بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

کاربرگ 19-1 منابع و تعهد من- حمایت از افسردگان و مضطربان

آنچه که هیرمان از دنیای روان برداشت کرده (حمایت از افسردگان و مضطربان) 

  • معاینه با یک پزشک عمومی را پیشنهاد دهید- پیشنهاد به فردی که مشکوک به افسردگی است برای مراجعه به پزشک عمومی می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد زیرا پزشک نه تنها می‌تواند دلایل پزشکی افسردگی را رد کند، بلکه در صورت نیاز به روانپزشک نیز ارجاع دهد. 

  • فشار نیاورید- برای کمک به فرد مضطرب سعی کنید او را تحت فشار قرار ندهید. صبور باشید، به خواسته‌های وی گوش دهید و کارها را با سرعتی انجام دهید که برایش خوب است. سرعت و اصرار حتی می‌تواند اضطراب او را بدتر کند.

  • پیشنهاد پیدا کردن یک درمانگر- برای یک فرد افسرده با انرژی کم، این می تواند کمک بزرگی برای مبارزه با افسردگی باشد.

  • مشوقی برای شروع دوره درمانی- تشویق کنید تا فرآیند درمان را آغاز و ادامه دهد این به نفع شماست، هر چه زودتر او دوره های درمانی را آغاز کند بنابراین می توانید زندگی به مراتب بهتری را تجربه کنید. درک کنید فرد افسرده دارای مشکلاتی است که از نظر روحی وی را درگیر مشکلاتی کند که به سبب آنها با دنیای اطراف خود درگیر می شود. برای روند دوره درمانی وی مشوقی باشید که درمان را جدی می گیرد.

  • محیط خانه را امن کنید- خانه اولین پناهگاه زندگی هر فرد است، برای زندگی بهتر باید بتوانید محیط خانه را امن کنید، محیط زندگی فردی باید به گونه ای باشد که تماما احساس راحتی کند، این لازمه یک زندگی ایده آل است.

  • سعی بر درک- برای کمک به فرد مضطرب تا جایی که می‌توانید درباره اضطراب کسب اطلاعات کنید. می‌توانید از او بپرسید که اضطراب چگونه بر زندگی روزمره‌اش تأثیر می‌گذارد و چه چیزی آن را بهتر یا بدتر می‌کند. 

  • باهم ورزش کنید- ورزش سبب شادی در افراد می شود، داشتن همراه در این راه برای یک فرد موهبت بزرگی در نظر گرفته می شود، با او ورزش کنید تا خلق و قوی بهتری را تجربه کنید، ورزش هایی چون دوچرخه سواری و پیاده روی برای شما مناسب خواهد بود.

  • درد آنها را کوچک جلوه ندهید- «تو بیش‌از‌حد حساسی» یا «چرا با هر مسئله‌ی بی‌اهمیتی به‌هم می‌ریزی؟» با گفتن این جملات باعث خجالت و سرافکندگی فرد افسرده می‌شوید، وضعیت ناخوشایند را انکار می‌کنید و این حقیقت را نادیده می‌گیرید که او با اختلالی دشوار و پنهان دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، نه بی‌حالی یا ضعف شخصیتی.

  • استرس خانه را کم کنید- برنامه ها و روتین خانه را تغییر دهید تا بتوانید به او کمک کنید، برنامه های روزانه زندگیتان را تغییر دهید، برنامه هایی برای تغییر غذا و دارو و فعالیت های روزانه داشته باشید.

  • تشویق به تهیه لیستی از مشکلات و علائم- این به آنها کمک می کند تمرکز خود را در طول جلسات درمانی حفظ کنند و به بحث در مورد مشکلات واقعی کمک کنند.

  • برنامه ریزی داشته باشید- تا علایق از دست رفته برای فعالیت ها بازگردد، برنامه ای برای فیلم دیدن، بازی های رومیزی و غیره داشته باشید. کمک کنید تا او در پیدا نمودن علایق دیگر همراهی داشته باشد و سرخورده نشود.

  • پرسش نوع کمک- با پرسیدن از او به آنچه نیاز دارد یا چگونه می‌توانید کمک کنید. دانستن اینکه فردی در اطراف وجود دارد که می‌داند در صورت شروع احساس ترس یا وحشت چه کاری انجام دهد، می‌تواند به او کمک کند احساس امنیت و آرامش بیشتری داشته باشد.

  • انرژی مثبت بدهید- افراد زمانی که سرشار از ناامیدی می شوند معمولا مشکلات متعددی از جمله قضاوت و سرکوب احساسات خود را تجربه می کنند، لذا سعی کنید تا در این برهه همراه او باشید و با انرژی مثبت وی را یاری کنید.

  • از نصیحت‌ بیجا دوری کنید- با اینکه فرد افسرده به راهنمایی احتیاج دارد، بیان این حقیقت به خود او اشتباه است و مشکل را از آنچه هست بدتر می‌کند. بهتر است به‌جای این کار از او بپرسید: «برای بهتر شدن حال تو چه کاری از دست من برمی‌آید؟» زمانی که خود فرد از شما درخواست کمک کند، یعنی تمایل دارد راهنمایی‌اش کنید، بدون‌ اینکه احساس کند راهنمایی شما سبب تحقیر او می‌شود.

  • حمایت کنید- دستش را به گرمی فشار دهید و به وی بگویید تحت هر شرایطی کنارش می مانید، فردی که افسرده است نیاز دارد مورد توجه قرار گرفتن را بیش از پیش احساس کند، لذا از کلمات مثبت استفاده کنید و وی را تشویق کنید. فرد افسرده از لحاظ روحی تحت فشار است و باید حمایت و علاقه شما را مرهمی برای احساسات منفی خود ببیند.

  • عشق و محبت بی قید و شرط- همواره در طی فرآیند معالجه او را به طور کامل حمایت نمائید. هر گونه کمک و حمایتی را که به آن نیازمند است برایش مهیا کنید. در زمانبندی و برنامه ریزی به او کمک کنید و به او روحیه و امید دهید.

  • ⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣قضاوت یا انتقاد نکنید- از گفتن جملاتی نظیر این اجتناب کنید: «تو فقط باید دیدگاهت رو عوض کنی و به‌جای نیمه‌ی خالی لیوان به نیمه‌ی پُرش نگاه کنی» یا «فکر کنم همه‌ی مشکلات تو مال فکراییه که تو سرت داری. اگه از اتاقت بیای بیرون و بری تو اجتماع، طرز فکرت عوض میشه». معنای این جملات این است که فرد افسرده توانایی کنترل احساسات خود را دارد به انتخاب خودش می‌خواهد افسرده باشد!

  • انتظارات واقع بینانه- کشمکش ممکن است ناامید کننده باشد، به خصوص اگر روند پیشرفت کُند یا متوقف شود. داشتن صبر مهم است. حتی با روش های درمانی بهینه، بهبودی یک شبه اتفاق نمی افتد.

  • مراقب بدتر شدن علائم- کسانی که مبتلا به افسردگی هستند در خطر این هستند که به خودشان یا دیگران آسیب برسانند. این مسئله را جدی بگیرید. این یک مسئله خیلی مهم است. گاهی‌اوقات مردم نگران این هستند که تنها با پرسیدن درباره خودکشی، این ایده را به بیماران بدهند اما واقعیت این است که موضوع اینطور نیست. خوب است که راجع به این مسئله پرسیده شود.


کاربرگ 19-1 منابع و پیگیری من- حمایت از افسردگان و مضطربان

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد