بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

تاثیر استرس بر بدن- برگه پیگیری واکنش های بدن من (کاربرگ 4-3)

آنچه که کامبیز از دنیای روان برداشت کرده (تاثیر استرس بر بدن)

بدن شما هورمون‌هایی مانند آدرنالین و کورتیزول ترشح می‌کند. این هورمون‌ها به شما کمک می‌کنند تا با موقعیت‌های استرس‌زا مقابله کنید. با این حال، اگر استرس مزمن شود، می‌تواند اثرات منفی زیادی بر سلامت شما داشته باشد.  

  • مغز- رویدادهای تنش‌زای اجتماعی، کورتیزول بر روی سلول‌های عصبی (نورون‌ها) تأثیر گذاشته و به دنبال آن اندازه‌ی هیپوکامپ کوچک می‌شود.

  • فشار خون- استرس به‌ تنهایی سبب فشار خون مزمن نمی‌شود؛ اما واکنش‌های ناسالم به استرس می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا، حملات قلبی و سکته‌های مغزی را افزایش دهند. برخی از رفتارها با فشار خون بالاتر ارتباط دارند؛ مانند: سیگار کشیدن، زیاده‌روی در نوشیدن الکل،خوردن غذاهای ناسالم.

  • دیابت- اولا استرس احتمال بروز رفتارهای خطرناک، مانند خوردن خوراکی‌های ناسالم و نوشیدن مشروبات الکلی را افزایش می‌دهد. دوماً، به نظر می‌رسد که استرس می‌تواند با ایجاد عدم تعادل هورمونی، سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را نیز به‌طورمستقیم افزایش دهد.

  • معده- تحت تاثیر هورمونها و افزایش اسید معده، احتمال سوزش سر دل (رفلاکس اسید معده) بیشتر میشود. استرس می‌تواند خطر ابتلا به زخم معده را افزایش دهد و باعث فعال شدن زخم‌های موجود شود. همچنین می تواند منجر به اسهال، یبوست تهوع، استفراغ یا درد معده شود. 

  • روده- می‌تواند سبب افزایش احساس درد، نفخ یا ناراحتی در روده‌ها شود. استرس همچنین می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند اسهال و یبوست شود. علاوه‌براین، استرس می‌تواند باعث اسپاسم ماهیچه‌ها در روده شود که می‌تواند دردناک باشد.

  • جنین- استرس در دوران بارداری ممکن است بر رشد نوزاد در رحم و مدت‌زمان بارداری اثر مخرب داشته باشد. احتمال ابتلای نوزادان نارس به اختلالات رشد و یادگیری بیش‌تر است. نوزادان زودرس به‌احتمال‌زیاد در بزرگسالی به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و دیابت مبتلا خواهند شد.

  • قلب- می‌تواند به مشکلات طولانی‌مدت قلب و عروق بینجامد. در حقیقت استرس با افزایش دادن مداوم ضربان قلب و افزایش سطح هورمون‌های مضر مانند کورتیزول می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا، حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی را افزایش دهد. علاوه براین ممکن است به التهاب در سیستم گردش خون، خصوصاً در عروق کرونر قلب منتهی شود. همچنین به نظر می‌رسد نحوه‌ی واکنش فرد به استرس می‌تواند بر سطح کلسترول تأثیر بگذارد.

  • زنان- بدن شما در شرایط استرس کورتیزول تولید می‌کند. کورتیزول ممکن است منجر به تأخیر، کم شدن طول دوره یا حتی قطع شدن قاعدگی برای یک یا چند دوره شود. علاوه‌براین، استرس می‌تواند علائم سندرم پیش از قاعدگی را تشدید کند. این موضوع ممکن است منجر به خون‌ریزی شدید قاعدگی، حملات اضطرابی و دوره‌های افسردگی شود.

  • پوست- استرس منجر به تشدید آکنه‌های پوستی می‌شود. هورمون‌های استرس منجر به فعالیت بیشتر غدد چربی پوست می‌شوند؛ ترشح بیشتر چربی، با افزایش آکنه مرتبط است. از‌سوی‌دیگر، استرس منجر به ترشح فاکتورهای التهابی می‌شود که منجر به تشدید آکنه می‌شود.

  • چاقی- یکی از اثرات مخرب استرس بر بدن افراد، افزایش میل به غذا خوردن و ریزه‌خواری است. مصرف غذاهای پرچرب و شیرین می‌تواند به‌مرور سبب افزایش چربی بدن شود. به‌ نظر می‌رسد هورمون کورتیزول و اضافه‌وزن ناشی از آن عمدتاً بر روی چربی‌های ناحیه‌ی شکم و باسن تأثیر بگذارد. متأسفانه این نوع چربی‌ها خطر بیش‌تری برای سلامتی دارند.

  • خواب- استرس می‌تواند باعث شود که هورمون‌هایی مانند آدرنالین و کورتیزول در بدن آزاد شوند. این هورمون‌ها ضربان قلب را افزایش می‌دهند و بدن را در وضعیت تنش نگه می‌دارند. این واکنش به عنوان واکنش جنگ یا گریز شناخته می‌شود. واکنش جنگ یا گریز بدن را برای حمله آماده نگه می‌دارد و اغلب با افزایش ضربان قلب و قند خون همراه است. این شرایط می‌تواند منجر به بی‌خوابی یا کاهش کیفیت خواب شود.


کاربرگ 4-3 برگه پیگیری واکنش های بدن من

واکنش بدن 

بدنم چه حسی داشت؟ 

چه زمانی اتفاق افتاد؟ چیکار می کردم؟

سیستم غدد درون‌ریز- خستگی…




.

وضعیت بدن- حالت هایی که بدن قرار می گیرد مثل سربه زیر بودن… 




.

دستگاه گوارشی- علائم معده… 




.

سیستم عضلانی و اسکلتی- سفتی عضلانی…




.

دستگاه عصبی- سردرد…




.

سیستم تنفسی- افزایش تنفس




.

سیستم قلبی و عروقی، سیستم لنفاوی- افزایش ضربان قلب، فشار در قفسه سینه…




.

سیستم ایمنی بدن- سرماخوردگی پی در پی…




.

سیستم پوششی بدن- زخم پوست…




.

سیستم تولید مثلی، بینایی- عدم میل به نزدیک…




.

سیستم ادراری، گوش، حلق، بینی-  فشار در گلو…




.

سایر موارد: سرگیجه، تعریق، عدم جدیت، سوزن سوزن شدن، احساس حواس پرتی و گمشدگی…




_________________________________________________________ فهرست فصل چهارم این کتاب

--------------

همه مطالب:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد