بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

تنفس صحیح و ضرورت آن را در استرس باور کنید- تنفس، تنش را کاهش میدهد

تنفس، تنش را کاهش میدهد

ممکن است متوجه آن نباشید، اما نحوه تنفس شما می تواند تنش شما را افزایش یا کاهش دهد. بسیاری از مردم به گونه‌ای نفس می‌کشند که از نظر آرامش مضر است: آنها خیلی کم عمق نفس می‌کشند، تنفس خود را محدود به قسمت بالای سینه می‌کنند یا خیلی سریع نفس می‌کشند. گاهی اوقات افراد تحت استرس حتی برای مدتی نفس خود را حبس می کنند که این امر برانگیختگی بدن آنها را بیشتر می کند.


آنچه که زبیده از دنیای روان برداشت کرده (تنفس صحیح و ضرورت آن را  در استرس باور کنید)

اکثر افراد به طور سطحی و خیلی سریع و تند نفس می کشند، اما شش ها و قلب انسان تنفس عمیق، آرام و طولانی را دوست دارد. فواید:

  • بهبود اختلالات خواب و بی خوابی- تمرین های تنفسی به خواب بهتر فرد کمک می کند، آرامش و تنفس عمیق به آرام کردن سیستم عصبی سمپاتیک کمک می کند، سیستم عصبی پاراسمپاتیک را نیز ریلکس می کند و باعث می شود که ما کنترل ذهن و بدن خود را داشته باشیم و در نتیجه ضربان قلب بهبود پیدا کرده و حس آرامش در افراد بالا می رود.

  • آرامش ذهن- مدار عصبی در ساقه مغز نقش اساسی در ارتباط با کنترل تنفس و مغز ایفا می کند. این مدار بخشی از چیزی است که 'پیس میکر تنفسی' مغز خوانده شده است زیرا با تغییر ریتم تنفس تنظیم می شود و به نوبه خود بر وضعیت های احساسی تاثیر می گذارد.

  • بهبود علائم یائسگی- تنفس عمیق می‌تواند فایده‌های بسیاری برای سلامتی داشته باشد به خصوص درمان و معالجه‌ی مشکل یائسگی در زنان. کسانی که همواره با علائم یائسگی درگیر هستند بهتر است تمرین تنفس عمیق را به صورت منظم انجام دهند.

  • افزایش سم زدایی- عادت صحیح تنفس به سیستم لنفاوی کمک می کند تا عملکرد درستی داشته باشد و سموم مضر را بیرون بدهد. همین پاکسازی بدن باعث انرژی رسانی به بدن نیز خواهد شد.

  • عوارض سرطان- تمرین تنفس عمیق می‌تواند به بدن کمک کند. اثرات جانبی شیمی‌درمانی یا داروهای سرطان را برطرف کند. همچنین می‌تواند کیفیت زندگی بیماران سرطانی به خصوص کسانی که از سرطان ریه رنج می‌برند را زیاد کند.

  • تنظیم فشار خون- 'یک نفس عمیق' توصیه ای است که به ویژه زمانی که خطر افزایش فشار خون وجود دارد، به افراد می شود. آهسته و عمیق نفس کشیدن موجب افزایش 'حساسیت بارورفلکس' می شود؛ مکانیزمی که فشار خون را از طریق ریتم قلب تنظیم می کند. به مرور زمان با استفاده از تنفس کنترل شده برای پایین آوردن فشار خون و ریتم قلب می توان خطر ابتلا به سکته مغزی و آنوریسم مغزی و بطور کلی فشار را در رگ های خونی کاهش داد.

  • کاهش وزن- یک الگوی تنفسی منظم و عمیق می‌تواند به کاهش وزن فرد کمک کند. تنفس عمیق باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به بدن برسد و این به چربی‌سوزی بیشتر کمک می‌کند. برنامه منظم یوگا و تنفس، شاخص توده بدنی را کاهش می‌دهد. تمرین تنفس عمیق باعث انقباض عضلات شکمی و اصلاح جریان خون به قسمت‌های مختلف مغز می‌شود و فعالیت‌های متابولیسمی مغز را تغییر می‌دهد.

  • کاهش درد- بنا به گفته دکتر وهاب حاجی سردار: با تنفس صحیح اندورفین ها آزاد می شوند که به از بین بردن درد کمک می کنند. تنفس عمیق راهی برای آزاد کردن اندورفین است که احساس آرامش، سلامت و کاهش درد را افزایش می دهد.

  • بهبود ریه- یکی دیگر از فواید تنفس عمیق، بهبود عملکرد ریه ها می باشد. ریه ارگان اصلی فرایند تنفس است و مهم‌ترین بخش دستگاه تنفسی به شمار می‌رود. تمرین تنفس عمیق می‌تواند به بهبود ظرفیت ریه‌ها کمک کند و این کار را از طریق تمرین دادن ریه و ماهیچه‌های اطراف آن انجام می‌دهد.

  • تاثیر بر حافظه- ریتم تنفس انسان، فعالیتی الکتریکی در مغز ایجاد می کند که بر فراخوانی محفوظات ذهنی تاثیر دارد.

  • کنترل میل جنسی- هربار که میل جنسی، نه در جهت مثبت و درست ، در فرد طغیان کرد، یک شیوه ی کنترل، آن است که مکان و وضعیت خود را تغییر دهید و چند نفس عمیق بکشید. ” پیاده روی تند همراه با تنفس های عمیق” را در این مواقع توصیه می شود.

  • تعادل سیستم عصبی- سیستم عصبی تاثیر مستقیمی روی قسمت های دیگر بدن دارد. سیستم عصبی سمپاتیک مخصوص ذهن هوشیار، پاراسمپاتیک ذهن نیمه هوشیار، سیستم عصبی انتریک یا همان مغز دوم، همگی باعث سلامت مغز می شوند و در نتیجه کل بدن در وضعیت بهتری قرار می گیرد که همه این ها وابسته به تنفس صحیح است.

  • تقویت سیستم ایمنی و سوخت و ساز- تنفس کنترل شده باعث بروز یک واکنش پاراسمپاتیک و نیز تقویت انعطاف پذیری سیستم ایمنی در بدن می شود. همچنین تنفس کنترل شده موجب تقویت سوخت و ساز انرژی و ترشح کارآمدتر انسولین می شود که به مدیریت بهتر قند خون می انجامد.

  • پاکسازی خون- در زمان استنشاق هوای ناسالم، بدن تمام سموم موجود در خون را آزاد می‌سازد. تنفس عمیق می‌تواند به پاکسازی خون از هر ماده‌ی مضر و مواد زائد متابولیکی مانند دی‌اکسید کربن و منوکسید کربن کمک کند.

  • کاهش اضطراب، استرس و وحشت- بعضی از شرایط هستند که باعث افزایش ضربان قلب، سبک شدن سر، ناراحتی در قفسه سینه و تنگی نفس می شوند و در نتیجه ذهن از طریق بهبود علائم ترس و اضطراب می تواند به آن ها پاسخ بهتری بدهد که همه این ها از طریق تکنیک صحیح تنفس ایجاد می گردد.

  • آرامش- مهمترین تاثیر تنفس عمیق که خیلی سریع هم به چشم می آید، آرامش است. با هر نفس عمیقی که می کشید هم ذهن آسوده تر می شود و هم جسم فرد، به ویژه در بازدم های عمیق بدن شل و ریلکس و منبسط می شود.


_________________________________________________________

فهرست فصل سیزدهم این کتاب

--------------

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد