بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

کاربرگ 18-13 سه ارزش برتر من

آنچه که آرنام از دنیای روان برداشت کرده (ارزش های فردی) 

ارزش‌های فردی هر چیزی هستند که از نظر شما اهمیت دارند. آن‌ها ویژگی‌هایی هستند که شما را به دنبال رویاهایتان سوق می‌دهند و نحوه برخوردتان با تصمیم‌ها را شکل می‌دهند:

  • شناخت بهتر خود- گام اول در تشخیص و تقویت ارزش‌های فردی، ارزیابی شناخت اصول و ویژگی‌های ذاتی خود است. این گام نقش مهمی در درک عمیق‌تر شما از اعتقادات شخصیتی و ارزش‌های خودتان دارد. 
  • به تجربیات خود فکر کنید- به زمان‌هایی فکر کنید که بیشترین احساس رضایت و آرامش را داشتید. ارزش‌هایی که در آن لحظات بیان می‌شد چه بود؟ برای مثال، اگر هنگام کمک به دیگران احساس رضایت می‌کردید، این ارزش ممکن است برای شما مهم باشد.
  • نگاهی به گذشته خود- شما باید تصمیمات گذشته‌تان و رفتارهای خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید تا به شناخت بهتری از ارزش‌های فردی خود برسید. این کار باعث می‌شود درک عمیق‌تر از اینکه “چه چیزهایی برایتان مهم است.” و “چگونه ارزش‌هایتان بر تصمیم‌گیری‌ها و رفتارهایتان تاثیر داشته‌اند.” داشته باشید.
  • الگوهای خود را در نظر بگیرید- به افرادی که مورد تحسین و احترام قرار می‌دهید فکر کنید. چه ارزش‌هایی را در بر می‌گیرند؟ ارزش‌هایی که در دیگران تحسین می‌کنید اغلب بازتابی از ارزش‌های شخصی شماست. به عنوان مثال، اگر کسی را به خاطر صداقتش تحسین می‌کنید، ممکن است به این دلیل باشد که صداقت ارزشی است که برای شما نیز مهم است.
  • شناسایی پیامدها و تاثیرات تصمیم‌ها- پیامد‌های مثبت و منفی ناشی از هر یک‌ از آن‌ها را شناسایی کنید. شناخت پیامد‌های تصمیم‌های گذشته به شما کمک می‌کند تا میزان اهمیت کشف ارزش‌های فردی و نیز نحوه‌ی تاثیر آن‌ها در زندگی خود را بشناسید. 
  • علایق خود را شناسایی کنید- چیزهایی که عمیقاً به آنها اهمیت می‌دهید اغلب به ارزش‌های شخصی شما گره خورده‌اند. به عنوان مثال، اگر به مسائل زیست‌محیطی علاقه دارید، حفظ طبیعت ممکن است یک ارزش برای شما باشد.
  • اولویت‌بندی ارزش‌های فردی- لیستی از ارزش‌های فردی که برای شما اهمیت دارد را یادداشت و سپس با توجه به اطلاعات مراحل قبل، آن‌ها را بر اساس اولویت در تصمیم‌گیری‌هایتان مرتب کنید. این اولویت‌بندی به شما کمک می‌کند تا در تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های زندگی خود بهتر تصمیم بگیرید و هماهنگ با اولویت‌هایتان عمل کنید. 
  • به احساسات خود توجه کنید- احساسات ما اغلب می‌توانند سرنخ‌هایی در مورد ارزش‌های زندگی فردی به ما بدهند. توجه کنید که وقتی در موقعیتی قرار می‌گیرید که با ارزش های شما در تضاد است، چه احساسی دارید. برای مثال، اگر برای صداقت ارزش قائل هستید و کسی به شما دروغ می‌گوید، ممکن است احساس عصبانیت یا ناامیدی کنید. 
  • هم‌سو کردن اهداف و فعالیت‌ها با ارزش‌ها- اقدامات و تصمیمات واقعی‌تان را با آن‌ها هماهنگ کنید. این مرحله بسیار مهم است زیرا تعیین می‌کند که چگونه این ارزش‌ها در زندگی  شما شکل می‌گیرند.
  • به دنبال بازخورد از دیگران باشید- گاهی اوقات، گرفتن بازخورد از دیگران برای درک بهتر ارزش‌های فردی شما می‌تواند مفید باشد. از دوستان یا اعضای خانواده بپرسید که ارزش‌های اصلی شما چیست. ممکن است از آنچه آنها می‌گویند شگفت‌زده شوید و این می‌تواند به شما کمک کند دیدگاه جدیدی نسبت به خودتان پیدا کنید.


کاربرگ 18-13 سه ارزش برتر من

1.

_________________________________________________________

2.

_________________________________________________________

3.

_________________________________________________________


در بسیاری از مواقع حس عدم رضایت از خود یا شکست و سرخوردگی با بحث «ارزش»‌های هر فرد در زندگی ارتباطی تنگاتنگ دارد. گاهی این حس ناکامی به سبب دست نیافتن به ارزش‌هاست و گاه به دلیل چیدمان و اولویت بندی ناصحیحِ آنها. بسیاری از موضوعاتی که ما آنها را «ارزش» می‌پنداریم، ناشی از محیطی است که در آن رشد کرده و تربیت شده‌ایم. این ارزش‌های اکتسابی می‌توانند با عقل آدمی همسو و یا در تضاد باشند. بسته به محیط و شیوه‌ی تربیتی افراد، ارزش‌ها از شخصی تا شخص دیگر متفاوت خواهد بود. فکر کنید که در ماه گذشته چگونه وقت خود را سپری کرده اید.  تخمینا چقدر وقت خود را وقف فعالیت هایی کرده اید که مطابق با سه ارزش اصلی شما هستند. (به کاربرگ 18-13 مراجعه کنید). اگر اختلاف زیادی بین اولویتهای ارزشیتان و کارهای انجام شده خود را شاهد بودید، لازم است اولویت بندی را مجددا انجام دهید. در کاربرگ 18-14، نحوه طرح ریزی مجدد خود را یادداشت کنید تا موارد مهمتر بشکل بهتری انعکاس یابند. ایجاد این تغییرات احتمالاً رضایت شما را در دراز مدت بهبود می بخشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد