بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

بگو مگو در افسردگی و اضطراب

آیا شما بیش از حد نگران و غمگین می باشید؟ خبر خوب! شما می توانید بر این مشکلات غلبه کنید.از این کتاب به عنوان مکملی برای مشاوره استفاده نماِئید. برای تسهیل به برگه ها مراجعه و از اولین مطلب شروع به خواندن کنید. نتیجه را با انجام تمرینات خواهید گرفت.

کاربرگ 17-12 تعویض کننده رضایت من- دستیابی به رضایت با دفع افکار سمی

آنچه که ژوزف از دنیای روان برداشت کرده (دستیابی به رضایت با دفع افکار سمی)

 همه ما هر از گاهی افکار غیر مفیدی داریم، مهم است که بدانیم وقتی آنها ظاهر می‌شوند چه کار کنیم تا گرفتار آنها نشویم. درمان اغلب می تواند برای تغییر افکار منفی مفید باشد، اما همچنین می توانید یاد بگیرید که چگونه الگوهای فکری خود را تغییر دهید.

برای تغییر تلاش کنید- اگر متوجه شدید که رفتارهای سمی از خود بروز می‌دهید، مهم است که برای تغییر تلاش کنید. این کار را می‌توانید با انجام کارهایی مانند: یادگیری مهارت‌های ارتباطی سالم، افزایش آگاهی از خود، تغییر باورهای خود.

بهترین دوست خودتان باشید- معمولا ما بیشترْ ایرادات خود را می‌بینیم و نزدیک به ۹۰ درصد خودگویی‌های ما منفی است. اگر بتوانیم خودمان را دوست داشته باشیم و افکار منفی درباره خودمان را کاهش دهیم، نصف بیشتر راه را برای توقف تفکر منفی رفته‌ایم.

پذیرفتن این افکار- شواهد و یافته ها نشان میدهد اگر بجای مبارزه با افکار منفی , سعی کنیم آنها را بپذیریم بهتر است. جنگیدن با افکار ناراحت کننده درست مانند دست و پا زدن در باتلاق است.

عمیق فکر کنید- مدیتیشن و تفکر عمیق باعث ایجاد نگاهی از روی همدردی و دلسوزی نسبت به افکار منفی میشود بدون آنکه قضاوت شان کند و شیوه ای موثر برای رهایی از افکار منفی است.

به افراد منفی بی اعتنایی کنید- افراد سمی همیشه به دنبال جلب توجه دیگران هستند و سعی می‌کنند توجه و تمرکز همه را به خودشان معطوف کنند. در دور همی‌ها به این افراد توجه نکنید و بی‌اعتنایی کنید.

خودتان را تصدیق کنید- به ویژگی ها و باورهای مثبت تان فکر کنید تا اعتماد بنفس اجتماعی تان بالا برود و خودکنترلی تان تقویت شود.این شیوه برای رها شدن از شر افکار منفی سودمند است.

رفتارهای سمی را شناسایی کنید.این رفتارها می‌تواند شامل موارد زیر باشد: انتقاد، قضاوت، سوءاستفاده، خودخواهی، کنترل‌گری، دروغگویی، فریبکاری.

افکار منفی تان را روی کاغذ بیاورید- نوشتن درباره عمیق ترین افکار و احساسات تان , فواید زیادی برای سلامت روان دارد .اگر با هیجان و احساس در مورد خودتان بنویسید به شما در خلاص شدن از افکار آزاردهنده کمک خواهد کرد.

پرت کردن حواس و توجه به یک چیز دیگر- وقتی سعی دارید ذهن تان را از افکار منفی دور کنید , یک ترفند رایج این است که تلاش کنید به چیز دیگری فکر کنید تا حواس شما پرت شود. پس بهتر است روی یک موزیک خاص یا یک برنامه تلویزیونی و یا یک کار خاص متمرکز شوید.

استرس نداشته باشید- هجوم افکار سمج و بهم ریختگی افکار, استرس برانگیز است و انرژی ذهنی کمی برای مقابله با این افکار آزاردهنده برایمان باقی میگذارد.

با دوستان وفادار وقتتان را بگذرانید- هرکسی لیاقت دوستی با شما را ندارد پس دوستانتان را از بین افراد قابل اعتماد و وفادار انتخاب کنید. دوستی و پایبند بودن به تعهدات، یکی از ارزشمندترین و کمیاب‌ترین نعمت‌هایی است که می‌توانند در زندگی داشته باشند، بنابراین افراد سمی و منفی و بی‌ارزش در زندگی خود راه ندهید.

پرداختن به افکار در زمان دیگر- وقتی سعی می کنید این افکار را پس بزنید و در عوض آنها قویتر شده و برمیگردند، موکول کردن آنها به زمانی دیگر میتواند موثر باشد. 

تناقض درمانی- چطور می شود اگر بجای سرکوب کردن یک فکر آزاردهنده و سمج , مثلا مرگ , روی آن مستقیما متمرکز شوید ؟ برای مثال , آنهایی که عنکبوت هراسی دارند، وقتی بطور جدی و به آرامی با عنکبوت ها مواجه شدند , ترس شان کم کم محو شد.


کاربرگ 17-12 تعویض کننده رضایت من- دستیابی به رضایت با دفع افکار سمی

رویداد

فکر رضایت بخش

فکر تعویض کننده رضایت 



 

.




.




.


تمرین!

نسبت به هر کدام یک از افکار خود در کاربرگ 7-12 ، به سوالات مختل کننده رضایت در کاربرگ 17-13 جواب دهید.


1. یکی از افکار تعویض کننده رضایت خود را انتخاب کنید و آن را در بالای پرسشنامه بنویسید.

2. به هر یک از سوالات در رابطه با آن پاسخ دهید. اگر در پاسخ به این سؤالات مشکل دارید، لطفاً فصل 5 و 6 را مرور کنید.

3. در کاربرگ 17-14، به آنچه که این تمرین ها به شما نشان داده اند، تامل کنید. آیا می توانید ببینید که چگونه افکار تعویض کننده رضایت، شادی را از شما سلب می کنند؟ آیا می توانید دریابید که افکار جایگزین در احساسات شما تغییری ایجاد کرده است؟


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد