بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

آزمون باور غیر منصفانه و ناعادلانه (کاربرگ 3-3)

تمرین!

❏ 1. دیگران نمی دانند که زندگی من چقدر سخت بوده است.

❏ 2. هرکسی که زندگی مرا داشته باشد می تواند شاکی باشد.

❏ 3.  کسی نمی تواند درک کند که چقدر رنج کشیده ام.

❏ 4. آسان است بگویم که چقدر زندگی برایم ناعادلانه بوده است.

❏ 5. در مواجهه با مشکلاتم احساس درماندگی می کنم.

❏ 6. از ذهنم بیرون نمیرود که چقدر با من بدرفتاری شده است.

❏ 7. از تمام اتفاقات بدی که در زندگیم رخ داده احساس عصبانیت میکنم. 

❏ 8. انجام کاری برای مشکلاتم به نوعی اهمیت آسیبی که در زندگی من اتفاق افتاده را نادیده می گیرد.


اکنون که در آزمون‌ها شرکت کرده‌اید، احتمالاً می‌توانید دریابید که آیا این باورها در ذهن شما وجود دارد یا خیر.

  • اگر دو یا چند مورد، در آزمون ترس از تغییر را علامت زده باشید، احتمالاً از فکر تغییر می ترسید.

  • اگر دو یا چند مورد، در آزمون بی لیاقتی و بی ارزشی را علامت زده باشید، ممکن است احساس کنید که در صورت تغییر سزاوار چیزهای خوبی نیستید.

  • اگر دو یا چند مورد، در آزمون باور غیر منصفانه و ناعادلانه را علامت زده باشید، ممکن است آنقدر در مورد رنج خود فکر کنید که در جمع آوری منابع برای ایجاد تغییرات مشکل داشته باشید.

  • اگر  دو یا چند مورد، در دو یا چند آزمون را علامت زده باشید، شما کمی  دشواری در پیش رو خواهید داشت.

بخاطر بسپار!

اگر هر یک از این باورهای مسدودکننده تغییر را دارید، تقصیر شما نیست. مردم این ایده ها را در کودکی یا از طریق رویدادهای آسیب زا در هر مقطعی از زندگی  دریافت می کنند. برخی از باورهای بازدارنده تغییر، گویا ناله های حقیقت هستند. برای مثال:

  • زندگی گاهی ناعادلانه است.

  • منطقی است که گاهی اوقات کمی عصبانی شوید.

  • شما همیشه نمی توانید موفق شوید.

مردم سزاوار احساس خوشبختی هستند، از جمله شما. شما می توانید در کارهایی که انجام می دهید موفق شوید و می توانید از اتفاقات بدی که برایتان افتاده است بگذرید. حتی اگر ترومای وحشتناکی را تجربه کرده باشید، میتوانید با تجربه خود گام جدید استواری رو به جلو بردارید. بهبودی،  شما را قدرتمندتر می کند و به شما امکان شروع جدیدی در زندگی میدهد.

 

مثال!

خانم جیران، مادر سه فرزند است و همیشه نگران میباشد. او در کودکی توسط یک پرستار بچه مورد آزار جنسی قرار گرفته است. اکنون، او تمایل دارد بیش از حد از فرزندان خود محافظت کند. اخیراً او بد خواب شده است. کوچکترین فرزند او آسم دارد و جیران در طول شب به تنفس فرزندش گوش می دهد. وقتی فرزند دومش از مدرسه دیر کند، دچار وحشت می شود. پسر بزرگ او دانشجو در کشور دیگری است و به ندرت با خانه تماس می گیرد، بنابراین خیالات جراحت یا ربوده شدن او در طول روز در ذهن جیران آشوب بپا میکند. پزشک او نگران افزایش فشار خون او است. جیران تصمیم می گیرد تا روی اضطراب و استرس خود کار کند. او سه آزمون باورهای مسدودکننده تغییر (که قبلاً در این فصل ارائه شد) را انجام می‌دهد و انواع باورهای مسدودکننده تغییر را کشف می‌کند، و در میابد ترس و باور بی لیاقتی و بی ارزشی بر او غالب هستند. سپس او خلاصه‌ای از سه باور اصلی مسدودکننده تغییر را پر می‌کند، که می‌توانید در کاربرگ 3-4 ببینید.


_________________________________________________________ فهرست فصل سوم این کتاب

--------------

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد