بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

کاربرگ 7-8 لنزهای زندگی با منشا کودکی مارال- طرحواره نقص و شرم


لنز

لنز متناقض

نالایق:

این عدسی زندگی در مورد من صدق نمی کند.

استحقاق :

مادرم همیشه به من این احساس را می داد که خانواده ما بهتر از دیگران هستند. باید اعتراف کنم که او هم مرا لوس بار آورده  است.   

ترس از رها شدن:

این لنز زندگی واقعاً مناسب من نیست.

دوری از صمیمیت:

اگرچه به من میگفتند که شخصیتی خاص دارم، اما هرگز احساس نکردم کسی به من گوش بدهد. هر زمان که غمگین یا تنها بودم، والدینم به من می گفتند که چقدر خوش شانسم که همه اسباب بازی ها، لباس ها و وسایل تجملی را دارم. من تصمیم گرفتم که بهتر است هرگز به کسی نیاز نداشته باشم.

بی کفایت:

هر وقت اشتباهی مرتکب شدم، پدرم به من احساس حماقت می داد.

کمال گرا:

خانواده من به طرز باورنکردنی نگران بودند که ما بین دیگران بهتر جلوه کنیم. پدر و مادرم آنقدر انتقاد داشتند تا من سعی کردم کامل باشم.


آنچه که بهار از دنیای روان برداشت کرده (نقص وشرم)

طرحواره نقص و شرم احساس به اندازه کافی خوب نبودن، ناقص و ناکافی بودن را در افراد ایجاد می کند. عبارت هایی که افراد دارای تله نقص و شرم دائما در ذهن خود آن ها تکرار می کنند می تواند شامل جملاتی مانند: دیگران بهتر از من هستند، من اصلا دوست داشتنی نیستم، من ارزشمند نیستم، موفقیت های من به هیچ وجه خوب نیستند، باشد. این افراد احساس بی کفایتی زیادی را تجربه می کنند و نمی توانند واقعیت زندگی خود را ببیند. افراد دارای طرحواره نقص و شرم درکی غیر واقع بینانه از خود و شرایطشان دارند. طرحواره نقص و شرم یک باور اصلی در ذهن و روان افراد است که باعث می‌شود آن ها دائما به خودشان انتقاد کرده و نگران این موضوع باشند که اگر دیگران به آنها نزدیک شده و نقص هایشان را ببیند او را ترک خواهند کرد. غلبه:

  • احساس بی‌ارزشی و شرمساری دوران کودکی خود را درک کنید و کودک آسیب‌دیده درون خود را حس کنید. این کار را با تجربه کردن دوباره آن احساسات با به یاد آوردن ریشه و منشا آن انجام دهید.

  • برای تغییر نقاط ضعف تغییرپذیر برنامه‌ریزی نمایید.

  • نامه‌ای به والد یا والدین سرزنش‌گر خود بنویسید.

  • تلاش کنید در روابط صمیمی خود صادقانه‌تر رفتار کنید.

  • عشق و محبت افراد نزدیک خود را بپذیرید.

  • اجازه ندهید دیگران به رفتارهای توهین‌آمیز و نامحترمانه خود با شما ادامه دهند.

  • اگر در روابط خود به طرف مقابل خود ایراد می‌گیرید و او را سرزنش می‌کنید، دست از این کار بردارید.

  • روابطی را انتخاب کنید به جای انتقادگری، حمایت‌کننده باشند. شریک‌هایی را برگزینید که شما را دوست دارند و می‌پذیرند.

  • برای افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید، خود را افشا کنید. هرچه بیشتر مسائلتان را به اشتراک بگذارید و پذیرفته شوید، بیشتر بر این طرحواره غلبه خواهید کرد.

  • به یاد داشته باشید که آن‌چه عیب درک می‌شود، معمولاً رفتارهایی است که در کودکی آموخته شده و قابل تغییر است.

  • با بررسی و فهرست کردن شواهد موافق و مخالف نقص درونی، فکر ناقص بودن خود را به چالش بکشید.

  • فهرستی از سبک‌های مقابله‌ای خود (فرار، تسلیم یا جنگیدن) برای کنار آمدن با احساسات درونی مرتبط با طرحواره نقص و شرم تهیه کنید.

  • تلاش کنید دست از رفتارهای مقابله‌ای که جواب نمی‌دهند بردارید.

  • معیارهایتان را برای شریک زندگی جذاب و غیر جذاب یادداشت کنید.

  • نقاط ضعف و قدرت خود را یادداشت کنید.

  • نقاط ضعف خود را به طور جدی ارزیابی کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد