بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

مثبت اندیشی با فعالیت‌های هیجان‌انگیز- ترتیب اطلاعات برای پلکان ترس من (کاربرگ 9-7)

آنچه که تایسیز از دنیای روان برداشت کرده (مثبت اندیشی با فعالیت‌های هیجان‌انگیز)

  • مثبت اندیشی پذیرش و اندیشه به افکاری است که موجب رشد و پیشرفت شخصی می شود و نتایج مطلوب و خوبی را به همراه دارد. فرد در چارچوب اندیشه مثبت، نسبت به خود و دیگران احساس خوبی دارد و آینده را با دید مثبت تجسم می کند. به طور کلی مثبت ‌اندیشی در پی یافتن راه حل است، اما اندیشه منفی پیوسته روی مشکلات متمرکز است. مثبت بیندیشید:

  • نگران نبودن از آینده- فکر کردن افراطی به اتفاقات آینده می‌تواند به بدبینی منجر شود. در حالی که نه‌ تنها فردا پایان دنیا نیست، بلکه تنها کاری که از دست ما بر می‌آید، تلاش امروز است. در نتیجه توجه به زمان حال و قرار گرفتن در وضعیت اینجا و اکنون، می‌تواند باعث مدیریت سطح استرس و افزایش بازدهی شما شود.

  • تقویت مهارت‌ های خود- سعی کنید روز خود را بهتر از روز قبل شروع نمایید. بهترین روش برای تحقق این امر یادگیری و آموختن است. برای کسب تکنیک‌های مثبت اندیشی و موفقیت می‌توانید علاوه بر شرکت در کلاس‌های آموزشی، روزانه زمان کوتاهی را به تقویت مهارت‌های خود اختصاص دهید.

  • زمینه‌های تغییر- اگر می‌خواهید مثبت اندیش و خوش‌بین باشید و به افکار مثبت‌ بپردازید، ابتدا نقاطی از زندگی خود را که معمولاً در مورد آن‌ها افکار منفی دارید را مشخص کنید. شما می‌توانید با تمرکز بر یک زمینه، کار خود را برای رهایی از افکار منفی شروع کنید.

  • لحظات و خاطرات زیبا- افراد شاد و خوشحال معمولاً بیشتر به جنبه‌های مثبت زندگی خود فکر می‌کنند. از آنجایی که همیشه باید تغییر را از خودمان شروع کنیم، بنابراین اگر دوست دارید زندگی خود را بیشتر به سمت تفکرات و اندیشه‌های مثبت سوق دهید، لازم است بیشتر از همیشه تلاش کنید تا لحظات و خاطرات خوب را در زندگی‌تان به وجود بیاورید تا این احساسات مثبت سراسر وجود شما را فرا بگیرد.

  • چک خود- در طول روز کار خود را متوقف کرده و آنچه که به آن فکر می‌کنید را ارزیابی کنید. اگر متوجه شدید که افکار شما عمدتاً منفی است، سعی کنید راهی برای تبدیل آن‌ها به افکار مثبت بیابید.

  • روبه‌ رو شدن با شکست- شکست برای همه انسان‌ها اتفاق می‌افتد و شما نه اولین نفر هستید که در انجام کاری با شکست روبه‌رو می‌شوید و نه آخرین نفر. شکست خوردن یعنی شما برای رسیدن به موفقیت گام نخست را برداشته‌اند، به سمت هدف دلخواهتان حرکت کرده‌اید. پس به جای اینکه با افکار منفی خود را شکنجه و آزار دهید، تلاشتان را بیشتر به کار ببرید و به راهتان ادامه دهید. احتمال دارد بعد از روبه‌رو شدن با شکست، احساس خستگی زیادی داشته باشید که تنها چاره آن استراحت است نه کنار گذاشتن همه چیز.

  •  شوخ‌ طبعی- مخصوصاً در مواقع سخت لبخند بزنید. وقتی بتوانید مثبت اندیش باشید و با مشکلات زندگی با روی باز رو‌به‌رو شوید، استرس کمتری خواهید داشت.

  • هجوم افکار منفی- در صورتی که متوجه شدید در حال دور شدن از افکار مثبت هستید و بیشتر به مسائل منفی فکر می‌کنید، تنها کافیست در این شرایط خود را به انجام کاری مشغول کنید. این روش یکی دیگر از راه‌ های مثبت اندیشی است تا بتوانید خود را سرگرم کرده و با ایجاد مشغولیت برای خود از بسیاری مشکلات و افکار منفی دور شوید. 

  • لبخند بزنید- در بعضی مواقع تنها چیزی که برای ایجاد یک حس خوب در شما لازم است، یک لبخند حتی کوچک است؛ حتی زمانی که احساس خاصی ندارید. افرادی که در هنگام انجام یک کار، لبخند بر لب داشتند نسبت به افرادی که به‌ صورت معمولی و خنثی آن کار را انجام می‌دادند، احساس بهتر و مثبت‌تری داشتند.

  • روابط مثبت با دیگران- در صورتی که احساس می‌کنید با فردی که در ارتباط هستید، این ارتباط باعث ورود افکار منفی به ذهن شما می‌شود، بهتر است با او قطع رابطه نمایید. سعی کنید روابط خود با دیگران را بر اساس احساس مثبت و حس سرزندگی بنا کنید. تصور نکنید که این کار به‌ دور از انسانیت است و به این معنی که تنها باید با افرادی در ارتباط باشید که برای شما سودمند هستند.

  • نقاط قوت- سعی کنید که هر روز و به مدت یک هفته، بر روی یکی از خصوصیات مثبت و توانایی‌های خود مانند نظم، خلاقیت، مهربانی و… فکر کنید و بیندیشید که چگونه می‌توانید از آنها به روش‌های جدید در طول روز استفاده کنید. شناسایی نقاط قوت به شما کمک کند تا در شرایط بحرانی با اعتماد بنفس رفتار کنید و بهتر تصمیم بگیرید. 

  • کارهایی را که دوست دارید- زمانی که بدون دغدغه و نگرانی مشغول کاری هستید که آن را دوست دارید، از انجام آن لذت می‌برید و به نتیجه آن فکر می‌کنید، در واقع احساس می‌کنید که ذهنتان سرشار از تفکرات مثبت است و تا مدتی بعد از آن نیز همچنان این افکار مثبت همراه شما هستند؛ بنابراین یکی از روش‌ های مثبت اندیشی این است که افکار منفی خود را با انجام اموری که به آن علاقه‌مند هستید، به افکار مثبت تبدیل کنید.

  • جملات مثبت- اگر به استفاده از جملات مثبت در جایگاه مناسب خود عادت کنید، نه‌تنها تبدیل به منبعی از حال خوب و انرژی مثبت در محل کار و زندگی شخصی خواهید شد، بلکه به صورت خودکار، متوجه زیبایی‌های زندگی می‌شوید تا آن‌ها را بیان کنید.

  • تسلیم نشوید- شما باید بتوانید در مقابل هجوم این افکار مقاومت کرده و هرگز تسلیم نشوید. بهتر است بدانید که مثبت اندیش بودن ارتباطی به داشته‌های مادی افراد ندارد، بلکه این موضوع از افکار آنها نشاط می‌گیرد.

  • فعالیت‌های هیجان‌انگیز- تجربیات جدید و پر چالشی که خارج از «فضای امن» شما قرار دارند، هیجان زندگی شما را افزایش داده و به ایجاد حس خوب و انرژی مثبت کمک فراوانی می‌کند. در نتیجه روزمرگی و روند یکنواخت و کسل‌کننده از بین می‌رود و مسیر مثبت اندیشی هموارتر می‌شود.

  • سازگاری با شرایط- گاهی اوقات وقایع تا جایی ذهن را به خود درگیر می‌کند که احتمال دارد با خود بگویید: “محال است دیگر چیزی حال من را خوب کند.” با این وجود بهتر است بدانید هدف از مثبت اندیشی برطرف کردن چنین حالت‌هایی است که برای انسان اتفاق می‌افتد. مثبت اندیش بودن یعنی اینکه شما بپذیرید اتفاقات بد می‌تواند برای شما رخ دهد و شما تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، بازیابی خود بعد از بروز این اتفاقات و جایگزینی افکار منفی با افکار مثبت است.

  • تصویرسازی موفقیت‌ها- موقعیتی را تصور کنید که به مهم‌ترین هدف خود دست‌یافتید. خودتان را به طور واضح و با تمام جزئیات در نظر بگیرید. همچنین افرادی که در این موقعیت هستند و حرف‌هایی که به شما می‌زنند را تصور کنید. تصویرسازی چنین موقعیتی، باعث ایجاد احساس شادی و افزایش انگیزه و انرژی در شما می‌شود.

  • تغییر سبک زندگی- از آنجایی که سبک زندگی شامل رفتارها، شیوه انجام امور مختلف، نوع غذا و ورزش می‌شود، برای مثبت اندیش بودن یکی از مهم‌ترین اقدامات این است که سبک زندگی خود را به سمت اتفاقات و رخدادهای خوب تغییر دهید.

  • خوشحال کردن دیگران- سعی کنید تا در طول روز دل یک نفر را شاد کنید. کمک کردن به دیگران یکی از اثرگذارترین شیوه‌های افزایش مثبت اندیشی است. برای شروع می‌توانید از کارهای ساده‌تر شروع کنید.


کاربرگ 9-7 ترتیب اطلاعات برای پلکان ترس من

فعالیت ترسناک 

رتبه بندی ترس (0-100)




.


 


.




.




.




.




.




.




.




.


شما می توانید تمرینات بیشتری انجام دهید.


_________________________________________________________ فهرست فصل نهم این کتاب

--------------

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد