بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

کاربرگ 7-4 تأثیر عدسی های زندگی یاشا- استحقاق، بزرگ منشی

رویداد:          دخترم 30 دقیقه دیر به خانه برگشت.

شرح لنز زندگی  

اندیشه ها

احساسات

کنترل بیش از حد: من دوست دارم مسئول هر کس و همه چیز باشم.

او چگونه جرأت می کند دیر کند؟ من پدرش هستم او بهتر است به من احترام بگذارد و آنچه را که می گویم انجام دهد.

خشم   


لنز زندگی وفا ترس از رها شدگی است. او نگران است که افرادی که به آنها اهمیت می دهند او را ترک کنند و نیاز به اطمینان مکرر دارد که دیگران او را دوست دارند (به کاربرگ 7-5 مراجعه کنید).


آنچه که سنجر از دنیای روان برداشت کرده (استحقاق، بزرگ منشی)

فرد معتقد است که نسبت به دیگران یک سر و گردن، بالاتر است، حقوق ویژه ای برای خودش قائل است و تعهدی نسبت به رعایت اصول روابط متقابل که راهنمای تعاملات اجتماعی بهنجار هستند، ندارد. اغلب بر این نکته پافشاری میکند که دیگران باید هر آنچه را که او میخواهد برایش فراهم کنند، بدون توجه به این که آیا درخواست او منطقی است، چه چیزی از نظر دیگران معقول است، یا این که چه هزینه ای برای دیگران دارد. چنین افرادی برای این که بتوانند کسب قدرت کنند و یا دیگران را کنترل نمایند، تمرکز افراطی بر برتری جویی دارند. راهکار:

  • گیر افتادن در تله استحقاق شما را از داشتن روابطی مسالمت آمیز و صمیمی محروم می کند و باعث میشود تا کمتر در نزد دیگران محبوب باشید. زیرا زمانی که با دیگران همدلی نداشته باشید و به خواسته های خود فکر کنید دیر یا زود دیگران شما را ترک خواهند کرد. بنابراین برای این که از این تله خارج شوید و روابط اجتماعی و میان فردی خود را اصلاح کنید می توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • بهانه تراشی برای نپذیرفتن محدودیت ها را کنار گذاشته و فهرستی تهییه کنید که این موضوع چه مشکلاتی را برای شما و دیگران ایجاد می کند.

  • تلاش کنید تا با اطرافیان خود همدلی داشته و میزان درک خود را درباره نیازها و خواسته های آنها بالا برید.

  • از دیگران درباره رفتارهایی که در شما وجود داشته و منجر به آزار آنها میشود سوال کرده و سعی در تغییر و تعدیل آنها داشته باشید.

  • سعی کنید مواردی که منجر به شکل گیری طرحواره استحقاق در شما شده است را بررسی کرده و برای درمان آنها از طرحواره درمانگر کمک بگیرید.

  • اگر دچار طرحواره استحقاق وابسته می باشید، کارهای خود را بر اساس میزان سختی درجه بندی کرده و از آسان به سخت انجام دهید و در این راه از دیگران کمک نگرفته تا میزان کفایت خود را به خودتان ثابت کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد