیشتر طول بکشد. بنابراین بهتر است به پزشک معالج خود اعتماد کنید و ناامید نشوید.

افزایش دوز داروهای مصرفی

بدن هر فرد در پروسه درمان به داروهای افسردگی پاسخ متفاوتی می‌دهد. تجویز دوزهای متفاوت از یک دارو توسط پزشک برای هر فرد به همین دلیل است. این دوزها در طول درمان برای افراد بالا و پایین می‌شود. حتما به یاد داشته باشید که قطع و یا افزایش خودسرانه دارو بسیار خطرناک است و هرگز این کار را انجام ندهید.

جایگزینی داروهای ضدافسردگی برای درمان افسردگی مقاوم به درمان

در بعضی موارد دیده شده است که مصرف داروهای افسردگی تاثیر چندانی در بهبود این مشکل ندارد. امکان دارد در طول دوره درمان چندین دارو مصرف کنید و یا بر طبق صلاح دید پزشک داروی دیگری جایگزین کنید تا مشخص شود که بهترین دارو برای شما کدام است، زیرا داروهای ضد افسردگی تنوع بالا و وسیعی دارند و بر اساس علائم و خلق و خوی هر فرد تجویز می‌شوند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد