بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

کاربرگ 11-6 بازاندیشی در افکار مختل کننده لذت- باورهای غیرمنطقی

آنچه که سحر از دنیای روان برداشت کرده (باورهای غیرمنطقی) 

اغلب اوقات دلیل اصلی فکرهای غیر منطقی اضطراب است. بسیاری از افراد، فکرهای ناخواسته‌ای را تجربه می‌کنند.  اگر انتخاب شما این باشد که فکرهای غیر منطقی را باور کنید، همین مساله، اضطراب و نگرانی بیشتری را در پی خواهد داشت. به احتمال زیاد، پس از فکر غیر منطقی اول، فکرهای غیرمنطقی دیگری هم به دنبال آن‌ها خواهید داشت. در صورتی که واکنش خود به فکرهایتان را مدیریت نکنید، این چرخه می‌تواند بی پایان باشد.باورهای غیرمنطقی: 

  • نگرانی زیاد توأم با اضطراب- این باور که احتمال وقوع حادثه بد یا خطرناکی وجود دارد و باید در مورد آن به شدت دلواپس و نگران بود.

  •  اجتناب از مشکل- این باور که اجتناب از مشکلات و شانه خالی کردن از مسئولیت‌ها خیلی آسان‌تر از مواجهه با آن‌ها است.

  •  وابستگی- این باور که با پناه بردن به حالت سستی و رکود، لختی و ایستایی، بی‌حرکتی یا متعهد نبودن، می‌توان خوش گذراند.

  • درماندگی برای تغییر- این باور که وضع فعلی ما محصول تاریخچه و گذشته‌ی ماست و کمتر می‌توان بر اثرات آن غلبه نمود.

  • کمال‌گرایی- این باور که مردم و اوضاع و احوال و شرایط باید بهتر از آن باشند که اکنون هستند و اگر نتوان راه حل مناسبی برای واقعیت‌های مشکل‌آفرین پیدا نمود، زندگی بسیار وحشتناک خواهد بود.

  • پیش‌بینی کردن- مشکلی که در رابطه با پیش‌بینی وجود دارد، این است که فقط اضطراب شما را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود احساس ترس بیشتری داشته باشید. با افزایش احساس وحشت، الگوی فکری شما، بیشتر از کنترل خارج می‌شود.

  • شکست دادن خود- همچنان که بیشتر مضطرب می‌شوید، احتمال اینکه فکرهای خود شکست گرایانه زیادی شما را در بر بگیرند، بیشتر می‌شود. در این حالت ممکن است خودتان را برای ترسیدن سرزنش کنید و باور داشته باشید که نوعی نقص از سمت شما وجود دارد. ممکن است به خود بگویید که تاسف‌بار یا ضعیف هستید.

  • ذهن‌خوانی- اغلب، زمانی که باور می‌کنیم که توسط دیگران در حال قضاوت شدن هستیم، اضطراب ما بیشتر می‌شود. یک مدل رایج دیگر از فکرهای غیر منطقی، زمانی به سراغمان می‌آید که به صورت مداوم، احساس کنیم که دیگران در حال رد کردن ما هستند. در این شرایط، فرد به احتمال زیاد، احساساتی مانند گناه و نگرانی را تجربه می‌کند.

  • توقع تایید دیگران- این باور که باید از همه افراد مهم در زندگی خود عشق و تأیید دریافت کنیم.

  • انتظارات بیش از حد از خود- این باور که باید ثابت کنیم کاملاً باکفایت، بسنده و در حال پیشرفت هستیم.

  • آمادگی برای سرزنش- این باور که وقتی مردم به شیوه‌ای نفرت‌انگیز و ناعادلانه رفتار می‌کنند، باید آنان را مورد سرزنش و لعن قرار دهیم و از آنان به عنوان افرادی بد، فاسد و نابکار نام ببریم.

  • واکنش عاجزانه به ناکامی- این باور که اگر امور مطابق میل نباشد، بسیار بد و ناخوشایند و حتی وحشتناک خواهد بود.

  • بی‌مسئولیتی عاطفی- این باور که پریشانی هیجانی در نتیجه فشارهای بیرونی به وجود می‌آید و ما توانایی اندکی برای کنترل یا تغییر احساسات خود داریم.

کاربرگ 11-6 بازاندیشی در افکار مختل کننده لذت- باورهای غیرمنطقی

فکر مختل کننده لذت

فکر تقویت کننده لذت

من لایق شادی یا لذت نیستم.



.

من به اندازه کافی کار نمی کنم، بنابراین مطمئناً وقتی برای لذت ندارم.



.

من به اندازه کافی خوب نیستم.



.

من سزاوار تنبیه هستم نه لذت.



.

همه رو ناامید کردم چگونه می توانم خوش گذرانی را توجیه کنم؟



.




.




.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد