بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

چگونه از افکار و رفتارهای خود خرابکارانه خودداری کنیم؟ (مطلب ارسالی)

خود خرابکاری به هر رفتاری اطلاق می شود که ما را از رسیدن به پتانسیل کامل خود باز می دارد. ممکن است درگیر رفتارهایی باشیم که پیامدهای روحی، عاطفی یا جسمی دارد و ما را از دستیابی به اهدافمان باز می دارد. ما به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه درگیر رفتارهای خود خرابکارانه هستیم و آنها اغلب احساس می کنند که خارج از کنترل ما هستند. رفتارهای مخرب بخش بسیار طبیعی انسان بودن است. ما خواهان راحتی و ثبات هستیم و از درد و عدم اطمینان می ترسیم. طبیعی است که وقتی می خواهیم خود را از منطقه آسایش خود خارج کنیم، با مقاومت روبرو می شویم.  

 

شما قدرت بیشتری نسبت به آنچه فکر می کنید برای ایجاد تغییرات مثبت و غلبه بر الگوهای رفتاری مخرب دارید. هر عادت منفی را می توان با کمی آگاهی و تلاش درست جایگزین کرد.

دلایل خود خرابکاری: 

ترس از شکست: ما اهدافی را تعیین می کنیم، اما وقتی نوبت به انجام کار برای رسیدن به آنها می رسد، ناخودآگاه از انجام کارهای ضروری اجتناب می کنیم، زیرا می ترسیم با شکست احتمالی مواجه شویم. 

ارزش ها و رفتارها همسو نیستند: ممکن است به دنبال چیزی باشیم که ارزش ها و جاه طلبی های واقعی ما را به طور کامل نشان ندهد. ما ممکن است تحت تأثیر فشارهای اجتماعی یا خانوادگی برانگیخته شویم و در واقع آنچه را که به دنبالش هستیم نمی خواهیم.

رابطه ضعیف با خودتان: ممکن است ما فاقد ارزش خود باشیم و در سطح ناخودآگاه معتقد باشیم که لایق رسیدن به آنچه می خواهیم نیستیم یا حتی خودمان با خودمان خوب رفتار نمی کنیم. 

رفتار بد عادتی: ممکن است بدانیم چه چیزی برایمان مهم است و می خواهیم کجا باشیم، اما در حلقه های رفتاری گیر کرده ایم که به ما کمک نمی کند به آنجا برسیم. انتخاب های ما هنوز به جای نیازهای بلندمدت در خدمت لذت های فوری هستند. 

نحوه تشخیص خود خرابکاری

با هر الگوی خود خرابکاری، محرکی در محیط شما وجود دارد که رفتار مخرب را به همراه دارد، عمل خاص خود خرابکاری، هزینه، هم کوتاه مدت و هم بلند مدت و یک علت اصلی. برای غلبه بر این الگوها باید با هر یک از این نکات آشنا شویم:

الگوی رفتار خود تخریبی را شناسایی کنید.

دقیقا چه رفتارهایی مرا از دستیابی به اهدافم باز می دارد؟ 

به محیط های خاص یا محرک هایی که باعث این رفتار می شوند نگاه کنید.

چه شرایطی مرا به این رفتار سوق می دهد؟

پیامدهای رفتار مخرب خود را فهرست کنید.

قیمت این رفتار چقدر است؟

به آینده نگاه کنید و تصور کنید اگر به خود خرابکاری ادامه دهید چه شکلی خواهد بود.

اگر این رفتار را ترک نکنم یک سال و پنج سال دیگر کجا خواهم بود؟

به علت اصلی این رفتار بپردازید.

در آن لحظه به خودم چه می گویم که باعث می شود این گونه رفتار کنم؟

 چگونه از افکار و رفتارهای خود خرابکارانه خودداری کنیم؟ 

هنگامی که بتوانید الگوهای دقیق، محرک ها و پیامدهای آن را تشخیص دهید، می توانید اقداماتی را انجام دهید که به شما کمک می کند بر آن ها غلبه کنید و از رفتارهای خودخراب کننده فراتر بروید:

 1. خودآگاهی 

خودآگاهی را در زندگی روزمره خود تمرین کنید . این به معنای تمرین مشاهده افکار، احساسات، گفتار و اعمال خود بدون قضاوت یا مقاومت است. شما به سادگی می خواهید به جای گم شدن در رفتار خود، نوری را به رفتار خود بتابانید. وقتی خودمان را از جایی دور نگاه می کنیم، خود را از الگوهای رفتاری خودکار حذف می کنیم و به خود فرصت می دهیم تا انتخاب کنیم که چگونه می خواهیم پاسخ دهیم. 

 2. یادداشت کنید 

هنگام تلاش برای غلبه بر یک الگوی رفتاری مخرب، مستند کردن آن مفید است. از یک ژورنال استفاده کنید تا زمان هایی که خود خرابکاری کرده اید، شرایطی که منجر به این رفتار می شود و احساسی که داشته اید را یادداشت کنید. در نهایت، ممکن است بتوانید الگوها را شناسایی کنید و دید واضحی از آنچه باید تغییر کند داشته باشید. همچنین مهم است که به موفقیت های خود توجه داشته باشید، چه چیزی به انتخاب های بهتر شما کمک کرده است و چه پاداشی از انجام ندادن رفتارهای مخرب حاصل شده است. 

 3. تمرین ذهن آگاهی 

تمرکز حواس تکنیکی است که توانایی شما را برای تماشای افکارتان و انتخاب افکاری که باید درگیر آن شوید، بهبود می بخشد. این احتمال وجود دارد که رفتارهای خودخراب کننده شما با مارپیچ افکار منفی ایجاد شود. با تمرین ذهن آگاهی، می توانید خود را آموزش دهید که این افکار را بشناسید و قبل از اینکه شما را وادار به انتخاب هایی کنند که به درد شما نمی خورد، آنها را متوقف کنید. 

 4. برنامه ریزی کنید

یک برنامه ساده برای غلبه بر رفتارهای خرابکارانه خود در نظر بگیرید. یک هدف کوچک و دست یافتنی تعیین کنید که جایگزین این الگوها و ایجاد عادات بهتر شود. بلوک هایی را که باید در جای خود قرار دهید، مراحلی که باید بردارید و زمان لازم برای غلبه بر الگوها را درک کنید. برای خود راهی روشن برای خروج از این عادات بدهید و برای جایگزینی آنها با رفتارهای توانمندساز تلاش کنید. 

 5. شرکای پاسخگویی 

از درخواست کمک از دیگران نترسید. به احتمال زیاد شخصی که می شناسید نیز در تلاش است تا بر یک عادت مخرب غلبه کند و شما می توانید به عنوان شرکای مسئولیت پذیری با یکدیگر همکاری کنید. همچنین می توانید با یک مربی حرفه ای کار کنید که می تواند تکنیک هایی را برای غلبه بر رفتار ضعیف ارائه دهد و منبعی از انگیزه برای حفظ شما در مسیر باشد. 

 6. شفقت به خود 

به یاد داشته باشید که نسبت به خودتان دلسوز باشید و انرژی خود را با انتقاد از خود هدر ندهید. احتمالاً هر از گاهی به روش های قدیمی خود باز می گردید. این بخشی طبیعی از فرآیند غلبه بر الگوهای رفتاری بد است. با شفقت به خود، می توانید به سرعت انتخاب های خود را بپذیرید و به جلو حرکت کنید. هر چه بیشتر از خود انتقاد کنید، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا به مسیر خود بازگردید. 

 چگونه آسیب های خود خرابکاری را ترمیم کنیم

احتمالا چهار زمینه از زندگی شما تحت تأثیر رفتارهای خود خرابکارانه قرار گرفته است: وضعیت درونی شما، سلامت جسمانی، روابط و کار شما. لازم نیست همه آنها را یکجا تعمیر کنید. روی ایجاد عادات جدیدی تمرکز کنید که به شما کمک می کند بر الگوهای خود خرابکاری غلبه کنید و این زمینه ها به مرور زمان بهبود می یابند. به سادگی به خاطر داشته باشید که چه چیزی باید تعمیر شود و چه کاری می توانید برای بهبود وضعیت انجام دهید. 

حالت درونی: خودبخشی، بهبود عزت نفس، مراقبه، خودآگاهی.

سلامت جسمانی: خواب کافی، رژیم غذایی مغذی، ورزش منظم، هیدراتاسیون. 

روابط: ارتباط صادقانه، عذرخواهی، تصدیق رفتارها، ابراز قدردانی. 

زندگی حرفه ای: هدف گذاری، استراحت، هدف گذاری برای ترفیع، در نظر گرفتن تغییر شغل. 

غلبه بر خود خرابکاری مستلزم شفقت و صبر است. شما باید در مورد اینکه چه چیزی، چگونه و چرا به خود اجازه می دهید در الگوهای مخرب شرکت کنید، بگردید. هنگامی که نسبت به رفتارهای خود آگاهی و بینش پیدا کردید، می توانید شروع به کار برای نجات خود از تباهی کنید. یکی از مؤثرترین راه ها برای بهبود رفتار و دستیابی به اهدافتان، همکاری با یک کوچ است. یک کوچ حرفه ای می تواند به شما کمک کند رفتارهای خود خراب کننده را شناسایی کنید، توصیه های شخصی سازی شده ارائه دهد و به شما کمک کند تا در برابر خودتان پاسخگو باشید. مهم نیست این رفتار چقدر قدرتمند به نظر می رسد، همیشه می توانید از آن خارج شوید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد