بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

گریه کردن و اختلالات روانی (مطلب ارسالی)

در این مطلب چند ترفند برای کنترل فوری اشک و جلوگیری از گریه قرار می دهیم با شکرانه در ادامه همراه باشید. از انواع اشک  که  هر کدام می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

 

انواع اشک

اشک چشم یا اشک پایه

برای مرطوب نگه داشتن چشم ترشح می شود و هر انسانی روزانه حدود ۱۴۸ تا ۲۹۶ میلی لیتر اشک چشم تولید می کند.

اشک واکنشی

برای محافظت چشم در برابر یک محرک این نوع از اشک تولید می شود. اگر خاک جسم خارجی و یا دود و هر چی که باعث سوزش چشم شود اعصاب قرنیه پیامی به مغز می فرستد و اشک سرایز می شود.

اشک احساسی

اشک احساسی یا همان گریه زمانی ایجاد می شود که احساسات فرد درگیر شده باشد در این زمان مغز پیشین آن احساس را ثبت می کند و هورمونی ترشح می شود که به دنبال آن اشک احساسی تولید می شود.

اشک از چه چیزی ساخته می شود؟

اشک عموما از پروتئین، آب، لیزاب و روغن تشکیل شده است، هرچند محتویات اشک بر اساس نوع آن تغییر می‌کند؛ برای مثال، اشک معمولی چشم از ۹۸ درصد آب تشکیل می‌شود، درحالی‌که اشک احساسی شامل چندین نوع مواد شیمیایی مختلف، پروتئین و هورمون‌ها است.

اندازه ی طبیعی گریه کردن چقدر است؟

گریه کردن یک واکنش خوب برای تخلیه ی روانی است. و قانون و معیاری برای اندازه ی آن وجود ندارد ایم که این موضوع را مشکل اساسی بدانیم یا نه به احساس فرد میزان مختل شدن فعالیت روزمره اش برمی گردد در صورت تکرار مداوم این موضوع در اسرع وقت به یک متخصص مشاوره شوید.

گریه امری طبیعی است و بسیاریتز تایم ها دلایل گریه‌کردن هم غیرطبیعی نیستند. برخی دلایل متداول که افراد را به گریه می‌اندازد عبارت‌اند از:

دلتنگی

استیصال

ترس

شنیدن خبر ناگوار

هم‌دردی

خاطرات تلخ

خشم

شوکه ‌شدن

متأثر‌ شدن

ازدست ‌رفتن یک رابطه

شادی

گریه در زمان هایی می تواند کمک کننده باشد و به فرد احساس بهتری ببخشد بنابراین نباید اشک خود را مخفی و احساستتان را سرکوب کنید. یا احساس عذاب وجدان داشته باشید.

گریه کردن و اختلالات روانی

گریه کردن بخشی طبیعی در زندگی همه ماست اما گریه ی بیش از اندازه می تواند نشانه ای از اختلالات شدید خلقی یا اختلالات شخصیت باشد که برای کنترل آن ها معمولا به کمک مشاور نیاز است. برخی از اختلالات شایع عبارت است از:

اختلالات اضطراب

افسردگی

بی ثباتی عاطفی (احساس شدید عصبانیت، خنده، گریه ناگهانی)

راهکار ها و روش های روانی کنترل گریه

ترک کردن موقعیت و فاصله گرفتن از آن

موقعیتی که باعث شده است شما گریه تان بگیرد هم می تواند یک مکانی باشد و هم می تواند درون ذهنتان باشد. اگر درون ذهنتان بود سعی کنید از بیرون به افکارتان کنید و دلایلی که شما را به گریه انداخته است را بررسی کنید.

اگر شخص دیگر باعث گریه شما شده است شاید حرف یا رفتار او مسبب گریتان نیست بلکه تفسیر شما از آن حرف یا رفتار باعث شده است اشکتان در بیاید. در چنین موقعیت هایی سعی کنید از عامل ناراحتی خودتان را جدا کنید و از آن فاصله بگیرید. همچنین اگر در موقعیت مکانی هستید که باعث می شود احساس های شما تشدید شود و مستاصل تر بشوید پس بهتر است موقعیت را ترک کنید تا کمی آرام تر شوید.

از کلمات کمک بگرید

اگر بتوانید یک گفتگوی درونی خوب با خودتان داشته باشید، مانع بروز بسیاری از عصبانیت ها و احساسات منفی می شود که جرقه ی گریه را می زند. اگر ابراز احساسات را یاد بگیریم و بیاموزیم احساساتمان را شفاف بیان کنیم آرامش خود را حفظ کنیم  و از کلمات بهره بگریم به این طریق کنترل گریه برایمان ممکن می شود.

حواس خود را با گرفتن اشیا در دستتان پرت کنید.

می توانید از اشیای کنارتان مانند گوشی کمک بگیرید و اشکتان را کنترل کنید. از دیگر کارهایی  که برای جلوگیری از سرازیر شذن اشک می توان به آن اشاره کرد :

روی کاغذ خط خطی کنید.

یا یک توپ فشاری یا اسلایم سرتان را گرم کنید.

یا یک شعی قابل لمس را در دست بگیرید و به آن توجه کنید.

پرت کردن حواس هم ترفندی پرطرفدار است و می توانید از یک مشاور تکنیک های مختلف آن را یاد بگرید.  چند فعالتیتی که می توان به آن اشاره کرد

نگاه کردن به عکس و فیلم های داخل گوشی

گوش کردن اهنگ شاد

اغاز گفتگو با یک دوست و ..

به موضوعی مثبت و یا خنده دار فکر کنید.

افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید یا به موضوعی مسخره و خنده دار فکر کنید. توجه به جنبه های خوب و شادتر در موقعیت های استرس آور می تواند از روند گریه جلوگیری کند.

روش های فیزیکی برای کنترل گریه

تنفس عمیق

نفس عمیق بکشید و روی نفس کشیدنتان تمرکز کنید تا کنترل گریه را به دست خود بگرید. طبق تحقیقات به عمل آمده  تمرکز بر روی عمل دم و بازدم و تنفس عمیق و کند اثری مستقیم برفعالیت مغز دارد.

پلک زدن و چرخاندن چشم ها

تند تند پلک زدن و چرخش چشم ها به جلوگیری از سرازیر شدن اشک ها کمک می کند.

کنترل گریه با فشردن پوست و نیشگون گرفتن

دانشمندانی که درزمینه گریه تحقیق می‌کنند معتقدند، ازآنجاکه گریه عموما واکنشی منفعل و برخاسته از استیصال است، می‌توان با انجام‌دادن کاری که استیصال را کاهش می‌دهد گریه را کنترل کرد. با فشردن ماهیچه‌ و درگیرشدن در یک کار فرد کنترل بیشتری را احساس می‌کند.

فشردن بینی

فشردن بینی در نزدیکی غدد اشکی یکی از عواملی است که به جلوگیری از گریه کمک می کند. البته درد فشردن بینی هم می تواند حواس شما را از موضوع پرت کند تا دلیل گریه را فراموش کنید.

فروخوردن بغض!

گریه بر سیستم عصبی بدن تاثیر می گذارد به عنوان مثال ماهیچه های انتهابی گلو را باز می کند. به دنبال آن احساس می کنیم انگار توده ای در گلو داریم که به آن بغض می گوییم. نوشیدن کمی آب، خمیازه کشیدن، قورت دادن آب دهان می تواند بغض را برطرف کند.

عقب بردن سر برای کنترل گریه

یکی دیگر از عوامل کنترل گریه بردن سر به سمت عقب خم کنید. اشک ها در زیر چشم جمع می شوند و چند ثانیه از سرازیر شدنشان جلوگیری می شود و شما وقت دارید حواستان را پرت کنید تا جریان اشک را متوقف کنید.

ورزش کردن

ورزش سب می شود هورمون های شادی مانند اندروفین بیشتر در بدن ترشح شود و حواستان از موضوع های ناراحت کننده پرت شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد