بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

فصل 5 - گره گشایی از تفکر پیچ خورده- تحریفگر شناختی

در این فصل 

  • کشف انحرافات در تفکر خود

  • بی دلیل قضاوت درباره خود

  • مقصر قلمداد کردن خود 

در این فصل، بیایید به تعقیب و گریز ادامه دهیم و به اصل مطلب برسیم تا به شما کمک رسد. ما به شما یاری می دهیم که اصول شناخت درمانی را به کار ببرید، که این اصول بر این فرض استوار است که نحوه تفسیر یا تفکر شما در مورد رویدادها تا حد زیادی احساس شما را تعیین می کند. نکته مهم در مورد شناخت درمانی این است که تغییر روش فکر کردن، احساس شما را تغییر می دهد.


به استثنای عده ای، همه انسان ها دارای تفکری تحریف شده هستند. تحریف به این معنی است که تفکر شما به درستی آنچه را که در حال وقوع است منعکس، پیش‌بینی یا توصیف نمی‌کند. آیا تا به حال در شب صدایی شنیده اید که شما را از خواب بیدار کرده و شما را بترساند؟ شاید آن شب ذهن شما مملو از افکار ترس از کسی بوده که وارد خانه شما شده باشد. راستش به ندرت چنین افکاری دقیق هستند. در اغلب موارد، علت آن سر و صدا ناشی از باد و یا شکستن تخته ها است. اما وقتی صدای دست انداز در جاده را در شب می شنوید، ترس شما بسیار واقعی است. افکار شما اگرچه قابل درک هستند، اما تحریف شده می باشند.


تفکر تحریف شده می تواند بیش از حد مثبت و همچنین منفی باشد. به عنوان مثال، ما سگی داریم که فکر می‌کنیم واقعاً زیباست، اما بیشتر دوستان و همسایگان ما فکر می‌کنند که او سگی با ظاهر عجیب و غریب است. بدون شک تصور ما کمی ناقص است. این قابل درک است زیرا ما سگ خود را دوست داریم، اما با این وجود تحریف شده است.


تفکر تحریف شده زمانی مشکل ساز است که منجر به افسردگی و اضطراب شود. ما این نوع تحریف ها را در اینجا تحریفگر شناختی می نامیم (شما میتوانید اسکرامبلر، درهم ساز، خطا گر،  معکوس گر یا سوگیرگر شناختی بنامید). سه نوع تحریفگر شناختی عبارتند از:

  • تحریفگر شناختی اطلاعاتی 

  • تحریفگر شناختی خود قضاوتی

  • تحریفگر شناختی خود سرزنشی 

بخاطر بسپار!

اگرچه در این فصل بین انواع مختلف تحریفگرهای واقعیت تمایز قائل می‌شویم، اما در واقعیت، تحریفگرها اغلب با یکدیگر همپوشانی می کنند یا به شکل گروهی وجود دارند. به بیان دیگر، یک فکر می‌تواند شامل چندین تحریفگر شناختی اطلاعاتی و همچنین  شامل خود قضاوتی و خود سرزنشی باشد. مثال‌های مورد استفاده در این فصل به شما نشان می‌دهند که چگونه تحریفگر با هم ترکیب می‌شوند.


_________________________________________________________ فهرست فصل پنجم این کتاب

--------------

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد