بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

چرخ گردون چه بخندد چه نخندد ، تو بخند!

اگر سخت کار کنید و بر افسردگی یا اضطراب خود غلبه کنید، عالی است! اما احتمالا هنوز هم دست اندازهای جزئی در جاده را تجربه می کنید. و برخی افراد اگر زندگیشان وفق مرادشان بود، قدردانی نمی‌کنند. آیا شما یکی از آن افراد هستید؟ آیا متوجه فعالیت هایی هستید که در شما احساس رضایت و رفاه را افزایش می دهد؟


آنچه که آرمان از دنیای روان برداشت کرده (پرورش قدردانی)

 شکرگزار بودن و قدردان بودن از داشته‌ها و فرصت‌ها و امکانات، مزایا و فواید بسیاری دارد و می‌تواند در بهبود سلامت و کیفیت زندگی موثر باشد. بنابراین مهم است که این عادت را در خود پرورش داده و تثبیت کنیم:

  • راه های تمرین شکرگزاری- شما می توانید از تکنولوژی برای تمرین سپاسگزاری کمک بگیرید. مثلا از برنامه یادآوری موبایل تان استفاده کنید تا هر روز و در زمان مشخصی به شما تمرین سپاسگزاری را یادآوری کند. یا از برنامه ارسال پیام گوشی تان برای فرستادن پیام سپاسگزاری برای دوستان تان استفاده کنید.

  • دفتر خاطرات تشکر- نوشتن یا به اشتراک گذاشتن افکار خود را به عادت تبدیل کنید. از خود تشکر کنید، تاثیر قدردانی زمانی بیشتر است که همه موارد حتی بسیار کوچک از نعمات را از قلم نیاندازید.

  • شکست‌های خود را جشن بگیرید- چه در کار چه در هر جای دیگری، شکست هیچوقت خوش‌آیند نیست. اما در هر موقعیتی، بدترین نتیجه، گاهی بهترین نتیجه برای پیشرفت است. قدردان این رشد و پیشرفت باشید تا کمتر از چیزهایی که ممکن است در آینده برایتان پیش بیاید بترسید.

  • هر روز سه نفر را تحسین کنید. یا از سه نفر تشکر کنید. این کار می‌تواند شفاهی باشد یا کتبی.

  • شمارش نعمت‌ها- نعمت‌هایت را بشمار هر هفته زمانی را انتخاب کنید و در مورد موهبت‌های خود بنویسید. در حین نوشتن، دقیق باشید و به احساسات خود وقتی اتفاق خوبی برایتان افتاد، فکر کنید.

  • عادت به شکرگزاری- تنها راه اصلی برای تاثیر گذاشتن بر روی ضمیر ناخودآگاه، تکرار و تمرین است. در نتیجه باید برای تاثیر گذاشتن یک چیزی را تکرار کنید تا مغز هم آن را فراموش نکند و با انجام دادن آن عمل مخالفت نکند.

  • مدیتیشن- مراقبه ذهن آگاهی شامل تمرکز بر لحظه حال بدون قضاوت است. ذهن آگاهی و آگاهی هم پیش شرط سپاس گزاری است. 

  • نوشتن یادداشت تشکر- می‌توانید با نوشتن نامه تشکر یا ایمیلی به شخصی از تأثیر آن شخص بر زندگیتان ابراز تشکر کنید، بدینوسیله خود و آن فرد را شادتر می کنید و رابطه خود را تقویت می نمائید. هر از چند گاهی یکی برای خودتان بنویسید.

  • برای اتفاقات هر چند کوچک زندگی جشن بگیرید- می توانید در هفته یک شب را جشن بگیرید و همه ی اعضای خانواده اتفاقات مثبت کوچکی  که در طول هفته برای آنها اتفاق افتاده است را بیان کنند. این دورهمی یک پیام مهم دارد و آن این که اتفاقات مثبت- هرچند کوچک- اهمیت دارند و باید قدردان آن ها بود.

  • تشکر ذهنی- از کسی تشکر ذهنی کنید وقتی وقت نوشتن ندارید. فکر کردن به کسی که کار خوبی برای شما انجام داده و تشکر کردن ذهنی از او می‌تواند به روح و روان شما کمک کند.

  • در پایان روز روبروی آینه بایستید و از خود تشکر کنید.

  • کلمه “ممنونم”- واقعیت این است که گفتن کلمه ممنونم در مکالمات روزمره ما چندان ارتباطی به قدردانی ندار. سعی کنید در ارتباطات خود دقیقاً اشاره کنید که برای چه چیزی سپاس گزار هستید. مثلا به همسرتان بگویید “ممنونم که خریدها را انجام دادی”.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد