بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

کاربرگ 10-4 بازتاب های من- عزت نفس، اعتماد به نفس

آنچه که یالکیم از دنیای روان برداشت کرده (عزت نفس، اعتماد به نفس)

عزت نفس- اعتماد به نفس یعنی باور ما بر توانایی هایی خودمان. اما عزت نفس یعنی احساس و تصور کلی ما در رابطه با خودمان. عزت نفس یعنی من خودم رو ارزشمند بدانیم بدون این که لازم باشه کار خاصی انجام بدم یا ویژگی خاصی داشته باشم. عزت نفس نشان از ارزیابی یا برآورد فرد از ارزش‌های خود دارد. عزت نفس می‌تواند تأثیر بزرگی بر روی خوشبختی، انگیزه، عملکرد و روابط یک فرد داشته باشد. عزت نفس معمولاً بر اساس تجربیات زندگی، باورها، احساسات و انتظارات شکل می‌گیرد.  

اعتماد به نفس- توانایی من در یک زمنیه خاص و باور به آن توانایی. اگر می‌خواهید در زمینه ی خاصی اعتماد به نفس خوبی داشته باشید  اول باید در آن زمینه به مهارت بالایی برسید که شرط اون تمرین و تکرار است و بعد کسب مهارت، این باور را درون خودتان تقویت کنید که از پس آن کار برمی آیید. راهکارها:

  • اشتباه را بپذیرید– می‌توانم به شما اطمینان دهم که حتی بهترین‌ها نیز اشتباه می‌کنند. مهم‌ترین چیز درمورد اشتباهات این است که سهمتان را از آن اشتباهات بپذیرید، از آنها درس بگیرید و به جلو حرکت کنید.

  • یادگیری از انتقادها‌- اگر انتقادهای سازنده را بپذیرید و از آنها برای پیشرفت در کارتان استفاده کنید، راه‌هایی را برای توسعه مجموعه مهارت‌های خود پیدا می‌کنید و می‌توانید در این فرایند، اعتماد به نفس خود را در محیط کار افزایش دهید.

  • نگرش مثبت- به‌طور معمول، زمانی که از کمبود اعتماد به نفس در محیط کار رنج می‌برید، نسبت به خود نگرشی منفی دارید و تصور می‌کنید که پیش از اینکه شروع به صحبت کنید، افراد شما و رفتارهایتان را قضاوت می‌کنند. یکی از راه‌های خوبی که برای تغییر این فرایند فکری مخرب وجود دارد، تقویت نگرش مثبت در محیط کار است. 

  • برکناری زبان منفی- برخی اوقات، زبان ما را محدود می‌کند. اگر تمام روز در حال قدم‌ زدن باشید و بگویید «نمی‌توانم»، متوجه می‌شوید که ذهنتان را به روی تمام راه‌حل‌ها بسته‌اید؛ در عوض، از خود بپرسید «چگونه می‌توانم؟»

  • عدم مقایسه خود با دیگران- مقایسه خود با دیگران فقط احساس افسردگی در ذهن افراد ایجاد می‌کند. شاید همکارتان در برنامه‌نویسی بهتر عمل کند، با این حال، شما شایستگی‌هایی دارید که همکارتان از آنها بی‌بهره است. 

  • تمرکز بر موفقیت‌ها- موفقیت‌های خود را ثبت کنی. برای مثال، می‌توانید تمامی بازخوردهای خوب خود را از مشتریان، در ایمیلتان ذخیره کنید تا این ایمیل‌ها موفقیت‌هایتان را به شما یادآوری کنند و برای پیشرفت و تکمیل وظایفتان انگیزه‌بخش باشند.

  • لبخند- لبخند می‌تواند به دیگران نشان دهد که بسیار خون‌سرد هستید و می‌تواند احساس استرس شما را کاهش دهد؛ در مجموع، یک لبخند ساده می‌تواند شادی و آرامش بیشتری را برایتان به‌همراه آورد.

  • خوش گذراندن- جدی گرفتن بیش‌ازحد تأثیری منفی بر عزت‌ نفس شما دارد. به ‌طور حتم، می‌خواهید کار خوبی را انجام دهید، اما باید در حین انجام آن لذت ببرید. بیاموزید که به عقب‌نشینی‌ها و اشتباهات خود بخندید و با شوخ‌طبعی از خودتان انتقاد کنید. 

  • آراستگی- آراسته باشید، از بهداشت شخصی خود مراقبت کنید و لباس مناسبی بپوشید. بدین ‌گونه از دیدن خود در آینه احساس خوشحالی می‌کنید. اگر از نگاه‌کردن به خود لذت ببرید، انواع افکار خودآگاه منفی از شما دور می‌شود. 

  • صاف نشستن- صاف‌نشستن می‌تواند اعتماد افراد را به افکارشان افزایش دهد. آیا تا‌به‌حال مشاهده کرده‌اید که افرادی که فرم بدنی خوبی دارند، آراسته‌تر به‌‌ نظر می‌رسند؟ اگر شما هم خوب بنشینید، دیگران نیز ممکن‌ است چنین فکری درمورد شما داشته باشند.

  • ورزش- انجام تمرینات می‌توانید دوستان جدیدی پیدا کنید و روحیه‌ خود را تقویت کنید. ورزش و تمرینات بدنی، دویدن آهسته یا در باغ کار‌کردن اندورفین آزاد می‌کند.

  • رژیم غذایی- رژیم غذایی سالم و متعادل بدن ما را متناسب نگه می‌دارد، احتمال ابتلا به بیشتر بیماری‌ها را از بین می‌برد، احساس خوبی را به ما القا می‌کند و ما را برای چالش‌ها آماده می‌کند. 

  • کمک از دیگران- آیا شخص نزدیکی در اطرافتان وجود دارد که می‌تواند اعتماد‌به‌نفستان را افزایش دهد؟ این افراد را پیدا کنید و نزدیک خود نگه دارید. زیرا این اشخاص می‌توانند به شما در بازپس‌گیری اعتماد به نفس ازدست‌رفته‌تان در محیط کار کمک کنند.

  • آمادگی کامل- بسیاری از اوقات، به‌دلیل آمادگی‌نداشتن، قادر نیستیم کارها را به بهترین شکل انجام دهیم. این موضوع می‌تواند تلاش‌های آینده ما را نیز از بین ببرد. می‌توانیم با آماده‌شدن برای این مناسبت، حتی اگر موضوع پیش‌پا‌افتاده‌ای باشد، همه تلاش خود را برای آن بکنیم. به‌تدریج گامی به جلو برخواهیم داشت و به‌مرور زمان باعث بالا رفتن اعتماد به نفس می‌شود.

  • وانمود به‌ دست آوردن اعتمادبه‌نفس- هنگامی که کار جدیدی را شروع می‌کنید، از همان ابتدا نمی‌توانید بدانید که باید چه کاری را انجام دهید، اما اگر ذهنیت مثبتی داشته‌باشید و با اعتماد به‌ نفس عمل کنید، پیشرفت خواهید کرد. نه ‌تنها افراد دیگر به توانایی‌های شما اعتماد خواهند کرد، بلکه خودتان نیز درک خواهید کرد که فردی توانمند هستید و مهارت‌های بسیاری دارید.

  • قدم با رؤیاهایتان- رؤیاها را گرامی داریم و طبق آنها زندگی می‌کنیم و آنها به زندگی ما معنای خوبی می‌بخشند اما در جریان نیستیم که برای رسیدن به رویاها اهمیت اعتماد به نفس چیست. وقتی احساس خوبی به خود دارید، به خود اطمینان دارید.

  • توقف افکار منفی و نگران‌کننده- افکار منفی به‌شدت برای رشد و سلامت فرد مضر هستند. پرهیز از افکار منفی و پرورش افکار مثبت، به‌صورت روزمره، می‌تواند شما را در رسیدن به تقویت اعتماد به نفس یاری دهد.

  • لذت از لحظه‌- درباره خاطرات بد یا اتفاق ناخوشایندی که برایتان اتفاق افتاده است فکر نکنید، زیرا افکار منفی را ایجاد می‌کند و به‌شدت به اعتمادبه‌نفس شما آسیب می‌زند. در لحظه زندگی کنید، آن را گرامی بدارید، بکوشید تا بهترین تلاشتان را بکنید و از آن لذت ببرید.

  • زندگی کوتاه و ارزشمند- از شانس‌های خود به بهترین نحو استفاده کنید. همیشه با خودباوری رفتار کنید و باور داشته باشید که می‌توانید موفق شوید، حتی اگر احتمال آن بسیار کم باشد.

  • باور بخود- اگر خود را باور نکنید، نمی‌توانید از دیگران انتظار داشته باشید که باورتان کنند. اجازه ندهید که نظرات و انتقادات منفی، نگاه شما را نسبت به خودتان تغییر دهد.

  • مواجه با ترس‌- حتی اگر از دستپاچه شدن و خراب کردن می‌ترسید، باز هم سعی خود را بکنید. کمی شک کردن به خود می‌تواند به پیشرفت عملکردتان منجر شود. به خودتان بگویید این فقط یک تجربه است و بعد، فقط شاهد اتفاقاتی باشید که رخ می‌دهند و از آنها درس بگیرید. هر بار که حرکتی رو به جلو داشته‌باشید، به بالا بردن اعتماد به نفس خود کمک می‌کنید. 

  • جسارت- اگر نکته‌ای برای بیان‌‌کردن در جلسات دارید، دستتان را بالا ببرید و آن را با صدایی رسا و با افتخار بیان کنید. هرچه این کار را بیشتر تمرین کنید، انجام آن ساده‌تر می‌شود و جز راه های افزایش اعتماد به نفس شماست.

  • خروج از منطقه امن- ممکن است یک پروژه بزرگ روی میز کار رئیستان قرار گیرد و هیچ‌کس برای انجام آن اعلام آمادگی نکند! این موضوع فرصت‌ فوق‌العاده‌ای برای خارج شدن از محدوده امن خواهد بود؛ مسئولیت کار را بر عهده بگیرید و به خودتان نشان دهید که اگر بخواهید، توانایی لازم را برای انجام کارهای دشوار خواهید داشت.

  • اجتناب از گفت‌وگوهای منفی- با خود مهربانانه و دلگرم‌کننده صحبت کنید. خود را به خاطر اشتباه‌های گذشته شماتت نکنید. داشتن ذهنیتی مثبت به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر یاد بگیرید و 

  • افزودن دانش- برای بالا بردن دانش خود مطالعه کنید. دانستن چگونگی و چرایی عملکردها و فرایندهای خاص، اعتماد ‌به ‌نفس و توانایی شما را در انجام آن‌ها افزایش می‌دهد.

  • کسب هارت‌های جدید- در سمینارهایی شرکت کنید که به شما کمک می‌کنند تا مهارت‌های خود را تقویت کنید. مهارت‌های مفیدی مانند مدیریت زمان، ارتباط موثر با مشتریان و کارایی را در خود تقویت کنید و چیز‌های جدیدی را بیاموزید که به شما کمک می‌کنند.

  • شناخت نقاط قوت- کاری را که پیش از این به ‌خوبی انجام داده‌اید، بپذیرید و سعی کنید نقاط قوت خود را افزایش دهید. به جای خوب انجام دادن کارها، آن‌ها را عالی انجام دهید.

  • تمرین و تکرار- هر بار که کاری را به اتمام می‌رسانید، از خود بپرسید که چگونه می‌توانید آن را به شکل بهتری انجام دهید.

  • سؤال- علاوه بر این، بدون درک کامل کار، به سراغ پروژه‌ای نروید. بدون این‌که اعتماد به ‌نفستان کم شود، در مورد آن‌چه مورد نیاز است سؤال کنید.


کاربرگ 10-4 بازتاب های من- عزت نفس، اعتماد به نفس

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد