بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

کاربرگ 16-6 بازتاب های من- برخورد با انتقاد غیرمنصفانه

آنچه که پرواز از دنیای روان برداشت کرده (انتقاد غیرمنصفانه)  

هر انتقادی را نباید بپذیریم. باید بتوانیم انتقادات سازنده را از غیر سازنده تشخیص دهیم و با آن‌ها به شیوه‌ای مناسب برخورد کنیم. انتقاد سازنده یک بازخورد مفید و عملی است که به ما کمک می‌کند تا خودمان را بهبود بخشیم و از خطاها و نقص‌هایمان آگاه شویم.انتقاد غیر سازنده یک بازخورد منفی و تخریبی است که به ما آسیب می‌زند و از ارزش و اعتماد به نفسمان کاسته می‌شود. 

  • از دید فرد منتقد به قضیه نگاه کنید- بعد از اینکه با حفظ آرامش، انتقاد وارد شده را تکرار کردید و فرد منتقد به بحث ادامه نداد، حالا نوبت واکنش هوشمندانه می رسد. در چنین موقعیتی می توانید از جانب منتقد به قضیه نگاه کنید. در واقع بیان کنید که ممکن است پروژه کاری نیاز به انجام اقدامات بیشتر داشته باشد. یک رفتار محترمانه از خود نشان دهید. با انجام این کار ثابت می کنید شما فردی انتقاد پذیر هستید. 

  • با تعصب رفتار نکنید- کسانی که تعصب بیجا نسبت به رفتار نادرست خود دارند در نهایت نمی توانند پیشرفت کنند و ممکن است فرصت های رشد را از خود بگیرند. بهتر است نشانه های تعصب را از خودتان دور کنید.

  • پاسخ مناسب را پیدا کنید و به بحث خاتمه دهید- بدون شک همه کسانی که انتقاد غیرمنصفانه مطرح می کنند از موضع خود کوتاه نمی آیند. در چنین مواقعی برای خاتمه دادن به بحث می توانید از بیان جملاتی که معنی تشکر کردن بابت دقت به موضوع دارند، استفاده کنید. با انجام این کار فرصت پیدا خواهید کرد به انتقاد بیان شده فکر کرده و جواب مناسبی را مطرح کنید.

  • آرامش خود را حفظ کنید-  اگر با شنیدن انتقاد غیر منصفانه به سرعت ناراحتی خود را نشان دهید، عصبانی شده و پرخاشگری کنید، اوضاع به نفع شما پیش نخواهد رفت. با انجام این کار اولا نشان میدهند که فردی انتقاد پذیر نیستند و دوما به دیگران ثابت می کنید که آن انتقاد در مورد شما واقعیت دارد.

  • لحن انتقاد- گاهی اوقات لحنی که فرد منتقد از آن استفاده می‌کند، می‌تواند در تشخیص ماهیت انتقادی که به ما وارد ساخته است، کمک کننده باشد. باید ببینیم که آیا انتقاد با صدایی بلند، خشن یا تحقیرآمیز بیان شده و قصد فرد منتقد در هتک حرمت و آبروریزی است یا اینکه انتقاد وارده با صدایی آرام، ملایم و با لحنی مشوق و حمایت کننده به ما بیان شده است.

  • از بیان جملات تشدید کننده انتقاد خودداری کنید- بدون شک هر انتقاد غیر واقعی که در مورد شما بیان می شود دارای یک معنی است. در واقع هر فردی می تواند آن را به دلخواه خود تفسیر کند. معنی کردن همراه با شدت بخشیدن به انتقاد سبب اعلام پذیرش آن می شود. حتی در این مواقع فرد منتقد می تواند بگوید که پس خودت هم متوجه نقص کار شده ای.

  • برخورد با انتقاد غیر منصفانه- بعد از اینکه انتقاد غیرمنصفانه شنیدید و آرامش خود را حفظ کردید حال وقت آن رسیده که یک واکنش هوشمندانه داشته باشید. در چنین مواقعی عین جمله ای که منتقد بیان کرده است را تکرار کنید. در این حین به چشمان فرد مقابل نگاه کرده ولی عصبانی یا ناراحت نباشید. با انجام این کار نشان می دهید که قصد دارید از درست شنیدن خود اطمینان حاصل کنید. 

کاربرگ 16-5 بازتاب های من- برخورد با انتقاد غیرمنصفانه

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد